NAS <-> Free-NAS

NAS <-> Free-NAS

Indlægaf Måns » tors 31. mar 2011 07:39

Hej
Hvis du skulle få lyst til at sætte en gammel pc op som NAS-server på dit hjemmenetværk, er free-nas, måske svaret?
Hvad er FreeNAS ?
FreeNAS er et lille (mindre end 32Mb) Operativ System baseret på FreeBSD 6, der giver dig Gratis(Free) Netværks-tilsluttede lager(Storage) services (dvs: CIFS, FTP og NFS mm).
freenas.org skrev:FreeNAS is an embedded open source NAS (Network-Attached Storage) distribution based on FreeBSD, supporting the following protocols: CIFS (samba), FTP, NFS, TFTP, AFP, RSYNC, Unison, iSCSI (initiator and target) and UPnP.

It supports Software RAID (0,1,5), ZFS, disk encryption, S.M.A.R.T/email monitoring with a WEB configuration interface (from m0n0wall).

FreeNAS can be installed on Compact Flash/USB key, hard drive or booted from LiveCD.

Hvad er NAS ?
NAS betyder her: Network-Attached Storage (det er ikke det samme som en Network Access Server (terminal server)).
På Wikipedia (en), er denne NAS definition hentet:
WikiPedia -en skrev:Network-attached storage (NAS) is file-level computer data storage connected to a computer network providing data access to heterogeneous clients. As of 2010 NAS devices are gaining popularity, as a convenient method of sharing files among multiple computers.[1] Potential benefits of network-attached storage, compared to file servers, include faster data access, easier administration, and simple configuration.[2]

NAS systems are networked appliances which contain one or more hard drives, often arranged into logical, redundant storage containers or RAID arrays. Network-attached storage removes the responsibility of file serving from other servers on the network. They typically provide access to files using network file sharing protocols such as NFS, SMB/CIFS, or AFP.

Her er en gennemgang/tutorial i 3 dele, som beskriver hvordan man sætter sin egen webserver op med free-bsd fra "bunden"...
Puppy Linux Web/print/filservere
Puppy Linux har også et (mindst) par bud på hvordan man kan bruge en gl. pc som server. Ingen hdd-installation nødvendig!!
Der er PupServer-435, som er
en dedikeret samba fil og print server designet til at være så nem at bruge som muligt, ingen konfiguration nødvendig
....

PuppyMartin (BrowserLinux) har lavet 2 varianter:
1 Hiawatha and PureFTP
2 Apache and ProFTPD

Begge har:
- Mysql 5.1.35
- PHP 5.2.9
- phpMyAdmin 3.1.5
- Seamonkey Web-browser and composer 1.1.14
- FTP client: gFTP 2.0.18
- Bluefish web development studio 1.0.7
- Medit 0.9.4. text editor

- Jeg har brugt begge tidligere - men kan ikke længere finde links til iso-filerne!!??
Hvis du ved hvor de er, skal du endelig poste links til dem her :thumbup:
:red-cheers:
Mvh Måns
Quote: "Give a man a tiddler and he might digest it today, show a man how to use TIddlyWiki and he'll be writing his own tiddlers for a lifetime .."
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Havbro, Aars, Himmerland, Nordjylland, Jylland, Danmark
Brugererfaring med Linux:: Øvet

Netbook NAS med linux

Indlægaf Birthe » tors 31. mar 2011 10:41

Mvh. Birthe

Lenovo T500 Intel Core 2 Duo 2.53 GHz, 2 GB DDR3, 160GB 7200rpm, ATI Mobility Radeon HD 3650, Mint 17.2 Mate
Lenovo X100e 2gb ram, AMD Athlon Neo MV-40 / 1.6 GHz, ATI Mobility Radeon HD 3200, zorin 6.4 core
Acer Aspire One zg5, Intel Atom N270, 1.6 GHz, integreret grafik, 1gb ram, 160 gb hd. (Mint 17.3 Mate)
Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Odense, Fyn
Brugererfaring med Linux:: Lidt øvet

Re: Netbook NAS med linux

Indlægaf Måns » tors 31. mar 2011 15:25

Hej Birthe

Tak for linket - Jeg har jo netop UNR installeret på min netbook - så jeg skal da prøve og se om jeg kan lave en miniserver - om ikke andet til hjemmenetværket.....
----
Det jeg tænker er, at en gl. pc med masser af harddiskplads måske egner sig bedre som NAS-server, både pga. disklæsningshastigheden - usb 2.0 ER jo ikke verdens hurtigste, hvis man påtænker at koble en ekstern til sin netbook....
Mvh Måns
Quote: "Give a man a tiddler and he might digest it today, show a man how to use TIddlyWiki and he'll be writing his own tiddlers for a lifetime .."
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Re: NAS <-> Free-NAS

Indlægaf Birthe » tors 31. mar 2011 15:55

Hej Måns
Måns skrev:Det jeg tænker er, at en gl. pc med masser af harddiskplads måske egner sig bedre som NAS-server, både pga. disklæsningshastigheden - usb 2.0 ER jo ikke verdens hurtigste, hvis man påtænker at koble en ekstern til sin netbook...

Det tænkte jeg også på og desuden, om en netbook kunne holde til at være tændt hele tiden. Det er en lille kasse at have al den varmeudvikling inde i.

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Lenovo T500 Intel Core 2 Duo 2.53 GHz, 2 GB DDR3, 160GB 7200rpm, ATI Mobility Radeon HD 3650, Mint 17.2 Mate
Lenovo X100e 2gb ram, AMD Athlon Neo MV-40 / 1.6 GHz, ATI Mobility Radeon HD 3200, zorin 6.4 core
Acer Aspire One zg5, Intel Atom N270, 1.6 GHz, integreret grafik, 1gb ram, 160 gb hd. (Mint 17.3 Mate)
Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Måns » lør 9. apr 2011 20:50

Hej Birthe
Birthe skrev:Det tænkte jeg også på og desuden, om en netbook kunne holde til at være tændt hele tiden. Det er en lille kasse at have al den varmeudvikling inde i.

Jeg har lige købt en "gl" Medion E1210 af en elev. Batteriet er helt færdigt - og når den bliver for varm, slukker den simpelthen :oops: Den kan stadig køre Xp - og jeg har installeret Mint 10 (Gnome) på den...
----
Jeg har installeret system-config-samba og nautilus-dropbox (de henter selv grundpakkerne til hhv samba og dropbox under installationen!). Jeg har sat sambashares op - og fra nu af kan jeg køre mine diverse puppies fra "små" usb'er, fordi jeg har min dropbox kørende på netbookserveren :thumbup:
I Puppy (MijnPup) bruger jeg Menu->Netværk->Pnethood Samba shares til at mounte :red-cheers: delemapperne og de kan findes under /mnt/network/
----
Indtil videre kører alt trådløst - men det er min plan at lade netbooken gå direkte i routeren for højere hastighed - og tilslutte en stor usbdisk (jeg har allerede) som backupmedie...
----
Næste trin vil være at finde ud af om jeg kan få Mint til at lave automatiske backups af delemapperne til usb-disken - hvis det er for ressourcekrævende for netbooken, skal jeg måske gøre det manuelt fra en Puppy via netværket?! - der er masser af værktøj i Puppy til det samme...
----
Jeg overvejer om Mint skal "lukkes til prompt" - når den kører som filserver - for at spare på strøm - og sænke varmeudviklingen ?? - Slukker netværksforbindelsen når man går ud i prompt?
----
Jeg prøver mig lidt frem..
:red-cheers: :red-cheers:
Mvh Måns
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Birthe » lør 9. apr 2011 21:00

Hej Måns.
Tillykke med købet!
Nej, hvor smart. Jeg skal vist læse det igennem et PAR gange og forsøge mig lidt frem, men du frister....gevaldigt.
Måns skrev:Jeg overvejer om Mint skal "lukkes til prompt" - når den kører som filserver - for at spare på strøm - og sænke varmeudviklingen ?? - Slukker netværksforbindelsen når man går ud i prompt?

HM. Mit trådsløse netværk gør, altså afbrydes.
Med hensyn til varmeudvikling. Har du googlet på din netbook model? Jeg husker svagt omtale af nogle tiltag for at bedre ventilation/varme og batteriforbrug.

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Måns » lør 9. apr 2011 21:06

Birthe skrev:HM. Mit trådsløse netværk gør, altså afbrydes.
Med hensyn til varmeudvikling. Har du googlet på din netbook model? Jeg husker svagt omtale af nogle tiltag for at bedre ventilation/varme og batteriforbrug.

Ok..
Jeg er bange for at det er for sent med batteriet - men jeg vil prøve at finde noget om varmeudviklingen...(Lige nu har den været tændt et par timer uden at slukke - og jeg har rodet med den ind imellem, - måske er det ikke så håbløst et projekt, som jeg frygtede :grin: )
----
Jeg overvejer at dele mapper på andre partitioner på netbooken. Ved du hvordan man tvinger Mint til at mounte et drev ved opstart??
Mvh Måns
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Birthe » lør 9. apr 2011 21:12

Måns skrev:Ved du hvordan man tvinger Mint til at mounte et drev ved opstart??

Jeg vidste det ikke, men googling gav følgende:
http://www.techsupportalert.com/content/tips-and-tricks-linux-mint-after-installation.htm#Auto-Mount-Drives-at-System-Startup

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Måns » lør 9. apr 2011 21:41

Hej Birthe
Birthe skrev:
Måns skrev:Ved du hvordan man tvinger Mint til at mounte et drev ved opstart??

Jeg vidste det ikke, men googling gav følgende:
http://www.techsupportalert.com/content/tips-and-tricks-linux-mint-after-installation.htm#Auto-Mount-Drives-at-System-Startup

Super :grin: :thumbup: Mange tak!!
----
Mint skrev:Auto Mount Drives at System StartupLinux Mint is capable of reading and writing files stored on Windows formatted partitions, but partitions must be 'mounted' before they can be accessed each time you start up the system. With these steps, you can auto mount the drives or partitions without the need to manually mount them for access.

Desværre ser det ud til at "Windows formatted partitions" IKKE betyder nfts, men "kun" vfat, dvs Storage Device Manager kan ikke umiddelbart "se" et ntfs formatteret drev...
Det ville være dejligt, hvis det kunne, for så sparer jeg plads (og synkroniseringstid), ved ikke at skulle have både en Windowsmappe OG en Linuxmappe med de samme Dropbox-filer.
Mvh Måns
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Uffe » søn 10. apr 2011 00:12

Desværre ser det ud til at "Windows formatted partitions" IKKE betyder nfts, men "kun" vfat, dvs Storage Device Manager kan ikke umiddelbart "se" et ntfs formatteret drev...
Det ville være dejligt, hvis det kunne, for så sparer jeg plads (og synkroniseringstid), ved ikke at skulle have både en Windowsmappe OG en Linuxmappe med de samme Dropbox-filer.

Hej - hvad med "ntfs-config" fra synaptic :wave:
Mvh.
Uffe

Ubuntu minimal m/ Mate desktop 64bit
Asrock N68-GE3 UCC - AMD X4 640 - 4 Gb Kingston ram
OCZ Vertex 4 SSD 60 Gb + 500 Gb WD sATA HD

Ultimate Edition 2.9 64bit
Asrock 2core 1333-2.66G - 2 Gb Kingston ram
750 Gb Samsung WD sATA HD
Plextor DVD-RW - Asus 24" fladskærm

Omega T107, 7" Kina Android tablet
Brugeravatar