Manjaro 0.8.9 & KDE

Manjaro 0.8.9 & KDE

Indlægaf mjjzf » fre 28. feb 2014 10:13

En af de interessante ting som Linuxbruger blandt Linuxbrugere er det omfang, éns foretrukne brugerflade og tankesæt lægger sig opad hinanden.
Man oplever derfor også ofte, at nogle ellers ret åbne mennesker vil komme med nogle ret bastante påstande i stil med “det er da meget skægt med tiling windows managers, men hvis man vil arbejde professionelt med Linux, så skal man bruge KDE” eller “KDE er da meget sjovt med sit Playmobil-agtige interface, men seriøse techies, som ikke gider en masse pynt, bruger Openbox”. Jeg har selv fusioneret min tankeproces med Thunar, Claws Mail, Newsbeuter og Focuswriter i et omfang, hvor andre programmer til samme opgave virker nærmest obstruerende på processen.

Men nogle gange er der tiltag, der er et frisk pust. Og nogle gange bliver reaktionen på disse friske pust sådan, at man ser tilbage – og følgende iværksætter en indsats for at bringe det bedste fra det gamle ind i det nye. Det ser man for eksempel med Cinnamon, som med udspring i Gnome 3 ønskes til at bringe det bedste fra Gnome 2; Opensuse har i nyere tid lavet et anderledes fladt og elegant tema til KDE, som gav en interessant fornyelse; og nu har Manjaro med deres netop udgivne version 0.8.9 udgivet en KDE version, som ganske meget ser ud som KDE 3, som en del har savnet – samtidig med et meget moderne tema og nogle meget nye versioner af KDE-programmerne.

Så hvad giver KDE til en Xfce-bruger?
Når man har en svaghed for letvægtsprogrammer – også selv om man har en computer, der kan trække de tungere – så går man jo også glip af en række integrationsmuligheder. Dolphin er ret snappy... på KDE. Okular, den glimrende dokumentlæser, er klar på den tid, det tager at blinke med øjnene... når man i forvejen bruger KDE. Downloads vises i statuspanelet, og Rekonq tilbyder adgang til download manageren KGet. De er alle gode, veludviklede og modne programmer. Der er nogle særheder, som jeg aldrig helt forstod logikken i – for eksempel det med notifications, altså at der vises en tæller. En funktion,
hvor man kan nulstille tælleren for, hvor mange popups der har været? Jeg har med al min fantasi fortsat svært ved at se den situation, hvor det kunne have en praktisk anvendelse. Et clipboard er smart, men Klipper tager det måske lidt ud i det ekstreme med clipboard-historik... jeg er sikker på, at der er dem, der har lært at bruge det og har svært ved at leve uden, men det passer ringe ind i min anvendelse.

Det korte af det lange er nu en dualboot-løsning mellem en Xfce-installation og Manjaro med KDE. Efter fastinstallationen må jeg konstatere, at den er ret hurtig, og den starter ekstemt hurtigt op, ikke mindst på grund af min SSD, men alligevel: Det er den distribution, der giver den hurtigste opstart af dem alle.

Interesserede kan se skærmbilleder fra Manjaro 0.8.9 KDE hos LinuxScreenshots.org, og distributionen kan downloades fra Manjaro.org.
Brugeravatar
mjjzf
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Valby, Danmark
Brugererfaring med Linux:: Meget øvet

Re: Manjaro 0.8.9 & KDE

Indlægaf Birthe » fre 28. feb 2014 11:11

Hej mjjzf
Tak for dine gode overvejelser :bowdown:
mjjzf skrev:Det korte af det lange er nu en dualboot-løsning mellem en Xfce-installation og Manjaro med KDE. Efter fastinstallationen må jeg konstatere, at den er ret hurtig, og den starter ekstemt hurtigt op, ikke mindst på grund af min SSD, men alligevel: Det er den distribution, der giver den hurtigste opstart af dem alle.

Jeg kunne godt tænke mig i den forbindelse af høre lidt om dit hardware?

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Lenovo T500 Intel Core 2 Duo 2.53 GHz, 2 GB DDR3, 160GB 7200rpm, ATI Mobility Radeon HD 3650, Mint 17.2 Mate
Lenovo X100e 2gb ram, AMD Athlon Neo MV-40 / 1.6 GHz, ATI Mobility Radeon HD 3200, zorin 6.4 core
Acer Aspire One zg5, Intel Atom N270, 1.6 GHz, integreret grafik, 1gb ram, 160 gb hd. (Mint 17.3 Mate)
Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Odense, Fyn
Brugererfaring med Linux:: Lidt øvet

Indlægaf mjjzf » fre 28. feb 2014 12:37

Birthe skrev:Jeg kunne godt tænke mig i den forbindelse af høre lidt om dit hardware?

Aldrende IBM Thinkpad T60.
CPU: Intel(R) Core(TM) Duo T2400 @ 1.83GHz
RAM: 3 GB
HD: Kingston V300 SSD, 120 GB

Systemd-analyze siger følgende om min opstart:
Startup finished in 1.967s (kernel) + 3.504s (userspace) = 5.472s

... hvilket i øvrigt virker meget provokerende på Windowsbrugere.
Brugeravatar
mjjzf
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Valby, Danmark
Brugererfaring med Linux:: Meget øvet

Indlægaf mjjzf » fre 28. feb 2014 17:28

Nå ja, og så tager vi lige sammenligningen i RAM-forbruget:
Billede Billede
Brugeravatar
mjjzf