Hvilken Distro.

Hvilken Distro.

Indlægaf martinkjr » man 23. nov 2015 20:07

Nu skal det være. Har en bærbar til overs og på den skal den være en eller anden form for Linux Dist.

Jeg er grøn... altså helt grøn.
martinkjr

Brugererfaring med Linux:: Helt uøvet

Re: Hvilken Distro.

Indlægaf Birthe » tirs 24. nov 2015 01:14

Hej martinkjr,

:welcomewav:
Hvilken distro du skal vælge må afhænge af din hardware. Vi er mange der er glade for Linux Mint, som du kan finde her:. Du vil se, at Mint findes i forskellige udgaver, hvoraf nogen fordrer lidt mindre/mere af systemet end andre. Jeg kan personligt godt lide Linux Mate. Download den du måtte have lyst til at prøve.

Først skal du checke at den hentede fil er intakt ved hjælp af md5 sum. (Hvis du aktuelt bruger Windows kan du bruge http://www.winmd5.com/
Du skal nu enten brænde den hentede fil til en dvd
eller lægge den på en usb stick. Du kan hertil bruge unetbootin, som findes til Windows og i en udgave til linux.

Din computer skal kunne boote fra det valgte drev. Nu kan du prøve din distro, se om du kan lide den, om der er problemer med eks. grafikkort eller netkort, som vel typisk er det, der driller.

Kan du lide, hvad du ser, kan du installere direkte fra desktoppen. Med Mint skal du bare følge forklaringerne skærm for skærm, virkelig brugervenligt.

Du kan selvfølgelig også vælge, at du lige vil prøve nogle andre distroer af først, før du bestemmer dig for installation.

Hvis du i forvejen har et styresystem på din bærbare, skal du allerførst overveje om du vil beholde det - og altså skal installere dual-boot. Tænke lidt over, hvordan du vil inddele din harddisk i partitioner og den slags.

God fornøjelse!

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Lenovo T500 Intel Core 2 Duo 2.53 GHz, 2 GB DDR3, 160GB 7200rpm, ATI Mobility Radeon HD 3650, Mint 17.2 Mate
Lenovo X100e 2gb ram, AMD Athlon Neo MV-40 / 1.6 GHz, ATI Mobility Radeon HD 3200, zorin 6.4 core
Acer Aspire One zg5, Intel Atom N270, 1.6 GHz, integreret grafik, 1gb ram, 160 gb hd. (Mint 17.3 Mate)
Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Odense, Fyn
Brugererfaring med Linux:: Lidt øvet

Indlægaf martinkjr » tirs 24. nov 2015 09:56

Tak Birthe!

Endelig en der anbefaler andet end Ubuntu.

Ønsker ikke en distro der er ligeså "automatiseret" som windows. Vil gerne lære at gøre brug af source koderne.
Dette er en computer, som jeg har i overskud, så skulle der opstå nogle problemer, er jeg ikke afhængig af den.

Så nogle Videoer på YT om en Gentoo installation og det følte jeg mig ikke helt klar til. Vil kigge nærmere på Mint.

Endnu engang tak!
martinkjr

Indlægaf haines » ons 25. nov 2015 10:18

Hej martinjr

Jeg har lagt Mint XFCE på bærbare meget gamle computere, fordi det er den udgave der kræver mindst processor-og ram kapacitet.

God fornøjelse med projektet.

haines
Satori - (japansk): Et pludseligt glimt af klarsyn
Mint 10 LXDE, Mint 8 og 9 Gnome, frugalinstalleret Puppy 431, Wary 5, Puppy Lucid 5.2.5 og 8, Slack-Pup 5.3.
Intel Celeron Pentium4 2.4 GHz Memory 1,5 GB
120 GB ATA HD
haines
Moderator
Moderator

Geografisk sted: Helsingør

Tilbage til Diverse distributioner