AV puppy (slacko) på dansk (mestendels...)

Re: AV puppy (slacko) på dansk (mestendels...)

Indlægaf Birthe » ons 22. feb 2012 11:15

Hej haines
Puppy gemmer det hele i en fil savefilen. Temp vokser, evt. browserhistorik, gemte bogmærker, cache osv. vi kan bede Seamonkey ikke gemme browserhistorik. Vi kan gå i menu og vælge tools Clear Private data. Det giver typisk mig et par mb ekstra, som jeg kan se på "målepindene", efter at have aktiveret Save ikon på skrivebordet.
Savefilen vokser, når vi installerer et program. Det gør den også, når vi første gang starter programmet, hvor det tilpasses og de tilpasninger gemmes. I puppy skal det hele være på meget lidt plads.
Jeg har lige fået et par mb mere plads, ved at fjerne de plogo'er som automatisk ved brug af programmet gemmes i /root/plogo.

Jeg læste på puppy forum om at flytte alt det browseren gemmer uden for mnt/home og symlinke. Det har jeg endnu ikke fundet ud af. Nogen andre der har?

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Lenovo T500 Intel Core 2 Duo 2.53 GHz, 2 GB DDR3, 160GB 7200rpm, ATI Mobility Radeon HD 3650, Mint 17.2 Mate
Lenovo X100e 2gb ram, AMD Athlon Neo MV-40 / 1.6 GHz, ATI Mobility Radeon HD 3200, zorin 6.4 core
Acer Aspire One zg5, Intel Atom N270, 1.6 GHz, integreret grafik, 1gb ram, 160 gb hd. (Mint 17.3 Mate)
Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Odense, Fyn
Brugererfaring med Linux:: Lidt øvet

Indlægaf mjjzf » ons 22. feb 2012 11:58

Swapper den på USB-sticken?
Brugeravatar
mjjzf
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Valby, Danmark
Brugererfaring med Linux:: Meget øvet

Indlægaf Birthe » ons 22. feb 2012 12:50

Hej mjjzf og haines
Den swapper ikke hos mig, da jeg har 2 gb ram. Jeg har tidligere prøvet puppy Slacko 5.31 på en 256 mb pc. Under nedlukning og dannelse af savefil, kom beskeden, at der pga. det ram begrænsede system ville blive skrevet en swapfil til usb sticken på 200 mb. Det fylder jo ikke meget.

haines, du skriver om MInt. Har du fået Slacko til at køre fra din harddisk nu? Puppy udnytter i mange tilfælde en swap partition, hvis der er en sådan på din pc.

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Lenovo T500 Intel Core 2 Duo 2.53 GHz, 2 GB DDR3, 160GB 7200rpm, ATI Mobility Radeon HD 3650, Mint 17.2 Mate
Lenovo X100e 2gb ram, AMD Athlon Neo MV-40 / 1.6 GHz, ATI Mobility Radeon HD 3200, zorin 6.4 core
Acer Aspire One zg5, Intel Atom N270, 1.6 GHz, integreret grafik, 1gb ram, 160 gb hd. (Mint 17.3 Mate)
Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Indlægaf haines » ons 22. feb 2012 14:59

Hej Birthe...

Har haft Slacko til at køre lige fra den udkom. Var meget begejstret, indtil jeg opdagede at det ikke var mulig at få nogen af mine "ønskeprogrammer" ind..

Kører som altid, med frugal installation, og da jeg oprindelig lagde Puppy 4.31 ind, lavede jeg en swap partition. Den finder alle de nye jeg lægger ind, så der har jeg aldrig haft problemer.

haines
Satori - (japansk): Et pludseligt glimt af klarsyn
Mint 10 LXDE, Mint 8 og 9 Gnome, frugalinstalleret Puppy 431, Wary 5, Puppy Lucid 5.2.5 og 8, Slack-Pup 5.3.
Intel Celeron Pentium4 2.4 GHz Memory 1,5 GB
120 GB ATA HD
haines
Moderator
Moderator

Geografisk sted: Helsingør
Brugererfaring med Linux:: Helt uøvet

Indlægaf Birthe » ons 22. feb 2012 15:11

Hej haines
haines skrev:Kører som altid, med frugal installation, og da jeg oprindelig lagde Puppy 4.31 ind, lavede jeg en swap partition. Den finder alle de nye jeg lægger ind, så der har jeg aldrig haft problemer.

Ja, det er en dejlig funktion! :grin:
haines skrev:Har haft Slacko til at køre lige fra den udkom. Var meget begejstret, indtil jeg opdagede at det ikke var muligt at få nogen af mine "ønskeprogrammer" ind..

Der var ikke så meget at vælge imellem i begyndelsen. Hvad er dine ønskeprogrammer? :crossfingers:

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Indlægaf haines » ons 22. feb 2012 21:32

Hej Birthe...

Nu har jeg så lige testet 5.3.1 endnu engang, og har lagt de dengang manglende programmer ind.

De er først kommet til senere, så affødt af dit spørgsmål:

Libreoffice
Audacity
Musescore

er dem jeg godt vil have. Det har så samtidig afstedkommet at jeg er gået fra 3 grønne til 2 gule skiver i plads...

Jeg kunne stadig godt tænke mig at have mulighed for at gemme savefilen med opsætning af forskellig art, browser, sprog osv, i selve hovedfilen, så jeg kan slippe for en savefil, og den efterfølgende "gemmetid"...

haines
Mint 10 LXDE, Mint 8 og 9 Gnome, frugalinstalleret Puppy 431, Wary 5, Puppy Lucid 5.2.5 og 8, Slack-Pup 5.3.
120 GB ATA HD
haines
Moderator
Moderator

Indlægaf Birthe » ons 22. feb 2012 22:17

Hej haines
haines skrev:Libreoffice
Audacity
Musescore

er dem jeg godt vil have. Det har så samtidig afstedkommet at jeg er gået fra 3 grønne til 2 gule skiver i plads...

Det kan jeg nikke genkendende til.
haines skrev:Jeg kunne stadig godt tænke mig at have mulighed for at gemme savefilen med opsætning af forskellig art, browser, sprog osv, i selve hovedfilen, så jeg kan slippe for en savefil, og den efterfølgende "gemmetid"...

Jeg kører rent fra usb her og synes ikke, det tager så lang tid at gemme savefil. Derimod helt kuriøst er Slacko hurtig til at starte på alle andre computere, jeg har prøvet den på - og relativt langsom på denne her, der burde være den hurtigste.

Har du prøvet at lave dig en remaster. Du kan godt gemme ISO filen og vælge ikke at brænde skive. Det kan drille at få alt det ønskede med.
Jeg har lige remasteret min - og den blev så flov en størrelse, at jeg ikke tør nævne det :oops: :oops: Hvordan lille puppy + en halvtom savefil kan blive større end de to tilsammen - deeeeeeeet. :scratch:

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Indlægaf haines » ons 22. feb 2012 23:20

Hej Birthe...

Hvor jeg læste det husker jeg ikke nu, men noget med at man nok PÅ FORHÅND skulle lægge 100-200 mb til ved en remaster.

Erindrer du at have læst noget herom ?

haines
120 GB ATA HD
haines
Moderator
Moderator

Indlægaf haines » tors 23. feb 2012 01:20

Hej Birthe..

denne:
http://puppylinux.org/wikka/remastering

Advantages of Remastering as an alternative to Savefile
Instead of savefiles I do a manual remaster with my settings and whatever DEV tools I need and always run in pfix=ram mode. If I want to save something permanently, I simply mount a partition, save whatever I need and unmount it when I am done. This keeps too much garbage from building up (not just cookies and temp files but also other random stray files from whatever software I have tested and abandoned) Puppy is so simple to remaster and takes so little space, I see no reason not to have each version/puplet in its own directory (even duplicates for multiple users)

sidste afsnit i ovenstående...

Er det noget vi kan bruge til noget ??

Tilføjelse:

http://www.murga-linux.com/puppy/viewtopic.php?t=71349

hvor jeg ikke forstår meget af hvad der sker, men den slutter med: ...for ikke at gøre den større end nødvendigt....

haines
120 GB ATA HD
haines
Moderator
Moderator

Indlægaf Birthe » tors 23. feb 2012 14:40

Hej Måns
Jeg kører lige nu Slacko 5.3.2.4 RC2. Jeg har kopieret oversættelsen ind. Menu'en oversættes ikke - uanset hvor meget opfrisk, fixmenus, genstart X. Applikationsdelen af den bliver oversat. Menu'en er iøvrigt meget irriterende med alle de opdelinger.
Denne er version er fra 18 februar, bygget på woof2, men måske ikke den rigtige version - der er ikke skygge af momanager i den opdaterede ppm!!!!
Den kører iøvrigt godt og Seamonkey er opdateret til 2.72
Set i det lys mener jeg, det er begrænset hvor meget det kan betale sig at gøre ud af oversættelse. Hvis det på et tidspunkt bliver sådan, at vi kan nøjes med at oversætte 1 gang. Jeg er på 4 omgang puppy Slacko nu!!!!!!
Jeg vil foreslå dig, at prøve en helt frisk puppy Slacko, før du går videre - pga de ændringer.

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

ForegåendeNæste

Tilbage til Linux distributioner du kan "ta' med dig".