AV Linux på dansk

Re: AV Linux på dansk

Indlægaf Måns » fre 5. jul 2013 21:37

Hello pingviner :whistle: :thumbup: :thumbup:

AV Linux er blevet opdateret med nogle "bug-fixex" til v6.01b.
Den kan som vanligt hentes herfra: http://www.bandshed.net/AVLinux.html

Jeg har ikke oversat den til Dansk endnu da jeg har travlt med at nyde min sommerferie (startede i forgårs..) ved at lege med en gammel Asus P4 2.8 Ghz 2 Gb ram + 2 x m-audio Delta 1010LT (16 x audio i/o) kort, en 48 kanals mixer (2 x 24 - et sæt til tape og et til normal mixning) og 2 AV Linux 6.01 installationer på 2 harddiske. 1 på hver og multiboot via Grub4dos (der er naturligvis en farlig masse partitioner og Puppy Linux'er hist og her også...
maudio-delta1010lt.jpg
2 stks m-audio Delta 1010LT

EurodeskMx8000.jpg
Eurodesk mx 8000 er en KÆMPE mikser - også for stor til mig - men det var den der kunne hentes gratis,- og den virker..

Jeg fik pc'en inklusive pci-kort og 2 flasker Baileys (de store) for 1100,- af en nu tidligere kollega :cry: :oops: . Jeg opfatter det som en gave :grin: :thumbup: ... -og nyder at AV Linux får det hele til at spille som om det var en splinterny pc med masser af CPU kraft og ram :thumbup: :thumbup: :thumbup: :clap: :clap: :clap: :grin: :grin: :grin:

Det eneste der ærgrer mig er at det åbenbart er helt umuligt at opdrive et gammelt agp-kort med dvi og vga ud... der er nemlig intet onboard grafikkort og det der er installeret har kun en enkelt vga + s-video ud... S-video signalet er under al kritik på en TV skærm...
I stedet har jeg bestilt 1 x VGA switch - 2 vejs fra Av-cables.dk for 99,- (124 inkl. forsendelse) - så jeg i det mindste kan skifte monitor fra en KVM-switch jeg bruger til at skifte mellem de pc'er jeg har begravet under skrivebordet og bag mixeren (+ et par laptops ovenpå bordet...)
CMP-SWITCH50g.JPG
VGA switch 1 pc til 2 skærme eller 1 skærm til 2 pc'er. Jeg anvender en KVM-switch til 4 pc'er "foran" VGA-switchen og får på den måde 4 pc'er til 2 skærme...
CMP-SWITCH50g.JPG (20.59 KiB) Vist 3696 gange

Som I måske kan forestille jer - så er hele min stue et rent "kabel-helvede" lige nu (Der skal MANGE (lyd)kabler til for at forbinde mine pedaler, guitarer og andre instrumenter med mixer og mixer med lydkort - og diverse pc'er med det centrale lydkort etc etc etc ...

Der går nok et par dage før jeg sender et postkort/et billede af hvordan det hele hænger sammen.... Det håber jeg det kommer til til sidst..

Jeg har også haft lidt sjov med en meget lille sort boks, der hedder IBX - 530. Det er sådan en "embedded system" - filur, der anvendes til Info-kiosk o.l. Der er ingen blæser og systemet bootes fra en CF-disk. 1.5 Ghz og 1 Gb ram. Den kører normalt Windows XP - men fakta er at den kører både Puppy Linux og AV - Linux bedre.
IBX-530.jpg
Den sorte boks ...

Ideen er at jeg installerer en af de to på CF-disken og installerer VmWare View Client, der sættes til at åbnes i fuldskærmstilstand ved opstart.
Vores konsulent sætter en virtuel maskine op til at vise info (realtime opdateret) fra vores administrative system (SkolePlan fra DataGiraffen).

Håber I nyder sommeren lige så meget som jeg :grin: :grin: :thumbup: :thumbup: :crossfingers: :crossfingers:

:red-cheers: :red-cheers: :red-cheers:
Mvh Måns
Quote: "Give a man a tiddler and he might digest it today, show a man how to use TIddlyWiki and he'll be writing his own tiddlers for a lifetime .."
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Havbro, Aars, Himmerland, Nordjylland, Jylland, Danmark
Brugererfaring med Linux:: Øvet

Indlægaf Måns » fre 19. jul 2013 16:34

Hej i sommervarmen
Måns skrev:Det eneste der ærgrer mig er at det åbenbart er helt umuligt at opdrive et gammelt agp-kort med dvi og vga ud...

Uffe har foræret mig et agp grafikkort med dvi ud: ATI Technologies Inc Radeon R350 [Radeon 9800 Pro] (ifølge systemprofileren)
Mine M-audio Delta 1010LT kort står opført som VIA Technologies Inc. ICE1712 [Envy24] PCI Multi-Channel I/O Controller x2 (Se nederst på listen...
Jeg har installeret en Ardour-app på min tablet og kan nu fjernstyre afspilning og optagelse via netværket... - Jeg skal have eksperimenteret lidt med midi fra min guitarsynth (GR-55) og se om jeg kan sætte en pedal til at styre det samme... Det er alt andet lige vigtigt at have hænderne fri til at kunne spille med det samme optagelsen begynder... (Kan dog klares med en indtælling/"count in")
Nu skal jeg bare have fundet min dvi/vga converter - så jeg kan have to skærme til computeren for optimal visning af f.eks. mixer på den ene og sequencer vidue på den anden....

Jeg har oprettet et online regneark (google) - for at kunne holde styr på ind og udgange til de to (spdif) synkroniserede lydkort...

Intrumenter og anden harware:
GR-55 (Roland guitarsynth) har en usb udgang, der kan fungere både som stereo lydkort og midi i/o på een gang... Det kan jeg ikke udnytte på linux - pga. manglende drivere.
Det samme gør sig gældende for RC-300 (Boss Loopstation). Den har en usb udgang der kan fungere som enten diskdrev eller usb lydkort.
Usb-lydkort delen virker ikke på andet end WindBlows og MacVærk ...

Jeg omgår problemerne ved at route audio outputs fra begge maskiner direkte ind i 1010LT kortene. Jeg sender midi ud fra RC-300 til GR-55 med indstillinger for hastighed (smart måde at kontrollere hastigheden på diverse effekter i GR-55) og stereo lyd fra GR-55 til RC-300 - således at jeg anvender RC-300 dels som mixer for signalet fra GR-55 (+ evt. andre instrumenter) og kan optage loops direkte - uden at skulle bruge pc ...
Der skulle være nok at lege med for en tid :grin: :grin: :thumbup:
Elementer i mms opsætning.jpg
Den samlede bunke hardware i min opsætning (eksklusive 2 stationære pc'er og to laptops, der skiftes imellem vha en kvm-switch, en tablet og diverse musik instrumenter naturligvis ....)

Kode: Vælg alt
-PCI Devices-
Host bridge      : Intel Corporation 82865G/PE/P DRAM Controller/Host-Hub Interface
PCI bridge      : Intel Corporation 82865G/PE/P PCI to AGP Controller
System peripheral      : Intel Corporation 82865G/PE/P Processor to I/O Memory Interface
USB Controller      : Intel Corporation 82801EB/ER
PCI bridge      : Intel Corporation 82801 PCI Bridge
ISA bridge      : Intel Corporation 82801EB/ER
IDE interface      : Intel Corporation 82801EB/ER
IDE interface      : Intel Corporation 82801EB
SMBus      : Intel Corporation 82801EB/ER
Multimedia audio controller      : Intel Corporation 82801EB/ER
VGA compatible controller      : ATI Technologies Inc Radeon R350 [Radeon 9800 Pro]
Display controller      : ATI Technologies Inc Radeon R350 [Radeon 9800 Pro]
Ethernet controller      : Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL-8139/8139C/8139C+
USB Controller      : VIA Technologies, Inc. VT82xxxxx UHCI USB 1.1 Controller
USB Controller      : VIA Technologies, Inc. VT82xxxxx UHCI USB 1.1 Controller
USB Controller      : VIA Technologies, Inc. USB 2.0
FireWire (IEEE 1394)      : VIA Technologies, Inc. VT6306/7/8 [Fire II
Multimedia audio controller      : VIA Technologies Inc. ICE1712 [Envy24] PCI Multi-Channel I/O Controller
Multimedia audio controller      : VIA Technologies Inc. ICE1712 [Envy24] PCI Multi-Channel I/O Controller

Vi har optaget en masse øvning med Guitar/bas via GR-55 + Ebbe på sopransax.) helt uden om pc og mixer - dvs. live og direkte til Zoom 4 HN på 4 kanaler (Sax via den indbyggede stereomikrofon og hhv. guitar og elbas på hver sin line indgang. (Ingen loops eller "lagkage" - kun live)
Resultatet er 2 x 2 stereo wav filer pr. indspilning.
Filerne flyttes til pc (enten direkte fra sd-disk eller via usb kabel) og åbnes i Ardour et track pr. kanal og mixes der...

AV Linux har 4 forskellig installationer af Ardour.:
1) Ardour v2
2) Ardour v2 + VST
3) Ardour v3
4) Ardour v3 + VST

Jeg kan, på trods af den forældede og fhv. spinkle hardware - SAGTENS afvikle Ardour v3 + VST med fire spor og forskellige plugins - bl.a. VST...

AV Linux kan stærkt anbefales - også til gamle og ellers udtjente computere :thumbup: :thumbup: :clap: :clap: :cheers: :cheers:

Mvh Måns
Quote: "Give a man a tiddler and he might digest it today, show a man how to use TIddlyWiki and he'll be writing his own tiddlers for a lifetime .."
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Måns » fre 19. jul 2013 19:39

Mine to tidligere indlæg fik mig til at spekulere lidt over proprietære forhold og handelsstrategier hvad angår musik soft- og hardware...
Når man ser på udstyret jeg har samlet sammen er det TANKEVÆKKENDE at der står Roland på de fleste produkter - og at der også er mange BOSS produkter...
BOSS er også Roland!!!!

Jeg troede længe at det var konkurrerende navne - men nej.... Det er bare Roland under et andet navn... :twisted: :oops:

Her i Linux-land er vi gode til at skælde ud over Windows og Mac monopoler som pc-systemer ... Jeg kritiserer selv både forretningsmetoder og ikke mindst priser - hos de to giganter - men lige så snart jeg skal lave musik - så finder jeg mig i at der stort set ikke findes alternativer til Roland - og når jeg endelig tror der er - så er det bare Roland under et andet navn :cry: :oops: :oops:

Heldigvis er der mange (også linux-)musikere der er trætte af den manglende driver-understøttelse (og kontrol software) til de fleste af deres produkter og derfor opstår der open source projekter som GR-55floorboard m.m.fl. der er platform uafhængige...

Hvis man ikke er bange for at rode med en loddekolbe er der et par open source hard- og software projekter der lyder interessante:
1) OWL En programmérbar effekt pedal.
2) OSC and MIDI Foot Controllers en midipedal specielt mhp. styring af SooperLooper...

M-audio har en helt anden og mere spændende historie end Rolands... M-audio har været solgt i flere omgange og har været ualmindeligt gode til at levere billige produkter, der arbejder godt sammen med andre.
M-audio leverer da også nogle af det bedst understøttede musikhardware under Linux... (Måske fordi mange musikere slet ikke har råd til de dyrere alternativer??...) :whistle: :roll:

Efter at have læst lidt om M-Audio er jeg blevet helt tilfreds med at have et par af deres produkter i stuen... (M-audio Delta 1010LT x 2 (= 16 spors audio i/o og et lille M-Audio usb-keyboard e49 (uden egne lyde))

Zoom er kendt for at have rigtig god kontakt til sine kunder/brugere og de har da også haft masser af succes, både blandt musikere og video-entusiaster til lydoptagelser i "felten".

Den seneste Zoom h6 er vist endnu ikke kommet til Danmark.
Den har bl.a. mulighed for 6 spors samtidig optagelse og let udskiftelige "mikrofon-hoveder" til forskellige optageforhold.
Zooms apparater er så små, at de f.eks. nemt kan sættes på en boomstang og i det hele taget erstatte en almindelig mikrofon til et videokamera... (Man kan tilkøbe en fjernbetjening - dog ikke trådløs...)

Min erfaring med Zoom 4HN er at den (næsten) kan overflødiggøre en pc mht. efterbehandlingsprocesserne såsom redigering/mixning.
Den har alle mulige effekter indbygget, man kan klippe og klistre - foretage punch in og out, foretage mixdowns og endda optage i mp3 kvalitet eller konvertere allerede optaget lyd til mp3...
Det hele skal dog udføres vha. en "rulle&tryk" knap på siden af apparatet - derfor foretrækker jeg at importere optagelser til pc og redigere dem der..

Nu er det ikke ment som en lang reklame for Zoom -> men jeg skal nævne at jeg flere gange har haft brug for at sætte et usb-lydkort til en pc. Zoom understøttes af alle de de Linux distributioner jeg har været i nærheden af siden anskaffelsen.- (Det er ikke få...)...

Mvh Måns
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Måns » fre 19. jul 2013 21:12

For at få testet AV Linux bedst muligt - anvender jeg pt. AV Linux på 10 forskellige computere på een gang.

Jeg kører AV Linux på 4 laptops:
2 x Lenovo w500 (den ene installeret på hdd og den anden via usb - begge har 4 Gb ram),
2 Lenovo R52 med hhv. 1 Gb og 512 Mb ram - den sidste (med mindst ram) kører for langsomt til video & audio produktion)
2 netbooks:
Medion Akoya E1222 og E1210 (begge med 1 Gb ram)
På netbooks kører AV Linux fint som et almindeligt styresystem - men man skal nok ikke presse citronen ved at sætte dem til at konvertere videofiler eller mixe lyd i Ardour 3 VST...
1 "embedded device":
IBX-539 (1 Gb ram 1.5 Ghz via usb - da der kun er 1 Gb plads på CF-kortet)
Kører overraskende godt på det lille apparat uden blæser eller anden nedkøling...
3 forskellige stationære pc'er (Alle med 2 Gb ram...)
Asus 1 bit Pentium 4 - 2.8 Ghz 2 Gb ram - kører fint!!
AMD Athlon LE-1660 2 Gb ram
Nyere Asus også 2 Gb ram

Bortset fra de to første laptops (w500) har alle de andre pc'er kun en enkelt kerne - og derfor ingen særlige multithreading capabilities. Dvs. konvertering og rendering af video, grafik og lyd - tager den tid det nu tager - Men DET VIRKER :thumbup: :thumbup: :clap: :clap: :bowdown: :bowdown: :bowdown:

Min ældste søn har en nyere notebook: Asus x501a.
Han har haft alt fra OpenSuse Kde-udgaven til Ubuntu Studio og KX-studio installeret på den - men vi kan ikke få AV Linux til at boote fra den.... så bortset fra den tror jeg AV-Linux vil boote fra stort set hvad som helst :grin: :crossfingers: :crossfingers:

Mvh Måns
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Måns » lør 20. jul 2013 14:15

Lille hardware opdatering :
Måns skrev:2 Lenovo R52 med hhv. 1 Gb og 512 Mb ram - den sidste (med mindst ram) kører for langsomt til video & audio produktion)

Jeg har opgraderet nr 2 til 1 Gb ram - og nu kører systemet meget bedre. Jeg skønner dog at der skal ungefähr dobbelt så meget ram til reel multimedieproduktion..
Mvh Måns
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Uffe » søn 21. jul 2013 14:39

Lidt off topic :wink:

For år tilbage var jeg musiker i min fritid og har spillet sammen med flere forskellige i de ca. 25 år jeg var aktiv. min erfaring - i hvert fald når det gælder guitarister - er at mængden af grej de medbringer til et job modsat proportionalt med deres kunnen på instrumentet, så "less is more" :cool: :lol:
En lille Zoom med fire banker med fire lyde i hver kan være mere end rigeligt. Jeg har spillet med en (i 1993) som kun brugte den - een bank til spisning og een bank til dans - resten var i hovedet og fingrene og kørte på skinner :thumbup:

I keyboard tror jeg i dag mest Roland er til "amatører-markedet" - hvis du kigger på hvad der bliver brugt af de professionelle i dag er det vist mest Nord der dominerer. Hvor godt de snakker sammen med open source aner jeg ikke :whistle:
Mvh.
Uffe

Ubuntu minimal m/ Mate desktop 64bit
Asrock N68-GE3 UCC - AMD X4 640 - 4 Gb Kingston ram
OCZ Vertex 4 SSD 60 Gb + 500 Gb WD sATA HD

Ultimate Edition 2.9 64bit
Asrock 2core 1333-2.66G - 2 Gb Kingston ram
750 Gb Samsung WD sATA HD
Plextor DVD-RW - Asus 24" fladskærm

Omega T107, 7" Kina Android tablet
Brugeravatar
Uffe
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Hornslet, Syddjurs

Indlægaf Måns » man 9. dec 2013 09:15

Hejsa

Jeg er begyndt at opdatere første post ang. opdateringer til AV Linux på dansk.
Det skyldes at det kan være svært, at finde det sidste nye i en tråd - uden først at skulle læse alt igennem.... :whistle:
Mvh Måns
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Foregående

Tilbage til Linux distributioner du kan "ta' med dig".