AV Linux på dansk

AV Linux på dansk

Indlægaf Måns » ons 8. feb 2012 00:14

Hej (opdateret 8/12 2013)

Nyeste oversættelse af AvLinux 6.01b inklusive live-bootsplash (blot for at demonstrere at man kan...)
avlinuxmmhu.png
En live-splash til demonstration...

Påbegyndt brugermanualsoversættelse i tiddlywiki
LibreOffice 4.1.3 på dansk
Det meste af openbox menuen (højreklik på skrivebordet) er oversat til dansk.
IceWeasel er desværre på englesk - squeeze backports virkede ikke denne gang... (Google Chrome (ikke Chromium) er dog på dansk)
Tilføjelse: Pylote til annotationer og tegning på skærmen. (passer, linial, passer, gradmåler etc etc.. Især velegnet til undervisning. Alt kan gemmes til pdf... )
Se mit eksempel her: WiiMoteWhiteBoardDemoDK

Anden skrivebordsbaggrund og wbar end originalen - starter i øvrigt med wbar åben..

ISO kan hentes her: måns.dk/avlinux/ (om et par timer...)
md5sum: 4594dd2a1067e1b7da786fc19dedbacd

Der er umiddelbart fire måder systemet kan anvendes:
1) Installér fra ISO via UnetBootin på en usb med 2 partitioner a) Fat32 (mindst 3.2 GB!) b) ext2 eller ext3 til data - (kald den live-rw - så kan den bruges til at lagre systemændringer hvis du følger opskriften i AVLinux' brugermanual)
2) Installér til usb (ISOHybrid) via usbinstalleren i AVLinux' kontrolpanel. (Kræver du kører AVLinux fra en livedvd allerede - og har filadgang til iso-filen)
3) Brænd ISO til dvd og boot fra den. (Nødvendigt hvis du har en mac - der, efter hvad jeg ved, ikke kan bootes fra usb..)
4) Installér til hdd fra en kørende live-session. (Kræver at du kører AVLinux live, enten fra usb eller dvd. Det anbefales ikke, at installere fra en live-usb, der er gjort persistent jfr. eksempel 1)

:red-cheers: :red-cheers: :red-cheers:
Mvh Måns

---- Info: Nedenstående er uddateret - men links virker stadig ...----

Hej (opdateret 8/2 2012)

Så er den her :grin: :grin: :grin: AV Linux på dansk :welcomewav:
Den debian er så overlegent genialt lavet - at jeg har erstattet linket til VideoStudio med den :whistle: :whistle:

Påbegyndt dansk wiki
(baggrundsbilledet er et skrivebords-skærmshot)
Iso'en kan hentes direkte her (avlinux5.0.2-lxde-i386-da2.iso)
md5: 39ff042190ba295630ab98f66f8c1d05 lige under 2 GB

Jeg kunne ønske mig at få lidt hjælp til repos - mht. dansk oversættelse af Gimp, Audacity m.fl..... Men indtil videre skulle det kunne gå langt ad vejen (Libre Office 3.4.5, AbiWord og menuer er på dansk) :thumbup: :thumbup:

Lige nu har jeg den kørende både som en hdd installation og fra en 16 GB usb med 2 partitioner 1 fat32 med en Unetbootin persistant intall og resten som ext2 til filer...

Det kører super godt :bowdown: :bowdown: :bowdown: :lol: :lol:
:red-cheers: :red-cheers:
Mvh Måns
Quote: "Give a man a tiddler and he might digest it today, show a man how to use TIddlyWiki and he'll be writing his own tiddlers for a lifetime .."
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Havbro, Aars, Himmerland, Nordjylland, Jylland, Danmark
Brugererfaring med Linux:: Øvet

Re: AV Linux på dansk

Indlægaf Måns » ons 8. feb 2012 12:08

Det er lige gået op for mig at disclaimeren siger at der er nogle proprietære demoer på den originale AV-Linux iso, der IKKE må distribueres videre i en remaster...
Derfor kommer der snart (i dag) en ny udgave, hvor disse er fjernet.... (red: Er gjort 8/2 2012) :thumbup:

Når den er uploadet - vil jeg gå til "yderligheder" og fjerne ALLE andre programmer end: OpenShot, KdenLive, Audacity, Jokosher og Abiword - blot for at se hvor lille en iso jeg kan producere....

Hvis jeg kan komme helt ned på Live cd størrelse (ca 700MB) vil jeg være tilfreds - det er jo trods alt ikke Puppy :roll: :roll:
Mvh Måns
Quote: "Give a man a tiddler and he might digest it today, show a man how to use TIddlyWiki and he'll be writing his own tiddlers for a lifetime .."
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Uffe » ons 8. feb 2012 13:17

Hej Måns

Er du sikker på at du har installeret alle sprogpakker :?: prøv at søge efter sprog i Synaptic - hvis du ikke har den kan du installere den fra terminalen med
Kode: Vælg alt
sudo apt-get install synaptic
søg efter sprog eller pakker der indeholder l10n og i18n.

Du kan også gøre det fra terminalen
Kode: Vælg alt
sudo apt-get install language-
- tryk et par gange på "Tab" og du får mulighed for at se hele listen med sprogfiler.

:cheers:

PS. venter med at hente den til du kommer med den uden "propreitære" ting. :wink:
Mvh.
Uffe

Ubuntu minimal m/ Mate desktop 64bit
Asrock N68-GE3 UCC - AMD X4 640 - 4 Gb Kingston ram
OCZ Vertex 4 SSD 60 Gb + 500 Gb WD sATA HD

Ultimate Edition 2.9 64bit
Asrock 2core 1333-2.66G - 2 Gb Kingston ram
750 Gb Samsung WD sATA HD
Plextor DVD-RW - Asus 24" fladskærm

Omega T107, 7" Kina Android tablet
Brugeravatar
Uffe
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Hornslet, Syddjurs

Indlægaf Måns » ons 8. feb 2012 16:14

Så er den fikset ...
Måns skrev:Det er lige gået op for mig at disclaimeren siger at der er nogle proprietære demoer på den originale AV-Linux iso, der IKKE må distribueres videre i en remaster...
Derfor kommer der snart (i dag) en ny udgave, hvor disse er fjernet...

Jeg har opdateret links i wikien og i første post her... Det må være nok indtil videre..
Husk at checke md5 checksum!!
Jeg afbrød upload ved en fejl og genstartede upload igen lidt senere - aner ikke om der evt. kan være sket noget i processen - Her virker det som det skal - også fra USB'en :bowdown: :bowdown: :bowdown: Tænk det tager et par minutter før man har et fuldt og persistent system på sin usb :cool: :cool: :lol: :lol:

Mvh Måns
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Birthe » ons 8. feb 2012 16:24

Hej Måns
Jeg har lige sat download i gang :grin: Jeg har ellers travlt med at "hygge" med din wiki, den er meget flot også.

Download 1.9 gb checksum stemmer

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Lenovo T500 Intel Core 2 Duo 2.53 GHz, 2 GB DDR3, 160GB 7200rpm, ATI Mobility Radeon HD 3650, Mint 17.2 Mate
Lenovo X100e 2gb ram, AMD Athlon Neo MV-40 / 1.6 GHz, ATI Mobility Radeon HD 3200, zorin 6.4 core
Acer Aspire One zg5, Intel Atom N270, 1.6 GHz, integreret grafik, 1gb ram, 160 gb hd. (Mint 17.3 Mate)
Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Odense, Fyn
Brugererfaring med Linux:: Lidt øvet

Indlægaf Måns » ons 8. feb 2012 18:16

Hej Birthe
Birthe skrev:Jeg har ellers travlt med at "hygge" med din wiki, den er meget flot også.

Mange tak :grin: :grin:
Jeg har brugt et par tricks i StyleSheet tiddleren .. Teknikken for et baggrundsbillede, der skalerer sig efter browservinduets størrelse kan findes her: @diverse
Jeg overvejer om jeg skal se om jeg kan finde ud af at lave en imagemap, der følger med billedet og tillader klik på ikonerne så der åbnes tiddlere som passer til....
På den anden side ville det nok være mere rigtigt med rigtige ikoner med dropdowns - og "dropups" f.eks. fra startmenuen nederst til venstre...
Birthe skrev:Download 1.9 gb checksum stemmer

Pyha :crossfingers: :crossfingers: :grin: :thumbup: :thumbup:

Jeg har skrevet et indlæg til Glen (ham, der har lavet AV Linux) på AV Linux' forum, for at høre om det er i orden at jeg publiserer min danske remaster med AV Linux' logo og dokumentations pdf'fen samme sted...
Re: AV Linux 5.0.2 Released! - så får vi se hvor venligsindet han er overfor TiddlyWiki :eek: :whistle: :grin:
(Godt jeg ikke spurgte inden jeg fik fjernet de proprietære pakker :whistle: :eek: :crossfingers: )
Mvh Måns
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Måns » tors 9. feb 2012 01:14

Måns skrev:Jeg har skrevet et indlæg til Glen (ham, der har lavet AV Linux) på AV Linux' forum,
- så får vi se hvor venligsindet han er overfor TiddlyWiki

Glen var rigtig flink :grin: :grin: :thumbup: :thumbup:
Han vil give mig en dokumentversion af dokumentationen, så jeg nemmere kan lave en oversættelse.
Han foreslår at jeg giver den danske version et andet navn end AV Linux, for at undgå misforståelser - derfor er mit spørgsmål: Hvad skal den hedde ?????
I løbet af de næste par dage udkommer version 5.0.3 og der skulle være flere gode opdateringer til især videosoftware - Jeg venter i spænding....

Glen anbefaler IKKE at jeg prøver på at komme ned under 700MB med Debian og RemasterSys - fordi fjernelse af software ikke vil kunne gøre den meget mindre end den er nu - Det skyldes bla. at RemasterSys ikke komprimerer systemfilerne nævneværdigt...

Jeg vil holde mig til AV Linux' softwaresamling - og nøjes med at lægge et par ikoner på skrivebordet til absolutte begyndere...

Mvh Måns
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Birthe » tors 9. feb 2012 01:37

Hej Måns
Hvad med MM Linux, Det kan læses som Multimedie Linux, eller som jeg tænkte, Måns Medie Linux :grin:

Birthe
Mvh. Birthe

Lenovo T500 Intel Core 2 Duo 2.53 GHz, 2 GB DDR3, 160GB 7200rpm, ATI Mobility Radeon HD 3650, Mint 17.2 Mate
Lenovo X100e 2gb ram, AMD Athlon Neo MV-40 / 1.6 GHz, ATI Mobility Radeon HD 3200, zorin 6.4 core
Acer Aspire One zg5, Intel Atom N270, 1.6 GHz, integreret grafik, 1gb ram, 160 gb hd. (Mint 17.3 Mate)
Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Odense, Fyn
Brugererfaring med Linux:: Lidt øvet

Indlægaf Måns » tors 9. feb 2012 13:28

Hej Birthe
Birthe skrev:Hvad med MM Linux, Det kan læses som Multimedie Linux, eller som jeg tænkte, Måns Medie Linux

Ikke helt udelukket endnu :lol: :roll: :whistle: :thumbup: :thumbup:
eller hvad med:

dav Linux = digital audio video (eller dansk av). Dav er vel også et slags onomatopoietikon til DAW, som bruges om Digital Audio Workstation Ardour er feks. en DAW....
Måns
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Måns » tors 9. feb 2012 15:19

Jeg glæder mig meget til AV Linux ver. 5.0.3 :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Glen er en "rigtig" programmør - og nøjes ikke med at hente seneste stable releases af et program til sin distribution..
Jeg spurgte ham om KdenLive ville kunne optage lydspor uden video, hvilket er annonceret som en af de kommende features på KdenLives hjemmeside.
Det er en VIGTIG feature eftersom det tillader brugeren at afspille et projekt og indtale kommentarer i realtime :thumbup: :thumbup: :bowdown: :bowdown:
Fordi AV-Linux bliver bygget af programdele hentet direkte fra GIT-repositories - så vil bl.a. denne feature komme med i næste udgivelse - også selv om den stadig ikke findes i KdenLives officielle udgivelse :cool: :cool:
----
Det er ikke meningen at man overhovedet skal bekymre sig om opdateringer i AV-Linux. Der ER opsat repositories til hentning af software - og man kan opdatere enkelte pakker - men den sædvanlige opdatering af diverse libraries og systemfiler udebliver.
Filosofien er: "If it ain't broke - don't fix it"

Det er et fint motto til en distribution, der er beregnet til at blive brugt live. Når systemet er live giver det ikke meget mening at skulle installere opdateringer...

Her er et lille uddrag fra manualen - bemærk især forklaringen på hvorfor han har valgt at bruge 32 bit istedet for 64!!!:
5 “NEED-TO-KNOWS” ABOUT AV LINUX

On the surface AV Linux looks like any Debian-based Distribution, however it has some key differences
in approach when compared to larger mainstream Distributions. These differences are intended to be
presented here in a non-qualitative manner and not as a 'better than' or 'worse than' comparison to the
various methods employed by other Linux OS's.

AV Linux is an ISO Image, not a Distro.

AV Linux comes as a complete ready-to-use OS within a bootable and installable ISO Image. This differs
from most distros that come as a small net-boot or a CD sized image format with a core of applications
that require further configuration and package downloads after installing. AV Linux works with
established Debian repositories however it does not require repositories to be used, in fact AV Linux is
complete enough in it's broad range of applications to not need an internet connection at all to be of
use for it's intended mandate of multimedia content creation. The only way of updating to new
complete ISO's of AV Linux is to install from the updated ISO Image. There is no upgrade path via
repositories.

AV Linux is based on Debian's Stable Distribution.

Debian GNU/Linux is one of the best established and longest standing pillars of the Linux community,
along the way it has created an amazing infrastructure and branch system that serves both it's users
and developers very well. AV Linux 5.0.2 is based on Debian's 'Stable' branch currently known as 6.0 or
perhaps better known by it's code name 'Squeeze'. The stable base affords a rock solid platform to base
the core of AV Linux on and enjoy the reliability of fully tested software. In automotive terms Squeeze
can be looked on as the chassis and wheels of AV Linux. A marked difference in AV Linux is in it's
custom packaging of recent versions of the applications suited to it's multimedia focus. Traditionally
Debian 'Stable' maintains software in a fairly static environment without a lot of updates or
introduction of new versions during it's service life, while this is a favorable attribute when it comes to
lending stability to the core libraries of the OS it can result in some of the software applications
becoming stale and outdated. In AV Linux the commonly used applications for Multimedia Creation are
kept current and updated far more regularly than would be normal in a stock Debian 'Stable' scenario.
AV Linux can be looked at as a two-tiered system with a solid, reliable base and a heavily-customized
second layer.

AV Linux - “If it Ain't Broke Don't Fix It”.

AV Linux strives to provide an out-of-the-box pre-tested and pre-configured OS. While many Linux
desktop OS's encourage their users to apply daily full updates to the system this can lead to unexpected
instability and introduce new bugs to an otherwise functional system. This accepted practice is largely
unnecessary in a system with a stable core like AV Linux, To go back to automotive terms it doesn't
make sense to take your car to the local garage for new spark plugs and have the mechanic replace the
entire engine, the computer parallel to this is if you want an updated application why update several
unrelated core libraries..? The 'Squeeze' base of AV Linux can be regularly updated with the Synaptic
Package Manager like any other distro, however AV Linux does not use an 'Update-Manager' and leaves
system updates to the user's own perceived need and discretion. Truthfully very few Squeeze updates
will have an impact on AV Linux as a Multimedia creation OS and it is not mandatory at all for the user
to do ANY updates they don't want. As mentioned above AV Linux is Image-based and has no dedicated
repositories of it's own however those wishing to update certain individual applications can do so by
following this thread at the AV Linux forums: http://www.remastersys.com/forums/index.php?
Topic=1550.0

AV Linux is a 32bit OS

Most recent computers come with 64bit processors and understandably people often wish to utilize
their hardware with an operating system that matches their CPU architecture. While there is certainly
nothing wrong with using a 64bit OS there are often misconceptions and even exaggerations about
performance when compared to a 32bit system. 64Bit looks great on a technical whitepaper and
certainly it's increased handling of available memory is an advantage when compared to 32bit.
However on a Linux Desktop computer the actual noticeable performance improvements are so subtle
as to be almost unnoticeable. Generally speaking a 64bit system will not run any more audio tracks in a
sequencer or encode video at more frames per second than an equivalent 32bit system. AV Linux
provides an optional post-install PAE (Physical Address Extension) Kernel that will allow it to utilize up
to 64 Gb of RAM thus accommodating user's want to overcome the 4 Gb RAM bottleneck inherent in a
32 bit system. At the end of the day how useful and productive an OS is can be far more important
than which CPU architecture it uses.

Mvh Måns
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Næste

Tilbage til Linux distributioner du kan "ta' med dig".