Køb af ny laptop

Køb af ny laptop

Indlægaf jacobthorsen » ons 6. aug 2014 10:40

Jeg vil gerne tilbage til Linux igen, og vil høre hvilken laptop det anbefales jeg køber, hvor Linux er prekonfigureret.

Jeg har ikke meget erfaring med Linux og opsætning af PC som sådan, og søger derfor denne lettere løsning.

På forhånd tak for hjælp.

Hilsen Jacob
jacobthorsen
Nye brugere

Brugererfaring med Linux:: Helt uøvet

Re: Køb af ny laptop

Indlægaf Uffe » ons 6. aug 2014 19:26

Hej Jacob og :welcomewav:

Jeg tror at du får svært ved at finde en forretning der sælger laptop's med preinstalleret linux i danmark - jeg kender ikke nogen. Det eneste sted jeg kender til som gør det er en tysk webshop (inden for EU så der bør ikke være problemer i det med told osv.) http://www.linux-onlineshop.de/index.php hvor du bland andet også har mulighed for at vælge dansk tastatur. :!: Jeg vil lige skynde mig at sige at jeg har endnu aldrig handlet der, så jeg har ingen erfaring med deres service, levering osv.

Personligt foretrækker jeg at handle lokalt og så installere selv :wave: - normalt er det ikke særlig svært :smile:
Mvh.
Uffe

Ubuntu minimal m/ Mate desktop 64bit
Asrock N68-GE3 UCC - AMD X4 640 - 4 Gb Kingston ram
OCZ Vertex 4 SSD 60 Gb + 500 Gb WD sATA HD

Ultimate Edition 2.9 64bit
Asrock 2core 1333-2.66G - 2 Gb Kingston ram
750 Gb Samsung WD sATA HD
Plextor DVD-RW - Asus 24" fladskærm

Omega T107, 7" Kina Android tablet
Brugeravatar
Uffe
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Hornslet, Syddjurs
Brugererfaring med Linux:: Øvet

Indlægaf Birthe » ons 6. aug 2014 21:11

Hej Jacob
jacobthorsen skrev:Jeg vil gerne tilbage til Linux igen, og vil høre hvilken laptop det anbefales jeg køber, hvor Linux er prekonfigureret.

Rimeligt ønske! Desværre må jeg skrive som Uffe. Det er længe siden jeg har set computere med linux preinstalleret. Med et smil i øjet, kan vi måske "tro", det skyldes, at det er blevet så meget nemmere at installere.
Personligt føler jeg mig ikke tryg med Windows 8 og UEFI og hvordan man gebærder sig ved installering.

Fra erfaringens overdrev kan jeg fortælle, at jeg har haft EN computer, nemlig en Elonex webbook, som blev solgt med linux preinstalleret. Det kørte fint, til første opdatering. Dernæst viste det sig, at der var lavet SÅ mange tilpasninger, at mange følte det svært at geninstallere. der blev skrevet mange vejledninger på nettet og ført alenlange diskussioner. Min netbook kører fortsat fint, men det er aldrig lykkedes mig at få linux på den igen.

Det ville være skønt, hvis der solgtes laptops med preinstalleret linux, men måske det i virkeligheden er lige så interessant at diskutere, hvad der ville være gode og kompatible valg...mhp selv at foretage installationen? Har nogen bud på det?
Mine stopklodser har til nu været umulige grafikkort!

Tidligere var der butikker, hvor man godt kunne få lov til at teste en udstillet computer med en linux usb, kender nogen til steder, hvor dette fortsat tillades?

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Lenovo T500 Intel Core 2 Duo 2.53 GHz, 2 GB DDR3, 160GB 7200rpm, ATI Mobility Radeon HD 3650, Mint 17.2 Mate
Lenovo X100e 2gb ram, AMD Athlon Neo MV-40 / 1.6 GHz, ATI Mobility Radeon HD 3200, zorin 6.4 core
Acer Aspire One zg5, Intel Atom N270, 1.6 GHz, integreret grafik, 1gb ram, 160 gb hd. (Mint 17.3 Mate)
Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Odense, Fyn
Brugererfaring med Linux:: Lidt øvet

Indlægaf habu » tors 7. aug 2014 10:05

hej har du set på http://www.opencompany.dk
mvh habu

Opensuse 12.1 KDE
pc ASRock 64bit
habu

Brugererfaring med Linux:: Lidt øvet

Indlægaf Uffe » tors 7. aug 2014 15:41

Hej habu

Jeg har flere gange handlet med Linuxshoppen som den hed dengang, men prøv lige at se i deres webshop http://www.opencompany.dk/shop/ - der er ingen laptops mere :sad: Det ser ud til at de nu kun koncentrerer sig om Shuttle, FIT etc. - kort sagt mini-PC'er og embedded systemer :roll:
Mvh.
Uffe

Ubuntu minimal m/ Mate desktop 64bit
Asrock N68-GE3 UCC - AMD X4 640 - 4 Gb Kingston ram
OCZ Vertex 4 SSD 60 Gb + 500 Gb WD sATA HD

Ultimate Edition 2.9 64bit
Asrock 2core 1333-2.66G - 2 Gb Kingston ram
750 Gb Samsung WD sATA HD
Plextor DVD-RW - Asus 24" fladskærm

Omega T107, 7" Kina Android tablet
Brugeravatar
Uffe
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Hornslet, Syddjurs
Brugererfaring med Linux:: Øvet

Indlægaf mjjzf » lør 9. aug 2014 10:12

Prækonfigureret er ikke specielt godt her - og jeg skal så ærligt sige, at de tilfælde, hvor jeg havde set sådan noget prækonfigureret, var det generelt ringere end end standardinstallationerne...
Jeg vil anbefale at undersøge, om der er nogle LUG'er i nærheden, hvis du skal opsætte noget efter installationen - i hvilken ende af landet bor du?
På det hardwaremæssige har jeg fået nogle rigtigt gode ord med på vejen om MM-Vision og deres bærbare. Jeg havde et rigtigt godt øje til en 14"-maskine, de havde, da jeg sidst var på udkig; jeg var så for næri... altså, fornuftigt sparsommelig og endte med at købe en brugt erhvervs-IBM Thinkpad fra Datamarked.dk. Thinkpads og HP Elitebooks slubrer Linux til sig.
Brugeravatar
mjjzf
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Valby, Danmark
Brugererfaring med Linux:: Meget øvet

Indlægaf Arrild » søn 24. aug 2014 23:43

Hej Jacob!

Det er godt med nye brugere af linux. :thumbup: Jeg fornemmer at du måske er lidt usikker på hvordan du får en linux på en "ny" maskine og hvordan det kommer til at virke.
Nu ved jeg jo ikke hvor meget du vil investere i en laptop og om den skal være splinterny.
Jeg har f.eks. aldrig haft en helt ny bærbar.Jeg har enten fået dem foræret eller købt brugt på internettet.Der er SÅ mange at vælge imellem til priser fra ca.500,- til 2-3000,- eller mere.Du kan finde dem på: qxl.dk ,dba.dk og guloggratis.dk :wink:
Jeg ved ikke om det kunne være løsningen for dig.Jeg har næsten lige købt en Acer-maskine med 64-bit cpu og Windows 7 installeret på en 500GB HD. :clap:
Den fik så lov til at køre 7´eren i ca.1 måned,og så sprang jeg ud i det med at få en linux på.
Jeg valgte så open SUSE 13.1 i 64bit bootede op fra DVD´en og spændt var jeg med sved i hænderne og alt muligt.
Der kom de sædvanlige spørgsmål indtil jeg skulle vælge hvordan den skulle installeres.
Jeg valgte at få den sammen med Windows.Så fik jeg besked om at der ville gå lidt tid inden installationen kunne begynde,fordi der skulle laves plads (Windows skulle på en eller anden måde gøres mindre pladskrævende) så open SUSE kunne få resten.
Det gik da også som smurt,og efter en genstart kunne jeg køre dual-boot på maskinen. :grin:
Jeg håber at du kommer igang med dit forehavende.
Mvh. Arrild
2 Acer Aspire 1360. HD 40GB/1,5GB / HD 250GB/2GB (32 bit)
Stationær DELL nu med Fedora 19 HD 350GB/2GB kablet net.
Zyxel router + 2 trådløse usb-kort (g/n) standard.
Samsung Ace (kan fungere som hot-spot)
Emmabuntus / ingen fast på den anden pt.
Brugeravatar
Arrild

Geografisk sted: 4330 Hvalsø
Brugererfaring med Linux:: Helt uøvet

Tilbage til Laptop