Hej Jacob!
Det er godt med nye brugere af linux.

Jeg fornemmer at du måske er lidt usikker på hvordan du får en linux på en "ny" maskine og hvordan det kommer til at virke.
Nu ved jeg jo ikke hvor meget du vil investere i en laptop og om den skal være splinterny.
Jeg har f.eks. aldrig haft en helt ny bærbar.Jeg har enten fået dem foræret eller købt brugt på internettet.Der er SÅ mange at vælge imellem til priser fra ca.500,- til 2-3000,- eller mere.Du kan finde dem på: qxl.dk ,dba.dk og guloggratis.dk
Jeg ved ikke om det kunne være løsningen for dig.Jeg har næsten lige købt en Acer-maskine med 64-bit cpu og Windows 7 installeret på en 500GB HD.
Den fik så lov til at køre 7´eren i ca.1 måned,og så sprang jeg ud i det med at få en linux på.
Jeg valgte så open SUSE 13.1 i 64bit bootede op fra DVD´en og spændt var jeg med sved i hænderne og alt muligt.
Der kom de sædvanlige spørgsmål indtil jeg skulle vælge hvordan den skulle installeres.
Jeg valgte at få den sammen med Windows.Så fik jeg besked om at der ville gå lidt tid inden installationen kunne begynde,fordi der skulle laves plads (Windows skulle på en eller anden måde gøres mindre pladskrævende) så open SUSE kunne få resten.
Det gik da også som smurt,og efter en genstart kunne jeg køre dual-boot på maskinen.
Jeg håber at du kommer igang med dit forehavende.
Mvh. Arrild
2 Acer Aspire 1360. HD 40GB/1,5GB / HD 250GB/2GB (32 bit)
Stationær DELL nu med Fedora 19 HD 350GB/2GB kablet net.
Zyxel router + 2 trådløse usb-kort (g/n) standard.
Samsung Ace (kan fungere som hot-spot)
Emmabuntus / ingen fast på den anden pt.