Ubuntu mobiltelefon fra bq

Ubuntu mobiltelefon fra bq

Indlægaf Uffe » tors 7. maj 2015 16:10

Jeg har anskaffet mig en Ubuntu-telefon, da det nu er muligt hos spanske bq
€169.90 + €20.00 i levering - ca. kr. 1420.00 er nok fair nok for den leverede hardware.

Jeg har haft den et par dage nu og har ikke rigtigt brugt den til "daglig drift" - dels passer mit gamle simkort ikke i størrelse og dels er jeg nød til at være sikker på at den virker (firmatelefon) og styresystemet er vist stadig at betragte som værende i beta.
Jeg har så købt et billigt nyt abonnement med nyt nummer - sådan rent midlertidigt - for at kunne prøve den af her i den kommende tid, lidt spændt på om den vil kunne leve op til forventningerne og dække mit behov.

Som sagt, så selve telefonen er der vist ikke det store at udsætte på til prisen, og taget i betragtning af softwaren er beta kører den egentlig fint - det meste af tiden. :wink:
Jeg har måtte genstarte den to gange - den første gang også gendanne til fabriksindstillinger - jeg havde fået slettet den side som er "Skrivebord" og kunne ikke få det frem igen (det er forøvrigt ikke et rigtigt skrivebord men mere en infoside som er den telefonen åbner på ved start og som indeholder vejret, nyheder, modtagne sms'er og meget mere) :mrgreen: - sært at man kan slette den - eller var det en systemfejl. :?: Anden gang manglede lige pludseligt en hel masse af indholdet i siden med telefonens opsætning og netforbindelsen var væk :sad:

Når nu det er en linux-telefon, er jeg lidt skuffet over at der forlods er fyldt en masse aps (eller scopes som nogle af dem kaldes) på styresystemet og en del af dem kan IKKE afinstalleres selv om jeg ikke har brug for dem. Jeg formoder at en stor del af dem betaler for at være "non-remoweable" og dermed er med til at betale for styresystemet. Det er også meget sparsomt med muligheder for at tilpasse telefonen - meget ulig hvad man ellers er vant til ved linux - og betragteligt mindre en ved en alm. Android-telefon.

Selve betjeningen af telefonen er med kun en tænd/sluk knap og volume op og ned, alt andet foregår med "swipes" - henholdsvis korte og lange swipes, som ikke gør det samme. Nogle steder er der swipe-mulighed fra alle fire kanter af skærmen. Det er væsentligt anderledes end hvad jeg er vant til - om det er bedre eller ringere er for tidligt at sige endnu. :scratch:

Antallet af aps og/eller scopes er ikke overvældende endnu, men det er vel heller ikke at forvente. Til gengæld forventede jeg at jeg havde data-adgang til telefonen over det medfølgende usb-kablel - især til en Ubuntu-maskine - men næ nej, de to kan slet ikke se hinanden :fighting: :fighting:
Dvs. at hvis jeg ikke vil bruge noget af det installere netbaserede "skrammel" såsom Flicker, Facebook, Instagram-fotos eller lignende, er jeg nød til at maile dem til mig selv over et beta-mailprogram (Dekko) installeret fra Ubuntu-butikken hvis jeg ikke vil have alt logget over googels eller andres servere. :thumbdown:

Selve telefonidelen, sms-delen og browseren fungerer fint, så hvis man har behov der passer til telefonen er eneste bekymring nok strømforbruget som vist er lige højt nok i forhold til batteriet.

Indtil videre får den en chance og får lov at bo her i håbet om at kommende opdateringer vil højne anvendeligheden :wink:

PS. Der findes flere youtube videoer om og med bq-ubuntutelefonen, derfor har jeg ikke postet nogle billeder af den.
:cheers:
Mvh.
Uffe

Ubuntu minimal m/ Mate desktop 64bit
Asrock N68-GE3 UCC - AMD X4 640 - 4 Gb Kingston ram
OCZ Vertex 4 SSD 60 Gb + 500 Gb WD sATA HD

Ultimate Edition 2.9 64bit
Asrock 2core 1333-2.66G - 2 Gb Kingston ram
750 Gb Samsung WD sATA HD
Plextor DVD-RW - Asus 24" fladskærm

Omega T107, 7" Kina Android tablet
Brugeravatar