MDMc OS

MDMc OS

Indlægaf Uffe » tors 16. jan 2014 23:05

Skærmbillede.png
Skrivebord fra live-DVD med valg af dansk sprog

Indlaeget fortsaettes senere. :wink:
Mvh.
Uffe

Ubuntu minimal m/ Mate desktop 64bit
Asrock N68-GE3 UCC - AMD X4 640 - 4 Gb Kingston ram
OCZ Vertex 4 SSD 60 Gb + 500 Gb WD sATA HD

Ultimate Edition 2.9 64bit
Asrock 2core 1333-2.66G - 2 Gb Kingston ram
750 Gb Samsung WD sATA HD
Plextor DVD-RW - Asus 24" fladskærm

Omega T107, 7" Kina Android tablet
Brugeravatar
Uffe
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Hornslet, Syddjurs
Brugererfaring med Linux:: Øvet

Re: MDMc OS

Indlægaf Arrild » tirs 28. jan 2014 20:53

Hej Uffe!
Jeg er spændt på at høre om dine erfaringer med den.Jeg har lige været inde for at kigge på den.Den ser godt ud og så understøtter den jo tilsyneladende også DANSK. :clap:
Jeg har installeret "DecentOS" som er en ren Debian og kun MATE-skrivebord og GNOME2. :thumbup:

Mvh. Arrild
2 Acer Aspire 1360. HD 40GB/1,5GB / HD 250GB/2GB (32 bit)
Stationær DELL nu med Fedora 19 HD 350GB/2GB kablet net.
Zyxel router + 2 trådløse usb-kort (g/n) standard.
Samsung Ace (kan fungere som hot-spot)
Emmabuntus / ingen fast på den anden pt.
Brugeravatar
Arrild

Geografisk sted: 4330 Hvalsø
Brugererfaring med Linux:: Helt uøvet

Indlægaf Uffe » tirs 28. jan 2014 21:39

Hej Arrild

Jeg postede det screenshot direkte fra en MDMc OS live-session fordi jeg synes at den så lovende ud. Jeg installerede den på en testmaskine uden rigtigt at ha' haft tid at lege med den siden - hvis jeg husker ret, så umiddelbart vil jeg sige at den ikke er for begyndere at installere :wave:
Installation kræver at man ved noget om partitionering - især hvis man vil lave en dual / multiboot - ellers er chancen for at slette alt rimelig stor :wink:

Dansk er muligt at vælge - men samtidigt kan man med fordel under install fravælge en forfærdelig masse andre preinstallerede sprog så kun dansk og evt. engels er tilbage, - dansk er forøvrigt heller ikke fuld installeret automatisk og der hvor det mangler er det mange steder portugisisk :scratch: lige som deres hjemmeside :sad:
Der er også svært at hente hjælp fra deres side hvis ikke man kan sproget (hvilket jeg ikke kan :me-no: ) - og googles oversættelse lader en hel del tilbage at ønske :roll: :thumbdown:
Jeg har også fundet ud af at den benytter sig af et mix af flere forskellige repo's (mindst Ubundu, LMDE og Debian) hvilket jeg flere steder har set ofte på sigt fører til problemer :roll:

-- må se om ikke jeg kan få tid at lege lidt mere med den inden så længe :angel:
Mvh.
Uffe

Ubuntu minimal m/ Mate desktop 64bit
Asrock N68-GE3 UCC - AMD X4 640 - 4 Gb Kingston ram
OCZ Vertex 4 SSD 60 Gb + 500 Gb WD sATA HD

Ultimate Edition 2.9 64bit
Asrock 2core 1333-2.66G - 2 Gb Kingston ram
750 Gb Samsung WD sATA HD
Plextor DVD-RW - Asus 24" fladskærm

Omega T107, 7" Kina Android tablet
Brugeravatar
Uffe
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Hornslet, Syddjurs
Brugererfaring med Linux:: Øvet

Indlægaf Arrild » tirs 28. jan 2014 21:59

Jeg havde heller ikke liiiiige tænkt mig at installere den,jeg har rigeligt med dem jeg er igang med at prøve,men tak for advarslen Uffe. :thumbup:

Mvh. Arrild
2 Acer Aspire 1360. HD 40GB/1,5GB / HD 250GB/2GB (32 bit)
Stationær DELL nu med Fedora 19 HD 350GB/2GB kablet net.
Zyxel router + 2 trådløse usb-kort (g/n) standard.
Samsung Ace (kan fungere som hot-spot)
Emmabuntus / ingen fast på den anden pt.
Brugeravatar
Arrild

Geografisk sted: 4330 Hvalsø
Brugererfaring med Linux:: Helt uøvet

Indlægaf mjjzf » tors 30. jan 2014 10:33

Nogle gange bliver cocktailen lidt for blandet, men udgangspunktet er jo, at næsten alt dette software er oversat til dansk -så det er alene op til projekterne, om de inkluderer oversættelserne rigtigt.
Debian er faktisk den stærkeste kandidat på det punkt, for den var tænkt internationalt fra starten og er komplet kompromisløs om at inkludere sprogfiler - Esperanto, Swahili og så videre. Det er nok efterhånden få, der husker OLPC - One Laptop Per Child - projektet om at lave lavbudget-undervisnings-PC'er til skoler i U-lande; det interessante var jo, at ingen af de store virksomheder ville levere oversættelser til de små markeder - min tidligere arbejdsplads holdt op med at bruge IBMs WordPro, fordi IBM droppede den danske oversættelse - men fordi man har arbejdet lidt målrettet på det, findes der oversættelser til mange af de mere perifære afrikanske sprog! Det er dér, Open source giver mening. Tag nu for eksempel LibreOffice-oversættelserne - en fuld bulgarsk oversættelse, tjekkisk, tyrkisk, ungarsk, slovensk, katalansk, gælisk. Det er et gigantisk arbejde, men den danske oversættelse er også på 100%, og så mange er der alligevel heller ikke, der arbejder på det...
Brugeravatar
mjjzf
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Valby, Danmark
Brugererfaring med Linux:: Meget øvet

Tilbage til Debian og Debian-baserede distributioner