Password i Emmabuntus

Re: Password i Emmabuntus

Indlægaf Birthe » søn 15. feb 2015 19:30

Hej Crank,
Det var Zorin 9.1 lite som bruger lxde, jeg ikke var så begejstret for. Bemærkelsesværdigt, fordi jeg plejer at kunne lide lxde.
Den så kedelig ud, føltes for bøvlet at ændre ved og meget beskåret i software.
Oplevelsen med Zorin 9.1 core (endnu kun prøvet live) er en helt anden. Jeg ender nok med at installere den i stedet, men den holder ikke på min computer, hvis jeg som så mange andre får problemer med AWN. Får du brug for det, omtales nogle tips her:

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Lenovo T500 Intel Core 2 Duo 2.53 GHz, 2 GB DDR3, 160GB 7200rpm, ATI Mobility Radeon HD 3650, Mint 17.2 Mate
Lenovo X100e 2gb ram, AMD Athlon Neo MV-40 / 1.6 GHz, ATI Mobility Radeon HD 3200, zorin 6.4 core
Acer Aspire One zg5, Intel Atom N270, 1.6 GHz, integreret grafik, 1gb ram, 160 gb hd. (Mint 17.3 Mate)
Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Odense, Fyn
Brugererfaring med Linux:: Lidt øvet

Indlægaf Birthe » man 16. feb 2015 22:25

Hej Crank,

Jeg har installeret Zorin 9.1 core 32 bit nu, dualtboot med Emmabuntus 3.1.

Da jeg kun havde Emmabuntus, viste opstartsmenuen naturligvis at jeg kunne vælge Emmabuntus ved opstart, men efter installation af Zorin, kan jeg vælge Zorin eller ubuntu.
Jeg undres. Hvis jeg nu havde flere ubuntu baserede dists intalleret, ville jeg så ende med at skulle vælge imellem ubuntus, ubuntus og ubuntus? Jeg spørger dig, fordi jeg forstod, at du havde flere installeret på samme pc.

Kan man redigere det og i så fald hvor?

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Lenovo T500 Intel Core 2 Duo 2.53 GHz, 2 GB DDR3, 160GB 7200rpm, ATI Mobility Radeon HD 3650, Mint 17.2 Mate
Lenovo X100e 2gb ram, AMD Athlon Neo MV-40 / 1.6 GHz, ATI Mobility Radeon HD 3200, zorin 6.4 core
Acer Aspire One zg5, Intel Atom N270, 1.6 GHz, integreret grafik, 1gb ram, 160 gb hd. (Mint 17.3 Mate)
Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Uffe » man 16. feb 2015 23:40

Birthe skrev:efter installation af Zorin, kan jeg vælge Zorin eller ubuntu.
Jeg undres. Hvis jeg nu havde flere ubuntu baserede dists intalleret, ville jeg så ende med at skulle vælge imellem ubuntus, ubuntus og ubuntus?

Hej Birthe

Det korte svar er: Ja :sad:

Hvis jeg har forstået det hele rigtigt, så hænger det sådan her sammen:
Du ved jeg boksede en del med at lave en spin-off af Ubuntu 12.04 da den kom. Da erfarede jeg at der var blevet lavet noget om så en hel del konfigurationsfiler nu bliver oprettet automatisk af nogle scripts, og ved opdateringer genskrives/overskrives de automatisk. Næsten samtidigt lavede Ubuntu om så man godt kan kalde en spin-off noget andet, men der er nød til at stå hvilken Ubuntu den er baseret på for at få opdateringer og hente programmer fra Ubuntu. Mig bekendt er det samme linje der hentes data fra når Grub opdateres, så..........

Jeg har en HD med tre forskellige Ubuntu-baserede dists på og de hedder alle "Ubuntu". Den dist som senest har fået opdateret kernel kommer til at stå øverst - så efter sådan en opdatering er det lidt af et lotteri hvad jeg booter :roll:

:cheers:
Mvh.
Uffe

Ubuntu minimal m/ Mate desktop 64bit
Asrock N68-GE3 UCC - AMD X4 640 - 4 Gb Kingston ram
OCZ Vertex 4 SSD 60 Gb + 500 Gb WD sATA HD

Ultimate Edition 2.9 64bit
Asrock 2core 1333-2.66G - 2 Gb Kingston ram
750 Gb Samsung WD sATA HD
Plextor DVD-RW - Asus 24" fladskærm

Omega T107, 7" Kina Android tablet
Brugeravatar
Uffe
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Hornslet, Syddjurs
Brugererfaring med Linux:: Øvet

Indlægaf crank » tirs 17. feb 2015 11:08

Uffe skrev:Jeg har en HD med tre forskellige Ubuntu-baserede dists på og de hedder alle "Ubuntu". Den dist som senest har fået opdateret kernel kommer til at stå øverst - så efter sådan en opdatering er det lidt af et lotteri hvad jeg booter :roll:

.
Det ser ud til, at de hedder Ubuntu i mange tilfælde. Mine distros opfører sig dog lidt anderledes:
boot.png

1) Mint
2) Xubuntu (Ubuntu)
3) Sparkylinux (jessie)

Er der forresten ikke et sted, hvor man kan ændre i boot rækkefølgen?

Vh Carsten
:bass:

.
Linux Mint 17 ”Qiana” MATE
(Dual boot, Windows Vista™ Home Premium (32-bit)
ASUS Notebook M70Sr
2x Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU T5750 @ 2.00GHz
4 gb RAM | ATI Mobility Radeon HD 3470; Res: 1440x900 pixels

Sony Xperia Z1 ™ Google Android smartphone
Brugeravatar
crank

Geografisk sted: Champagne-ardennes
Brugererfaring med Linux:: Helt uøvet

Indlægaf Birthe » tirs 17. feb 2015 11:32

Hej Crank,
crank skrev:Er der forresten ikke et sted, hvor man kan ændre i boot rækkefølgen?

Hvis du booter på den "gammeldags måde" grub2....så skal du bruge grub customizer til at ændre ved din bootmenu.

Jeg kiggede på det ud på de små timer, og der skulle jeg ikke "nyde" noget. Det kører jo lige så godt. Det kan snildt være pilfingrene tager over senere.
Googler du lidt, vil du se, at mange har problemer med at deres ændringer til konfigurationen ikke gemmes, ikke vises osv. Det er som Uffe skriver sådan, at installation af ny dist eller eks. en kernel upgrade, så overskrives konfigurations filen igen.

Min boot menu tilbyder Zorin, Zorin advanced, ubuntu, ubuntu advanced. Vælger jeg nu ubuntu advanced, vises fint Emmabuntus 3.1 først og derefter de forskellige kernels.

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Uffe » tirs 17. feb 2015 16:13

crank skrev:1) Mint
2) Xubuntu (Ubuntu)
3) Sparkylinux (jessie)

Det tror jeg der er en forklaring på. Du har sikket installeret Mint til sidst, Xubuntu er ikke en spin-off men en "ægte" Ubuntu-dist og Sparky er Debianbaseret. Jeg mener at Mint har sin egen repo så lige i det her tilfælde tror jeg ikke at det vil ændre sig.

:cheers:
Mvh.
Uffe

Ubuntu minimal m/ Mate desktop 64bit
Asrock N68-GE3 UCC - AMD X4 640 - 4 Gb Kingston ram
OCZ Vertex 4 SSD 60 Gb + 500 Gb WD sATA HD

Ultimate Edition 2.9 64bit
Asrock 2core 1333-2.66G - 2 Gb Kingston ram
750 Gb Samsung WD sATA HD
Plextor DVD-RW - Asus 24" fladskærm

Omega T107, 7" Kina Android tablet
Brugeravatar