Password i Emmabuntus

Re: Password i Emmabuntus

Indlægaf Birthe » søn 22. dec 2013 06:48

Hej Arrild!
Hvor er det dejligt at høre om dine gode erfaringer, og beskrivelser af andre spændende dists at prøve :thumbup: :clap:
Friheden til at vælge viser sine stærke sider - for det er unægteligt nemmere, når du kan finde dists der passer så godt med dit hardware, at du ikke måtte slås for længe for at få tingene til at køre som ønsket. :lol:
Det er meget hurtigere at installere/geninstallere linux end at rode med et tilsandet system der driller - MEGET.
Jeg håber, din kone bliver glad for Linux.

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Lenovo T500 Intel Core 2 Duo 2.53 GHz, 2 GB DDR3, 160GB 7200rpm, ATI Mobility Radeon HD 3650, Mint 17.2 Mate
Lenovo X100e 2gb ram, AMD Athlon Neo MV-40 / 1.6 GHz, ATI Mobility Radeon HD 3200, zorin 6.4 core
Acer Aspire One zg5, Intel Atom N270, 1.6 GHz, integreret grafik, 1gb ram, 160 gb hd. (Mint 17.3 Mate)
Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Odense, Fyn
Brugererfaring med Linux:: Lidt øvet

Indlægaf mjjzf » man 23. dec 2013 10:03

Ja, det lyder da til, at du har jern i ilden.
Jeg har selv også lige installeret den nyudgivne Fedora, som ser meget tiltalende ud. Jeg plejer jo som sagt at have et primært system og en partition til at eksperimentere med det nyudgivne. Jeg har lidt svært med Gnome 3, men der er da nogle interessante elementer; og Fedora 20 starter og stopper meget hurtigt - ikke mindst på grund af min SSD, naturligvis, men selv da.
Hvad angår Stella har jeg haft fat i den og har i øvrigt haft vekslet et par ord med udvikleren. Det er ganske rigtigt en genpakket udgave af Red Hat, men med nogle lidt mere opdaterede pakker for desktop-brugere. Jeg brugte den lidt, og den er udmærket, udramatisk og velfungerende. Kedelig på den positive måde.
Brugeravatar
mjjzf
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Valby, Danmark
Brugererfaring med Linux:: Meget øvet

Indlægaf Birthe » lør 28. dec 2013 15:53

Hej Arrild
Jeg bruger fortsat Emmabuntus 2. Jeg savnede overblik ved flytning og kopiering af filer til/fra diverse af mine drev. Jeg installerede Sunflower filmanager og kan lide den.

Kode: Vælg alt
sudo add-apt-repository ppa:atareao/sunflower

sudo apt-get update

sudo apt-get install sunflower

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Lenovo T500 Intel Core 2 Duo 2.53 GHz, 2 GB DDR3, 160GB 7200rpm, ATI Mobility Radeon HD 3650, Mint 17.2 Mate
Lenovo X100e 2gb ram, AMD Athlon Neo MV-40 / 1.6 GHz, ATI Mobility Radeon HD 3200, zorin 6.4 core
Acer Aspire One zg5, Intel Atom N270, 1.6 GHz, integreret grafik, 1gb ram, 160 gb hd. (Mint 17.3 Mate)
Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Arrild » man 6. jan 2014 22:35

Vi fik godtnok Fedora på Dell-maskinen,men men men jeg vil give Uffe ret i at det er et tilbageskridt med GNOME3.Den er da upraktisk og uhandy at betjene og man "fiser" rundt med musen for at få det ene eller det andet frem.
Så på´en igen og prøve med andre distroer,men NEJ IKKE TALE OM. :fighting: Der kom den ene fejlmelding efter den anden.
Det skal lige siges at jeg først i december havde købt 4 brugte ide-HD´er så jeg med en af de bærbare ville installere en distribution på en af dem og så køre den igennem en adapter,men NIX det kunne ikke lade sig gøre.Adapteren (fra Sandberg) kunne ikke køre i linux. :fighting: Vi kom så også til den konklution at HDen nok var stået af. :thumbdown:
Det gode er så at jeg fik 2 "nye Dell-bærbare" af min papsøn :thumbup: så nu kan der eksperimenteres og afprøves.
Jeg har bl.a. gang i "DecentOS",som er en debian-dist. med MATE-skrivebord.Den synes jeg virker godt,og er nem at indstille.
Jeg har f.eks. fået glx cairo dock på og her fungerer den også.Den har en lidt pudsig funktion i den ene ende af panelet er der ca.10-12 gyldne firkanter.Det er noget de kalder "Slingshot".Når man trykker på den kommer alle programikoner frem de er opdelt på sider og/eller faneblade inddelt i kattegorier. :smile:
Jeg skal også have gang i den stationære igen,med en anden sata-HD som jeg lige har købt på qxl.
Vi må så se hvad der kommer på den,men det vender jeg tilbage med senere. Tak for jeres hjælp og gode indsats for os nye linuxbrugere i det forgangne år så_____________GODT NYTÅR TIL ALLE
Mvh.Arrild
2 Acer Aspire 1360. HD 40GB/1,5GB / HD 250GB/2GB (32 bit)
Stationær DELL nu med Fedora 19 HD 350GB/2GB kablet net.
Zyxel router + 2 trådløse usb-kort (g/n) standard.
Samsung Ace (kan fungere som hot-spot)
Emmabuntus / ingen fast på den anden pt.
Brugeravatar
Arrild

Geografisk sted: 4330 Hvalsø
Brugererfaring med Linux:: Helt uøvet

Indlægaf Birthe » fre 27. jun 2014 22:44

Hej Arrild
Har du set at Emmabuntus er på vej i en 3 udgave, endnu kun i beta? http://emmabuntus.sourceforge.net/mediawiki/index.php/Main_Page
Med tanke på de rigelige mængder af tilretning, vi måtte gøre i 2'eren, tror jeg godt jeg kan vente til den er ude af beta.

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Arrild » tirs 9. sep 2014 21:19

Hej Birthe!
Ja, jeg så den godt og har også prøvet at installere den,men det gik der ged i. :oops: så jeg venter også på den endelige udgave.
Den er så kommet for nogle dage siden. :clap: Jeg har også fået installeret den og den fungerer fint med bl.a. den "gl.cairo dock",der er dog en lille "krølle" i forbindelse med installlationen.
Det bliver nævnt af ham der omtaler linux i "Softpedia.com" at udviklerne af Emmabuntus har lavet den sådan at man ikke må kable pc´en til netværket i starten af installationen,men vente til senere og det undrede ham. :scratch:
Jeg prøvede at installere som sædvanligt,men den kom kun til der hvor en "dims" kører rundt.Det gør den så i nogle min. og så stopper den og kommer IKKE videre.
NÅ! På´en igen med krum hals og sidevind.
Ud med netværkskablet,og så opstart på dvd´en igen og så kørte det. :Pheew:
Denne gang kom den til der hvor den spørger om hvor og hvordan den skulle ind på HD´en,og man besked om plads på HD og forbindelse til internettet.
Så skal kablet i til netværket og den registrerer det selv og sætter det sidste flueben og så kører installationen færdig. :thumbup: :thumbup:
Min kone har også fået Emmabuntus på sin bærbare og er meget glad for den. :grin:
Har du stadig Emma. :?: Kan du køre TW´en i Emmabuntus :?:

Mvh. Arrild
2 Acer Aspire 1360. HD 40GB/1,5GB / HD 250GB/2GB (32 bit)
Stationær DELL nu med Fedora 19 HD 350GB/2GB kablet net.
Zyxel router + 2 trådløse usb-kort (g/n) standard.
Samsung Ace (kan fungere som hot-spot)
Emmabuntus / ingen fast på den anden pt.
Brugeravatar
Arrild

Geografisk sted: 4330 Hvalsø

Indlægaf Birthe » ons 10. sep 2014 09:40

Hej Arrild
Åh, hvor du dog frister!

Det er tyndet ud i computerne her, de er afgået ved døden. Jeg har ikke rigtig noget at installere mere på heller ikke Emmabuntus3.
Nu husker jeg jo, hvordan Firefox var begrænset i Emmabuntus2, så det kan evt. være et problem mht. TiddlyWiki. Hvis du kan installere tilføjelser til Firefox, kan du bruge TiddlyWiki. Tilføjelsen tiddlyfox er nødvendig, for at du kan gemme lokalt til din harddisk eller dropbox.

Chrome er nødvendig, hvis du vil bruge Tiddlyspot og dermed have din TiddlyWiki på nettet.

TiddlyWiki 5 er ved at blive frigivet og dermed stabil - forventes omkring d. 20 september på TiddlyWiki's 10 års fødselsdag. Der kommer hver dag nye ting til.

I dag et helt nyt plugin- stadig i beta, men prøv lige at se her http://tiddlyclip.tiddlyspot.com/(forklaringerne er på engelsk). Jeg er lige nu ved at prøve det af i min egen tiddlywiki, og der virker det forrygende. Bogmærker på steroider. Jeg ville mene, at en sådan TIddlyWIki var et godt match til Emmabuntus - og ja til ALT.

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Indlægaf mjjzf » tors 11. sep 2014 17:59

Har I prøvet at have med Deepin at gøre?
Jeg må indrømme, at den er rigtigt nydelig. Deres kontrolcenter er virkelig kvalitet og noget, som andre distributioner kunne misunde. Deres filmafspiller er også nydelig.
Jeg kører den live på den maskine, jeg arvede, som ikke har en harddisk - så udelukkende som live-system. Alligevel kører den temmeligt hurtigt.
Det skal lige tilføjes, at den ikke virker med Unetbootin.
Brugeravatar
mjjzf
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Valby, Danmark
Brugererfaring med Linux:: Meget øvet

Indlægaf Birthe » søn 15. feb 2015 16:31

Hej Arrild,
Endelig fik jeg installeret Emmabuntus 3. Som du kan se i min signatur gjorde jeg det på min lille, gamle netbook og det tog ærlig talt "en krig". Den starter imidlertid rimelig hurtigt op og kører også fornuftigt, men det er nok at piske den. Det gik derudover lige så nemt, som du forudsagde, helt uden problemer med cairo dock, som jeg stadig synes virker helt utroligt godt med det hele, især på den bitte 9" skærm, der er på min netbook.
Før jeg installerede benyttede jeg live udgavens afinstaller OS knap, hvilket viste sig at være en hurtig og nem måde at komme af med gammel Win XP installation, genopsætnings partition og alt det, som ellers kan drille, være skjult og skifte drev bogstaver.
Jeg brugte ca. halvdelen af harddisken til Emmabuntus, så der kan godt blive plads til en dist. mere. Jeg prøvede Zorin 9.1 lite, men kunne ikke lide den.
Mvh. Birthe

Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Indlægaf crank » søn 15. feb 2015 18:44

.

Birthe skrev:.................. Jeg prøvede Zorin 9.1 lite, men kunne ikke lide den.

Ups ... jeg har lige lagt Zorin 9.1 core på en DVD - klar til installation :cry:
Måske, jeg skal slå koldt vand i blodet en stund.
Var den ikke brugervenlig, eller er der andre ting, der gør, at du ikke kan lide den?

Vh crank
:bass:

.
Linux Mint 17 ”Qiana” MATE
(Dual boot, Windows Vista™ Home Premium (32-bit)
ASUS Notebook M70Sr
2x Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU T5750 @ 2.00GHz
4 gb RAM | ATI Mobility Radeon HD 3470; Res: 1440x900 pixels

Sony Xperia Z1 ™ Google Android smartphone
Brugeravatar
crank

Geografisk sted: Champagne-ardennes

ForegåendeNæste

Tilbage til Debian og Debian-baserede distributioner