Password i Emmabuntus

Re: Password i Emmabuntus

Indlægaf Arrild » fre 22. nov 2013 22:01

Hej Birthe!
Jeg har fået den nye udgave indstalleretog fået ordnet nogle ting bl.a. Firefox´en der kunne man ikke bevare låste faneblade. :fighting: Og tak for at du gjorde opmærksom på den. :thumbup:
Det kan man nu efter et lille indgreb som Uffe viste:"Ind i program menu>tilbehør>filhåndtering>vis>vis skjulte filer>HK .Mozilla>slet".Luk filhåndtering og gå i Synaptic og genindstaller Firefox.Jeg genstartede (for en sikkerheds skyld). :thumbup:
Jeg har også ændret kernel fordi jeg kun kunne bruge den ene af mine trådløse USB-dimser nemlig den med g-standard,men efter ændringen af kernen så kan jeg også bruge den med n-standard. :clap:
Hvordan går det med Cairo-docken :?: Har du fået den til at virke ligesom den gamle :?:
Jeg kan iøvrigt IKKE lide den nye dock, :thumbdown: hos mig er den fremme hele tiden og ændrer sig kun når der er et aktivt ikon,men det er jo nok "bare" et indstillings spørgsmål :crossfingers: men ellers er jeg glad for Emmabuntus :thumbup: :clap:

Mvh. Arrild
2 Acer Aspire 1360. HD 40GB/1,5GB / HD 250GB/2GB (32 bit)
Stationær DELL nu med Fedora 19 HD 350GB/2GB kablet net.
Zyxel router + 2 trådløse usb-kort (g/n) standard.
Samsung Ace (kan fungere som hot-spot)
Emmabuntus / ingen fast på den anden pt.
Brugeravatar
Arrild

Geografisk sted: 4330 Hvalsø
Brugererfaring med Linux:: Helt uøvet

Indlægaf Birthe » lør 23. nov 2013 01:28

Hej Arrild
Arrild skrev:Hvordan går det med Cairo-docken :?: Har du fået den til at virke ligesom den gamle :?:
Jeg kan iøvrigt IKKE lide den nye dock, :thumbdown: hos mig er den fremme hele tiden og ændrer sig kun når der er et aktivt ikon,men det er jo nok "bare" et indstillings spørgsmål :crossfingers:

Jeg kan absolut IKKE lide den nye dock heller. Jeg blev temmelig forundret. Lige efter at have hentet ISO prøvede jeg at køre den live på en anden computer, end den jeg skulle installere på. Alt så helt ud, som vi er blevet vant til og glade for.
Jeg skulle imidlertid installere på en gammel computer, som dels kun har 512 mb ram, og som ikke vil boote fra USB. Der er ikke dvd drev kun et gammelt CD drev, som ydermere kun kan læse de gamle små cd'er...(650MB).
Løsningen på det blev plop. Jeg valgte af hente ploplinux.iso som også har browser og gparted blandt andet. Det kunne lige være på den "lille" skive. Derefter bootede computeren fra plop cd'en, jeg valgte plop boot manager og fik en valgmenu, med harddisk, cd, usb og netboot. Jeg havde på forhånd lagt emmabuntus2 på usb med unetbootin og det startede fint op. Grundet de kun 512 mb ram fravalgte jeg at køre Emmabuntus live og installerede fra opstartsmenuen. Jeg valgte muligheden install classic. Det gav mulighed for at vælge selv at ville bestemme og partionere efter ønske samt sætte bruger og password. Der var gode menuer og forklaringer undervejs i hele forløbet, så det kan du roligt gøre (jeg kunne tydeligt skelne windows partitionerne fra de øvrige!). Hvis du vil vælge det, så gør dig på forhånd nogle tanker om, hvor meget plads du vil og kan bruge til det ene og det andet, som vi før har omtalt. Jeg vil helt klart anbefale dig et seperat home. Jeg gjorde som anbefalet og installerede helt uden netforbindelse. Lukkede pænt ned, da alt var installeret, tog cd'en ud og fjernede usb'en. Startede computeren og kom til desktoppen. Da jeg nu havde netforbindelsen sat til igen, blev der opdateret, efterinstalleret manglende sprogunderstøttelse osv....Meeeeeeeeeeeeeeeen, jeg savnede det sædvanlige valg vedrørende Cairo dock :thumbdown: Mærkeligt, da de forekom,da jeg kørte live og så helt ud som det plejer. Desværre ikke sådan nu! Jeg manglede også link til computer, home og papirkurv...sådan i første omgang. :wink:

Det er klart at en gammel bærbar med så lidt ram ikke er nogen hurtigløber, men det kører tåleligt og betydeligt bedre end den Windows XP, der lå på den.

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Lenovo T500 Intel Core 2 Duo 2.53 GHz, 2 GB DDR3, 160GB 7200rpm, ATI Mobility Radeon HD 3650, Mint 17.2 Mate
Lenovo X100e 2gb ram, AMD Athlon Neo MV-40 / 1.6 GHz, ATI Mobility Radeon HD 3200, zorin 6.4 core
Acer Aspire One zg5, Intel Atom N270, 1.6 GHz, integreret grafik, 1gb ram, 160 gb hd. (Mint 17.3 Mate)
Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Odense, Fyn
Brugererfaring med Linux:: Lidt øvet

Indlægaf Birthe » lør 23. nov 2013 03:32

Hej Arrild.
Hvis du højreklikker på dock'en kan du vælge auto hide. Jeg højreklikkede og valgte konfigurér. Der er mange temaer at vælge imellem. Jeg valgte default panel_single. Beskeden, du har ændret ved dock tidligere, du mister de ændringer, hvis du fortsætter uden at gemme....tog jeg helt roligt....den dock, jeg fik lige efter installationen, var ubrugelig :wink: :grin: :grin:
Det er ikke helt som den gode "gamle", men ligner beroligende meget ind til videre.

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Lenovo T500 Intel Core 2 Duo 2.53 GHz, 2 GB DDR3, 160GB 7200rpm, ATI Mobility Radeon HD 3650, Mint 17.2 Mate
Lenovo X100e 2gb ram, AMD Athlon Neo MV-40 / 1.6 GHz, ATI Mobility Radeon HD 3200, zorin 6.4 core
Acer Aspire One zg5, Intel Atom N270, 1.6 GHz, integreret grafik, 1gb ram, 160 gb hd. (Mint 17.3 Mate)
Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Birthe » lør 23. nov 2013 10:53

Hej Arrild
http://emmabuntus.sourceforge.net/mediawiki/index.php/F.A.Q#How_to_disable_Dock_launch_at_startup_.3F næsten nederst på siden, finder du afsnittet: Dock Emmabuntüs distribution was replaced by Cairo-Dock. Der står, at du skal åbne din home folder, få vist skjulte filer og se efter om du har en folder Cairo-dock og ikke blot link- Cairo-doc. Hvis du har folderen, gendøb den til Cairo-dock-old og genstart dit system. Angiveligt skulle vi så kunne få Emmabuntus dock'en at se igen. Jeg tilstår blankt: Det lykkedes ikke her, men kan godt skyldes, at mine pilfingre snart har været overalt i systemet :lol: :lol: :lol: :lol:
Link-Cairo-dock er angivet til dansk og er derfor ugyldigt, da Cairo-dock ikke er på dansk, vi får derfor den engelske udgave.
En anden ting er de Emmabuntus dock valg, vi får live....og tidligere også efter installation, der var en af mulighederne udgaven for my chére madam Michu, hende skal man holde sig fra, den har givet kvaler, hvergang jeg har prøvet den mulighed. :evil:

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Uffe » lør 23. nov 2013 15:57

Hej Birthe og Arrild

Hvis i gerne vil bruge Cairo-dock og gerne vil ha' den uden andre tilpasninger end dem I selv laver, er det så ikke nemmere at lave en "Fuldstændig fjernelse" i Synaptic og så installere den igen, så får I en helt clean Cairo-dock at arbejde ud fra. :?:

Birthe skrev:Jeg skulle imidlertid installere på en gammel computer, som dels kun har 512 mb ram, og som ikke vil boote fra USB. Der er ikke dvd drev kun et gammelt CD drev, som ydermere kun kan læse de gamle små cd'er...(650MB).
Birthe, er det en laptop eller en desktop med det ældgamle drev :?:

:cheers:
Mvh.
Uffe

Ubuntu minimal m/ Mate desktop 64bit
Asrock N68-GE3 UCC - AMD X4 640 - 4 Gb Kingston ram
OCZ Vertex 4 SSD 60 Gb + 500 Gb WD sATA HD

Ultimate Edition 2.9 64bit
Asrock 2core 1333-2.66G - 2 Gb Kingston ram
750 Gb Samsung WD sATA HD
Plextor DVD-RW - Asus 24" fladskærm

Omega T107, 7" Kina Android tablet
Brugeravatar
Uffe
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Hornslet, Syddjurs
Brugererfaring med Linux:: Øvet

Indlægaf Birthe » lør 23. nov 2013 16:26

Hej Uffe
Uffe skrev:Birthe, er det en laptop eller en desktop med det ældgamle drev :?:

Det er en meget gammel laptop med meget trange pladsforhold. Vi så først efter, om der var mulighed for at pille drevet ud og evt. forbinde noget nyere :grin:
Med plop er det ikke noget problem, da vi via boot menuen på cd, kan boote et eksternt USB drev...f.eks. et dvd drev, skal det være.
Jeg oplevede plop som noget af et mirakelmiddel. Der er mange måder at anvende plop på, men det vovede jeg mig ikke ud i i denne omgang.

Uffe skrev:Hvis i gerne vil bruge Cairo-dock og gerne vil ha' den uden andre tilpasninger end dem I selv laver, er det så ikke nemmere at lave en "Fuldstændig fjernelse" i Synaptic og så installere den igen, så får I en helt clean Cairo-dock at arbejde ud fra.

Det har du ret i. Jeg vil dog hellere have Emmabuntus tilpasning, som den ses, når vi kører live. (IKKE madame Michu!)

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Indlægaf mjjzf » tirs 26. nov 2013 10:22

Uffe skrev:Hvis i gerne vil bruge Cairo-dock og gerne vil ha' den uden andre tilpasninger end dem I selv laver, er det så ikke nemmere at lave en "Fuldstændig fjernelse" i Synaptic og så installere den igen, så får I en helt clean Cairo-dock at arbejde ud fra.

Her skal vi lige inkludere den detalje, at indstillinger generelt ligger som skjulte filer eller filer i en skjult mappe i éns /home-mappe.
Jeg forestiller mig, at man enten skjult i sin /home-mappe eller i /home/ditbrugernavn/.config finder en fil eller mappe, der hedder cairo-dock. Sletter man filen eller mappen med indstillingerne vil man få programmet uden tilpasninger.
Brugeravatar
mjjzf
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Valby, Danmark
Brugererfaring med Linux:: Meget øvet

Indlægaf Uffe » tirs 26. nov 2013 16:15

mjjzf skrev:

Her skal vi lige inkludere den detalje, at indstillinger generelt ligger som skjulte filer eller filer i en skjult mappe i éns /home-mappe.
Jeg forestiller mig, at man enten skjult i sin /home-mappe eller i /home/ditbrugernavn/.config finder en fil eller mappe, der hedder cairo-dock. Sletter man filen eller mappen med indstillingerne vil man få programmet uden tilpasninger.

Hej Morten
Det er også nogenlunde det jeg regnede med, men da jeg ikke bruger nogen dock selv og ikke har nogen iso med et OS liggende der bruger Cairo-dock, valgte jeg en sikker løsning jeg var sikker på :mrgreen:
Mvh.
Uffe

Ubuntu minimal m/ Mate desktop 64bit
Asrock N68-GE3 UCC - AMD X4 640 - 4 Gb Kingston ram
OCZ Vertex 4 SSD 60 Gb + 500 Gb WD sATA HD

Ultimate Edition 2.9 64bit
Asrock 2core 1333-2.66G - 2 Gb Kingston ram
750 Gb Samsung WD sATA HD
Plextor DVD-RW - Asus 24" fladskærm

Omega T107, 7" Kina Android tablet
Brugeravatar
Uffe
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Hornslet, Syddjurs
Brugererfaring med Linux:: Øvet

Indlægaf Birthe » tirs 26. nov 2013 16:56

Hej mjjzf og Uffe.
I har selvfølgelig ret! Det er imidlertid ikke nødvendigt at gøre noget, for at få en tom Cairo dock og selv sætte op. I forhold til tidligere version og test af denne live forsvinder noget af begyndervenligheden dog, når man efter installation kigger på en næsten tom skærm, uden henvisning til steder og mapper og den valgmenu, enkelt, alt eller børn til Emmabuntus dock.
Der er MEGET software i Emmabuntus og Emmabuntus dock "valget, alt", gav et godt overblik...langt mere overskueligt for en begynder end menuens overflod.
Ud over et dødt link til cairo_da og en mappe med cairo_language, finder jeg ikke andet vedrørende cairo i .config.
I startmenuen under punktet andet, er et link til emmabuntus dock, som dog blot starter en næsten tom cairo.
Jeg gætter på, at en opdatering af cairo har ændret på det.

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Arrild » søn 22. dec 2013 02:14

Hej Birthe!
Jeg havde udskiftet den nye version 1.06 med den "gamle" og med favoritdocken,men så besluttede jeg mig for at give den nye en sidste chance.Den blev installeret,og så gik jeg frem efter den vejledning som du giver tidligere i tråden,det lykkedes så jeg har nu den "rigtige gamle" cairo dock. :Pheew: :thumbup: :clap:
Jeg har også prøvet både Stella 6 og DecentOS.De er også ret behagelige at have med at gøre. :grin: :grin:
Stella er fra Romænien og med GNOME2 skrivebordsmiljø og på dansk. :thumbup: :clap: Den er baseret på Red Hat og CentOS.
Trådløst netværk virker ud af skabet,det samme med trådløst print.Den fandt drivere både til min HP Deskjet 2510 og til en CANON MP 250 uden de store problemer :Pheew: og det virker (endnu).
DecentOS er fra USA og er en ren Debian med MATE skrivebordsmiljø og også på dansk. :thumbup: :clap:
Samme problemfrit trådløst både netværk og printeropsætning. :Pheew:

Men men men der blev STORE problemer med min kones stationære Dell-maskine med Win-XP på på grund af en oprydning som må siges gik i fisk. :thumbdown: Det endte med den blå skærm.Der gik flere dage med at prøve forskellige løsninger med rescue-cd´er,jeg prøvede også med div. :fighting: LINUX uden det store gennembrud,så jeg flyttede jumperen til bios over på to andre ben og tilbage igen.Så var det ligesom om der skete noget. :smile: Vi blev så enige om at prøve at geninstallere XP,men det kunne vi stadig ikke.Min kone sagde så at jeg jo kunne prøve med en LINUX og så var jeg fyr og flamme og på kom så Fedora 19 og det lader til at pc´en kører uden problemer.
Trådløst netværk og printeropsætning er faktisk noget af det nemmeste jeg har oplevet. :thumbup: :thumbup: :clap: :clap:
Der er således kommet en ny LINUX-bruger til. :grin: :grin: :grin:
Jeg ville bare lige dele det med jer. :cheers:

Mvh. Arrild
(undskyld den lange "smøre")
2 Acer Aspire 1360. HD 40GB/1,5GB / HD 250GB/2GB (32 bit)
Stationær DELL nu med Fedora 19 HD 350GB/2GB kablet net.
Zyxel router + 2 trådløse usb-kort (g/n) standard.
Samsung Ace (kan fungere som hot-spot)
Emmabuntus / ingen fast på den anden pt.
Brugeravatar
Arrild

Geografisk sted: 4330 Hvalsø
Brugererfaring med Linux:: Helt uøvet

ForegåendeNæste

Tilbage til Debian og Debian-baserede distributioner