Password i Emmabuntus

Password i Emmabuntus

Indlægaf Arrild » ons 24. jul 2013 22:13

Hej panelmedlemmer og linuxbrugere!
Jeg er ny på LINUX.Har 2 bærbare Acer,hvor den ene fast kører på Mint 14 og er trådløst på internet sammen med en stationær,den deler også printere med den stationære.
Den anden bærbare experimenterer jeg med andre distributioner på (en af gangen).I øjeblikket er det en fransk der hedder Emmabuntus 2.Jeg har kørt den på dvd`en og der virker den fint også på dansk den kan også opdateres.
Problemet er "bare" at når den er indstalleret på HD`en så kan man intet gøre/lave.Jeg har prøvet både det ene og det andet.Ikke engang root-password giver adgang til noget så jeg kan komme i f.eks pakkehåndtering.Det er som om der er et fast password et eller andet sted i systemet,men hvor og hvordan finder jeg det?
Jeg håber virkelig at I kan hjælpe mig.

Med venlig hilsen fra
Hvalsø
2 Acer Aspire 1360. HD 40GB/1,5GB / HD 250GB/2GB (32 bit)
Stationær DELL nu med Fedora 19 HD 350GB/2GB kablet net.
Zyxel router + 2 trådløse usb-kort (g/n) standard.
Samsung Ace (kan fungere som hot-spot)
Emmabuntus / ingen fast på den anden pt.
Brugeravatar
Arrild

Geografisk sted: 4330 Hvalsø
Brugererfaring med Linux:: Helt uøvet

Re: Password i Emmabuntus

Indlægaf Uffe » tors 25. jul 2013 20:08

Hej og velkommen Hvalsø :welcomewav:

Det kniber lidt med tiden lige p.t. :sad: - jeg er entreprenør og vi har virkelig højsesson lige nu.
Hvis ikke en af de andre har et bud, skal jeg prøve om jeg kan få tid til at kigge på det her i week-enden. :crossfingers:
:cheers:
Mvh.
Uffe

Ubuntu minimal m/ Mate desktop 64bit
Asrock N68-GE3 UCC - AMD X4 640 - 4 Gb Kingston ram
OCZ Vertex 4 SSD 60 Gb + 500 Gb WD sATA HD

Ultimate Edition 2.9 64bit
Asrock 2core 1333-2.66G - 2 Gb Kingston ram
750 Gb Samsung WD sATA HD
Plextor DVD-RW - Asus 24" fladskærm

Omega T107, 7" Kina Android tablet
Brugeravatar
Uffe
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Hornslet, Syddjurs
Brugererfaring med Linux:: Øvet

Indlægaf Birthe » tors 25. jul 2013 21:55

Hej Hvalsø
Emmabuntus2 lyder spændende. Kan det være standard administrator konto emmabuntus og password avenir, der menes?
Mvh. Birthe

Lenovo T500 Intel Core 2 Duo 2.53 GHz, 2 GB DDR3, 160GB 7200rpm, ATI Mobility Radeon HD 3650, Mint 17.2 Mate
Lenovo X100e 2gb ram, AMD Athlon Neo MV-40 / 1.6 GHz, ATI Mobility Radeon HD 3200, zorin 6.4 core
Acer Aspire One zg5, Intel Atom N270, 1.6 GHz, integreret grafik, 1gb ram, 160 gb hd. (Mint 17.3 Mate)
Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Odense, Fyn
Brugererfaring med Linux:: Lidt øvet

Indlægaf Arrild » tors 25. jul 2013 22:32

Tak for hurtig respons på mit problem.
Jeg tror at du har ret Birthe.Jeg har selv tænkt på det samme.Det ord du skriver "avenir" er det "root" på fransk eller hvad?
Og er det så det jeg skal skrive?

Hilsen Hvalsø
Brugeravatar
Arrild

Indlægaf Birthe » fre 26. jul 2013 00:05

Hej Hvalsø
Hvalsø skrev:Det ord du skriver "avenir" er det "root" på fransk eller hvad?
Og er det så det jeg skal skrive?

Jeg tror det. Måske ordet er valgt som et løfte for "fremtiden" :grin: :grin:

Anmelderen her: blev afvist pga. tastaturet.
Mvh. Birthe

Lenovo T500 Intel Core 2 Duo 2.53 GHz, 2 GB DDR3, 160GB 7200rpm, ATI Mobility Radeon HD 3650, Mint 17.2 Mate
Lenovo X100e 2gb ram, AMD Athlon Neo MV-40 / 1.6 GHz, ATI Mobility Radeon HD 3200, zorin 6.4 core
Acer Aspire One zg5, Intel Atom N270, 1.6 GHz, integreret grafik, 1gb ram, 160 gb hd. (Mint 17.3 Mate)
Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Arrild » fre 26. jul 2013 23:53

Hej Birthe!

Du havde fuldstændig ret i at det er en standard admin. konto.Den hedder "emmabuntus".Den har også et standard password der er "avenir".Jeg har nu genindstalleret den og har brugt de to ord istedet for dem jeg plejer at bruge.Det fungerer tilsyneladende udmærket.Man skal dog holde øje med "Numlk" der låser af en eller anden grund,men den kan aktiveres ved at taste "Fn og F11" (på min Acer).Selvom den er fransk så er NÆSTEN alt på dansk og NÆSTEN uden indstilling.
Jeg håber at den bliver ved med at fungere,så jeg kan få trådløst netværk til at virke også med printerne.

Med venlig hilsen fra
Hvalsø
Brugeravatar
Arrild

Indlægaf Birthe » lør 27. jul 2013 07:28

Hej Hvalsø
Dejligt at du havde held med geninstallationen :thumbup: . Jeg er meget glad for din gode beskrivelse :grin: .
Jeg har haft computernedbrud. For øjeblikket er andet vigtigere og tiden sparsom til at gøre noget ved det. Det står dog klart, at jeg må tage en ældre computer i brug i stedet og emmabuntus2 lyder bestemt til at være en god idé at prøve.
De anmeldelser af emmabuntus2,jeg har læst, har været temmelig modsat rettede. Alle lader dog til at have fået det til at køre med den givne hardware uden for stort besvær. Kommentarerne går mest på om anmelderen kan lide/ikke lide den store software mængde og lidt fransk i menuerne. Emmabuntus2 er en temmelig ny dist., så det kan blive spændende at følge udviklingen.
Mvh. Birthe

Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Arrild » lør 3. aug 2013 22:44

Hej Uffe og Birthe!

Jeg har fået trådløst netværk,men det drillede lidt.Jeg forsøgte med en D-link usbadapter med N-standard,men det lykkedes ikke.
Så prøvede jeg med en anden D-link med G-standard.Den satte jeg i usbstikket og wupti så kunne jeg vælge netværk og skrive koden til netværket og wupti igen så var der forbindelse.
Med hensyn til printerne (hp og canon) så var det lige så nemt som i "mint 14".
Nu har det jo ikke været lutter lagkage det hele,der har også været gået ged i den,jeg har skullet geninstallere et par gange på grund af kuk i opdateringen.Den ville ikke godkende password af en eller anden årsag.

Noget helt andet er checksummen sådan helt generelt.Hvad kikker man efter og hvordan gør man? Kan man ud fra det se om der er fejl i distributionen eller hvad kan man se om det er den rigtige checksum? Vil/skal der være et/nogle bestemt/e tal i summen?
Det må så være nok for denne gang.

Mvh. fra jeres plageånd Hvalsø
Brugeravatar
Arrild

Indlægaf Uffe » søn 4. aug 2013 16:07

Hvalsø skrev:Hej Uffe og Birthe!

Jeg har fået trådløst netværk,men det drillede lidt.Jeg forsøgte med en D-link usbadapter med N-standard,men det lykkedes ikke.
Så prøvede jeg med en anden D-link med G-standard.Den satte jeg i usbstikket og wupti så kunne jeg vælge netværk og skrive koden til netværket og wupti igen så var der forbindelse.
Med hensyn til printerne (hp og canon) så var det lige så nemt som i "mint 14".
Nu har det jo ikke været lutter lagkage det hele,der har også været gået ged i den,jeg har skullet geninstallere et par gange på grund af kuk i opdateringen.Den ville ikke godkende password af en eller anden årsag.

Hej Hvalsø
Noget af det "drilleri" du har oplevet tror jeg skyldes den måde at distro'en er lavet på. Der er flere måder at gøre det på, de gange jeg har forsøgt mig med at bygge min egen dist har jeg brugt Remastersys som aldrig har givet mig problemer med at oprette min egen bruger ved installation. Det at du først kan oprette din egen bruger efter installation tyder på at der er brugt en anden metode der kræver lidt mere viden for at få det til at fungere.

Hvalsø skrev:Noget helt andet er checksummen sådan helt generelt.Hvad kikker man efter og hvordan gør man? Kan man ud fra det se om der er fejl i distributionen eller hvad kan man se om det er den rigtige checksum? Vil/skal der være et/nogle bestemt/e tal i summen?
Det må så være nok for denne gang.

Mvh. fra jeres plageånd Hvalsø

Checksummen skal bare passe. Hvis ikke den gør det er der et eller andet der er fejl i det du har hentet. Du kan kontrollere fra en terminal ved at bruge kommandoen "cd". Hvis fx din fil ligger i mappen Download så skriv
Kode: Vælg alt
cd Download
for at gå til mappen hvor din fil befinder sig.
(Der er et lille "men" her, og det er at hvis mappen er "Hentede filer" er du først nød til at omdøbe den ved at enten at fjerne mellemrummet eller erstatte det med en bindestreg eller underscore. Terminalen accepterer ikke mappenavne eller filnavne med mellemrum i)
Derefter
md5sum navnet_på_filen

Der findes også et program du kan bruge til at kontrollere med som hedder GtkHash.
sudo apt-get install gtkhash

Endelig er funktionen også indbygget i brænderprogrammet K3b som selv udregner md5summen hvis du vil brænde en ISO, så der er det kun at sammenholde den med den oplyste fra download-siden.

Plageånd - no way - der skal du godt nok anstrenge dig noget mere for at fortjene den titel :lol: :lol:
:cheers:
Mvh.
Uffe

Ubuntu minimal m/ Mate desktop 64bit
Asrock N68-GE3 UCC - AMD X4 640 - 4 Gb Kingston ram
OCZ Vertex 4 SSD 60 Gb + 500 Gb WD sATA HD

Ultimate Edition 2.9 64bit
Asrock 2core 1333-2.66G - 2 Gb Kingston ram
750 Gb Samsung WD sATA HD
Plextor DVD-RW - Asus 24" fladskærm

Omega T107, 7" Kina Android tablet
Brugeravatar
Uffe
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Hornslet, Syddjurs
Brugererfaring med Linux:: Øvet

Indlægaf Birthe » man 5. aug 2013 06:06

Hej Hvalsø
Hvalsø skrev:Mvh. fra jeres plageånd Hvalsø

:grin: :grin: Netop ikke. Du henleder opmærksomheden på spændende dist, skriver tydeligt om dine erfaringer og hvad du har gjort, helt som vi kan lide det og andre kan få glæde af. Skaber liv på det sommer øde forum.
Personligt brændte jeg mange dårlige skiver, før jeg fandt ud af, hvor vigtig checksum er og hvordan, det skulle gøres. Meget kan gå galt, når en fil uploades/downloades. Derfor er det godt, at vi kan teste, at filen er intakt og ikke pillet ved. Derved sikrer vi os, at det er den samme fil, der tales/skrives om. Hvad der kan være af fejl i sammensætningen af den enkelte dist fra udgivelsen af, siger det ikke noget om. Du har selv oplevet, at det kan drille alt efter din hardware. Selv om det er blevet meget bedre, så kan oplevelsen ved at prøve en dist være meget forskellig på forskellige computere/hardware, så meget at jeg af og til har tænkt, hvordan kan der dog skrives så positivt om denne eller hin dist :grin: :grin: Da er det også rart, at kunne afgøre, at det ER den samme fil, der skrives om.

Hvalsø skrev:Nu har det jo ikke været lutter lagkage det hele,der har også været gået ged i den,jeg har skullet geninstallere et par gange på grund af kuk i opdateringen.Den ville ikke godkende password af en eller anden årsag.

Surt, ja! Det fortæller også, at du ikke er bange for at prøve, prøve og prøve igen. Der går udfordring i det, ikke? Du må endelig skrive, hvis du prøver andre spændende dists eller andet af.
Mvh. Birthe

Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Næste

Tilbage til Debian og Debian-baserede distributioner