E-Boglæsere..

E-Boglæsere..

Indlægaf haines » ons 1. feb 2012 23:51

Set i Harald Nyborg katalog

fra 31 jan til 6 februar 2012,

E-bogslæsere til hhv. 395,- 5", og 495,- 7"

(Mere her: http://www.denver-electronics.com/denver-ebo-700/)

Har nogen på forum kendskab til kvaliteten af disse ??

Jeg ved godt det ikke er en rigtig læser, da den har TFT og farveskærm, men den kan måske alligevel noget..

haines
Satori - (japansk): Et pludseligt glimt af klarsyn
Mint 10 LXDE, Mint 8 og 9 Gnome, frugalinstalleret Puppy 431, Wary 5, Puppy Lucid 5.2.5 og 8, Slack-Pup 5.3.
Intel Celeron Pentium4 2.4 GHz Memory 1,5 GB
120 GB ATA HD
haines
Moderator
Moderator

Geografisk sted: Helsingør
Brugererfaring med Linux:: Helt uøvet

Re: E-Boglæsere..

Indlægaf haines » tors 2. feb 2012 02:15

Supplerende:

Ved at læse:

http://www.denver-electronics.com/news/ ... r-ebo-700/

ser det ud som om HTML filer kan indlæses.

Kunne det være interessant for TiddlyWiki folket.

Jeg er ikke øvet, men interesseret, og vil det betyde, at man vil kunne lægge sine TiddlyWikies ind og læse derfra ?

F. eks: Adressebog, madopskrifter, gode links, mv., altså smide sine Tiddlier ind ?

Og ydermere bruge E-bogen som lagermedie ?

Haines
Mint 10 LXDE, Mint 8 og 9 Gnome, frugalinstalleret Puppy 431, Wary 5, Puppy Lucid 5.2.5 og 8, Slack-Pup 5.3.
120 GB ATA HD
haines
Moderator
Moderator

Indlægaf mjjzf » tors 2. feb 2012 10:53

Jeg bemærker, at der angives ret kort tids batteri. Til gengæld bemærker jeg, at de kan afspille Ogg-filer. En 4GB Ogg-afspiller til den pris er ikke højt sat.
Brugeravatar
mjjzf
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Valby, Danmark
Brugererfaring med Linux:: Meget øvet

Indlægaf Måns » tors 2. feb 2012 10:56

Hej Hans Henrik
haines skrev:Kunne det være interessant for TiddlyWiki folket.

.... vil det betyde, at man vil kunne lægge sine TiddlyWikies ind og læse derfra ?

F. eks: Adressebog, madopskrifter, gode links, mv., altså smide sine Tiddlier ind ?

Og ydermere bruge E-bogen som lagermedie ?

Sandsynligheden for at den har en "javascript-kapabel" browser er MEGET lille - især da ebogs-læseren ikke ser ud til at skulle kunne browse http://WWW..
----
Jeg er bange for at vi skal op i tablet/smartphone-kategorierne før det kan forventes at man kan bruge TiddlyWIki som den er beregnet - og selv der skal man bruge skræddersyede apps, for at kunne gemme ændringer til disk - eller i det hele taget have adgang til mapper og drev fra noget, der ligner en browser..
---
Tobias Beer (en tysk programmør og CSS-troldmand) har lavet et plugin/script, der kan konvertere tiddlere til en statisk htmlfil (uden javascript)... Det bliver til en laaang side, med alle tiddlere linet op under hinanden - interne links virker stadig - dvs. klikker man på et link til en tiddler så scroller siden indtil man er ved tiddleren..
----
En sådan fil vil fint kunne læses i en ebogs-læser, der kan vise html-filer...
Hvis man blot skal kunne læse indholdet, er det måske nemmere at udskrive det hele til en pdf-fil, som jo er et standard format for alle ebogs-læsere...

Her er et par links til diskussioner på tiddlywikis googlegruppe, der netop handler om ebogs-læsere og TiddlyWiki:
1 https://groups.google.com/group/tiddlyw ... 886c30c3bb
2 https://groups.google.com/group/tiddlyw ... 3ada87cee9
3 http://groups.google.com/group/tiddlywi ... 3d4a1f40bb

Her er et link til Pandoc, der er kan bruges til at lave e-bøger selv: http://johnmacfarlane.net/pandoc/epub.html

Hvis du vil bruge TiddlyWiki på en smartphone eller en tablet (iPhone/iPod/iPad eller Android) skal du installere en app, der er lavet specifikt til de enkelte platforme:
http://tiddlywiki.com/#MobileDevices - De er gratis og selve installationen er fuldstændig triviel - og automatisk...
----
Mine (mere personlige) overvejelser og erfaringer :

Jeg bruger AndTidWiki appen til Android, hver eneste dag på arbejdet.. Jeg er ovenikøbet mødt på arbejde et par fredage for at lave weekendlister (elever, der bliver på skolen) til kolleger - fordi, det tager mig 3 minutter at "klikke" mig til en liste og autogenere en standard tabel/liste, der kan sorteres efter elevnavne, boområder eller værelsesnavne....
Det tager normalt en times tid at lave i hånden (og nogle gange længere tid, hvis man bliver afbrudt af andre gøremål...)

Den TiddlyWIki, jeg bruger til det er blot en TW jeg har ændret layout på, således at al betjening kan ske vha. klik på knapper, flueben og links... Jeg har alle elevers og kollegers kontaktoplysninger og billeder. (Billederne hentes fra en dropbox-konto på nettet).. Kontaktoplysningerne er importeret automatisk (oprettelse af tiddlere(elever) via "CreateTiddlersFomCsv") vha. en kommasepareret fil jeg har fået fra skolens sekretær - og billederne hentes automatisk pr. elev fordi jeg har oprettet en simpel "link-skabelon", der udgår fra at når adresse + billednavnet + jpg er linket så er billednavnet = elevnavnet. Heldigvis leverer vores skolefotograf billeder i formatet "fornavn mellemnavn efternavn" udfra samme liste som jeg fik fra sekretæren - så det virker bare :clap: :clap: :thumbup: :thumbup:
---
Jeg redigerer faktisk (næsten) aldrig i den TW, jeg bruger på mobilen - bortset fra tagging via knapper selvfølgelig (typisk check af elevers tilstedeværelse eller lignende) . Jeg gemmer ikke mine ændringer, med mindre jeg har brug for at udskrive lister - og så foregår det alligevel via en pc. Usb mellem smartphone og laptop - åbn som drev - i biblioteket "AndTidWiki" ligger html-filen - åben på laptop - udskriv... :grin: :grin:
----
Jeg er heller ikke god til at bruge tastaturet på min mobil - Jeg kan svare på/sende en sms i ny og næ - men helst ikke.... - Jeg redigerer altså helst ikke en TiddlyWiki på min telefon - selvom jeg kan...
----
Det kunne være sjovt med en ebogslæser, med wifi og en anstændig browser, for så kunne man bruge TiddlyWIki online - også uden at behøve en app til det lokale filsystem - men jeg tror faktisk ikke det kan betale sig at købe de ebogslæsere, der kan det - fordi de er ALT for dyre i sammenligning med netbooks, der kan alt det en pc skal kunne.... Min søn har haft en Asus e-pc de sidste 3 - 4 år - med touchscreen og den har været igennem diverse linux-installationer (Arch-linux det sidste års tid)...
Han har i den en lynhurtig tablet-pc, der kan alt det en rigtig god e-bogslæser kan. Den fylder ikke ret meget mere - men kan meget mere - og dækker hans behov fuldstændig som studerende. Når han kommer hjem, har han en stationær pc og en stor skærm til almindeligt lektiearbejde...
----
Fordi jeg har betragtet hans brug af net-book, har jeg stort set mistet interessen for både ebogslæsere og diverse iPads og Samsung tablets - fordi det er tydeligt at man betaler en HØJ pris for noget, der i den grad begrænser ens frihed ifht. hvad man kan forvente af en "almindelig" pc/netbook...
----
På den anden side: Hvis der en dag kommer en ebogslæser med wifi, et godt skærmtastatur og en anstændig browser - til en fornuftig pris - Så vil min trang til at kunne arbejde med TiddlyWiki måske vinde over min trang til at kunne alt muligt andet :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
:red-cheers: :red-cheers:
Mvh Måns
Quote: "Give a man a tiddler and he might digest it today, show a man how to use TIddlyWiki and he'll be writing his own tiddlers for a lifetime .."
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Havbro, Aars, Himmerland, Nordjylland, Jylland, Danmark
Brugererfaring med Linux:: Øvet

Indlægaf mjjzf » tors 2. feb 2012 11:18

Jeg skal i den anledning sige, at min Kindle faktisk havde en ret udmærket browser i forhold til Javascript; men at den ret hurtigt kunne komme til kort i forhold til avancerede stylesheets.
Brugeravatar
mjjzf
Site Admin
Site Admin

Indlægaf haines » tors 2. feb 2012 12:27

Tak for uddybende svar, begge to..

Jeg lagde også mærke til batterilevetiden, så der har Morten en pointe, og som E-bogslæser er den formentlig uanvendelig, bare der er en smule sol.

Og den kan kun kommunikere via PC.

Hvis jeg må formulere, hvad jeg ser, så er det bare en "læselig USB-nøgle", eller en "USB- nøgle med skærm".

Det må vist være en nogenlunde dækkende karakteristik.

I tilgift får man så musikafspiller, og mulighed for at låne bøger på biblioteket. Herudover ville jeg også lægge ind bookmarks, adressebog, korte vejledninger til bl.a. TiddlyWiki, samt hvad der ellers måtte falde for, alt det jeg har på 1000 små lapper i huset.

Min kone har en Android telefon, som jeg overhovedet ikke kan forholde mig til, hverken at skrive på, eller læse fra, så det er ikke til det formål, men som nævnt ovenfor.
Hun er simpelthen så glad for den telefon, er på nettet til sin arbejdsplads, modtager og besvarer mails, så det er en lyst. Jeg var helt vild efter også at få sådan en, men heldigvis kom det ikke så langt, da jeg først havde prøvet den..

Ud fra det i har svaret, ser det ud som den er anvendelig til mit formål, og da jeg snart har fødselsdag, ville jeg for en gangs skyld have andet end sokker, deodorant,o.lign. daglige fornødenheder at ønske mig... :clap:

haines
120 GB ATA HD
haines
Moderator
Moderator

Indlægaf Birthe » tors 2. feb 2012 13:07

Hej Måns
Ligner det her mere noget for dig?
http://www.ekoore.com/web/en/product/tablet-2/python-s-2/panoramica-4.html

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Lenovo T500 Intel Core 2 Duo 2.53 GHz, 2 GB DDR3, 160GB 7200rpm, ATI Mobility Radeon HD 3650, Mint 17.2 Mate
Lenovo X100e 2gb ram, AMD Athlon Neo MV-40 / 1.6 GHz, ATI Mobility Radeon HD 3200, zorin 6.4 core
Acer Aspire One zg5, Intel Atom N270, 1.6 GHz, integreret grafik, 1gb ram, 160 gb hd. (Mint 17.3 Mate)
Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Odense, Fyn
Brugererfaring med Linux:: Lidt øvet

Indlægaf Måns » tors 2. feb 2012 22:02

Hej Birthe

Ja da :thumbup: :thumbup: :clap: :clap: Det ligner noget der kan tweakes præcis som man vil :bowdown: :bowdown:

Jeg er desværre så "pecuniært flegmatisk" at jeg gerne venter og ser hvad der sker på markedet før jeg hiver tegnebogen op - lad blot de unge udføre "cutting edge betatesting" - børnesygdomme og "hype-priser" er noget der kan få min puls HELT ned :lol: :lol: :lol:

Men der er naturligvis en risiko for at produkter som ekoores aldrig opnår en markedsandel hvis alle, der har "mine" frihedsidealer er lige så nærige :whistle: :whistle: :scratch: :scratch: :oops: :oops:

Du frister lige rigeligt - og jeg har lovet mig selv at når jeg får råd engang - så er det en ny guitar (min gamle har jeg haft i 25 år...) jeg skal investere i.
Den private It-plan er at overtage alt det skrammel andre smider væk - og genoplive det med Linux og open source software - hvis sønnike på et tidspunkt investerer i en iPad eller lignede - så skal jeg da gerne overtage hans ee-pc - selvom den ikke er lige så smart at se på :roll: :roll:

I øvrigt har jeg lige investeret i et nyt batteri til min lille Medion Akoya netbook - og den skulle gerne have et par år eller tre mere i sig - mindst :crossfingers: :crossfingers: Tastaturet er rigtigt godt (størrelsen taget i betragtning) og jeg bruger den til projektor i undervisningen, så grafikoutputtet er også helt fint.

Den er stærk nok til at levere en fuldstændig "flydende" virtuel jobpc (xp) via VmWare view i et Ubuntu Unity system - og den er god at have med på rejser (til billed og video upload og almindelig netbrowsing) Men den er trods alt for lille til "hjemmearbejde".... - og jeg kan ikke få det trådløse til at virke i Puppy Slacko, hvilket er det system jeg helst ville bruge (dog kan jeg bruge usb-tethering via mobilen).... Men jeg er godt tilfreds med anvendeligheden i Ubuntu OG kan arbejde med TiddlyWiki med hvilken som helst browser, når jeg har lyst..... Frihed Yep :thumbup:

:red-cheers: :red-cheers:
Mvh Måns
Quote: "Give a man a tiddler and he might digest it today, show a man how to use TIddlyWiki and he'll be writing his own tiddlers for a lifetime .."
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Havbro, Aars, Himmerland, Nordjylland, Jylland, Danmark
Brugererfaring med Linux:: Øvet

Indlægaf mjjzf » fre 3. feb 2012 13:03

Nu er det jo ikke for at hijacke denne diskussion, men - jeg har haft gammel hardware i lang, lang tid. I mit daglige arbejde bruger jeg nogle fantastisk potente Lenovo-workcentres, som er vejet ned af Windowsinstallationer med en frygteligt masse netværksopkoblingssjov, som gør dem smerteligt langsomme og ubehjælpsomme.
Hvor ville det være rart, hvis man kunne kombinere sine værktøjer med sådan en dejlig stærk computer - som jeg fra tid til anden bruger live-CDer på for at løse netværksproblemer, og som bare suger dem til sig.
Brugeravatar
mjjzf
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Birthe » fre 15. jun 2012 11:46

Hej
Jeg fik en genbrugs tablet i går. Lenovo IdeaPad A1 med 7" skærm.
http://www.notebookcheck.net/Review-Lenovo-Ideapad-A1-Tablet.68869.0.html
I landskabs betragtning kunne jeg uden vanskeligheder og tilføjelser logge på dansk tiddlyspace og skrive tiddlere. Skærmen er bedst i halvmørk stue belysning og ville ikke være læsbar i solskin, skrivning er, som det nu er på et skærm tastatur, men virkede bedre end jeg havde ventet. Nyt legetøj frister - så jeg brugte den ret konstant i går eftermiddags. Jeg ville prøve hvor meget batteritid, der var, men måtte opgive ved 5-6 tiden i morges. Spændende hvor lang opladningstid den kræver. Jeg havde en del problemer med de konti og online funktioner, tablets er beregnet til. Pudsigt for de har fristet mig så lidt, at jeg ikke har købt en tablet før. Den virker tilgengæld forbløffende fint til de ting, jeg plejer at lave og ikke troede, jeg kunne bruge "sådan en" til. (Strikkemønstre, opskrifter og hjemmelavede bøger blandt andet). Det er jo nemt og hurtigt at flytte rundt og forstørre/formindske. Smart for mine gamle øjne.

Skærmen bliver hurtigt fedtfingret, hvad bruger I andre til rensning? Vejledningens tørre, fnugfri klud er ikke specielt effektiv mod fedtfingre.

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Lenovo T500 Intel Core 2 Duo 2.53 GHz, 2 GB DDR3, 160GB 7200rpm, ATI Mobility Radeon HD 3650, Mint 17.2 Mate
Lenovo X100e 2gb ram, AMD Athlon Neo MV-40 / 1.6 GHz, ATI Mobility Radeon HD 3200, zorin 6.4 core
Acer Aspire One zg5, Intel Atom N270, 1.6 GHz, integreret grafik, 1gb ram, 160 gb hd. (Mint 17.3 Mate)
Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Odense, Fyn
Brugererfaring med Linux:: Lidt øvet

Næste

Tilbage til Hardware