SSD drev og filsystem.

SSD drev og filsystem.

Indlægaf Uffe » lør 21. jan 2012 17:26

Ku' ikke la' være - skulle lige prøve om sådan et SSD-drev virkelig er så hurtigt som det påstås - så jeg købte et forholdsvis "billigt" (godt 600 kr) for nogen tid siden, et OCZ Vertex Plus+ Sata II 2,5" Solid State Drive på 60 Gb - fik det bare ikke prøvet af den gang.

Da jeg nu endelig ville afprøve det, tænkte jeg at jeg ville hente lidt oplysninger om hvilket filsystem jeg burde anvende for ikke at forkorte levetiden på drevet, og summen af en masse googling er: Det er faktiskt lige gyldigt :!: En SSD-disk er ikke det samme som CD og CF kort som får forkortet deres levetid ved brug af journaliserende filsystemer :wink:
Følgende (som er sakset fra herfra) beskriver fint summen af hvad jeg fandt:

Use ext3 or ext4. The journaling is not bad for you. If your drive is failing in that type of time frame you should go for a better SSD. Modern SSDs have MTBF so long that using them for regular swap space is no problem. Journaling puts a trivial write load on the drive but is there for your protection - although it has a performance penalty on SSD that it does not have on HD. But it is tiny.

The concept of changing the way that you write to your SSD to prolong lifespan comes from people using SD and CF cards as SSDs. These have write lifespans so short that it is a real issue. Good SSDs like you would use in a normal computer do not. Different technologies with completely different lifespans.

An SSD will outlast a normal HD by orders of magnitude. So much so that many people recommend avoiding RAID arrays as they are no longer needed (um, I wouldn't go that far myself) so when you talk of sparing the SSD of writes it is like saying that you want to make sure that it lasts for 40 years in stead of 35 years when in reality you'll replace it in five anyway.

All modern filesystems journal now, however. I wouldn't try to avoid it.

Indtil videre har jeg kun prøvet den på min testmaskine hvor der kun sidder en gammel P4 på 2,6 Mhz - men selv her er der en mærkbar ændring i hastighed :thumbup:
Mvh.
Uffe

Ubuntu minimal m/ Mate desktop 64bit
Asrock N68-GE3 UCC - AMD X4 640 - 4 Gb Kingston ram
OCZ Vertex 4 SSD 60 Gb + 500 Gb WD sATA HD

Ultimate Edition 2.9 64bit
Asrock 2core 1333-2.66G - 2 Gb Kingston ram
750 Gb Samsung WD sATA HD
Plextor DVD-RW - Asus 24" fladskærm

Omega T107, 7" Kina Android tablet
Brugeravatar
Uffe
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Hornslet, Syddjurs
Brugererfaring med Linux:: Øvet

Re: SSD drev og filsystem.

Indlægaf Birthe » lør 21. jan 2012 19:00

Hej Uffe
Jeg har ikke forstand på det - og vil nødigt være lyseslukker. Jeg har fornylig selv fravalgt SSD drev, fordi jeg læste, at hovedårsagen til returlevering af store antal blandt de første netbooks på markedet var, at SSD drevene svigtede.
Siden læste jeg, at de nok kunne holde til gentagne skrivninger, men ikke var gode til at holde på data over tid. Jeg kan ikke vurdere om teknikken er blevet bedre siden, men fandt endnu et eksempel her:
http://www.codinghorror.com/blog/2011/05/the-hot-crazy-solid-state-drive-scale.html
Jeg håber, du holder os opdateret med dine erfaringer.

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Lenovo T500 Intel Core 2 Duo 2.53 GHz, 2 GB DDR3, 160GB 7200rpm, ATI Mobility Radeon HD 3650, Mint 17.2 Mate
Lenovo X100e 2gb ram, AMD Athlon Neo MV-40 / 1.6 GHz, ATI Mobility Radeon HD 3200, zorin 6.4 core
Acer Aspire One zg5, Intel Atom N270, 1.6 GHz, integreret grafik, 1gb ram, 160 gb hd. (Mint 17.3 Mate)
Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Odense, Fyn
Brugererfaring med Linux:: Lidt øvet

Tilbage til Hardware