Moonshine Mate

-et forsøg på at se hvor langt man kan komme med tilpasning uden at kunne kode.

Re: Moonshine Mate

Indlægaf Uffe » søn 7. okt 2012 10:50

Jeg brugte hele lørdagen på at lave en netinstall på en tom harddisk af Debian Wheezy 64bit uden desktop, for bagefter at tilføje Mate's repo og installere den. Det skulle blive til det stabile system jeg vil bruge til hverdag, men.........det blev ikke uden forhindringer :wink:

Først så har Mate endnu ikke nogen DesktopManager - lidt søgen fortalte mig at den er på vej, men indtil da er det bedste bud at bruge LightDM.
Da jeg så kommer ind på desktoppen - så er det som forventet meget småt med installerede programmer - men at jeg selv skal installere Synaptic Pakkehåndtering havde jeg ikke forventet :thumbdown:

Nu jeg har fået Synaptic begynder jeg at se om ikke også Software Center skulle være i Debians repo - det er den, den virker bare ikke. :???: Den er tydeligvis hentet direkte fra Ubuntu og har en masse uopfyldte afhængigheder. Af en eller anden grund har den ikke adgang til /etc/apt/sources.list så den kan ikke finde noget som helst - kun vise hvilke pakker jeg allerede har installeret. Jeg er så inde og redigere i sources.list igen og tilføje de nødvendige repo'er for at kunne installere hvad jeg har behov for - den virker stadig ikke, så ud med den igen :fighting:

Der er heller ingen browser fra start af, så jeg starter fra en kant af med at installere: Iceweasel, Icedove, LibreOffice, Brasero, VLC, Kaffeine osv. - det hiver en forfærdelig bunke pakker med sig alt sammen, og "hullet igennem" til Debians danske repo er ikke overvældende stort :whistle: men OK, indtil videre flasker det sig og begyder at se fornuftigt ud, lige indtil jeg vælger at installere gLabels, - et must på mit system som jeg bruger til visitkort, varslingssedler ang. aflukning og div. andet :!:
gLabels forlanger afinstallation af: Mate, Brasero og en forfærdelig masse andre pakker :scratch: Hvad så hvis jeg henter den fra source og kompilere den selv :?: NIX - jeg kan ikke kompilere den selv. Der mangler pakker som jeg enten ikke kan installere eller finde gamle nok versioner af :cry:

Det var så den lørdag :sleepy: Hvorfor f#%&@$ skal Gnome splitte alting ad med deres 3'er og hvorfor er dem der koder så egenrådige :evil:
Jeg må på Mate's forum og se om ikke de kan forke den også og lave en mLabels :lol:
:angel:
Mvh.
Uffe

Ubuntu minimal m/ Mate desktop 64bit
Asrock N68-GE3 UCC - AMD X4 640 - 4 Gb Kingston ram
OCZ Vertex 4 SSD 60 Gb + 500 Gb WD sATA HD

Ultimate Edition 2.9 64bit
Asrock 2core 1333-2.66G - 2 Gb Kingston ram
750 Gb Samsung WD sATA HD
Plextor DVD-RW - Asus 24" fladskærm

Omega T107, 7" Kina Android tablet
Brugeravatar
Uffe
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Hornslet, Syddjurs
Brugererfaring med Linux:: Øvet

Indlægaf mjjzf » søn 7. okt 2012 19:21

Lidt sært i betragtning af, at der ikke i Wheezy-beskrivelsen af gLabels angives eksotiske Gnome-deps, blot GTK3.
Anyway: Mate har jo et spinoff af GDM, som hedder MDM - Mint bruger den som standard - men der er vel ikke noget i vejen for at bruge LightDM. Jeg plejer selv at installere SLIM.
Brugeravatar
mjjzf
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Valby, Danmark
Brugererfaring med Linux:: Meget øvet

Indlægaf Uffe » søn 7. okt 2012 20:53

Hej Morten
Her i dag prøvede jeg endnu engang og sært nok så må nogen af afhængighederne alligevel være blevet løst, for denne gang lykkedes det (tråden på Mates forum)

I øjeblikket kæmper jeg en kamp med Caja-gksu's "Åbn som Administrator" - det har virket, det gør det ikke mere :scratch: :???:
- - og så har jeg et besynderligt problem med sprogpakker :???: Selv om jeg valgte dansk ved installationen, ser det ud til at jeg har sprogpakker til ALLE sprog installeret, for den søger efter opdateringer for dem alle ved en
Kode: Vælg alt
sudo apt-get update
- og alle de løsninger jeg har fundet indtil nu ser ud til at være for gamle
.................. :giys: has not found the right answer for me yet :wink:
Mvh.
Uffe

Brugeravatar
Uffe
Site Admin
Site Admin

Indlægaf mjjzf » man 8. okt 2012 04:20

Plejede den ikke også at gøre det med Gnome 2? Jeg synes i hvert fald, at jeg har fået en rasende masse sprogpakker med ind tidligere.
Måske afhænger det af pakkeren.
Brugeravatar
mjjzf
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Uffe » tirs 9. okt 2012 21:12

Det kan da godt være fordi det er en netinstall, de andre gange jeg har prøvet Debian har været fra en live-DVD :mrgreen:
Mvh.
Uffe

Brugeravatar
Uffe
Site Admin
Site Admin

Indlægaf mjjzf » ons 10. okt 2012 08:35

Jeg har tit tænkt, at man kunne lave en distribution ligeså nemt ved at lave en netinstaller og et apt-og wget-script, der henter alle indstillinger ind...
Brugeravatar
mjjzf
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Uffe » ons 10. okt 2012 20:07

Det kunne så være noget af det næste jeg godt kunne tænke mig at lære noget om :cool:
Mvh.
Uffe

Brugeravatar
Uffe
Site Admin
Site Admin

Indlægaf mjjzf » tors 11. okt 2012 07:56

Jeg mener bare, at man jo kunne lave et Debian netinstall og så have et script som var nemt at hente, så man bare skulle køre
# wget http://linux-abc.dk/moonshineinstaller.sh
# ./ moonshineinstaller.sh

- og så hentede den hele dynen - apt til basissystem, tema og ikonsæt, wget til indstillinger, wallpaper og den slags - plus eventuelt en lille manualfil, hvis man vil være brugervenlig.
Brugeravatar
mjjzf
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Uffe » tors 11. okt 2012 14:59

Jeg er helt med, Morten :thumbup: - jeg skal bare lære noget mere om hvordan man skruer det sammen :wink:
Hvis du er god til det er det måske dig jeg skal "læne" mig lidt op ad når jeg kigger på det :mrgreen: - får nok ikke tid til det før i week-enden :cool:
Mvh.
Uffe

Brugeravatar
Uffe
Site Admin
Site Admin

Indlægaf mjjzf » fre 12. okt 2012 14:27

Jeg tænker, at det er noget med at se på /etc/skel, hvis den stadig er værktøjet; den er i hvert fald traditionelt set mappen, hvor man lægger standardopsætningsfilerne, der skal bruges som standard ved opsætning af en ny bruger.
Brugeravatar
mjjzf
Site Admin
Site Admin

Foregående

Tilbage til Linux-abc Moonshine