Diverse hardwareproblemer...

Så længe du overholder forumreglerne.

Redaktør: Måns

Diverse hardwareproblemer...

Indlægaf Måns » tors 24. mar 2011 15:17

----
Pernille har nogle mærkelige (mest hardware)problemer på sin laptop.
1) Hendes venstre museknap er DØD (også i Windows)...
2) Når hun sætter laderen til "lagger" hendes mus (cursor) HELT VILDT... og det er tilsyneladende kun i Ubuntu...
3) Når hun sætter sin msn-konto op i Pigin, vil den IKKE logge på - står bare i venteposition. Hvis hun derimod logger på via aMSN går det strygende???...
----
Jeg overvejer om problem nr. 2 kan have noget at gøre med at det er en wubi-install og ikke en "rigtig" partitioneret installation?? - Der ER rapporteret om at der er visse ting som ikke virker ved en wubi-install, f.eks. slumre- og dvaletilstand.... Kan det mon være relateret??
----
Næste skridt kan være at få hende til at lave en "rigtig" dualboot installation, evt. med Mint 10 (IKKE lxde, den er lidt for anderledes ifht Gnome, men stadig lidt hurtigere end en alm Ubuntu desktop, på de laptops, jeg har prøvet den på...)
Alt system ligner Ubuntu til forveksling, bortset fra Mintmenu (startmenuen), der er rigtig god :thumbup:
-----
Lige nu er der to elever på skolen som bruger Mint 10 (Gnome) som primært styresystem og de er begge meget tilfredse...
De er langt væk hjemmefra (Grønland) og bruger ofte både Skype, FaceBook og Msn. Jeg har ikke modtaget nogen klager endnu...
----
:thumbup:
Mvh Måns
Quote: "Give a man a tiddler and he might digest it today, show a man how to use TIddlyWiki and he'll be writing his own tiddlers for a lifetime .."
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Havbro, Aars, Himmerland, Nordjylland, Jylland, Danmark
Brugererfaring med Linux:: Øvet

Re: Diverse hardwareproblemer...

Indlægaf Birthe » tors 24. mar 2011 16:59

Måns skrev:Jeg overvejer om problem nr. 2 kan have noget at gøre med at det er en wubi-install og ikke en "rigtig" partitioneret installation?? - Der ER rapporteret om at der er visse ting som ikke virker ved en wubi-install, f.eks. slumre- og dvaletilstand.... Kan det mon være relateret??

Det er strømstyringen, det er galt med, tror jeg. Min Mint 10 installation (ikke wubi-install) gik totalt ned, da mit batteri første gang løb tørt og laderen blev sat i. I Mint 9 virker det som regel. Men der kan forekomme uregelmæssigheder efter standby i form af flimrende skærm og urolig mus. Det virker som om, driverne ikke rigtigt kommer med igen :mrgreen:

Måns skrev:3) Når hun sætter sin msn-konto op i Pidgin, vil den IKKE logge på - står bare i venteposition. Hvis hun derimod logger på via aMSN går det strygende???...

Det kan tage sin tid, når man logger på første gang. Jeg har oplevet, at protokollerne blev ændret, så man slet ikke kunne, det plejer hurtigt at rettes med en ny version af Pidgin.

Måns skrev:Alt system ligner Ubuntu til forveksling, bortset fra Mintmenu (startmenuen), der er rigtig god :thumbup:

Det er den! Mint er meget venligt og tilgængeligt.

Måns skrev:1) Hendes venstre museknap er DØD (også i Windows)...

Det lyder i mine øre som hardwarefejl, men måske det også kan være driver, der er fejl på.

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Lenovo T500 Intel Core 2 Duo 2.53 GHz, 2 GB DDR3, 160GB 7200rpm, ATI Mobility Radeon HD 3650, Mint 17.2 Mate
Lenovo X100e 2gb ram, AMD Athlon Neo MV-40 / 1.6 GHz, ATI Mobility Radeon HD 3200, zorin 6.4 core
Acer Aspire One zg5, Intel Atom N270, 1.6 GHz, integreret grafik, 1gb ram, 160 gb hd. (Mint 17.3 Mate)
Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Odense, Fyn
Brugererfaring med Linux:: Lidt øvet

Indlægaf mjjzf » fre 25. mar 2011 06:08

Prøvet med et eller andet, der ikke prøver en masse smart, som TinyCore eller Puppy?
Bare lige for testens skyld.
Brugeravatar
mjjzf
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Valby, Danmark
Brugererfaring med Linux:: Meget øvet

Indlægaf Måns » fre 25. mar 2011 17:02

Hej Morten
mjjzf skrev:Prøvet med et eller andet, der ikke prøver en masse smart, som TinyCore eller Puppy?
Bare lige for testens skyld.

Nej det har vi ikke - Pernille er en målrettet elev, idet hun forsøger at oprette en desktop, der kan nøjagtig det hun er vant til i Windows - (det tror jeg er meget normalt for nybegyndere - det at ville opbygge et "kendt" miljø, så hurtigt som muligt) - derfor har vi koncentreret os om Ubuntu Desktop.
----
Så snart vi mødes igen (næste torsdag - eller før) - må vi prøve med en PuppyLive cd, for at se om venstre musetast og/eller strømindtag stadig er et problem...

Tak for ideen :thumbup: :grin:
:red-cheers:
Mvh Måns
Quote: "Give a man a tiddler and he might digest it today, show a man how to use TIddlyWiki and he'll be writing his own tiddlers for a lifetime .."
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Havbro, Aars, Himmerland, Nordjylland, Jylland, Danmark
Brugererfaring med Linux:: Øvet

Indlægaf PernilleHU » tors 31. mar 2011 10:18

Har lige prøvet med puppy linux(Macpup5.20)
Og det var der ikke problemer med musen når jeg sat strøm til, den laggede ikke eller noget.
Min Venstre museknap virker stadigvæk ikke.
Men da jeg fik min computer virkede den jo som altid fra starten, men endag begyndte den at drille lidt, og lod hver med at gøre hvad jeg bad den om, så måtte jeg trykke engang til og med lidt mere kraft (Jeg har ikke smadret løs på den!, så voldsom er jeg ikke med min computer/ting), og til sidst endte det med at den ikke virkede. Den reagerede ikke, uanset hvor meget man trykkede på den og hvor hårdt man trykkede. :shock:
PernilleHU

Indlægaf Birthe » tors 31. mar 2011 10:28

Hej Pernillle.
Din venstre museknap lyder mere og mere som et hardware problem. Først virker den ved "hård behandling"...eller gentagne forsøg, jeg tænker løs forbindelse, siden virker den slet ikke, jeg tænker ingen forbindelse. Det er vist en meget hyppig ting.

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Lenovo T500 Intel Core 2 Duo 2.53 GHz, 2 GB DDR3, 160GB 7200rpm, ATI Mobility Radeon HD 3650, Mint 17.2 Mate
Lenovo X100e 2gb ram, AMD Athlon Neo MV-40 / 1.6 GHz, ATI Mobility Radeon HD 3200, zorin 6.4 core
Acer Aspire One zg5, Intel Atom N270, 1.6 GHz, integreret grafik, 1gb ram, 160 gb hd. (Mint 17.3 Mate)
Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Indlægaf mjjzf » tors 31. mar 2011 13:03

Tilslutter mig.
Brugeravatar
mjjzf
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Valby, Danmark
Brugererfaring med Linux:: Meget øvet

Indlægaf PernilleHU » tors 31. mar 2011 21:54

Hej Birthe :)
Hvis det er et hardware problem, hvad skal man så gøre?
Sende computeren til reparation (Vil jeg ikke være så glad for, fordi kender mange der sendte deres computer til reparation, hvor de så fik den tilbage, hvor den var endnu mere i smadder :thumbdown: )
PernilleHU

Indlægaf haines » tors 31. mar 2011 23:50

Hej PernilleHU

Det kan godt være jeg er helt ude i hampen, men har du prøvet at låne f.eks. en USB mus, tilslutte den og så se hvad der sker ?
Hvis den virker, kan du jo udelukke systemfejl, og må så vel desværre konstatere hardwarefejl !

Måske et forsøg ud i luften, men nemt at lave !!

Haines
Satori - (japansk): Et pludseligt glimt af klarsyn
Mint 10 LXDE, Mint 8 og 9 Gnome, frugalinstalleret Puppy 431, Wary 5, Puppy Lucid 5.2.5 og 8, Slack-Pup 5.3.
Intel Celeron Pentium4 2.4 GHz Memory 1,5 GB
120 GB ATA HD
haines
Moderator
Moderator

Geografisk sted: Helsingør
Brugererfaring med Linux:: Helt uøvet

Indlægaf Birthe » fre 1. apr 2011 00:43

Hej Pernille.
Haines forslag er rigtig godt, det burde virke for dig, hvis problemet er, som vi tror.
PernilleHU skrev:Sende computeren til reparation (Vil jeg ikke være så glad for, fordi kender mange der sendte deres computer til reparation, hvor de så fik den tilbage, hvor den var endnu mere i smadder :thumbdown: )

Nej, jeg har heller ikke været glad for at sende bærbare afsted :roll: . Ofte kan man ved at søge på det finde en lokal, der reparerer og må så enten stole på det eller kende en, som kan.
Måske endda en selv. :smile: Det sidste kan være lige fra drabeligt til langt mindre dramatisk efter model. Man kan :giys: på sin model og mærke, og der ofte finde arbejdstegninger og anvisninger fra andre, der har gjort det samme. I enkelte tilfælde drejer det sig om et helt modul, der kan udskiftes ret enkelt, hvis man kan skaffe et - google igen. Det kan være fra helt enkelt til meget om sig gribende at begynde at skille en bærbar ad m. h. p. reparation. Det afhænger helt af mærke. Hvis du googler, vil du opdage at bestemte kendte mærker, derfor nævnes rigtig mange steder. Den type nørders :geek: foretrukne mærker, kan du sige. Der er mening med galskaben i det hele. ( :scratch: meget af det) :rolling:

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Næste

Tilbage til Ordet er frit