Diverse hardwareproblemer...

Så længe du overholder forumreglerne.

Redaktør: Måns

Re: Diverse hardwareproblemer...

Indlægaf PernilleHU » fre 1. apr 2011 09:05

Hej Haines
Jeg bruger en USB mus, fordi jeg spiller et spil på min computer, hvor jeg ikke kan nøjes med at dobbelt klikke på min mousepath. Musen virker fint, både venstre og højre museknap virker :???:

Jeg har en lille mikroskopisk tanke om at min højre museknap, på computeren er det næste der går i stykker. Det er begyndt at drille en liiiiiille smule..
Og det samme er min On/Off knap til min computer (Tænd/sluk knappen, til selveste at få liv i computeren) :thumbdown: Håber ikke det sker, men det er bedre at nævne det, end at vendte til at det er forsent! :grin:
PernilleHU

Brugererfaring med Linux:: Lidt øvet

Indlægaf haines » fre 1. apr 2011 10:55

Hej igen PernilleHU !

Nu ser det desværre ud som om det er hardwareproblemer du har rodet dig ind i.

Jeg ved ikke hvor nysgerrig du er, eller hvor meget du har lyst til at skille ad, men der samler sig en utrolig masse støv i kontakter der er mekaniske.

Når jeg har haft de problemer, har jeg prøvet at "rengøre" mig ud af dem !

Du KUNNE prøve at slukke for din PC, så meget du nu kan, en masse gange bevæge de kontakter der ikke virker, så du ligesom får slidt evt. urenheder af og se om det skulle have en effekt (og som du også selv har skrevet tidligere -ingen vold)!

Det er da et forsøg værd !

Haines
Satori - (japansk): Et pludseligt glimt af klarsyn
Mint 10 LXDE, Mint 8 og 9 Gnome, frugalinstalleret Puppy 431, Wary 5, Puppy Lucid 5.2.5 og 8, Slack-Pup 5.3.
Intel Celeron Pentium4 2.4 GHz Memory 1,5 GB
120 GB ATA HD
haines
Moderator
Moderator

Geografisk sted: Helsingør
Brugererfaring med Linux:: Helt uøvet

Indlægaf Uffe » fre 1. apr 2011 11:37

Hej Pernille
Hvad med at du oplyste:
  • Mærke
  • Model
  • Evt. årgang
på din labtop, det vil gøre det nemmere at hjælpe :wave:
Mvh.
Uffe

Ubuntu minimal m/ Mate desktop 64bit
Asrock N68-GE3 UCC - AMD X4 640 - 4 Gb Kingston ram
OCZ Vertex 4 SSD 60 Gb + 500 Gb WD sATA HD

Ultimate Edition 2.9 64bit
Asrock 2core 1333-2.66G - 2 Gb Kingston ram
750 Gb Samsung WD sATA HD
Plextor DVD-RW - Asus 24" fladskærm

Omega T107, 7" Kina Android tablet
Brugeravatar
Uffe
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Hornslet, Syddjurs
Brugererfaring med Linux:: Øvet

Indlægaf haines » lør 2. apr 2011 01:24

Hej PernilleHU ! og andre (Alle !)

I tidens løb har jeg ødelagt en del mobiltelefoner. Jeg har været meget meget inde og ude (løbet/gået i et par timer eller tre hver dag) haft mobiltelefonen tæt inde ved kroppen hvor den naturligvis er blevet varm og fugtig, og ikke tænkt videre over, hvorledes det påvirkede mekanikken i mobiltelefonen.)

KONDENS er ordet.

Hvis man flytter/bevæger sig fra kulde til varme eller omvendt, vil der danne sig fugt inde i apparater der bliver udsat for den påvirkning. Det bevirker at metaller hhv. ruster/korroderer og danner en dårlig kontaktflade.
Prøv at puste på en flade, et spejl, et par briller, og se hvad der sker ! Der kommer dug ! Dug er lig med fugt, så den onde cirkel er igang.

Så forklaringen på at din PC virker mindre godt, KUNNE måske være at den har været udsat for mange varme/kuldepåvirkninger, og derfor er blevet påvirket af det.

Det ved du bedst selv, men du kunne måske bruge dette lille indlæg til at reflektere over, hvordan og hvorledes du slæber din bærbare rundt !

Du må endelig ikke se dette som en kritik af dig, men alene som vejledning, og forståelse af mulige årsager til funktionsuduelighed ! (Hvad siger du så, sikke et ord !)

Haines
Satori - (japansk): Et pludseligt glimt af klarsyn
Mint 10 LXDE, Mint 8 og 9 Gnome, frugalinstalleret Puppy 431, Wary 5, Puppy Lucid 5.2.5 og 8, Slack-Pup 5.3.
Intel Celeron Pentium4 2.4 GHz Memory 1,5 GB
120 GB ATA HD
haines
Moderator
Moderator

Geografisk sted: Helsingør
Brugererfaring med Linux:: Helt uøvet

Indlægaf Birthe » lør 2. apr 2011 10:01

Haines har helt ret. Støv og kondens er ikke godt for computere. Tab af vædske i tastaturer kan forårsage megen skade.
Overophedning er ligeledes farlig. På bærbare computere er komponenterne pakket meget tæt, næsten som et puslespil. Pladsen er jo trang i det lille "hus". Der sker stor varmeudvikling i en computer, der er konstant i brug og med krævende opgaver. Generelt jo bedre processor og grafik chip jo mere varme udvikling. Det kræver køling og ventilation. Hvis køleribberne stoppes eller dækkes til, kan computeren ikke afgive varmen. Ventilatoren kan også gå i stykker. Overclocking altså det at ændre på computerens frekvens for at opnå større ydelse end specificeret for processoren, kan gøre stor skade. I BIOS og i styresystemet, man bruger. findes indstillinger og drivere til at regulere frekvens. På en bærbar sker der regulering i forbindelse med strømstyrke indstillinger ved batteridrift. Driverne til de funktioner kan virke mere eller mindre godt på en given model bærbar.
En bærbar computer skal helst bruges på en plan flade for at dens køleribber er fri til at afgive varme. Hvis man bruger den i skødet, kan de ikke virke optimalt, samtidig med at den bærbare får varme fra kroppen. Derfor findes eks. små borde og puder med en fast plade på pudens ene side. Det kan gøre det komfortabelt at sidde behageligt med en bærbar computer og mindske det problem.

Uanset hvad vi gør. Bærbare computere holder generelt i kortere tid end stationære. Nogle mærker holder statistisk betydeligt kortere end andre. Det er der lavet statistik over og tegnet kurver af. Alt det materiale kan findes på internettet. Netbooks er ikke bygget til lang levetid!

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Lenovo T500 Intel Core 2 Duo 2.53 GHz, 2 GB DDR3, 160GB 7200rpm, ATI Mobility Radeon HD 3650, Mint 17.2 Mate
Lenovo X100e 2gb ram, AMD Athlon Neo MV-40 / 1.6 GHz, ATI Mobility Radeon HD 3200, zorin 6.4 core
Acer Aspire One zg5, Intel Atom N270, 1.6 GHz, integreret grafik, 1gb ram, 160 gb hd. (Mint 17.3 Mate)
Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Odense, Fyn
Brugererfaring med Linux:: Lidt øvet

Foregående

Tilbage til Ordet er frit