Lektion 5 (Lektie)

Så længe du overholder forumreglerne.

Redaktør: Måns

Lektion 5 (Lektie)

Indlægaf PernilleHU » tors 17. mar 2011 10:57

Jeg skal fortælle en smuuuuule kort om hvordan jeg er kommet i gang med Linux.

Jeg fik Linux installeret på min computer i en af Linux timerne, og fik en kort intro.
Derefter fik jeg internettet i gang, og fik downloaded nogle af Ubuntu programmerne.
Så har jeg prøvet at lave en sang på et program der hedder Musescore (tror jeg det hed)
Jeg har stadig væk lidt bøvl med det, men det går nok. :thumbup:
PernilleHU

Brugererfaring med Linux:: Lidt øvet

Re: Lektion 5 (Lektie)

Indlægaf Måns » tors 17. mar 2011 16:22

Hej Pernille
Godt at se dig herinde :welcomewav:
PernilleHU skrev:..., og fik downloaded nogle af Ubuntu programmerne.

Kan du nævne nogen af dem?
PernilleHU skrev:Så har jeg prøvet at lave en sang på et program der hedder Musescore ...
Jeg har stadig væk lidt bøvl med det,... :thumbup:

Skriv hvad du bøvler med, så vil jeg prøve at svare, så godt jeg kan :crossfingers:

Har du været inde og se på MuseScore's videoscores??
Der er nogle virkelig sjove og gode transkriptioner imellem.
Se f.eks.:
Unaccompanied Laugh Sonatina for Soprano
An American in Paris
:lol: :grin:
Mvh Måns
Quote: "Give a man a tiddler and he might digest it today, show a man how to use TIddlyWiki and he'll be writing his own tiddlers for a lifetime .."
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Havbro, Aars, Himmerland, Nordjylland, Jylland, Danmark
Brugererfaring med Linux:: Øvet

Indlægaf PernilleHU » lør 19. mar 2011 22:50

Hey Måns.
JEg har stort problem med at skrive tegnene, "shift" 1,2,3,4 f.eks. jeg kan ikke skrive @ osv.
DEt er ret så irreterende når man vil logge ind på noget og skal bruge sin email (facebook)

Musescore er sådan ca det eneste jeg har installeret.
- og nej jeg har ikke været inde og se noget med musescore på f.eks. youtube, da jeg ikke kan :/
Jeg kan ikke se film på nettet, hører musik, downloade Skype/Msn til at skrive med vennerne. :?:
PernilleHU

Indlægaf Uffe » lør 19. mar 2011 23:30

Hej Pernille
JEg har stort problem med at skrive tegnene, "shift" 1,2,3,4 f.eks. jeg kan ikke skrive @ osv.

Øh, "@" er da "AltGr + 2" tasterne på de tastaturer jeg kender - og hvis du ikke kan skrive det, hvordan har du så skrevet det i dit indlæg :scratch:
Youtube kræver flashplugin i browseren. Adobeflashplugin kan installeres fra Ubuntu softwarecenter. :smile:

Du kan bruge både "Samtaleklienten Empathy" og "Pidgin" til MSN og lignende. De to og "Skype" kan, hvis du ikke har dem i forvejen, også installeres med Ubuntu softwarecenter. :wink: :wink:
Mvh.
Uffe

Ubuntu minimal m/ Mate desktop 64bit
Asrock N68-GE3 UCC - AMD X4 640 - 4 Gb Kingston ram
OCZ Vertex 4 SSD 60 Gb + 500 Gb WD sATA HD

Ultimate Edition 2.9 64bit
Asrock 2core 1333-2.66G - 2 Gb Kingston ram
750 Gb Samsung WD sATA HD
Plextor DVD-RW - Asus 24" fladskærm

Omega T107, 7" Kina Android tablet
Brugeravatar
Uffe
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Hornslet, Syddjurs

Indlægaf Måns » lør 19. mar 2011 23:58

Hej Pernille
PernilleHU skrev:JEg har stort problem med at skrive tegnene, "shift" 1,2,3,4 f.eks. jeg kan ikke skrive @ osv.

Det lyder umiddelbart som om du ikke har dansk tastaturlayout installeret/eller valgt som førsteprioritet.
Prøv:
System (øverst tv.) -> Indstillinger -> Tastatur -> Layout (faneblad)
Der skal stå "Danmark" øverst. Står der England eller USA, skal du markere Danmark og klikke på knappen "Flyt op" indtil Danmark står øverst...
Står der slet ikke noget - skal du klikke på knappen "Tilføj" og vælge Danmark....
PernilleHU skrev:Musescore er sådan ca det eneste jeg har installeret.
- og nej jeg har ikke været inde og se noget med musescore på f.eks. youtube, da jeg ikke kan :/
Jeg kan ikke se film på nettet, hører musik, downloade Skype/Msn til at skrive med vennerne. :?:

Som Uffe skriver, så er det ikke Msn man bruger i Linux. Til gengæld er der allerede indbygget en "social klient" i Ubuntu, som kan indeholde de fleste af dine konti på een gang!!
Du finder den længst oppe til højre på værktøjslinien.. - Klik på "Chatkonti". Programmet (som Uffe allerede har nævnt) hedder "Empathy"...
Skype installeres med pakkehåndteringen.. (Ligesom du gjorde med MuseScore)
:grin:
Mvh Måns
Quote: "Give a man a tiddler and he might digest it today, show a man how to use TIddlyWiki and he'll be writing his own tiddlers for a lifetime .."
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Måns » søn 20. mar 2011 00:20

Jeg glemte lige:
PernilleHU skrev: - og nej jeg har ikke været inde og se noget med musescore på f.eks. youtube, da jeg ikke kan :/
Jeg kan ikke se film på nettet, hører musik....

Du har et program installeret, der hedder Rythmbox MusicPlayer. Det kan afspille al den musik du har på din laptop. (Windowsdrevet...)
Hvis du kigger i pakkehåndteringen (= Ubuntu Softwarecenter) under "Installeret software", skulle du gerne kunne finde "Udvidelsesmodul til Adobe Flash"... Det er den der SKAL være der for at du kan se youtube etc. via browseren.
Hvis den ikke er der - henter du den under "Hent software"....

Hvis du vil kunne se de alle de forskellige film du måske allerede har på din laptop/pc (både wmv, quicktime m.fl.), bør du også have disse installeret (ellers gør du det bare ... :wink: ):
1) GStreamer ffmpeg video udvidelsesmodul
2) GStreamer supplerende udvidelsesmoduler
3) GStreamer udvidelsesmoduler til mms, wavpack, quicktime, musepack
:thumbup:

Mvh Måns
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Birthe » søn 20. mar 2011 01:22

Hej Pernille.
Så er det en noget mager oplevelse af Ubuntu, du har haft til nu. Med Måns råd skal du hurtigt have de væsentligste funktioner dækket. Når det virker, skal du gøre dig selv den tjeneste at kigge godt og grundigt i Softwarecenter. Der er så meget og godt software at vælge imellem. Meget har en lille beskrivelse af hvad og hvordan det virker, et par anmeldelser fra brugere samt et link til programmets hjemmeside. Prøv at følg det, og se efter skærmbilleder og nærmere beskrivelse. Så er du godt rustet til at vælge lige de programmer, der passer dig bedst. Nyd hvor nemme de er at installere - og ditto afsintallere igen, hvis det alligevel ikke var "noget".

God fornøjelse,
Birthe
Mvh. Birthe

Lenovo T500 Intel Core 2 Duo 2.53 GHz, 2 GB DDR3, 160GB 7200rpm, ATI Mobility Radeon HD 3650, Mint 17.2 Mate
Lenovo X100e 2gb ram, AMD Athlon Neo MV-40 / 1.6 GHz, ATI Mobility Radeon HD 3200, zorin 6.4 core
Acer Aspire One zg5, Intel Atom N270, 1.6 GHz, integreret grafik, 1gb ram, 160 gb hd. (Mint 17.3 Mate)
Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Odense, Fyn

Indlægaf PernilleHU » man 21. mar 2011 11:28

BAre lige for er redigere.. Det var også CtrlAlt 1,2,3,4, mente.. ikkke shift, nu hvor jeg lige læser det :lol:
PernilleHU

Indlægaf Måns » man 21. mar 2011 13:41

Hej Pernille
PernilleHU skrev:BAre lige for er redigere.. Det var også CtrlAlt 1,2,3,4, mente.. ikkke shift, nu hvor jeg lige læser det :lol:

Eller var det AltGr og 1 2 3 4 5 6 7 8 9 0 +
Dvs. tegnene over 1 2 3 4 5 6 7 8 9 0 + : ¡@£$½¥{[]}±|
??

Måske har du NumLK slået til??

Prøv at klikke Shift (⇑-tasten) og NumLK, og se hvad der sker med tegnene j k l æ u i o p og m ...
:thumbup:
Mvh Måns
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Jakob Hougaard » tors 24. mar 2011 11:00

Jeg skal lige fortælle lidt om hvordan jeg kom igang med linux.

Jeg startede med at hente et linux program, og lægge det over på et USB-stik, da jeg åbnede det, så det fint ud, men mus og tastatur virkede ikke, så vi slettede det og hentede et andet et, og prøvede med det, og det virkede helt som det skulle.
Jakob Hougaard

Brugererfaring med Linux:: Helt uøvet

Næste

Tilbage til Ordet er frit