Min mening

Forum især for de unge linux-brugere. Det eneste sted på forum hvor SMS-forkortelser er tilladt :-)

Redaktør: Måns

Min mening

Indlægaf Måns » tors 28. apr 2011 09:47

Svar på denne tråd og giv din mening til kende.
Husk både, at nævne gode ting såvelsom dårlige ting, du har oplevet med Linux.
Tror du at du kommer til at bruge Linux i fremtiden...

Mvh Måns
Quote: "Give a man a tiddler and he might digest it today, show a man how to use TIddlyWiki and he'll be writing his own tiddlers for a lifetime .."
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Havbro, Aars, Himmerland, Nordjylland, Jylland, Danmark
Brugererfaring med Linux:: Øvet

Re: Min mening

Indlægaf PernilleHU » tors 28. apr 2011 10:02

Gode ting:
1. Ubuntu havde nogle meget sjovt spil som f.eks. Suduko og tetris..
2. Jeg kan godt lide at man kan installere alle mulige ting fra Software centeret i Ubuntu.

Knapt så gode ting:
1. Jeg kan ikke forstå hvorfor jeg ikke kan skrive "@" i Ubuntu, med Ctrl+Alt+2.. og det ER sådan som jeg altid har gjort i Windows. Ved ikke hvorfor man kan det, men jeg har altid gjort sådan med alle de computere jeg har haft. :???:
2. Min computer løber tør for strøm, meget hurtigere end i Windows, når jeg bruger Ubuntu.

Jeg tror jeg holder mig til Windows, men jeg vil ikke slette Ubuntu fordi jeg kan stadig væk godt lide, at jeg jeg mulighed for at bruge nogle programmer, end jeg har i Windows f.eks. Musescore (Det er en godt program) :mrgreen:
PernilleHU

Brugererfaring med Linux:: Lidt øvet

Indlægaf Jakob Hougaard » tors 19. maj 2011 10:21

Jeg synes Linux er sjovt at lege med, jeg prøvede det der linux studio, og jeg synes det har nogen fede programmer. Problemet ved det er bare at lyden kun virker når der er sat et jack stik i, det er lidt irreterende. Men eller meget fedt.
Jeg foretrækker nu at bruge windows, jeg ved ikke om det bare er fordi jeg kun har brugt det i den tid jeg har haft computer.
Jeg gemmer mit studio program så jeg altid har det, og kan sidde og rode lidt med det, for det er meget sjovt. :grin:
Jakob Hougaard

Brugererfaring med Linux:: Helt uøvet

Indlægaf Frederik » tors 19. maj 2011 10:27

Min mening om Linux:

:welcomewav: :grin: :smile: :wink: :???: :shock: :eek: :lol: :bowdown: :cry: :twisted: :cheers: :rolling: :sleepy: :thumbdown: :fighting:
Frederik

Indlægaf WilhelmTell » tors 19. maj 2011 10:28

Gode ting:
1. Jeg synes det er fedt at systemet er så hurtigt og simpelt. Og jeg kan rigtig godt lide det der Compiz.
2. Fx Jolicloud er rigtig smart fordi man kan få adgang til sine filer uanset hvilken computer man sidder ved bare man har net.

Knap så gode ting:
1. Har nok haft rimelig dårlig erfaring med UE udover at der er compiz integreret. Med meeeget langsom boot tid og at det crasher i browser osv.
2. Det er et MEGA irreterene system! Jeg vil bare beholde mit dejlige rare og brugervenlige windows :evil:
Og når man vil fjerne det fra windows dual boot skal man gøre alt muligt fis, og hvis man ikke gør det rigtig, skal man geninstallere windows og alt muligt i BIOS. TRÆLS!
WilhelmTell

Indlægaf Birthe » tors 19. maj 2011 10:34

Hej Frederik
Frederik skrev:Min mening om Linux:

:welcomewav: :grin: :smile: :wink: :???: :shock: :eek: :lol: :bowdown: :cry: :twisted: :cheers: :rolling: :sleepy: :thumbdown: :fighting:

En ret blandet oplevelse kan jeg forstå - og helt ærligt rigtig meget LIGE NU, hvor jeg har §40 fejl konstant.

Så er det så meget sjovere, den største del af tiden, hvor det bare kører.

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Lenovo T500 Intel Core 2 Duo 2.53 GHz, 2 GB DDR3, 160GB 7200rpm, ATI Mobility Radeon HD 3650, Mint 17.2 Mate
Lenovo X100e 2gb ram, AMD Athlon Neo MV-40 / 1.6 GHz, ATI Mobility Radeon HD 3200, zorin 6.4 core
Acer Aspire One zg5, Intel Atom N270, 1.6 GHz, integreret grafik, 1gb ram, 160 gb hd. (Mint 17.3 Mate)
Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Odense, Fyn

Indlægaf Birthe » tors 19. maj 2011 10:49

Hej WilhelmTell
WilhelmTell skrev:2. Det er et MEGA irreterene system! Jeg vil bare beholde mit dejlige rare og brugervenlige windows :evil:
Og når man vil fjerne det fra windows dual boot skal man gøre alt muligt fis, og hvis man ikke gør det rigtig, skal man geninstallere windows og alt muligt i BIOS. TRÆLS!

Du har ret, det er skrækscenariet! Vedrørende UE. Jeg har prøvet det på 2 computere. På den ene med meget besvær og bestemt ikke godt. På den anden, alt virkede fra start, "sang og dansede".
Hardware problemer er ikke en god start for en begynder.

Jeg håber ikke, du helt har mistet modet på linux. Det kræver valg af den rigtige distro til den rigtige computer/hardware og personen, der skal bruge systemet. God tid og adgang til hjælp.
Eller prøve fra tid til anden med en live-version. Sådan for lige at checke om udviklingen går "din vej".

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Lenovo T500 Intel Core 2 Duo 2.53 GHz, 2 GB DDR3, 160GB 7200rpm, ATI Mobility Radeon HD 3650, Mint 17.2 Mate
Lenovo X100e 2gb ram, AMD Athlon Neo MV-40 / 1.6 GHz, ATI Mobility Radeon HD 3200, zorin 6.4 core
Acer Aspire One zg5, Intel Atom N270, 1.6 GHz, integreret grafik, 1gb ram, 160 gb hd. (Mint 17.3 Mate)
Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Odense, Fyn

Indlægaf Frederik » tors 19. maj 2011 11:19

Min mening om Linux:

Det gode ved Linux er at mange af systemerne kører rigtig hurtigt, og der er heller ikke særlig mange fejl, da systemerne ikke er særlig store og avanceret.
Første gang jeg hørte om Linux troede jeg det var ét system, indtil jeg så fandt ud af, at det var en masse systemer hvilket er rigtig fedt, da man så selv kan lave sit eget system som man nu har lyst til, og prøve en masse andre. Jeg prøvede at køre nogle forskellige systemer i programmet "Virtualbox", men fik dem desværre ikke til at køre ordentlig, så det droppede jeg og valgte så at boote dem fra en CD hvor de virkede fint, og kørte stabilt.
Alligevel fortrækker jeg at bruge Windows, da jeg føler jeg er mere inde i det styresystem, og så kører det også alle spil, som Linux nok ikke gør.
Jeg tror ikke jeg kommer til at bruge Linux i fremtiden, da jeg som sagt er mere til Windows, men jeg kunne da godt finde på at sidde og lege lidt med dem senere hen. :smile:
Frederik

Indlægaf Uffe » lør 21. maj 2011 10:41

Showstopperen for unge mennesker ser ud til altid at være:
  • Spil (der bliver dog hele tiden flere og flere der der afvikles med Wine og der er også begyndt at blive større spil lavet native til Linux)
  • Større eller mindre problemer med interoperability med MS-baserede video/voice-chats. (som sædvanligt bunder det også her i patenter på codex :evil: )
  • Hardware problemer (også her sker der fremskridt hele tiden og flere og flere producenter understøtter efter hånden)

Resten er primært træghed og modvilje mod at lære :wink: (De fleste har brugt år på at blive fortrolig med MS - Linux er IKKE en gratisversion af windows, så forvent ikke at det er noget du bliver fortrolig med på otte dage - ISÆR ikke hvis indgangsvinklen er at det skal være ligesom windows :wink:

Nu er jeg i den (heldige :whistle: ) situation at jeg ikke bruger de to første og ikke rigtigt har problemer med det sidste :grin: Tilgengæld har jeg problemer (eller rettere mega irritations-momenter) med min arbejds-PC der kører Win 7 pro - alt den tid jeg bruger på den de få gange jeg har den åben på vedligehold :evil: Jeg tror noget af det der er mest irriterende er at "jeg kan ikke se hvad der foregår" og at MS har et problem med at vil anerkende netværk der ikke er MS-netværk....... :roll: (Det gør det ikke bedre at det er tvang at jeg skal bruge det p.g.a. to lovpligtige programmer der er MS-only) :twisted: :fighting:

Man skal ha' lysten selv til at skifte, være forberedt på at man skal lære noget og lade være med at prøve at ta' sine MS-erfaringer med - de dur ikke. Det skader heller ikke hvis man tænder lidt på konceptet med at det er fri og begrænsningerne er primært dig selv og hvad du kan :cool:

:cheers:
Mvh.
Uffe

Ubuntu minimal m/ Mate desktop 64bit
Asrock N68-GE3 UCC - AMD X4 640 - 4 Gb Kingston ram
OCZ Vertex 4 SSD 60 Gb + 500 Gb WD sATA HD

Ultimate Edition 2.9 64bit
Asrock 2core 1333-2.66G - 2 Gb Kingston ram
750 Gb Samsung WD sATA HD
Plextor DVD-RW - Asus 24" fladskærm

Omega T107, 7" Kina Android tablet
Brugeravatar
Uffe
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Hornslet, Syddjurs

Indlægaf Måns » lør 21. maj 2011 19:09

Hej
Jeg tror Uffe har fat i nældens rod... - og jeg må vist tage skylden for nogle af hardwareproblemerne.
Uffe skrev:Showstopperen for unge mennesker ser ud til altid at være:
  • Spil (der bliver dog hele tiden flere og flere der der afvikles med Wine og der er også begyndt at blive større spil lavet native til Linux)
  • Større eller mindre problemer med interoperability med MS-baserede video/voice-chats. (som sædvanligt bunder det også her i patenter på codex :evil: )
  • Hardware problemer (også her sker der fremskridt hele tiden og flere og flere producenter understøtter efter hånden)

Næste udgave af "Linux for sjov" (Hvis det bliver udbudt igen....) er nok nødt til at tage udgangspunkt i en "rigtig" Linux-installation og ikke alle mulige forsøg på at "lade Windows være ...".
Vi har fået slået fast at en Wubi-install IKKE er godt nok i forhold til hardwareudnyttelse. (I øvrigt forsvinder den også, hvis der sker noget med Windows...). Tænk på Pernilles mærkelige hardwareproblemer - og oplevelsen af at det ikke kørte specielt hurtigt.... Det MÅ skyldes at det ikke er en "rigtig" installation, hun har haft..
Frederik har testet Linux i VirtualBox og som Live-cd'er, aldrig en RIGTIG installation, derfor har han ikke haft oplevelsen af et fuldt system, - og har ikke fået prøvet spil af, hverken under Wine eller native.
Jakob nåede aldrig andet end at prøve Puppy Studio - og selv om den er lavet til at køre live, var der nogle basale hardwareproblemer. (Det må man sige der er når man ikke kan få lyd ud af den indbyggede højtaler fra en dedikeret musikdistribution... :oops: :oops: )
Philip har kun været med få gange og hans største problem var hardwaren= Mac.... Dualboot, der gik galt og måtte restores eller Livecd, som bare ikke er optimalt når man VIL prøve større systemer af, der afvikles bedst fra hdd...
Morten havde ikke sin egen laptop de 3 ud af 4 gange han var med på holdet - Hans nye laptop røg lige tilbage til fabrikken. (Var det p.ga. en fejlslagen installation??? - det er jeg ikke engang klar over...)
Wilhelm er den der har prøvet med FULD installation, desværre havde han en del problemer med UE, men han nåede at blive glad for JoliCloud, der ret beset er en "stripped down" Ubuntu - og det var jo godt :thumbup:
Uffe skrev:- Linux er IKKE en gratisversion af windows, så forvent ikke at det er noget du bliver fortrolig med på otte dage - ISÆR ikke hvis indgangsvinklen er at det skal være ligesom windows :wink:

Vi er tilbage ved det evindelige problem. Det lykkes for Windows og pc-producenter at lære folk at Windows = PC - og sådan bliver det vist ved med at være lige indtil laptops bliver solgt med Linux fra butikkerne. Det burde kunne betale sig, når/hvis danske butikker begynder at handle direkte med hardwareproducenterne - og kunderne efterhånden ved hvad de vil have...
Desværre er det vist iPad/iPod/Mac for tiden - og det betyder at AL fokus er på minidevices... eller STIL og MÆRKE-varer. Sådan nogle detaljer som hardwarespecifikationer er gået lidt i glemmebogen - det er jo ikke noget forbrugeren får indblik i når integration mellem hardware og software er SÅ gennemgribende, som det er tilfældet med Mac-produkter...
Det minder mig lidt om dengang mp3 virkelig kom på banen (og musikafspilning på pc for den sags skyld...).
Lige pludselig var man en TOTAL NØRD, hvis man lavede selvbyggerhøjtalere, dyre forstærkere og satsede på god lyd - Det var jo komplet ligegyldigt når materialet alligevel var mp3 og helst i lav bitrateformat for, at man kunne have flest mulige numre samlet eet sted...
Forbrugerefterspørgselen var med til at give os MANGE MANGE gange større harddiske og MANGE flere RAM - og i dag kan man forvente at lyd- og videokvalitet nærmer sig den professionelle, dvs. kopien er lige så god som originalen :thumbup: - men det har kostet en (længere) periode med DÅRLIG kvalitet :thumbdown:
Man kan IKKE forvente at en laptop kan afspille/afvikle hverken lyd eller video i en kvalitet, der svarer til eller blot udnytter den faktiske kvalitet man har dem i... Det er blevet bedre og bedre - men igen vinder stilen.
For tiden vil mange mennesker/unge hellere have et egocentrisk miniapparat, eller et smart livsstils-statussymbol (min Mac har kostet over 10.000, - Det må betyde at mine forældre værdsætter mig MEGET - eller at jeg HAR RÅD...- altså er jeg vigtig..) i stedet for en maskine, der på alle måder er bedre, set ud fra hardware specifikationer. De eneste, der trækker i den retning er jo dem der SPILLER, eller arbejder mere eller mindre professionelt med musik, grafik eller video...
Spillerne er jo nok dem der er flest af - og dem vi bør satse på, hvis vi ønsker fokus på god udvikling af hardware.
Jeg tænker at næste episode af "Linux for sjov" - er nødt til at give spil - også dem med HØJE grafik-krav en central plads....
Jeg må i gang med at sætte mig ind i hvad der findes... - Heldigvis har jeg en søn der er godt med der. Jeg er nødt til at indrømme at spil er noget af det der interesserer mig mindst foran en pc - så jeg kommer på noget af en opgave.....
Uffe skrev:...det der er mest irriterende er at "jeg kan ikke se hvad der foregår" og at MS har et problem med at vil anerkende netværk der ikke er MS-netværk....... :roll: (Det gør det ikke bedre at det er tvang at jeg skal bruge det p.g.a. to lovpligtige programmer der er MS-only) :twisted: :fighting:

Hvis vi have en tråd, der hed Windows-abc, og fyldte den med alt der der ikke fungerer i Windows og med forskellig hardware - installation af dedikerede drivere etc etc etc .- ville det med garanti være den mest negative omgang HØ man kunne finde samlet på eet sted på nettet :shock: :lol: :lol: :lol: :doh:
På den anden side, hvorfor brokke sig over noget man ikke kan gøre noget ved alligevel ??? Nej vel :!:

Linux inviterer til diskussion fordi man netop KAN gøre noget ved det selv. Linux er bl.a. en skole i konstruktivitet..
Vi gider kun høre os selv brokke os over de samme ting et vist antal gange - Hvis vi ikke kan løse det, går vi videre til en anden distribution og ser om det går bedre der.... - etc..
Windows er så heldige/smarte at kunne udnytte det faktum at deres kunder ikke har anden mulighed end at lære at gøre tingene på "Windows-måden" - og så ellers vente på at programmer der udvikles til platformen virker som de skal... Ligesom med Linux venter private på at professionelle aftagere af software har betalt for udvikling, der til sidst kommer almindelige brugere til gavn...
Hvis den gør ... - for der jo altid en mulighed for indtjening, der liige skal afprøves.... og bl.a. derfor, kan ventetiden blive så ulidelig at piratkopiering måske ses som den eneste mulighed for handling, hvis man er kvalitetsbevidst og virkelig ønsker at arbejde seriøst på en privat pc...

Det er her Linux og Open Source virkelig kan gøre en forskel..
Uffe skrev:Det skader heller ikke hvis man tænder lidt på konceptet med at det er fri og begrænsningerne er primært dig selv og hvad du kan :cool:

NEMLIG :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Det skal kunne betale sig at blive god til sit styresystem - og sine programmer :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Der er Linux og Open Source, i det hele taget, LAANGT foran både Windows og Macintosh platformene...
:red-cheers: :red-cheers:
Mvh Måns
Quote: "Give a man a tiddler and he might digest it today, show a man how to use TIddlyWiki and he'll be writing his own tiddlers for a lifetime .."
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Havbro, Aars, Himmerland, Nordjylland, Jylland, Danmark

Næste

Tilbage til Linux.deb@ 4 U