Lektion 7

Forum især for de unge linux-brugere. Det eneste sted på forum hvor SMS-forkortelser er tilladt :-)

Redaktør: Måns

Lektion 7

Indlægaf Måns » tors 31. mar 2011 14:22

Dagens lektion er et resumé af hvad, der faktisk fandt sted - i stedet for en egentlig/planlagt dagsorden, - beklager...
3 elever:
Wilhelm, Jakob og Pernille. (Phillip(Mac) var syg og den ene af de to nye elever (Morten) var også syg - den anden var åbenbart kun på visit sidste gang :shock: )
----
Wilhelm prøvede Unity OZ Debut. Vi kunne IKKE få systemet til at gå på det trådløse via Wpa2 Enterprise!!
Måske skyldes det at den er bygget/baseret på Ubuntu 10.04?? - sjovt nok har det ikke været noget problem med hverken JolyCloud eller almindelig Ubuntu Desktop...
Jeg advarede Wilhelm mod UE 2.9s "voldsomme" grafik - boottid fra live-dvd etc., men da den startede op var både Jakob og Wilhelm enige om at den var FLOT - (især måske fordi læreren måske IKKE var så vild med det?? :wink: )
Wilhelm har besluttet sig for at installere UE 2.9 som erstatning for en ældre Ubuntu-installation, der alligevel ikke er tilgængelig efter en Windows ominstallation... (Fint nok - så slap vi for at skulle reparere Grub :thumbup: )
----
Jakob prøvede Puppy Studio 3.3 rt - men vi kunne ikke få lyden til at fungere, selv ikke efter et par forsøg med Alsa config.... - så smutter ideen med en musikdistro lissom' :oops:
Til gengæld fungerede Unity OZ Debut fint - og Jakob overvejer at lave en "rigtig" installation med en eller anden Linux variant, næste gang. Nu må vi finde ud af hvad der skal til...
Måske skal vi kigge på SuseStudio screencast - og prøve at lave en installationscd online?? - interessant måde at sammensætte sin egen distro på :clap:
----
Pernille fik testet sine strøm/museplade problemer fra sidste gang, vha en livedvd med Macpup.. Vi blev enige om at den "døde" musetast sandsynligvis er en hardwarefejl.
Strømtilslutning der tidligere medførte "laggende" musemarkør - var IKKE noget problem idag. Vi gætter på at det KUN er et problem, når batteriet reelt oplades, samtidig med at laptoppen kører på lysnet..
Jeg gætter desuden på, at dette problem måske kan have samme udspring som nogle af de hardwaremangler der ellers er konstateret ved en wubiinstallation (kan ikke slumre eller gå i dvale)...
Pernille er IKKE tilbøjelig til at ville lave en "rigtig" harddiskinstallation, selvom jeg har forklaret hende at det vil give hende adgang til ALLE filer på harddisken (også dem i Windows) - og at det vil være en stor hjælp i tilfælde af at Windows skulle gå ned. Pernille er vant til at tage backup af alle sine filer til en ekstern disk alligevel - så det er ikke et argument, der holder her :shock: :grin:
Vi fik videoafspilning (flash i browser) til at virke ved at installere flashudvidelsen til Mozilla fra softwarecentret.
Nu mangler Pernille blot at kunne afspille lokale lyd- og videofiler (??) - indtil videre har jeg foreslået at hun installerer VLC og ser om den dur... (lige nu er det vist Totem, der er standard..)..
----
:whistle:
Mvh Måns
Quote: "Give a man a tiddler and he might digest it today, show a man how to use TIddlyWiki and he'll be writing his own tiddlers for a lifetime .."
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Havbro, Aars, Himmerland, Nordjylland, Jylland, Danmark
Brugererfaring med Linux:: Øvet

Re: Lektion 7

Indlægaf Måns » tors 31. mar 2011 14:41

Måns skrev:Måske skal vi kigge på SuseStudio screencast - og prøve at lave en installationscd online?? - interessant måde at sammensætte sin egen distro på :clap:

Måske var det en ide at se på de to vindere af SuseStudio konkurrence??
Visuel programmering (Illumination)
3d virtuel verden på nettet (Hypergrid to Go)
Spændende projekter, der måske kan fange eleverne - med noget der ikke blot handler om Linux som et desktopsystem?? :grin:
:red-cheers:
Mvh Måns
Quote: "Give a man a tiddler and he might digest it today, show a man how to use TIddlyWiki and he'll be writing his own tiddlers for a lifetime .."
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Birthe » tors 31. mar 2011 17:11

Hej Måns.
Måns skrev:Jeg gætter desuden på, at dette problem måske kan have samme udspring som nogle af de hardwaremangler der ellers er konstateret ved en wubiinstallation (kan ikke slumre eller gå i dvale)...

Det er vist et udbredt problem med wubi installationer...slumre/dvale.
Måns skrev:Pernille er IKKE tilbøjelig til at ville lave en "rigtig" harddiskinstallation, selvom jeg har forklaret hende at det vil give hende adgang til ALLE filer på harddisken (også dem i Windows) - og at det vil være en stor hjælp i tilfælde af at Windows skulle gå ned. Pernille er vant til at tage backup af alle sine filer til en ekstern disk alligevel - så det er ikke et argument, der holder her :shock: :grin:
Vi fik videoafspilning (flash i browser) til at virke ved at installere flashudvidelsen til Mozilla fra softwarecentret.
Nu mangler Pernille blot at kunne afspille lokale lyd- og videofiler (??) - indtil videre har jeg foreslået at hun installerer VLC og ser om den dur... (lige nu er det vist Totem, der er standard..)..

Jeg mener, at vi her måtte ændre til gnomeplayer, for at det virkede i Ubuntu.
Jeg har oplevet 10.04 bedre på mine bærbare end 10.10, det kommer naturligvis an på hardwaren. Men jeg synes, det er synd, Pernille er blevet snydt for en god oplevelse med Linux. Kunne I ikke prøve med en usb persistent Mint 9. Jeg er klar over, at det handler om at LÆRE linux, men den gode oplevelse er så vigtig. Med Mint burde Pernille kunne afspille lyd og videofiler.
Jeg håber det lykkes!

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Lenovo T500 Intel Core 2 Duo 2.53 GHz, 2 GB DDR3, 160GB 7200rpm, ATI Mobility Radeon HD 3650, Mint 17.2 Mate
Lenovo X100e 2gb ram, AMD Athlon Neo MV-40 / 1.6 GHz, ATI Mobility Radeon HD 3200, zorin 6.4 core
Acer Aspire One zg5, Intel Atom N270, 1.6 GHz, integreret grafik, 1gb ram, 160 gb hd. (Mint 17.3 Mate)
Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Odense, Fyn
Brugererfaring med Linux:: Lidt øvet

Indlægaf Måns » tors 31. mar 2011 21:19

Hej Birthe
Birthe skrev:Jeg mener, at vi her måtte ændre til gnomeplayer, for at det virkede i Ubuntu.
Jeg har oplevet 10.04 bedre på mine bærbare end 10.10, det kommer naturligvis an på hardwaren. Men jeg synes, det er synd, Pernille er blevet snydt for en god oplevelse med Linux. Kunne I ikke prøve med en usb persistent Mint 9. Jeg er klar over, at det handler om at LÆRE linux, men den gode oplevelse er så vigtig. Med Mint burde Pernille kunne afspille lyd og videofiler.

:thumbup: :thumbup: - Den idé snupper vi :grin:
Når du skriver "persistent" er der så det der automatisk oprettes med Unetbootin, hvis man sætter et flueben (Casper)? -....
Er Mint 9 altid Gnome - eller findes den også med andre desktopmiljøer - ligesom 10'eren??
:red-cheers: :red-cheers:
Mvh Måns
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Birthe » fre 1. apr 2011 00:19

Hej Måns
Måns skrev:Når du skriver "persistent" er der så det der automatisk oprettes med Unetbootin, hvis man sætter et flueben (Casper)? -....

Nej. Det fik jeg aldrig til at virke ordentligt. Brug Mints egen Usb Startup Creator. Jeg gjorde det fra Mint live. Det vil sige boot fra enten Mint live cd eller usb lavet med unetbootin. I sidst nævnte tilfælde skal der så bruges 2 usb penne. Det foregår i øvrigt, som du skriver. Afmærk, at I ønsker afsat lager...og afsæt størrelse. Jeg har typisk afsat mellem 1 og 2 gb til lager. Det gav plads til, hvad jeg normalt ville ændre. Mint er jo rimeligt komplet. Hold øje med, at lageret ikke bliver fyldt helt til sidste bid. Så går Casper "hjem". /I udu.
Måns skrev:Er Mint 9 altid Gnome - eller findes den også med andre desktopmiljøer - ligesom 10'eren??

Mint 9 havde også flere udgaver http://www.linuxmint.com/release.php?id=13. Jeg nævnte Mint 9 gnome specielt, fordi jeg personligt har haft mest glæde af den persistent usb, jeg lavede med den først i juni sidste år og stadig bruger. Jeg lavede dengang også en med lxde udgaven. Den kørte jeg 2 gange og var ikke helt så tilfreds. Jeg ved ikke, hvad forskellen består i. Jeg ville blot optimere Pernilles og din chance for en positiv oplevelse. Tip: Gnome Xp theme virker med denne, jeg har selv prøvet det! Hvis lidt spas, kan du kigge på Puppy themes og nøjere de smadrede vinduer :wink:

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Lenovo T500 Intel Core 2 Duo 2.53 GHz, 2 GB DDR3, 160GB 7200rpm, ATI Mobility Radeon HD 3650, Mint 17.2 Mate
Lenovo X100e 2gb ram, AMD Athlon Neo MV-40 / 1.6 GHz, ATI Mobility Radeon HD 3200, zorin 6.4 core
Acer Aspire One zg5, Intel Atom N270, 1.6 GHz, integreret grafik, 1gb ram, 160 gb hd. (Mint 17.3 Mate)
Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Birthe » fre 1. apr 2011 02:42

Hej Måns
Måns skrev:Måske var det en ide at se på de to vindere af SuseStudio konkurrence??
Visuel programmering (Illumination)
3d virtuel verden på nettet (Hypergrid to Go)
Spændende projekter, der måske kan fange eleverne - med noget der ikke blot handler om Linux som et desktopsystem?? :grin:

Hvis du bliver interesseret i Opensuse, er edu udgaven måske også af interesse for dig.
http://news.opensuse.org/2011/03/29/opensuse-edu-li-f-e-11-4-out-now/

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Indlægaf mjjzf » fre 1. apr 2011 06:12

Jeg vill da foreslå en omgang KDE også?
Mint 10 KDE er lige udkommet med KDE 4.6, og det er da væsentligt at præsentere det andet store skrivebordsmiljø også. Desuden er Opensuse 11.4 KDE heller ikke ringe.
Jeg ville helst af alle foreslå Pardus, men den svigter angiveligt lidt i de danske oversættelser.
Brugeravatar
mjjzf
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Valby, Danmark
Brugererfaring med Linux:: Meget øvet

Indlægaf Birthe » fre 1. apr 2011 06:33

mjjzf skrev:Jeg vill da foreslå en omgang KDE også?
Mint 10 KDE er lige udkommet med KDE 4.6, og det er da væsentligt at præsentere det andet store skrivebordsmiljø også. Desuden er Opensuse 11.4 KDE heller ikke ringe.

God idé hvis ram mindst 1 gb.

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Tilbage til Linux.deb@ 4 U