Lektion 2

Forum især for de unge linux-brugere. Det eneste sted på forum hvor SMS-forkortelser er tilladt :-)

Redaktør: Måns

Re: Lektion 2

Indlægaf Måns » man 7. feb 2011 01:40

Hej Uffe og Birthe

Tak for hjælpen!! :cheers:

Jeg har forsøgt at finde logikken i det...- Det virker lidt bagvendt af hvordan man plejer at gøre det...
Altså:
Hvis man skal flytte filer, går man først til den mappe filerne skal flyttes til, derefter flytter man filerne (åbenbart kun een ad gangen) til det sted man er, - ved at angive filens adresse.
Dvs,:
Flyt filerne "fil", "filer" og filest fra sdc1 til mappen "filkatalog"(også på sdc1)=
1) gå til filkatalogmappen
Kode: Vælg alt
cd /mnt/sdc1/filkatalog

2) flyt filer hertil (een ad gangen...)(to punktummer for at fortælle at filen findes i overmappen til denne mappe dvs.: /mnt/sdc1/):
mv ../fil
mv ../filer
mv ../filest

:cheers:
Mvh Måns
Quote: "Give a man a tiddler and he might digest it today, show a man how to use TIddlyWiki and he'll be writing his own tiddlers for a lifetime .."
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Havbro, Aars, Himmerland, Nordjylland, Jylland, Danmark
Brugererfaring med Linux:: Øvet

Re: Lektion 2 (flyt filer med mv?)

Indlægaf Måns » man 7. feb 2011 01:50

Måns skrev:... Jeg fandt:
http://www.ehow.com/how_2064958_use-mv- ... files.html
og laver en lille tutorial på det...
:grin:
Mvh Måns

Her er min oversættelse:
1
Omdøb filer med mv - skriv filnavnet og det nye navn. Den korrekte syntaks for at ændre et filnavn er: mv gammeltNavn nytNavn. Dette er også en smart måde at lave backup af en fil uden at behøve at flytte den til en anden mappe, det tillader dig nemlig at "genkopiere" den originale fil til den samme mappe (så kan du vælge at overskrive den med sin backup på et senere tidspunkt, hvis det bliver nødvendigt).
2
Flyt en fil fra en anden mappe til den nuværende mappe, blot ved at tilføje et punktum i slutningen af kommandolinien. For eksempel, for at flytte filen "faktura" fra "usr/bank" mappen og ind i nuværende mappe, skriver du "mv usr/bank/faktura . ."
3
Skriv "mv" for at flytte en mappe fra et sted til et andet. Hvis du skriver "mv skak spil" flyttes "skak" mappen ind i "spil" mappen.
4
Brug "mv" til at flytte en mappe et niveau op og ind i overmappen til den nuværende mappe. Dette gøres ved at bruge dobbeltpunktum "..". Dette betyder, at når du skriver "mv skak ../spil" flyttes "skak" mappen ind i "/spil" mappen i overmappen til den nuværende mappe.
5
Tilføj "-i" kommandolinie parameteret for at forhindre overskrivning af allerede eksisterende filer eller mapper. Under normale omstændigheder, overskriver "mv" kommandoen automatisk filer, men "-i" kommandolinie parameteret vil advare dig, hvis der er fare for at du kan komme til at overskrive en fil med samme navn. Indsæt "-i" parameteret umiddelbart efter "mv" kommandoen, med mellemrum mellem kommandoen og filnavnene der skal flyttes mv -i fil1 fil2.

:cheers: Måns
Quote: "Give a man a tiddler and he might digest it today, show a man how to use TIddlyWiki and he'll be writing his own tiddlers for a lifetime .."
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Uffe » man 7. feb 2011 02:27

Hej Måns

Jeg har forsøgt at finde logikken i det...- Det virker lidt bagvendt af hvordan man plejer at gøre det...
Altså:
Hvis man skal flytte filer, går man først til den mappe filerne skal flyttes til, derefter flytter man filerne (åbenbart kun een ad gangen) til det sted man er, - ved at angive filens adresse.

Nu kommer Kåre formentlig og retter mig hvis det er forkert, men "Source" må da være filen du skal flytte, og "Dest" må da være hvor den skal hen - det virker da også logisk nok (hvis jeg altså har ret :wink: )

Det ser også ud til at du kan da også flytte flere ad gangen med kommandoen mmv, men det er lidt mystisk, for man-pagen til den findes ikke hvis jeg prøver i min terminal, men den findes her
Mvh.
Uffe

Ubuntu minimal m/ Mate desktop 64bit
Asrock N68-GE3 UCC - AMD X4 640 - 4 Gb Kingston ram
OCZ Vertex 4 SSD 60 Gb + 500 Gb WD sATA HD

Ultimate Edition 2.9 64bit
Asrock 2core 1333-2.66G - 2 Gb Kingston ram
750 Gb Samsung WD sATA HD
Plextor DVD-RW - Asus 24" fladskærm

Omega T107, 7" Kina Android tablet
Brugeravatar
Uffe
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Hornslet, Syddjurs

Indlægaf Måns » man 7. feb 2011 02:32

Uffe skrev:.... "Source" må da være filen du skal flytte, og "Dest" må da være hvor den skal hen - det virker da også logisk nok (hvis jeg altså har ret :wink: )

Det ser også ud til at du kan da også flytte flere ad gangen med kommandoen mmv, men det er lidt mystisk, for man-pagen til den findes ikke hvis jeg prøver i min terminal, men den findes her

Ok :grin:
Det må jeg teste i morgen..
Indtil videre har jeg lavet denne lille oversigt med en henvisning til den man-page, som beskriver mmv.
Tak for den :thumbup:
Mvh Måns
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Indlægaf kaare » man 7. feb 2011 10:03

Hej.. Jeg bruger nærmest udelukkende 'console' når det handler om mappe- og filhåndtering .. så hvis der skulle være et spg. med hensyn til cp eller mv så fyrer i bare løs :) ... man kan alt med dem :)
----
Kåre Sørensen
kaare
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Århus C
Brugererfaring med Linux:: Meget øvet

Re: Lektion 2 -(spørgsmål til Kåre)

Indlægaf Måns » man 7. feb 2011 11:46

Hej Kåre
Kan du ikke lige svare på om dette er rigtigt forstået, og evt. give en anden "opskrift", hvis det er nødvendigt?:
Måns skrev:...
Dvs,:
Flyt filerne "fil", "filer" og filest fra sdc1 til mappen "filkatalog"(også på sdc1)=
1) gå til filkatalogmappen
cd /mnt/sdc1/filkatalog

2) flyt filer hertil (een ad gangen...)(to punktummer for at fortælle at filen findes i overmappen til denne mappe dvs.: /mnt/sdc1/):
mv ../fil
mv ../filer
mv ../filest

:cheers:
Mvh Måns
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Indlægaf kaare » tirs 8. feb 2011 10:22

Hej.. Der er en lille fejl :)
Forstår fint at du går til mappen "/mnt/sdc1/filkatalog" - dette er ganske korrekt :thumbup:

Her efter skriver du at du vil flytte nogle filer med "mv ../filer" .. Dette kan ikke lade sig gøre.
Fra man pages har du:
mv [options]... Source... Directory

Dermed mangler du at angive et "Directory" ... din source er lige nu "../filer" .. dvs den fil der skal flyttes. Du mangler at skrive hvor den skal flyttes hen.

I Linux er filsystemet, er den mappe du selv er i defineret som "." .. dvs. hvis du vil flytte en fil til den mappe du selv står i skal du blot skrive et punktum som destination. Derfor er det du ønsker at gøre følgende:
mv ../fil .
mv ../filer .
mv ../filest .

Håber det giver mening :)
----
Kåre Sørensen
kaare
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Århus C
Brugererfaring med Linux:: Meget øvet

Indlægaf Måns » tirs 8. feb 2011 18:50

kaare skrev:...
mv [options]... Source... Directory

Dermed mangler du at angive et "Directory" ... din source er lige nu "../filer" .. dvs den fil der skal flyttes. Du mangler at skrive hvor den skal flyttes hen.

I Linux er filsystemet, er den mappe du selv er i defineret som "." .. dvs. hvis du vil flytte en fil til den mappe du selv står i skal du blot skrive et punktum som destination. Derfor er det du ønsker at gøre følgende:
mv ../fil .
mv ../filer .
mv ../filest .

Håber det giver mening :)

Det gør det :grin: Tak for svaret Kåre :thumbup:
Mvh Måns
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Foregående

Tilbage til Linux.deb@ 4 U