Lektion 1..

Forum især for de unge linux-brugere. Det eneste sted på forum hvor SMS-forkortelser er tilladt :-)

Redaktør: Måns

Lektion 1..

Indlægaf Måns » tors 27. jan 2011 08:50

Vi starter i Windows: :ugeek:

Installér Ubuntu med Wubi eller
    Installér JoliCloud med Wubi eller
    Download Ubuntu desktop iso og
    Brænd iso til cd/dvd eller
    Installér iso + grub til usb
:thumbup:

Følg med her: linux4u
Mvh Måns
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Havbro, Aars, Himmerland, Nordjylland, Jylland, Danmark
Brugererfaring med Linux:: Øvet

Re: Lektion 1..

Indlægaf Måns » tors 27. jan 2011 16:47

Hvad vi nåede i dag:
Måns skrev:Vi starter i Windows: :ugeek:
Installér Ubuntu med Wubi eller
Installér JoliCloud med Wubi ...

Linuxholdet er indtil videre kun på 4 elever (3 drenge og 1 pige): :cry:
Til gengæld er de et udpluk af de allersødeste efterskoleelever med mod på at prøve noget nyt :grin: :wink:
Valg og system:
1)Pernille Louise - Windows Vista - > Prøver at installere Ubuntu Desktop edition med Wubi
2)Wilhelm - lillesøsters pc - Windows 7 (?) - > Har prøvet Ubuntu tidligere og har derfor kastet sig ud i at prøve JoliCloud mens han venter på at få sin egen pc igen. Ideen er at det skulle være meget nemt at synkronisere apps og filer mellem to JoliCloud installationer - og systemet er *rasende hurtigt*. Lillesøsters laptop er ellers *meget* langsom...
3)Philip - Mac (var syg i dag. Ærgerligt :sad: . Jeg gad godt se hvordan vi booter Ubuntu op på en Mac...)
4)Jakob - Windows 7 (tror jeg nok)-> Prøver det samme som Pernille Louise...
Udbytte af første lektion:
Wilhelm nåede at installere og køre jolicloud på søsterens laptop. Det kørte fint og genkendte wpa2 enterprise fint. (Hvilket ikke var overraskende eftersom jolicloud er baseret på Ubuntu - god hardwaregenkendelse!!)
Pernille Louise og Jakob fik lov at se på en tidslinie, der bekendtgjorde at installationen ville tage 5 - 7 timer (Vi havde valgt express, der henter filerne fra torrents - og det er åbenbart voldsomt nedprioriteret på vores netværk :thumbdown: ...)
Jeg troede ikke rigtigt på den angivne tidshorisont - og vi lod installationen arbejde indtil vi måtte afbryde ved timens slutning :sad:
De har begge lovet mig at gentage/gennemføre installationen inden næste lektion...

Alle tre har tilmeldt sig linux-abc, og har lovet at komme med kommentarer til hvordan de oplever at bruge Linux på deres laptops...

Pernille Louise forsøgte at komme til at poste noget i løbet af timen, men nåede ikke at modtage en konfirmationsmail - så det må vente lidt endnu..

Indtil videre er min konklusion at een klokketime er for lidt til at komme godt i gang med en wubi-installation, hvis den skal downloades som torrents på vores netværk...

I ventetiden fik vi kigget lidt på Wilhelms JoliCloud installation. Jakob fik oprettet både en Gmail-bruger og en JoliCloud bruger (fordi vi fejlagtigt fik det indtryk at man kunne/skulle bruge en gmailkonto til at logge på jolicloud).
JoliCloud online ser fuldstændig ud som styresystemet gør når det er installeret på en laptop!!! :smile:

Vi kiggede da også lidt på min multiboot usb med puppies o.m.a. (fik os et grin over min grubmenu..... :roll: (forestiller mig som en lille pingvin med en usb under armen...) )

Jeg viste menuer frem og hvordan man skifter tema i Macpup...
Pernille Louise fik prøvet (og fandt selv :thumbup: ) pakkehåndteringen i min Ubuntu netbook... Hun gik efter nodeprogrammer og jeg anbefalede at installere MuseScore.
Vi nåede dog ikke at prøve programmet før timen var slut..

Vi satser på at der kommer flere elever på holdet, men det er et generelt problem for denne periodes 1 times valgfag. Der er alt for få på næsten alle nye hold... :cry:

Wilhelm, Jakob, Philip og Pernille Louise må ud og lokke deres venner til at komme med på Linuxholdet. Der kan snildt være 10 - 12 mere, og mange elever har fritime i denne lektion. Som sagerne står har eleverne dog timer nok - og behøver derfor ikke vælge et valgfag mere :ugeek:
------
Nå - nu må vi vente - og høre hvordan de nye Linux brugere oplever systemerne på godt og ondt :?:

Mvh Måns
Quote: "Give a man a tiddler and he might digest it today, show a man how to use TIddlyWiki and he'll be writing his own tiddlers for a lifetime .."
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Uffe » tors 27. jan 2011 18:06

Hej Måns

Først: Velkommen til Måns's Linux-Akademi :cheers:

Jeg kan godt se at det er et lille hold - men det har da også sine fordele - du har rigtig fin tid til hver elev :wink:

Det er vigtigt at du lærer dem hvordan du henter, kontrollerer md5-sum, brænder til skive eller hvordan UNettootin bruges - men der ud over er det måske ikke det mest optimale at bruge tid på at downloade dists i undervisningen :wink:

Hvis du har mulighed for noget lokal kablet netværk i klassen, var det måske en ide med en extern harddisk i det netværk hvorpå du i forvejen havde hentet og lagt nogle forskellige isoimages.

Alle tre har tilmeldt sig linux-abc, og har lovet at komme med kommentarer til hvordan de oplever at bruge Linux på deres laptops...

Pernille Louise forsøgte at komme til at poste noget i løbet af timen, men nåede ikke at modtage en konfirmationsmail - så det må vente lidt endnu..

:thumbup: Ja, jeg kan se Wilhelm og Jacob har meldt sig på, men endnu ikke brugt linket i notifications-mailen. Pernille er ikke at se nogen steder :???: - hun må ha' lavet en fejl et eller andet sted, så jeg prøver lige at kigge efter i Administrator kontrolpanelet om hun står som "ikke aktiv" :wink:

EDIT: Har lige kigget efter, men der er 16 inaktive der har meldt sig på i dag, så det kræver dog at jeg ved hvad hun har brugt som brugernavn :wink: -der er ingen Pernille imellem :cool: (Profilnavne kan ikke genbruges med mindre at jeg sletter dem, der kan jo ikke være flere med samme navn på et forum) ............er forøvringt i gang med at slette næsten 1600 profiler der har tilmeldt sig uden at ha' aktiveret :roll: SPAM-botter :evil: :evil:
Mvh.
Uffe

Ubuntu minimal m/ Mate desktop 64bit
Asrock N68-GE3 UCC - AMD X4 640 - 4 Gb Kingston ram
OCZ Vertex 4 SSD 60 Gb + 500 Gb WD sATA HD

Ultimate Edition 2.9 64bit
Asrock 2core 1333-2.66G - 2 Gb Kingston ram
750 Gb Samsung WD sATA HD
Plextor DVD-RW - Asus 24" fladskærm

Omega T107, 7" Kina Android tablet
Brugeravatar
Uffe
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Hornslet, Syddjurs

Indlægaf kaare » fre 28. jan 2011 10:00

Måns, du kunne måske hente alle de distributioner i skal bruge på ISO hjemme og have dem med på et USB stik .. Så er i fri for at bruge tid på at hente dem online..

hmm.. JoliCloud ser meget spændende ud.. Måske jeg lige skulle give den en tur :)
----
Kåre Sørensen
kaare
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Århus C
Brugererfaring med Linux:: Meget øvet

Indlægaf Måns » lør 29. jan 2011 01:25

kaare skrev:Måns, du kunne måske hente alle de distributioner i skal bruge på ISO hjemme og have dem med på et USB stik .. Så er i fri for at bruge tid på at hente dem online..

:thumbup: Det er selvfølgelig det jeg gør :grin: God ide :!:
kaare skrev:hmm.. JoliCloud ser meget spændende ud.. Måske jeg lige skulle give den en tur :)

Fakta er at det slet ikke er mig, der er Linuxnørden herhjemme.
Jeg har to hjemmeboende sønner, Martin (19) og Christian (17). De er begge Linuxbrugere på et niveau jeg nok *aldrig* når op på. Det er også dem der har introduceret mig for Linux. Især Christian er hele tiden med på det sidste nye, fordi han har en mininotebook med multitouch (husker ikke lige mærket).
Christian viste mig JoliCloud, fordi den understøtter den nyeste multitouch hardware og fungerer perfekt på hans notebook! Vi har været igennem tests af Meego og forskellige Chrome previews (google styresystemet). Fordi JoliCloud er baseret på Ubuntu, arver den åbenbart Ubuntus hardwaregenkendelse (driverpakke?) og virker "out of the box". Sådan er det ikke med Meego og Chrome - endnu.
Der sker så meget på notebook/mobil fronten for tiden at det er umuligt at forudsige hvad der er godt om et par år, men jeg tror ikke der kan være nogen tvivl om at Meego og Chrome er med på banen også om 2 år...
For at få det optimale ud af et system som JoliCloud, skal man acceptere at "være i lommen" på Clouds som Google, DropBox, FaceBook m.m.fl. Men det er også det de skriver selv: "a powerful new cloud computer" og

Jolicloud is the portable HTML5 desktop that you can bring with you across all your devices, which means you can always be connected with all your files, friends and Web apps wherever you go.

With Jolicloud, you can launch and organize your favorite Web apps just like real apps—no more browsing and signing into each app, just click and go. There are more than 1000+ popular Web apps that connect to Jolicloud desktop, including SoundCloud, Facebook, Twitter, Gmail, Google Docs, Spotify, Boxee and much more. Jolicloud also connects all of your Web storage together, so you can access all your files, photos, videos and music from across the cloud in one place. Plus, a unified social stream not only lets you see what your friends are up to, but also shows you what new apps they're using.

My Jolicloud lets you access your Jolicloud desktop from any Chrome browser.

JoliCloud
:cheers: Måns
Quote: "Give a man a tiddler and he might digest it today, show a man how to use TIddlyWiki and he'll be writing his own tiddlers for a lifetime .."
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Re: Lektion 1.. (forslag til Lektion 2 evt. 3)

Indlægaf Måns » lør 29. jan 2011 16:45

Hej igen

Mit oplæg til lektion 2 evt. 3 (med links)
Vi starter i Windows (fortsat)
Download Ubuntu desktop iso og
Check MD5 checksum med →
Alternativt (hvis der kun er en torrentdownload tilgængelig): Få en iso af Måns på usb.. (md5 er checket...)
Brænd iso til cd/dvd (kør "live") eller

Universal Usb Installer: Installér Ubuntu til en usbpen (med persistens)
Brug UnetBootin til at installere til usb eller frugal til disk.
----
Evt. flyttes til Lektion 3...
Puppy Linux - forklaring af systemets måde at "gemme til disk" på...
Installér Multiboot, vælg mellem flere iso'er på en usb
Leg med grubmenuen: indsæt nye menupunkter og udskift splash. (Gimp)
Få et antal flyvefærdige Puppy Puplets til at boote fra multiboot usb'en. (MacPup, wNOP (3.1 m. Compiz Fusion), PuppyStudio(3.1 noRT) og BrowserLinux)
Tilretning af grubmenuen så den svarer til indholdet på usb'en..

Hvis I har nogle bedre ideer, er jeg klar til at ændre på oplægget.

Mvh Måns
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Birthe » lør 29. jan 2011 17:50

Måns skrev:Alternativt (hvis der kun er en torrentdownload tilgængelig): Få en iso af Måns på usb.. (md5 er checket...)
Brænd iso til cd/dvd (kør "live") eller

Selv hvis iso fås fra din usb og ER md5 checket, mener jeg stadig at det er godt at lære, hvordan det gøres. I Windows bruger jeg digestit, hvad bruger I?

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Lenovo T500 Intel Core 2 Duo 2.53 GHz, 2 GB DDR3, 160GB 7200rpm, ATI Mobility Radeon HD 3650, Mint 17.2 Mate
Lenovo X100e 2gb ram, AMD Athlon Neo MV-40 / 1.6 GHz, ATI Mobility Radeon HD 3200, zorin 6.4 core
Acer Aspire One zg5, Intel Atom N270, 1.6 GHz, integreret grafik, 1gb ram, 160 gb hd. (Mint 17.3 Mate)
Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Odense, Fyn
Brugererfaring med Linux:: Lidt øvet

Indlægaf Uffe » lør 29. jan 2011 19:09

Hej Måns

Nu er der lige et par ting jeg er nød til at sætte på plads først :grin:
Til trods for hvad min kone mener, er jeg ikke Linux-nørd (det afhænger så af definitionen - hvis den er: Jeg bruger kun tvunget andet, så ja. Er jeg altvidende kodenørd, så desværre nej :cry: ).
Jeg er enormt tiltalt af konceptet med at Open Software er frit og man deltager og bidrager med det man kan. Mit bidrag er dette forum, hvor jeg tilbyder nogle venlige rammer og forlanger at medlemmerne behandler hinanden pænt. Dernæst hjælper jeg med at svare eller finde svar på det jeg kan eller har mulighed for at finde ud af. Jeg har IKKE prøvet alt og har stadig meget at lære :wink:

Jeg har ikke brugt Puppy særlig meget (dvs. ikke til dagligt brug) så derfor
Installér Multiboot, vælg mellem flere iso'er på en usb
Hvad Grub bruger den ? Hvis det er Grub 2, så kommer multibooten da af sig selv - Ok, man skal selv definere hvor Grub ligger når den skal være på USB-pennen, men ellers ?
Leg med grubmenuen: indsæt nye menupunkter og udskift splash. (Gimp)
Det er lidt det samme ? Normalvis indsætter man vel ikke nye menypunkter - den sidst installerede plejer da at opdatere grub - ellers kan man bruge
Kode: Vælg alt
sudo update-grub
- men det er måske fordi jeg primært bruger Debian-baserede systemer :???: :oops:
Få et antal flyvefærdige Puppy Puplets til at boote fra multiboot usb'en. (MacPup, wNOP (3.1 m. Compiz Fusion), PuppyStudio(3.1 noRT) og BrowserLinux)
Tilretning af grubmenuen så den svarer til indholdet på usb'en..
Lidt af det samme igen :wink:

Nå, rent bortset fra det, så synes jeg at der er andre ting der er mere vigtige, der hvor dine elever er lige nu :wink:

• Orientering om de grundlæggende dists. som de fleste andre bygger på: Debian, RedHat(Fedora) - som er de to største, og de tilhørende pakkesystemer - .deb og .rpm. samt en let orientering om at man som meget øvet selv kan kompile. (Jeg ved godt at der også er FreeBSD osv. men det er noget man selv kan kigge på når og hvis man får behov og interesse for det.)
  • Vælge filsystem ved brugerdefineret installation (I mine øjne - den bedste installations-form - max kontrol + med separat /home kan du geninstallere uden at miste data): Ext, reifers, fat osv. - og hvad er: / , /home , /boot osv.
  • Forskellen på fil-herakiet imellem Linux og Windows - det var noget af det jeg kan huske var meget forvirrende for mig, da jeg kom med min ubrugelige windows-viden i sin tid.
  • Hvorfor du er nød til at være root til at gøre visse ting.
  • Hvorfor man helst skal installere fra de tilhørende reproer og ikke bare hente "fra nettet"
  • Muligheden for at vælge mellem Gnome, KDE, Xfce osv.

Men det er bare hvad jeg gerne ville ha' haft en at spørge til råds om da jeg startede :wink:
Mvh.
Uffe

Brugeravatar
Uffe
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Hornslet, Syddjurs

Indlægaf Birthe » lør 29. jan 2011 20:59

Der er ikke meget tid pr. gang til undervisningen. Uffes forslag er gode men tager tid. Jeg tvivler på, at der i forbindelse med undervisningen bliver tilstrækkeligt med "hands on" i så fald. Hurtig præsentation og "noget", der virker. Få en oplevelse af at det ikke behøver at være så nørdet eller besværligt. Forhåbentligt give lyst til at gå videre på egen hånd.

I det omfang tiden rækker, er det en god liste at trække fra.
Det var måske en idé at udfærdige en liste til gode links, der omtaler disse emner. Så er der lidt at gå videre med hjemme og når kurset er slut.

Jeg oplever det som noget helt andet, når vi taler om en normal installation. Jeg kan nemt tage fejl Jeg har indrømmet aldrig prøvet en Wubi install :oops:

Uffe: Mon ikke det er denne her, der er tale om.
http://www.pendrivelinux.com/boot-multiple-iso-from-usb-multiboot-usb/

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Lenovo T500 Intel Core 2 Duo 2.53 GHz, 2 GB DDR3, 160GB 7200rpm, ATI Mobility Radeon HD 3650, Mint 17.2 Mate
Lenovo X100e 2gb ram, AMD Athlon Neo MV-40 / 1.6 GHz, ATI Mobility Radeon HD 3200, zorin 6.4 core
Acer Aspire One zg5, Intel Atom N270, 1.6 GHz, integreret grafik, 1gb ram, 160 gb hd. (Mint 17.3 Mate)
Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Odense, Fyn
Brugererfaring med Linux:: Lidt øvet

Indlægaf Uffe » lør 29. jan 2011 21:29

Birthe skrev:Der er ikke meget tid pr. gang til undervisningen. Uffes forslag er gode men tager tid. Jeg tvivler på, at der i forbindelse med undervisningen bliver tilstrækkeligt med "hands on" i så fald. Hurtig præsentation og "noget", der virker. Få en oplevelse af at det ikke behøver at være så nørdet eller besværligt. Forhåbentligt give lyst til at gå videre på egen hånd.

I det omfang tiden rækker, er det en god liste at trække fra.
Det var måske en idé at udfærdige en liste til gode links, der omtaler disse emner. Så er der lidt at gå videre med hjemme og når kurset er slut.

Jeg har ikke forestillet mig at det skulle være tilbundsgående undervisning i den liste jeg har lavet :eek: så det kan være jeg har formuleret mig forkert :oops:
Det jeg forestiller mig er noget med en enkelt side med oplysninger, præsenteret ved en kort gennemgang. En stor del af det kan lægges ud til eleverne ved at sætte dem til at :giys: efter oplysninger om emnet - det vil slå to fluer med et smæk - de lærer hvad de skal søge efter og har hjælp til at forstå det :wink:

Birthe skrev:Jeg oplever det som noget helt andet, når vi taler om en normal installation. Jeg kan nemt tage fejl Jeg har indrømmet aldrig prøvet en Wubi install :oops:

Uffe: Mon ikke det er denne her, der er tale om.
http://www.pendrivelinux.com/boot-multiple-iso-from-usb-multiboot-usb/
Mvh. Birthe

Jeg har heller aldrig lavet en wubi-install, jeg bruger dual-boot - har alligevel ikke noget at bruge windows til med mindre jeg er tvunget til det og det er kun til to ting som er arbejdsrelateret og sjældent :evil:

Ang. pendrivelinux - det har du sikkert ret i :wink: har aldrig prøvet den, så det kan da godt være at den er nem at bruge fra windwos, men at bruge den fra Linux er ikke noget for en nybegynder, se selv: http://www.pendrivelinux.com/boot-multiple-iso-from-usb-via-grub2-using-linux/
Hvis man bruger en stor nok USB-pen - og især hvis man har mulighed for at bruge USB 3, for så kører det næsten samme hastighed som fra HD - kan man installere på ganske sædvanlig vis med brugerdefineret install på den, man skal bare huske at lave en boot-partition på den og så definere den. Jeg har haft Ubuntu installeret på den måde engang. (det er jo egnetlig en persistent install :wink: )
Mvh.
Uffe

Brugeravatar
Uffe