Opsætning af rabat (ikke mængde-rabat)

Opsætning af rabat (ikke mængde-rabat)

Indlægaf Uffe » man 9. apr 2012 14:32

Hvis man har nogle kunder, men ikke alle, som er så gode kunder at de skal have rabat på deres køb, kan man lave det ved at oprette en ny kundegruppe "Debitorrabatgruppe" i "Systemdata > Indstillinger > Rabatgrp > Definer selv debitorrabatgrupper".
Saldirabat1.png

I eksemplet her har jeg valgt at kalde kundegruppen "Kernekunder" men den navngives efter eget valg og der kan oprettes flere. Felterne til højre er til at skrive procentantallet den kundegruppe får på varegrupperne VG1 - VG2 osv.
Saldirabat-2.png

Varegrupperne henviser til skemaet på siden "Systemdata > Indstillinger > Varegrp". Hvis der kun er behov for at give "Kernekunder" faste rabatter på de eksisterende varegrupper skrives procentantallet i de tilhørende VG-felter på "Rabatgrp-siden". Husk at tryk på gem!
Saldirabat 3.png

Derefter går man i "Debitor > Konti > vælger den kunde der skal hvae rabat". Første gang er man nød til at oprette den Kategori før den kan vælges.
Saldirabat4.png

Varene der skal gives rabat på skal også tilhøre den varegruppe der vil gives rabat på,hvilket vælges på varekortet.
NB: Pas på ikke at blande mængderabat ind i det for så bliver der givet begge dele !!
Saldirabat5.png

Hvis der skal gives forskellig rabat på forskellige varer skal der oprettes yderligere varegrupper med forskellige procentsatser som de forskellige varer så skal tilhøre. De kan fx kaldes "Handelsvarer-10, Handelsvarer-20 osv. refererende til rabatsatsen. De nye varergrupper kan godt dele kontonumre med den eksisterende "Handelsvarer"-gruppe.

Hvis dit fakturalayout ikke er sat op til at vise rabat skal du huske at gøre det også.
:cheers:
Mvh.
Uffe

Ubuntu minimal m/ Mate desktop 64bit
Asrock N68-GE3 UCC - AMD X4 640 - 4 Gb Kingston ram
OCZ Vertex 4 SSD 60 Gb + 500 Gb WD sATA HD

Ultimate Edition 2.9 64bit
Asrock 2core 1333-2.66G - 2 Gb Kingston ram
750 Gb Samsung WD sATA HD
Plextor DVD-RW - Asus 24" fladskærm

Omega T107, 7" Kina Android tablet
Brugeravatar
Uffe
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Hornslet, Syddjurs
Brugererfaring med Linux:: Øvet

Re: Opsætning af rabat (ikke mængde-rabat)

Indlægaf mjjzf » tirs 10. apr 2012 08:49

Jeg har jo kun kigget lidt på Saldi, aldrig arbejdet med det dybere.
Hvordan redigerer man fakturalayoutet, er jeg nysgerrig efter?
Brugeravatar
mjjzf
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Valby, Danmark
Brugererfaring med Linux:: Meget øvet

Indlægaf Uffe » tirs 10. apr 2012 17:30

mjjzf skrev:Jeg har jo kun kigget lidt på Saldi, aldrig arbejdet med det dybere.
Hvordan redigerer man fakturalayoutet, er jeg nysgerrig efter?

Hej Morten

Det er lidt omstændigt og nørdet :wink: du kan se det her
Layoutet bliver gemt i databasen nærmest som et koordinatsystem. Man definerer linjer ved deres startpunkt og slutpunkt plus deres tykkelse og farvekode.
Kolonner med tekst/tal på samme måde med startpunkt, højre, midter eller venstrestilling, størrelse og font.

Det virker meget fint - kræver en del tålmodighed og ret mange prøveudskrifter - og er nok så langt fra WYSIWYG du kan komme :lol: Da jeg har det på egen server, oprettede simpelthen et prøveregnskab hvor jeg sad og boksede med det til det passede, hvorefter jeg overførte tallene til det rigtige regnskab.

Jeg har senere erfaret at der er påbegyndt en "layout-import" funktion i Saldi, den er bare aldrig blevet færdiggjort - (endnu engang ærgrer jeg mig over at jeg ikke kan kode i php og css, og selvstudier ikke rigtigt er mig :cry: )

Jeg er forresten temmelig sikker på at hvis du kan finde en måde, evt. i kombination med noget eksisterende open source, hvorpå layoutet bliver WYSIWYG så er jeg ikke den eneste der vil være dig taknem'lig :thumbup:
Mvh.
Uffe

Ubuntu minimal m/ Mate desktop 64bit
Asrock N68-GE3 UCC - AMD X4 640 - 4 Gb Kingston ram
OCZ Vertex 4 SSD 60 Gb + 500 Gb WD sATA HD

Ultimate Edition 2.9 64bit
Asrock 2core 1333-2.66G - 2 Gb Kingston ram
750 Gb Samsung WD sATA HD
Plextor DVD-RW - Asus 24" fladskærm

Omega T107, 7" Kina Android tablet
Brugeravatar
Uffe
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Hornslet, Syddjurs
Brugererfaring med Linux:: Øvet

Indlægaf mjjzf » ons 11. apr 2012 11:30

Nørdet foretrækker jeg langt fremfor hjernedøde prædefinerede WYSIWYG-layouts.
Hvis man kan gøre det rigtigt fra starten...
Jeg vil til gengæld sige, at det sted, jeg har set det gjort mest rigtigt, var i Quickbooks, som jeg brugte i mit arbejde i New York - da var siden ligesom lagt ud på et koordinatsystem, hvor man kunne indlægge tekstblokke og datafelter og trække streger i det. Det var ret fikst og ikke langt fra det, som du viser her.
Brugeravatar
mjjzf
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Valby, Danmark
Brugererfaring med Linux:: Meget øvet

Tilbage til Saldi