Browserbaserede slideshows

Browserbaserede slideshows

Indlægaf mjjzf » tors 15. mar 2012 15:01

Jeg ved godt, at Måns sikkert har et og andet at sige om dette her...
S5 er en browserbaseret skabelon til at lave præsentationer med. Det er dybest set bare en XHTML-side med nogle styles og div-sektioner, som gør det overskueligt. Standardskabelonerne er ikke så voldsomt indbydende, men Evan Prodromou lavede denne præsentation til hans oplæg på South-By-Southwest - det er meget lækkert, er det ikke? Jeg kunne godt finde på at bruge den.
Jeg skal snart holde et oplæg for den lokale LUG, og dette her kunne jeg godt finde på at bruge.
Brugeravatar
mjjzf
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Valby, Danmark
Brugererfaring med Linux:: Meget øvet

Re: Browserbaserede slideshows

Indlægaf Måns » fre 16. mar 2012 08:37

Hej Morten
mjjzf skrev:Jeg ved godt, at Måns sikkert har et og andet at sige om dette her...

Jep :whistle: :lol:
Først et par spørgsmål:
1) Hvordan får du fat i det stylesheet og den css, du skal bruge for at få det til at se ud som det gør i det slideshow du refererer til?
2) Der står at det er en enkelt xhtml - fil, hvordan hænger det sammen med at der skal være 8 filer i samme undermappe, for at det virker?? http://meyerweb.com/eric/tools/s5/filemap.html
3) Er det intuitivt/enkelt at skulle skrive ens slideindhold ind i en htmleditor (med al html og javascriptkode åbent på een gang??) ?
4) Er det rent faktisk muligt at "servere" sit slideshow som en enkelt fil - med indlejrede billeder, css og stylesheet - dvs. sende den vedhæftet til en mail eller uploadet som en enkelt fil til en online tjeneste?
5) Kan du have forskellige stylesheet/layouts i samme slideshow fil? - dvs. ændre udseende for samme materiale - i samme "fil"??
6) Kan du have forskellige slideshows i samme præsentation? - f.eks. forskellige ruter igennem samme materiale??

TiddlyWiki

ER en enkelt html-fil med alt javascript, stylesheets og css indlejret, og den tillader at du redigerer den uden at skulle åbne selve kildekoden i en html-editor. Du redigerer den simpelthen samme sted som den skal vises - dvs. i browseren. Hvert slide du skriver vil "stå for sig selv" - dvs. du skal ikke se/finde den i sammenhæng med resten af kildeteksten...
Du kan indlejre billeder som binær data - filen vil naturligvis vokse med billedernes størrelse, men det vil stadig være en enkelt fil...
Du kan oprette lige så mange forskellige slideshows, slideshowlayouts, slideshowindexes - etc etc ... du har lyst til - filen er stadig MEGET lille i sammenligning med et standard Powerpointshow....

Tiddlywiki kan mailes som vedhæftning (1 fil). Den kan redigeres på stedet/lokalt - som den læses i en browser. Den kan leveres som en hjemmeside på nettet - og et enkelt php-script kan lade brugeren gemme ændringer tilbage til nettet igen...

Et tiddlywikislideshow kan autogenereres ud fra tiddlere tagget med et tag - eller ud fra en liniesepareret liste over tiddlerlinks... Det giver en masse muligheder for at strukturere/organisere indholdet efter hvordan man helst vil arbejde...

Hvis jeg kunne finde ud af at få fingrene i det css - og stylesheet (og hvilke filer, der ellers er nødvendige) for at kunne reproducere "Breaking Down Walls, a Decentralised Social Web .htm" som et TiddlyWiki slideshow - så ville jeg prøve at lave en demo i TiddlyWiki... Jeg har hentet html-filen på (mindst to) forskellige måder - men det lader til at jeg skal "tiltuske" mig adgang til andre filer for at få fat i det der udgør layoutet i slideshowet??!!

Jeg forstår godt man vil bruge S5 til at lave slideshows, hvis man normalt bruger en html-editor til at skrive sine hjemmesider - men TiddlyWiki ER bare det skridt længere fremme, hvor brugeren ikke behøver at bekymre sig om/forholde sig til html-syntaks og javascript-kode som en del af "tekstlandskabet" (det du ser på når du skal skrive dine slides) - og det hænger sammen, dvs. det ER kun en enkelt fil - redigér den i din browser - een tiddler af gangen - som tekst. Kan du lidt mere - dvs. html eller javascript - skriver du blot det også - og vupti - så har du dit nye layout - eller javascriptfunktion... - stadig uden brug af en html-editor....

Se feks. Birthes udflugt til Spaceyland.
Du kan oprette en bruger på tiddlyspace.gir.dk - oprette et ekstra "underspace" til dit "brugerspace" - og inkludere slide i det - og du har et space med indbygget slideshow funktionalitet.
Der er fri upload af billeder til dit space.

Du kan downloade din færdige præsentation, som en enkelt fil til disk - og arbejde videre derfra, eller uploade den til en anden server og bruge den som hjemmeside ....

:red-cheers: :red-cheers:

Mvh Måns
Quote: "Give a man a tiddler and he might digest it today, show a man how to use TIddlyWiki and he'll be writing his own tiddlers for a lifetime .."
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Havbro, Aars, Himmerland, Nordjylland, Jylland, Danmark
Brugererfaring med Linux:: Øvet

Indlægaf Birthe » fre 16. mar 2012 15:39

Hej mjjzf og Måns
Jeg har ikke kendskab til SS og slet ikke til CSS, Xhtml, Stylesheets og alt det. Så det kan jeg ikke tage stilling til.
Måns, der er ikke slidehow/præsentation i udflugt til Spaceyland, mon det er
Rundflyvningen, du tænker på?
Hvis det er, at kan jeg bekræfte dine betragtninger. Flyveturen er på ingen måde repræsentativ for, hvad der kan lade sig gøre. Det er hurtig krads i overfladen - simpleste måde at benytte http://slide.tiddlyspace.gir.dk/ på. Jeg var imponeret over, så hurtigt og nemt, der kunne sammensættes noget, der bare skulle være en sjov måde, at fortælle om tiddlyspace.gir.dk på. Jeg så også eksemplerne og fik et indtryk af de mange yderligere muligheder for at bruge det. Det er helt sikkert noget, jeg vil se nærmere på. Jeg har imidlertid været opslugt af de mange andre muligheder på tiddlyspace.gir.dk, som efterhånden opfylder flere og flere af mine drømme og ønsker. Måns er jo heller aldrig sen til at fodre "rovdyrets" ulvehunger :lol: :lol: :lol:
Smag og behag er forskellig :wink: men, mjjzf lige med slide, er det nemt at overskue og komme i gang, du kommer langt med mulighederne i det uden at behøve at spekulere i udvidelser. Måns kunne sikkert eksplodere mulighederne med diverse Ekstra.... :lol: :lol: Som nævnt synes jeg, at det smarte er, at du hurtigt kan få noget sat sammen.
Det dejlige er, at der er noget at vælge imellem for os alle.
mjjzf skrev:Jeg skal snart holde et oplæg for den lokale LUG, og dette her kunne jeg godt finde på at bruge.

Eksemplet du henviser til, ser godt ud. Får vi lov til at være med på en "kigger"? F.eks. i forbindelse med, at du fortæller lidt mere om dine egne erfaringer med at bruge programmet?

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Lenovo T500 Intel Core 2 Duo 2.53 GHz, 2 GB DDR3, 160GB 7200rpm, ATI Mobility Radeon HD 3650, Mint 17.2 Mate
Lenovo X100e 2gb ram, AMD Athlon Neo MV-40 / 1.6 GHz, ATI Mobility Radeon HD 3200, zorin 6.4 core
Acer Aspire One zg5, Intel Atom N270, 1.6 GHz, integreret grafik, 1gb ram, 160 gb hd. (Mint 17.3 Mate)
Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Odense, Fyn
Brugererfaring med Linux:: Lidt øvet

Indlægaf Måns » fre 16. mar 2012 16:07

Hej Birthe
Birthe skrev:Måns, der er ikke slidehow/præsentation i udflugt til Spaceyland, mon det er
Rundflyvningen, du tænker på?
Eksemplet du henviser til, ser godt ud. Får vi lov til at være med på en "kigger"? F.eks. i forbindelse med, at du fortæller lidt mere om dine egne erfaringer med at bruge programmet?

Ja - Det var det slideshow du lavede - jeg mente :thumbup: :thumbup:

Jeg kunne tænke mig at lave en enkel TW med Mortens foretrukne slideshowstylesheet - (er det mon: http://evan.prodromou.name/files/sxsw20 ... pretty.css ??) og Paolo Soares' SlideShowPlugin...
(Måske kunne jeg liiige installere KanBan plugin til nem og overskuelig sortering og arrangering af slideshows?? ... - men måske alligevel ikke :oops: )

Det kunne være rigtig god reklame for TiddlyWiki, hvis det blev brugt som et simpelt præsentationsprogram, af en (helt sikkert :clap: ) dygtig foredragsholder som Morten :crossfingers: :crossfingers:

Hvad siger du Morten??

Hvis du fik en TiddlyWiki (ikke et space, blot en TW - enkelt fil), der kunne vise slidehows i samme "stil" som det du har linket til, vil du så overveje at bruge det??

Mvh Måns
Quote: "Give a man a tiddler and he might digest it today, show a man how to use TIddlyWiki and he'll be writing his own tiddlers for a lifetime .."
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Birthe » fre 16. mar 2012 20:10

Hej Måns
Måns skrev:Jeg kunne tænke mig at lave en enkel TW med Mortens foretrukne slideshowstylesheet - (er det mon: http://evan.prodromou.name/files/sxsw20 ... pretty.css ??) og Paolo Soares' SlideShowPlugin...
(Måske kunne jeg liiige installere KanBan plugin til nem og overskuelig sortering og arrangering af slideshows?? ... - men måske alligevel ikke :oops: )

Øh, hvad er du i tvivl om her? Hvis det kan lade sig gøre, er KanBan plugin en kæmpegevinst.

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Lenovo T500 Intel Core 2 Duo 2.53 GHz, 2 GB DDR3, 160GB 7200rpm, ATI Mobility Radeon HD 3650, Mint 17.2 Mate
Lenovo X100e 2gb ram, AMD Athlon Neo MV-40 / 1.6 GHz, ATI Mobility Radeon HD 3200, zorin 6.4 core
Acer Aspire One zg5, Intel Atom N270, 1.6 GHz, integreret grafik, 1gb ram, 160 gb hd. (Mint 17.3 Mate)
Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Måns » lør 24. mar 2012 14:42

Hej Morten og Birthe
Birthe skrev:Hej Måns
Måns skrev:Jeg kunne tænke mig at lave en enkel TW med Mortens foretrukne slideshowstylesheet - (er det mon: http://evan.prodromou.name/files/sxsw20 ... pretty.css ??) og Paolo Soares' SlideShowPlugin...

Øh, hvad er du i tvivl om her? Hvis det kan lade sig gøre, er KanBan plugin en kæmpegevinst.

Så har jeg produceret et par forslag (med Birthes hjælp (LugTema :thumbup: :clap: :clap: ))
1) http://mjjzf-slides.tiddlyspot.com/ (meget simpel standard TW m. Paolo Soares' SlideShowPlugin)
Så spildte jeg lidt kaffe på layoutet:
2) http://tinyurl.com/mjjzfshow - (pakket med alle mulige (og umulige) plugins og opsætninger - både for animationer, pasteups, videoindlejring m.m.m)
:red-cheers: :red-cheers: :red-cheers:
Mvh Måns
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Måns » søn 25. mar 2012 01:42

Ps:
1) Man skal taste ESC - for at stoppe det automatiske slideshow - og komme tilbage til TiddlyWiki
2) Mellemrumstasten pauser slidet (og automatisk fremførsel) - (så man evt. kan se en animation færdigt)
3) "B" "blanker" og pauser skærmen
4) Se SlideShowEksempler for flere instrukser..
5) Downloadknappen virker åbenbart ikke - så man kan istedet højreklikke her og vælge "gem link som" ...
Mvh Måns
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Birthe » søn 25. mar 2012 06:59

Hej Måns
Waw - til din flotte animations udgave. Det har været sjovt at prøve efterhånden, som arbejdet skred frem. Af forskellige grunde har jeg i samme periode haft dels for meget andet at bekymre mig om dels stadige skift af computer, operativsytem og browsere. Det givet lidt skiftende oplevelser med rulletekst og player. - med deraf følgende opdatering af browsere og plugin :wink: :grin: . Kort sagt så blev der da gjort noget ved de computere :grin: :grin: :grin:
Animations udgaven nu sidder lige i skabet - flot flot flot :bowdown: :bowdown: :bowdown:
Måns skrev:pakket med alle mulige (og umulige) plugins og opsætninger - både for animationer, pasteups, videoindlejring m.m.m)

Yeah- du blæser lige igennem alle ideer om, at enkelt er godt - hvorfor nøjes med det, når super spækket til randen er supergodt. Du har klædt det i enkelt udseende klæde - en ren ulv i fåreklæder - med et stort signal til enhver, som ikke er professionel tørvetriller - "kom og leg med mig, du ved, du ikke kan lade være!".
Det er perfekt, at du har lavet begge udgaver. Jeg foreslår at man ser den superlækre animationsudgave, taber vejret og vil lege - og så liiiiiiiiiiiiiige sænker farten og iveren lidt og kigger den enkle udgave og eksemplerne med beskrivelser godt igennem - og laver sig et par tests.
Tak Måns - det er en vidunderlig og flot gave til os alle sammen.
:flowerbasket:
Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Tilbage til Anden Open Source