Slægtsforskning

Slægtsforskning

Indlægaf Birthe » fre 6. maj 2011 07:09

Slægtsforskning er blevet en populær hobby. Gramps kan hjælpe med at holde styr på data.
http://gramps-project.org/
Findes desuden i portable udgave her:
http://portableapps.com/apps/education/gramps_portable

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Lenovo T500 Intel Core 2 Duo 2.53 GHz, 2 GB DDR3, 160GB 7200rpm, ATI Mobility Radeon HD 3650, Mint 17.2 Mate
Lenovo X100e 2gb ram, AMD Athlon Neo MV-40 / 1.6 GHz, ATI Mobility Radeon HD 3200, zorin 6.4 core
Acer Aspire One zg5, Intel Atom N270, 1.6 GHz, integreret grafik, 1gb ram, 160 gb hd. (Mint 17.3 Mate)
Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Odense, Fyn
Brugererfaring med Linux:: Lidt øvet

Re: Slægtsforskning

Indlægaf haines » fre 6. maj 2011 09:29

Hej Birthe !

Det er sjovt du tager det op nu.

Som nybagt farfar havde jeg vilde planer om at lave en dagbog og en medfølgende slægtstavle for den lille pige, og bruge TiddlyWiki.

Nu har du bragt inspiration, og jeg har fundet denne, som kan supplere dine, men i TiddlyWiki.

http://robsontree.tiddlyspace.com/

Jeg kan ikke finde ud af at downloade den :oops: , men den er meget flot beskrevet med plugins mv. , så det ville måske være muligt ud fra de oplysninger selv at konstruere en slægstavle.

:oops: Rettelse, kan downloades, findes under export !!

Haines
Satori - (japansk): Et pludseligt glimt af klarsyn
Mint 10 LXDE, Mint 8 og 9 Gnome, frugalinstalleret Puppy 431, Wary 5, Puppy Lucid 5.2.5 og 8, Slack-Pup 5.3.
Intel Celeron Pentium4 2.4 GHz Memory 1,5 GB
120 GB ATA HD
haines
Moderator
Moderator

Geografisk sted: Helsingør
Brugererfaring med Linux:: Helt uøvet

Indlægaf Birthe » fre 6. maj 2011 11:39

Hej Haines
Det er et flot eksempel, du har fundet der.

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Lenovo T500 Intel Core 2 Duo 2.53 GHz, 2 GB DDR3, 160GB 7200rpm, ATI Mobility Radeon HD 3650, Mint 17.2 Mate
Lenovo X100e 2gb ram, AMD Athlon Neo MV-40 / 1.6 GHz, ATI Mobility Radeon HD 3200, zorin 6.4 core
Acer Aspire One zg5, Intel Atom N270, 1.6 GHz, integreret grafik, 1gb ram, 160 gb hd. (Mint 17.3 Mate)
Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Odense, Fyn
Brugererfaring med Linux:: Lidt øvet

Indlægaf Måns » fre 6. maj 2011 16:21

Hej Hans Henrik og Birhte
haines skrev:Hej Birthe !

Det er sjovt du tager det op nu.

Som nybagt farfar havde jeg vilde planer om at lave en dagbog og en medfølgende slægtstavle for den lille pige, og bruge TiddlyWiki.

Nu har du bragt inspiration, og jeg har fundet denne, som kan supplere dine, men i TiddlyWiki.

http://robsontree.tiddlyspace.com/

Jeg kan ikke finde ud af at downloade den :oops: , men den er meget flot beskrevet med plugins mv. , så det ville måske være muligt ud fra de oplysninger selv at konstruere en slægstavle.

:oops: Rettelse, kan downloades, findes under export !!

Haines

Nemlig :wink: - Du skal dog være opmærksom på at din kopi stadig referer til originalen du hentede fra på TiddlySpace.
Jeg har også en her - men det er "min egen" fordi jeg har oprettet en TiddlySpace konto og inkluderet familytree (den rigtige original) i min egen.
Når/hvis jeg downloader min egen version, kan jeg foretage ændringer lokalt og vælge at uploade/synkronisere ændringerne tilbage til netversionen senere...

Konklusion:
1) Originalen hedder familytree og kan ses/hentes her: http://familytree.tiddlyspace.com
2) Vil du KUN bruge den offline dvs. IKKE lave en tiddlyspacekonto (og inkludere familytree for at få din egen onlineversion), bør du:
a) Downloade en tom tiddlywiki fra http://tiddlywiki.com
b) Importere alle IKKE tiddlyspacespecifikke plugins- og tilrette view-/edittemplate, så de ikke viser fejl fra alle de manglende netbaserede tiddlyspacetjenester tiddlyspaceplugins refererer til...
3) Jeg har en tidlig "normal" tiddlywiki udgave af Jon's familytree, du kan downloade og bruge. Det er en "normal "TiddlyWiki - uden brug af TiddlySpace her:
:red-cheers: :red-cheers:
Mvh Måns

Ps: Min StamTavleversion af Jons familytree - er ikke helt færdigoversat endnu (det vil dog ske hvis det har interesse)- den skulle dog være brugbar som den er...

Pps: Hans Henrik-Jeg har lagt en kopi af StamTavle.html i vores fælles dropboxmappe i den mappe, der hedder fraMaans
Mvh Måns
Quote: "Give a man a tiddler and he might digest it today, show a man how to use TIddlyWiki and he'll be writing his own tiddlers for a lifetime .."
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Havbro, Aars, Himmerland, Nordjylland, Jylland, Danmark
Brugererfaring med Linux:: Øvet

Dido - evt til slægtsforskning??!!

Indlægaf Måns » fre 6. maj 2011 16:52

Jeg har prøvet en anden applikation som hedder Dido. Den er baseret på TiddlyWiki teknologi, men ligner overhovedet ikke en tiddlywiki og bruges ikke på samme måde... Til gengæld kan den noget helt andet.... - det er smart og ganske nemt. (se video)
Man bruger den til at lave databaser - og man kan selv vælge repræsentationen af data- f.eks. en tidslinie.
Flere eksempler

En tråd på TiddlyWikidev om Dido
Download Dido :red-cheers: :red-cheers:
Mvh Måns

Ps: SimileTimeline findes også som TiddlyWikiPlugin. Jeg har lavet et space, der demonstrerer det:
stimeline
Quote: "Give a man a tiddler and he might digest it today, show a man how to use TIddlyWiki and he'll be writing his own tiddlers for a lifetime .."
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Indlægaf haines » fre 6. maj 2011 18:15

Hej Måns !

Du skriver:

Nemlig :wink: - Du skal dog være opmærksom på at din kopi stadig referer til originalen du hentede fra på TiddlySpace.

Tak skal du have. Det havde jeg ikke læst ordentligt. Jeg er kun interesseret i "hjemmeproduktion" :lol:

3) Jeg har en tidlig "normal" tiddlywiki udgave af Jon's familytree, du kan downloade og bruge. Det er en "normal "TiddlyWiki - uden brug af TiddlySpace her:

Mange tak for det Måns, det falder bedre i tråd med hvad jeg kunne tænke mig. :cheers: :cheers:

Pps: Hans Henrik-Jeg har lagt en kopi af StamTavle.html i vores fælles dropboxmappe i den mappe, der hedder fraMaans

Det kan jeg ikke finde ud af. Der er IKKE dukket noget op i min Dropbox, har jeg måske et betjeningsproblem, eller måske undladt at gøre noget ?? Nu har du jo sendt den via Linux-abc, men alligevel, bør jeg ikke kunne finde den i den Dropbox jeg åbner fra PC'en ??

Jeg har prøvet en anden applikation som hedder Dido. Den er baseret på TiddlyWiki teknologi, men ligner overhovedet ikke en tiddlywiki og bruges ikke på samme måde... Til gengæld kan den noget helt andet.... - det er smart og ganske nemt. (se video)
Man bruger den til at lave databaser - og man kan selv vælge repræsentationen af data- f.eks. en tidslinie.
Flere eksempler

En tråd på TiddlyWikidev om Dido
Download Dido :red-cheers: :red-cheers:
Mvh Måns

Ps: SimileTimeline findes også som TiddlyWikiPlugin. Jeg har lavet et space, der demonstrerer det:
stimeline

Den har jeg tidligere set på, men efter at TiddlyWiki interessen er blevet vakt, vil jeg helst kigge i den retning.

Der er mange timers gennemgang forude for mig, for det går ikke så hurtigt længere :evil: :oops:

Tak for dine inputs :bowdown: :red-cheers:

Haines
Satori - (japansk): Et pludseligt glimt af klarsyn
Mint 10 LXDE, Mint 8 og 9 Gnome, frugalinstalleret Puppy 431, Wary 5, Puppy Lucid 5.2.5 og 8, Slack-Pup 5.3.
Intel Celeron Pentium4 2.4 GHz Memory 1,5 GB
120 GB ATA HD
haines
Moderator
Moderator

Geografisk sted: Helsingør
Brugererfaring med Linux:: Helt uøvet

Indlægaf Måns » fre 6. maj 2011 21:17

Hej Hans Henrik
haines skrev:Mange tak for det Måns, det falder bedre i tråd med hvad jeg kunne tænke mig.

Jeg har uploadet en mere fuldstændig oversættelse hertil: http://stamtavle.tiddlyspot.com. DOWNLOAD
haines skrev:Der er IKKE dukket noget op i min Dropbox, har jeg måske et betjeningsproblem, eller måske undladt at gøre noget ?? Nu har du jo sendt den via Linux-abc, men alligevel, bør jeg ikke kunne finde den i den Dropbox jeg åbner fra PC'en ??

Det er rigtigt - man skal gøre noget. Inde på dropbox.com siden. Når du ER logget ind, - skal du svare ja-tak til invitationen om at dele mappen. På den anden side har jeg jo svaret ja til din forespørgsel - så du burde have modtaget mine filer til den mappe du selv har oprettet "TilMaansTW". Jeg har synkroniseret den et par gange - så du burde have filerne der...
Mvh Måns
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Tilbage til Anden Open Source