Anki - et indlæringsprogram

Anki - et indlæringsprogram

Indlægaf mjjzf » lør 2. jul 2011 09:10

Da jeg studerede Russisk på Odense Universitet i slutningen af det foregående århundrede var det et meget stort diskussionsemne, hvad man skulle bruge til at memorere ord med. Der havde jo tidligere været lange ordlister, som man ville gentage langt og længe, indtil et lyst hoved kommenterede, at det nærmere lærte én remser, end det bidrog til aktivt ordforråd - ligesom dem, der skal synge alfabetet for at kunne huske, hvad der kommer mellem E og G; af ordlisterne lavede man så træningskort, som man kunne trække op af en æske som en stak Trivial Pursuit-spørgsmål, og så kunne man øve dem med sig selv eller sammen med en medstuderende - så man slap for mønsterindlæringen, men fik lagt ordforrådet ind i sin paratviden i stedet.
Da der så samtidig var ved at gå sport i begrebet CALL - Computer-Assisted Language Learning (et modeord, som jeg aldrig hørte afgrænset til andet end en alt-kan-gøres-smartere-med-computere-ideologi)- så var det oplagt, at det var noget, som man kombinerede. Og ved samme lejlighed gjorde man også den erfaring, at der ikke var nogen grund til hele tiden at se på det kort, som man husker. Derfor bør man kunne tage et kort, som man husker uden videre, og så lade det ligge til senere, hvorimod de kort, som man ikke kan huske, og som der skal arbejdes på, skal komme igen snart i stedet. Og det er jo ret nemt at opsætte med en computer, sammenlignet med at skulle arbejde med det i hånden.

Der findes en del af sådanne programmer - af svingende kvalitet, stabilitet og funktionalitet - og her skal jeg så præsentere programmet Anki.
Anki er et open source-program, der er lavet med denne type indlæring for øje. Det er ret gennemarbejdet, og der er særlige funktioner, der specielt får programmet til at skille sig ud.
Billede
For det første: Det er slet ikke sikkert, at du behøver at lave dit eget kortsæt - for der findes rigtigt gevaldigt meget i forvejen til fri afbenyttelse. Jeg har af naturlige årsager fokuseret på sprog, men af grunde, som jeg skal komme ind på senere, kan matematik- og naturvidenskabsorienterede brugere også have god gavn af Anki.
Som det ses, er der andre, der allerede har budt ind med deres indlæringsmaterialer og stillet dem til rådighed for Ankis brugere.
Bemærk, at første sæt også inkluderer lydfiler, altså en oplæsning af bogstavet. Det virker som en oplagt idé, men det er ikke noget, man ofte ser. Det kan muligvis forklares ved, at filerne ofte vil blive distribueret sammen med programmet, og sammenholdt med rene tekstfiler skal der ikke mange lydfiler til, før datamængderne bliver væsentligt større. Man kan ikke i brugerfladen se, om filerne ligger hos den oprindelige bidragsyder eller hos Anki, og hvis projektet bliver meget populært, kan man hurtigt forestille sig, at kravene til båndbredde bliver ganske store.
Bemærk i øvrigt teksten til det tredje sæt: Den, der har oprettet dette sæt, stiller det til rådighed frit, men tilbyder samtidig for et overkommeligt beløb en betalingsversion, der tilføjer lydfiler til udtaleøvelse.
Billede Billede Billede
Man kan tilpasse indlæringsprocessen med en række indstillinger - intervaller for gentagelse, for eksempel, og hvordan nye kort skal introduceres i dem, man er i gang med at lære. Endelig gøres der statistik på de gange, man har brugt programmet.
Det kan være lidt svært at komme med en kvalificeret mening om pædagogikken i dette, men man må prøve sig frem og se, om det føles for langsomt, eller man får introduceret for mange nye kort, der ikke vil hænge fast.
Billede Billede Billede
Men så meget om programmet: Nu en illustration af, hvordan det virker i praksis.
Man starter sin gennemgang og får et kort op. Jeg har taget et eksempel fra en lektion i Esperanto.
Billede
Måske kender man ordet i forvejen, måske ikke. Man kan så klikke for at få svaret vist, eller man kan trykke på mellemrumstasten - programmet er ret gennemført med genvejstaster - og man får svaret frem.
Billede
I dette tilfælde har man valgt samtidig at indsætte nogle forklaringer og et eksempel. Man angiver så, om det er et nyt ord eller et, der var langt væk, ved at bede om at få det snart igen. De nemmeste kan man så skyde længere ud i fremtiden. Disse fire valgmuligheder kan man klikke på, eller man kan som genveje bruge tallene 1-4. Dette synes jeg så ikke er de bedste valg - jeg ville nok foretrække f.eks. v-b-n-m, så man kunne holde hånden på tastaturet og arbejdet sig igennem det uden at skulle flytte rundt - men det er en lille indvending og ikke noget, der skal lægge udviklerne til last.
Når man afslutter, får man et lille resummé af den videre indlæring - hvad man kan vente at se næste gang, hvad der vil være gentagelser og hvad der vil være nye kort.
Billede
Så langt, så praktisk. Men for at danne sig det fulde indtryk af, hvad der lader sig gøre, skal der lige vises et par billeder af, hvordan man laver et nyt opgavesæt. Man kan lave det direkte i programmet, men i modsætning til så mange andre programmer, der både kan fremstille og fremvise en præsentation, synes jeg ikke, at de to ting kommer i vejen for hinanden; det er nemt at finde brugerfladen til at oprette et nyt sæt, men man ser det ikke, når man blot bruger træningsdelen.
Som det ses, kan man formattere tekst til spørgsmål, man kan tage en sætning, f.eks. en læresætning, og klippe en del af den fra, så hele sætningen står på bagsidekortet; man kan indsætte video- og lydfiler, og sidstnævnte kan endda optages direkte i programmet. Man er heller ikke bundet til kun at have forsiden og bagsiden af et kort - det kan også være i flere dele, så man for eksempel kan vise en række transformationer i en formel. I forbindelse med sidstnævnte er det muligt at bruge det i naturvidenskab meget anvendte formatteringssprog LaTeX, så man kan vise matematiske opstillinger og reaktionsskemaer. Der er desuden en HTML-editor, så man kan gøre brug af dette også, hvis man har det andetsteds fra eller blot finder det nemmere at bruge til formattering.
Programmet har altså sin egen funktionalitet, men kobles således også op på andre redskaber, som har en væsentligt bredere anvendelse. Det er ganske meget éns egen fantasi, der sætter grænserne.
Endelig kan man vælge, at svarene skal indtastes, hvis dette gør en forskel. Det lægger op til en lidt skarpere rigtigt/forkert-model, men det kan også have sine fordele.
Billede Billede Billede Billede
Jeg har i ovenstående anvendt skærmbilleder fra den engelsksprogede version, fordi det er standardsproget. Men programmet er faktisk også oversat til dansk og ganske mange andre sprog - så det står én frit for at vælge efter behov. Er man i gang med at lære et fremmedsprog, kan det måske være til inspiration at vælge dette i brugerfladen også!
Billede

Programmet er skrevet i Python og QT, hvilket gør det muligt at have det på forskellige platforme. Det findes da også både på Windows, Linux, MacOS X og som apps til Android og IOS (iPhone/iPad).
Programmet kan hentes gratis på Ankis hjemmeside.
Brugeravatar
mjjzf
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Valby, Danmark
Brugererfaring med Linux:: Meget øvet

Re: Anki - et indlæringsprogram

Indlægaf haines » søn 3. jul 2011 23:48

Hej Morten !

Du skriver:
....Der havde jo tidligere været lange ordlister, som man ville gentage langt og længe, indtil et lyst hoved kommenterede, at det nærmere lærte én remser, end det bidrog til aktivt ordforråd - ligesom dem, der skal synge alfabetet for at kunne huske, hvad der kommer mellem E og G....

Jeg deltog, i forrrige årtusind, i et TimeManager kursus, hvor man bl.a. lærte morsealfabetet på 20 min.
Jeg var værnepligtig i soldat i telegraftropperne, hvor der var afsat en uge til at lære morsealfabetet. Jeg kunne det derfor i forvejen, men da det var mange år siden jeg havde været soldat, var det alligevel meget sjovt at se om det virkelig kunne lade sig gøre. Det kunne det, meeeen den hurtigt erhvervede viden forsvandt også hurtigt igen.

Anki ser spændende ud.

Til orientering !

Anki findes i softwaremanageren Linux Mint 10 Lxde, klar til installation. (Har lige installeret.)
Har prøvet at finde den til Puppy 5.2.5, og der ses den ikke at være tilgængelig !

Såfremt jeg forstår din beskrivelse rigtigt, så må Anki da være svaret på Linux-begynderens bønner om at tilegne sig syntaks med evt. samtidig beskrivelse af anvendelsesmuligheder !

Har jeg ret i at det IKKE er en wiki-model, hvor spørgsmål stilles, og svar formuleres af de der kan, men at det er den enkelte bruger der øser af sin viden ?

Haines
Satori - (japansk): Et pludseligt glimt af klarsyn
Mint 10 LXDE, Mint 8 og 9 Gnome, frugalinstalleret Puppy 431, Wary 5, Puppy Lucid 5.2.5 og 8, Slack-Pup 5.3.
Intel Celeron Pentium4 2.4 GHz Memory 1,5 GB
120 GB ATA HD
haines
Moderator
Moderator

Geografisk sted: Helsingør
Brugererfaring med Linux:: Helt uøvet

Indlægaf Måns » man 4. jul 2011 00:25

Hej Morten
mjjzf skrev:...sport i begrebet CALL - Computer-Assisted Language Learning (et modeord, som jeg aldrig hørte afgrænset til andet end en alt-kan-gøres-smartere-med-computere-ideologi)-

Tak for en god indføring i et godt program. Det er (som altid) en fornøjelse at læse & det giver lyst til at lære nyt :thumbup: :thumbup: :thumbup: :grin:

Mit obligatoriske (måske enddog forventede?) "TW-svar" er mine egne: http://memo-da.tiddlyspace.com/ og http://memo.tiddlyspace.com/
De kan udvides, som man har lyst, med eller uden lyd, video eller billeder...
-kræver blot lidt wiki-syntaktisk indlevelse :whistle: :thumbup: :wave:
:red-cheers: :red-cheers:
Mvh Måns
Ps: Mine memo-fET tabeller samler automatisk to sektioner (term og definition) fra alle tiddlere tagget med et specificeret tag. Hvis man sætter et flueben ved "edit", synliggøres redigeringsknapper (popups), der tillader at man kan redigere i hhv termer og definitioner, uden at behøve at åbne de aktuelle tiddlere - det kan derfor gøres direkte fra den dynamisk genererede tabel...

Der er 2 modes: vendespils og matchertilstand - man præsenteres gentagne gange for enten term eller definition for de "emner" man IKKE kunne huske...
Man vælger selv om det er term eller definition man vil prøves i...
Quote: "Give a man a tiddler and he might digest it today, show a man how to use TIddlyWiki and he'll be writing his own tiddlers for a lifetime .."
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Havbro, Aars, Himmerland, Nordjylland, Jylland, Danmark
Brugererfaring med Linux:: Øvet

Indlægaf Birthe » man 4. jul 2011 07:44

Hej Måns
Måns skrev:Mit obligatoriske (måske enddog forventede?) "TW-svar" er mine egne: http://memo-da.tiddlyspace.com/ og http://memo.tiddlyspace.com/
De kan udvides, som man har lyst, med eller uden lyd, video eller billeder...
-kræver blot lidt wiki-syntaktisk indlevelse :whistle: :thumbup: :wave:

Åh, lidt hurtigere end forventet. Dine eksempler ser spændende ud. Jeg må bedrøve dig med, at jeg godt kan forstå lidt af forklaringen om, hvordan det sættes op, men øh, Hvad så? En tiddlywiki, en del tiddlere og spørgsmål/svar i skema? Jeg forstod det simpelthen ikke i brug. Da jeg prøvede Korean-English-memorize-Test dæmrede det. :oops: pinligt så længe, jeg var om det. Brugerfladen blokerede i dette tilfælde for min forståelse.

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Lenovo T500 Intel Core 2 Duo 2.53 GHz, 2 GB DDR3, 160GB 7200rpm, ATI Mobility Radeon HD 3650, Mint 17.2 Mate
Lenovo X100e 2gb ram, AMD Athlon Neo MV-40 / 1.6 GHz, ATI Mobility Radeon HD 3200, zorin 6.4 core
Acer Aspire One zg5, Intel Atom N270, 1.6 GHz, integreret grafik, 1gb ram, 160 gb hd. (Mint 17.3 Mate)
Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Odense, Fyn
Brugererfaring med Linux:: Lidt øvet

Indlægaf Måns » man 4. jul 2011 09:33

Hej Birthe
Birthe skrev:Åh, lidt hurtigere end forventet. Dine eksempler ser spændende ud. Jeg må bedrøve dig med, at jeg godt kan forstå lidt af forklaringen om, hvordan det sættes op, men øh, Hvad så? En tiddlywiki, en del tiddlere og spørgsmål/svar i skema? Jeg forstod det simpelthen ikke i brug. Da jeg prøvede Korean-English-memorize-Test dæmrede det. :oops: pinligt så længe, jeg var om det. Brugerfladen blokerede i dette tilfælde for min forståelse.

Beklager :oops: :oops: :oops:
Mine memo-spaces er ikke brugerflader - men derimod "plugincontainere". Dvs. man får funktionaliteten ved at inkludere et af mine spaces i sit eget space - så laver man en brugerflade, der passer til een selv.

Jeg har brugt det i http://linux4u.tiddlyspace.com og et par andre ... (tror f.eks. også jeg brugte det i http://danskmm.tiddlyspace.com ?..)

Det er klart en "tw-relateret arbejdsskade" blot at henvise til et plugin - uden ordentlige eksempler :thumbdown:

Jeg overvejede at svare på Mortens indlæg om Cheery Tree, med links til forskellige plugins, der kan netop det Morten fremhæver ved Cheery Tree - f.eks. coloredlinksplugin, syntaxhighlighterplugin3 etc etc....
Men jeg venter til jeg har fået lavet en "færdig" brugerflade - det ER nok det mindste man kan forlange :whistle: :grin: :crossfingers: :thumbup:
Mvh Måns
Quote: "Give a man a tiddler and he might digest it today, show a man how to use TIddlyWiki and he'll be writing his own tiddlers for a lifetime .."
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Birthe » man 4. jul 2011 14:37

Hej Måns
Måns skrev:Beklager :oops: :oops: :oops:
Mine memo-spaces er ikke brugerflader - men derimod "plugincontainere". Dvs. man får funktionaliteten ved at inkludere et af mine spaces i sit eget space - så laver man en brugerflade, der passer til een selv.

Intet at beklage, du har blot forvænt os. Efter tilpas meget morgenkaffe GIK det jo også op for mig.

Måns skrev:Jeg overvejede at svare på Mortens indlæg om Cheery Tree, med links til forskellige plugins, der kan netop det Morten fremhæver ved Cheery Tree - f.eks. coloredlinksplugin, syntaxhighlighterplugin3 etc etc....
Men jeg venter til jeg har fået lavet en "færdig" brugerflade - det ER nok det mindste man kan forlange :whistle: :grin: :crossfingers: :thumbup:

Måske jeg beder om FOR meget, så undlader du blot. Men jeg tænkte på, om det måske var en idé til noget, vi kunne forsøge at gøre sammen her på forum, når vi har fundet ud af Uffes arbejdsseddel. Hvis vi selv arbejder med det undervejs, bliver vi mere fortrolige med brugen kan kan evt????? rette til efter den enkeltes lyst/behov. Uanset hvor langt vi kommer hver især, så lærer vi noget HVER gang, vi prøver.

Hvis Måns orker, er der så andre, der vil være med?

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Lenovo T500 Intel Core 2 Duo 2.53 GHz, 2 GB DDR3, 160GB 7200rpm, ATI Mobility Radeon HD 3650, Mint 17.2 Mate
Lenovo X100e 2gb ram, AMD Athlon Neo MV-40 / 1.6 GHz, ATI Mobility Radeon HD 3200, zorin 6.4 core
Acer Aspire One zg5, Intel Atom N270, 1.6 GHz, integreret grafik, 1gb ram, 160 gb hd. (Mint 17.3 Mate)
Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Måns » man 4. jul 2011 19:54

Hej Birthe
Birthe skrev: Men jeg tænkte på, om det måske var en idé til noget, vi kunne forsøge at gøre sammen her på forum, når vi har fundet ud af Uffes arbejdsseddel. Hvis vi selv arbejder med det undervejs, bliver vi mere fortrolige med brugen kan kan evt????? rette til efter den enkeltes lyst/behov. Uanset hvor langt vi kommer hver især, så lærer vi noget HVER gang, vi prøver.

Det kunne være sjovt at lave en mellemting mellem CherryTree og Zim i TiddlyWiki :grin: :crossfingers: :thumbup: :thumbup:

Hvis vi kunne blive enige om hvad der skulle være de grundlæggende egenskaber - kunne resten være valgfrit og op til den enkelte.... :whistle: :wave:

Eller man kunne lave to uafhængige projekter:
1) En Zim - klon i TW
2) En CherryTree - klon i TW

Uanset metoden ville det være en lærerig process - og resultatet ville være at vi fik vores eget wiki-værktøj, der kan udvides eller ændres efter personlige præferencer :thumbup: :thumbup:
Mvh Måns
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Birthe » man 4. jul 2011 21:05

Hej Måns
Jeg kan høre, at jeg roligt kan starte med at sætte mig mere ind i CherryTree. Overveje ønsker osv.

Måns skrev:Uanset metoden ville det være en lærerig process - og resultatet ville være at vi fik vores eget wiki-værktøj, der kan udvides eller ændres efter personlige præferencer :thumbup: :thumbup:

Ja.og sjovere jo flere der vil være med, synes jeg.
:cheers:
Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Måns » man 4. jul 2011 22:12

Hej igen - Jeg glemte lige...
at nævne hvor jeg har koden fra:
http://memorize.com/
Ham, der har skrevet koden til http://memorize.com/ har også leveret koden til memorizablePlugin - som igen er blevet oversat til TW af Morris Gray. Pluginnet kan findes på siden http://twhelp.tiddlyspot.com.
Jeg har været i forbindelse med forfatteren til http://memorize.com/ og han har lovet mig at levere en ny standalone js-fil med de sidste nye tillæg - således som det ser ud på http://memorize.com/...

Nu får vi se - ellers er TW jo i stand til at levere tiddlere med valgfrit indhold allerede...
Mvh Måns
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Tilbage til Programmer du vil anbefale