HTML wysiwyg editor

HTML wysiwyg editor

Indlægaf crank » man 5. maj 2014 18:51

.

Det ser ikke ud til at være nævnt her i forummet,
- at webdesign programmet Kompozer ikke har været opdateret i flere år og derfor ikke mere findes i Programhåndtering.
Som erstatning for Kompozer har jeg fundet Bluegriffon. Jeg synes, at Bluegriffon er, mindst, på højde med Kompozer, når man vil have en grafisk web editor.
Programmet skal hentes på hjemmesiden http://bluegriffon.org , men det er nemt at installere.

Vh Crank

.
Linux Mint 17 ”Qiana” MATE
(Dual boot, Windows Vista™ Home Premium (32-bit)
ASUS Notebook M70Sr
2x Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU T5750 @ 2.00GHz
4 gb RAM | ATI Mobility Radeon HD 3470; Res: 1440x900 pixels

Sony Xperia Z1 ™ Google Android smartphone
crank

Geografisk sted: Champagne-ardennes
Brugererfaring med Linux:: Helt uøvet

Re: HTML wysiwyg editor

Indlægaf Uffe » man 5. maj 2014 22:42

Hej crank

Det er da godt at der nogen der er vågen og tilføjer den slags rimelig relevante oplysninger :grin: :mrgreen:

:cheers:
Mvh.
Uffe

Ubuntu minimal m/ Mate desktop 64bit
Asrock N68-GE3 UCC - AMD X4 640 - 4 Gb Kingston ram
OCZ Vertex 4 SSD 60 Gb + 500 Gb WD sATA HD

Ultimate Edition 2.9 64bit
Asrock 2core 1333-2.66G - 2 Gb Kingston ram
750 Gb Samsung WD sATA HD
Plextor DVD-RW - Asus 24" fladskærm

Omega T107, 7" Kina Android tablet
Brugeravatar
Uffe
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Hornslet, Syddjurs
Brugererfaring med Linux:: Øvet

Indlægaf Måns » man 5. maj 2014 22:59

Hej Crank - og :welcomewav:
crank skrev:Det ser ikke ud til at være nævnt her i forummet,
- at webdesign programmet Kompozer ikke har været opdateret i flere år og derfor ikke mere findes i Programhåndtering.
Som erstatning for Kompozer har jeg fundet Bluegriffon. Jeg synes, at Bluegriffon er, mindst, på højde med Kompozer, når man vil have en grafisk web editor.
Programmet skal hentes på hjemmesiden http://bluegriffon.org , men det er nemt at installere.

Tak for tippet :thumbup:

Kender du til Seamonkeys Composer? Hvis det er vigtigt for dig at anvende (fhv.) jævnligt opdateret - og uptodate software til dit webdesign så er Seamonkey suiten er lige blevet opdateret til ver. 2.2.6 http://www.seamonkey-project.org/news

Composer (html-editor delen af Seamonkey) er meget enkel og egner sig nok mest til hurtig opdatering og redigering af sider man allerede har lavet..

Hvis du er interesseret i den seneste webudvikling og kan li' at lege med legoklodser - med hjælp og inspiration at hente fra et fantastisk hjælpsomt og aktivt globalt community - så vil jeg anbefale dig at tage et kig på TiddlyWiki.
Birthe og jeg leger med det (dag og nat) - og vi vil meget gerne diskutere TiddlyWiki med alle der er interesserede :crossfingers: :thumbup:

:red-cheers: :red-cheers: :red-cheers:
Mvh Måns
Quote: "Give a man a tiddler and he might digest it today, show a man how to use TIddlyWiki and he'll be writing his own tiddlers for a lifetime .."
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Havbro, Aars, Himmerland, Nordjylland, Jylland, Danmark

Indlægaf Birthe » tirs 6. maj 2014 08:20

Hej Crank og Måns
Måns skrev:Hvis du er interesseret i den seneste webudvikling og kan li' at lege med legoklodser - med hjælp og inspiration at hente fra et fantastisk hjælpsomt og aktivt globalt community - så vil jeg anbefale dig at tage et kig på TiddlyWiki.
Birthe og jeg leger med det (dag og nat) - og vi vil meget gerne diskutere TiddlyWiki med alle der er interesserede :crossfingers: :thumbup:

Det er helt rigtigt! Meget vil jeg kalde TiddlyWIki, men Wysiwyg er ikke en af dem.

TiddlyWiki 5 er endnu i Beta (udviklingen går hurtigt), så du ville være med til at finde "land" i nyt territorie. Jeg mangler selv viden om html, CSS og javascript, og det er ikke nogen forudsætning, men har du det, så SKYND dig til Tiddlyland. Du kan lave små apps, lokalt eller på nettet (gratis upload til tiddlyspot - stedet uden reklamer). Du kan bruge dine Tiddlywikier uafhængigt at operativsystem, desktop, laptop, tablet, mobilphone osv.
I Tiddlyland er det en dyd af vise sine Tiddywikier til andre - ligesom holde i hånd forklaringer er hyppigt set og velkomne, genbrug af alt og af alle finder okay sted.
TiddlyWiki er nyttig, alle steder, hurtig i brug. MEN Måns er inde på det, det bliver også let til en hobby, altid mere at lære, og der kan altid pusles lidt mere om ens tiddlywiki. Underligt nok bliver den aktuelle, altid til en stor personlig favorit, når man har nusset længe nok med den!!!!! :lol: :lol: :lol: :lol:
Oplysninger om Tiddlywiki findes temmelig spredt på nettet; http://tiddlywiki.com og tiddlywiki google gruppe naturligvis, men kan du tænke dig at være med og diskutere tingene på dansk, så tror jeg godt, vi kan sige, at Linux ABC's forum om TiddlyWiki er STEDET, Måns har desuden startet https://groups.google.com/forum/#!forum/dtwig.
Ulempe! Du ved det allerede, vi er vaccineret med en TW-grammofonstift :lol: :lol: :lol: :lol:
Jeg har også bemærket, at flere meget omtalte tiddlywikier, kaldes noget med brain, som eks. i braintags og braintest. Ejerne af de tiddlywikier, ser helt enkelt deres TW'er som en vigtig del af det, at optimere deres hjerners hurtige ideer og indfald.

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Lenovo T500 Intel Core 2 Duo 2.53 GHz, 2 GB DDR3, 160GB 7200rpm, ATI Mobility Radeon HD 3650, Mint 17.2 Mate
Lenovo X100e 2gb ram, AMD Athlon Neo MV-40 / 1.6 GHz, ATI Mobility Radeon HD 3200, zorin 6.4 core
Acer Aspire One zg5, Intel Atom N270, 1.6 GHz, integreret grafik, 1gb ram, 160 gb hd. (Mint 17.3 Mate)
Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Odense, Fyn
Brugererfaring med Linux:: Lidt øvet

Indlægaf crank » tirs 6. maj 2014 19:08

.

Hej Birthe og Måns

Tak for tilbudet om at hjælpe mig med Wiki. Jeres entusiasme gør mig nysgerrig; men som nystartet Linux-bruger er det for stor en mundfuld for mig.
Men måske på et senere tidspunkt.

Vh Crank
:coffee:

.
ASUS Notebook M70Sr

crank

Indlægaf Uffe » tirs 6. maj 2014 20:10

Måns skrev:Kender du til Seamonkeys Composer? Hvis det er vigtigt for dig at anvende (fhv.) jævnligt opdateret - og uptodate software til dit webdesign så er Seamonkey suiten er lige blevet opdateret til ver. 2.2.6 http://www.seamonkey-project.org/news

Composer (html-editor delen af Seamonkey) er meget enkel og egner sig nok mest til hurtig opdatering og redigering af sider man allerede har lavet..

Hej Måns

Jeg sad faktisk og ville skrive noget hed ad det samme i mit indlæg ovenfor, men fandt så ud af at det kun er resten suiten der er blevet opdateret, Composer delen er stadig version 0.7 som er over 6 år gammel. De skriver dog at de er ved at opdatere til 0.8 som er en beta fra 2010 :???: :sad:

Jeg skal ærlig indrømme at de få gange jeg har haft brug for en HTML editor har jeg brugt Seamonkey - mest fordi den er så simpel at bruge (der er dog ingen danske sprogfiler til den).

Næste gang vil jeg prøve Bluegriffon :thumbup:

Link til installationsvejledning http://askubuntu.com/questions/304636/need-help-installing-bluegriffon

Nu bruger jeg Mate desktop og i hvert fald der kan installationen gøres fra brugerfladen ret nemt:

• Download den fil der passer til dit OS fra http://bluegriffon.org/pages/Download
  • Gå til mappen som den downloadede fil er i, højreklik på filen og vælg "Udpak her"
    NB Du kan nu faktisk køre programmet ved bare at køre filen "bluegiffon" i mappen "bluegiffon". Jeg synes at det er lettere at ha' den i programmenuen, hvis du også vil det så fortsæt :wink:
  • Højreklik på den udpakkede fil og vælg "Omdøb" og tilføj så en punktum foran filnavnet, (det gør den til en skjult fil) og flyt den derefter ud i /home/xxxxxxx (erstat xxxxxx med dit brugernavn)
  • Gå dernæst i "System > Indstillinger > Hovedmenu" og vælg "Menuer > Internet" og opret et "Nyt punkt". Udfyld det vindue der popper op med følgende: Type: Program, Navn:BlueGiffon Kommando: /home/xxxxxx/.bluegriffon/bluegriffon (erstat xxxxxx med dit brugernavn) Komentar:HTML Editor
    Klik dernæst på iconet for at vælge det der hører til programmet. Det skal pege på: /home/xxxxxxx/.bluegiffon/chrome/icons/default/default48.png (erstat xxxxxx med dit brugernavn)
  • Programmet bør nu være under "Programmer > Internet" og kunne startes derfra.

Mvh.
Uffe

Brugeravatar
Uffe
Site Admin
Site Admin

Indlægaf crank » ons 7. maj 2014 07:52

.

He. :grin: Tak for opskriften, Uffe.

Det virker nu så korrekt, når programmet ligger dér i menuen.
Min Mint fandt selv det rigtige icon frem.

Jeg prøvede det samme med et mini Windows program; men jeg kan ikke åbne med Wine fra menuen.
Mon det bare er normalt :?:

(Det var også spændende at kigge lidt i Kontrolcenteret).

Vh Crank
:bass:

.
ASUS Notebook M70Sr

crank

Indlægaf Uffe » ons 7. maj 2014 15:47

Øh, wine er ikke lige min specialitet :oops:

Der er faktisk ikke et eneste program jeg har behov for at køre i wine, så derfor har jeg aldrig sat mig ind i det :mrgreen:
Der var en engang for en 4-5 år siden at jeg prøvede med at installere et grafikprogram - hvilket ikke gik til held - så jeg lærte at bruge Inkscape i stedet og behovet for wine forsvandt :cool:

Hvis det er noget du vil ha' hjælp til så start en ny tråd om det i Generelle spørgsmål

Mvh.
Uffe

Brugeravatar
Uffe
Site Admin
Site Admin

Indlægaf mjjzf » ons 7. maj 2014 21:16

De er alle i familie, såvidt jeg ved. Kompozer er et spinoff af Mozillas/Seamonkeys Composer-komponent.
Som jeg forstod det, er BlueGriffon også et fjernt familiemedlem - jeg husker i hvert fald, at den bruger nogle Mozilla-komponenter.
Jeg kiggede på at oversætte den for nogle år siden, men jeg lod mig fortælle, at udviklerne bag programmet ikke var specielt sympatiske. Det kan naturligvis betyde lidt af hvert...
Brugeravatar
mjjzf
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Valby, Danmark
Brugererfaring med Linux:: Meget øvet

Tilbage til Programmer du vil anbefale