Hardware Raspberry Pi

Hardware Raspberry Pi

Indlægaf haines » lør 24. dec 2011 00:13

Med min sædvanlige hang til alt hvad der er småt, hermed breaking news fra:

http://www.bbc.co.uk/news/technology-16316439

Der er allerede et dansk forum: http://raspberrypi.dk

haines
Satori - (japansk): Et pludseligt glimt af klarsyn
Mint 10 LXDE, Mint 8 og 9 Gnome, frugalinstalleret Puppy 431, Wary 5, Puppy Lucid 5.2.5 og 8, Slack-Pup 5.3.
Intel Celeron Pentium4 2.4 GHz Memory 1,5 GB
120 GB ATA HD
haines
Moderator
Moderator

Geografisk sted: Helsingør
Brugererfaring med Linux:: Helt uøvet

Raspberry Pi: Mediecenter

Indlægaf mjjzf » ons 25. jan 2012 15:01

Jeg var lige nødt til at henvise til denne artikel om Raspberry Pi som mediecenter. Som de siger: Et mediecenter på størrelse med et spil kort...
Brugeravatar
mjjzf
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Valby, Danmark
Brugererfaring med Linux:: Meget øvet

Re: Hardware Raspberry Pi

Indlægaf haines » tors 9. feb 2012 01:40

Fra 7. februar 2012:

http://raspberrypi.dk/archives/204

Ser især dette afsnit interessant ud for nogen her på forum ?

Broadcom har desuden udgivet et datasheet på kernen af Raspberry Pi, og til de tekniske er der et link her. Det er mest interessant for folk, der evt. arbejder på eget operativsystem til Linux kernen.

haines
Mint 10 LXDE, Mint 8 og 9 Gnome, frugalinstalleret Puppy 431, Wary 5, Puppy Lucid 5.2.5 og 8, Slack-Pup 5.3.
120 GB ATA HD
haines
Moderator
Moderator

Indlægaf Måns » fre 9. mar 2012 08:05

Hej Hans Henrik og Morten
haines skrev:http://raspberrypi.dk/archives/204

Ser især dette afsnit interessant ud for nogen her på forum ?

Broadcom har desuden udgivet et datasheet på kernen af Raspberry Pi, og til de tekniske er der et link her. Det er mest interessant for folk, der evt. arbejder på eget operativsystem til Linux kernen.

Barry Kauler kritiserer Raspberry Pi's markedsstrategi (samarbejdspartnere) og påpeger nogle problemer omkring hastighed og nødvendige/bekostlige tilkøb her ...

Måske skal man vente lidt med at investere :geek: :geek:
:red-cheers: :red-cheers:
Mvh Måns
Quote: "Give a man a tiddler and he might digest it today, show a man how to use TIddlyWiki and he'll be writing his own tiddlers for a lifetime .."
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Havbro, Aars, Himmerland, Nordjylland, Jylland, Danmark
Brugererfaring med Linux:: Øvet

Indlægaf haines » fre 9. mar 2012 12:13

Hej Måns...

Ved at følge hele tråden og kommentarerne, synes jeg det er lidt mere nuanceret...

Barry havde brug for det ekstra udstyr, for at kunne bruge bl. a. sin nyindkøbte skærm, sine laptop tilslutninger osv, osv..

Derudover vil jeg mene at nogen af kommentarerne tyder på, at man ikke har undersøgt hvad det er man får, for hvis man forventer en Rolls Royce, med de ret udførlige specifikationer, til den pris, og så er det klart man bliver skuffet..

Der er så også langt ventetid, og det bliver da spændende at se hvad det udvikler sig til...men jeg vil også vente, hvis jeg overhovedet vil have en RaspBerryPi.. :whistle: :whistle:

haines
120 GB ATA HD
haines
Moderator
Moderator

Re: Raspberry Pi: Mediecenter

Indlægaf Måns » lør 5. jan 2013 20:41

Hej Morten og Hans Henriki
mjjzf skrev:Jeg var lige nødt til at henvise til denne artikel om Raspberry Pi som mediecenter. Som de siger: Et mediecenter på størrelse med et spil kort...

Nu har jeg anskaffet mig en raspberry pi for 330,-
Jeg har brugt berryboot til at installere alle de officielle arm-OS'er deriblandt OpenElec, der bl.a. er XBMC tilrettet til raspberry pi.

Jeg har brugt et miniSDkort 16GB partitioneret i 4 lige store dele. Første partition indeholder berryboot udpakket fra en simpel zip-fil.
Jeg har valgt at installere alle images (af os'er) til en usb. Man kan kun boote fra SDkort, så jeg foretrækker at køre systemerne fra usb - for at opnå højest mulige hastighed. Jeg bruger de tre øvrige partitioner på sdkortet til filer - usb'en "låses" åbenbart, således at det kun er de individuelle systemer, der kan skrive til egne og delete mapper.. Efter installation bliver usb'en skrivebeskyttet, hvis man åbner den på en anden pc..

Det er VILDT imponerende så godt som OpenElec/xbmc kører på den lille maskine!!! Lyd og video via HDMI fungerer optimalt - højkvalitetsvideoer afspilles uden problemer :clap: :clap: :thumbup: :thumbup:
Jeg har min Android telefon i sving som fjernkontrol via app'en Yatse. Det er nemt at sætte op over netværket via xbmc.

Det er straks værre med raspbian OS, puppy etc etc... ingen af de andre OS'er kan køre flash, java eller ligenende :thumbdown: :fighting: :fighting:

Jeg skal have prøvet at køre wheezy-armel, der efter sigende, kan køre java...
Min plan er at få den lille raspberry pi til at køre Wiimote Whiteboard og bruge en Wii-controller + en infrarød pen til almindelig undervisning....
Jeg har en færdig ONSBORD - pakke. Desværre virker den POE-agtige strømforsyning KUN til windows (og ifølge mine tests - KUN 32-bit) :thumbdown: :thumbdown: :thumbdown:
Men selv hvis jeg bliver nødt til at bruge en wii-controller med batterier er der MANGE, MANGE penge at spare på DYRT DYRT hard + software :rolling: :thumbup: :thumbup: :crossfingers:

Sjovt legetøj - OGSÅ for voksne :clap: :clap: :clap: - og man får et BILLIGT mediecenter (især hvis man har en masse skrammel liggende i forvejen (hdmi-kabler, usb'er, sd-kort etc...))...
:red-cheers: :red-cheers:

Mvh Måns

Ps: raspberry pi har også video (phone) og lyd (minijack) udgange til gl. tv - og i mangel af et tv - kan man jo også åbne en session fra en anden pc via SSH
Kode: Vælg alt
ssh -X root@ip
(kode:openelec) hvis og såfremt der er åbent for port 22 på ens router. (Det var der ikke på min - tdc trioboks ...) ...
Quote: "Give a man a tiddler and he might digest it today, show a man how to use TIddlyWiki and he'll be writing his own tiddlers for a lifetime .."
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Havbro, Aars, Himmerland, Nordjylland, Jylland, Danmark
Brugererfaring med Linux:: Øvet

Tilbage til Nye versioner af programmer.