TiddlyWiki5

Spørgsmål og svar ang. brug

Re: TiddlyWiki5

Indlægaf Birthe » fre 17. nov 2017 17:54

Ta da,kan jeg få en trommehvirvel, Måns,

Vi har en vinder. 3 TW'er er opgraderet og uploaded til tiddlyspot uden gnist af problem.
Det hjalp at Ton Gerner fortalte at han på samme version af linux Mint ganske vist med Chrome i lidt nyere version og 64 bit skam ikke havde problemer med upload.
Jeg grublede lidt, for der kunne godt være forskel , da jeg bruger Chromium 32 bit, meeeeeeeeen mon dog.
Lidt eftertanke og jeg huskede, at den wiki jeg uploadede uden problem før chrome opdateringen var en ny wiki aldrig før på tiddlyspot. Det dæmrede at min import af diverse bogmærker og især passwords fra anden browser kunne være synderen. Det selvom jeg havde gået dem igennem flere gange. I browseren nederst på siden vises en linie med de filer der downloades. Den skal lukkes ellers virker det ikke. Det forekommer lidt vakkelvorent og med Firefox 57 klar til update i Mint Update,er jeg gået igang med at opdatere TW'er på samlebånd. Evt. andet der skulle have været rettet i forbindelse med en opdatering i selve wiki'en må så vente til jeg kigger på det igen ved anden lejlighed. :lol: :lol:

Pyh :doh: :whistle:

Birthe
Mvh. Birthe

Lenovo T500 Intel Core 2 Duo 2.53 GHz, 2 GB DDR3, 160GB 7200rpm, ATI Mobility Radeon HD 3650, Mint 17.2 Mate
Lenovo X100e 2gb ram, AMD Athlon Neo MV-40 / 1.6 GHz, ATI Mobility Radeon HD 3200, zorin 6.4 core
Acer Aspire One zg5, Intel Atom N270, 1.6 GHz, integreret grafik, 1gb ram, 160 gb hd. (Mint 17.3 Mate)
Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Odense, Fyn
Brugererfaring med Linux:: Lidt øvet

Indlægaf Birthe » søn 19. nov 2017 22:28

Hej Måns,

Firefox bliver værre og værre. Hukommelses sulten, manglende frigivelse af hukommelse igen og alt det. Jeg ved godt, at jeg bruger bedaget udstyr og godt kunne bruge mere ram. Udviklingen har dog været, at jeg ikke ret længe kan arbejde med ganske få faner åbne. Det er meget anderledes end for blot ½ år siden på et system, der ikke i øvrigt er ændret.
Der kommer ikke engang meddelelse om out of memory mere ved forsøg på at gemme en tiddlywiki - eller i det hele taget. Blot pludselig "bort gegangen". I dag oplevede jeg den værste tiddlywiki nedgang. Browser/hukommelse havde rodet alle åbne wiki'er sammen og gemt blandingen uden hensyn til at nogen ikke var "dirty" kun den sidste jeg forgæves havde forsøgt at arbejde på. Dropbox synkroniserede på trods af den tilsyneladende manglende hukommelse i sprinterfart. Eftersyn og redningsaktion viser heldigvis at selv den mest vanvittige browser er nødt til at vælge et og kun et filnavn at lade noget sådant gå ud over. Filnavnet tilhørte IKKE den "dirty" wiki? :scratch:

Mark S. har med moderne udstyr og godt med ram klodser hyppigt berettet om næsten tilsvarende med firefox på Windows 10. Jeg kan ikke indse, at ny savetiddler addon eller Pmario's ditto til firefox kan hjælpe meget under de omstændigheder.

Chromium kører vanvittig godt på mit 32 bit system, nu hvor browserne efterhånden udfaser 32 bit udgaven. Extensions sørger BJ for :lol: Arlen Beiler for dropbox- og tiddlyserver løsning.

Længe leve tiddlywiki - uden Firefox mix,
Birthe
Mvh. Birthe

Lenovo T500 Intel Core 2 Duo 2.53 GHz, 2 GB DDR3, 160GB 7200rpm, ATI Mobility Radeon HD 3650, Mint 17.2 Mate
Lenovo X100e 2gb ram, AMD Athlon Neo MV-40 / 1.6 GHz, ATI Mobility Radeon HD 3200, zorin 6.4 core
Acer Aspire One zg5, Intel Atom N270, 1.6 GHz, integreret grafik, 1gb ram, 160 gb hd. (Mint 17.3 Mate)
Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Birthe » tors 30. nov 2017 20:16

Hej Måns,

Drag and drop er ikke det eneste "Mini Browser" er god til. Jeg har stadig mange Tiddlywikier i dropbox. Arlen Beilers, Tiddlywiki in the Sky for Dropbox virker godt. Jeg havde åbnet en TW5 via denne, men ville gerne se flere og kunne ikke lige huske linket. Fandt det i Mini Browser - og faktisk hele mit dropbox indhold med. Det er helt sikkert den hurtigste måde at finde sine dropbox wikier på.

TWinthe SKYMiniBrowser.png
Det er ganske vist ;-)

Det virker lige godt, om vi giver adgang til hele dropbox eller blot til app folderen :lol: :lol: :lol:

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Birthe » søn 3. dec 2017 15:28

Hej Måns,

Jeg har endnu engang forsøgt mig med bj's Visual Editor. Jeg savner den egentlig ikke, men efterspørgslen er der. Plugin virker som det skal m.h.t. funktioner, men jeg opnår ikke knap udseendet som vi ser på http://bjtools.com. Det betyder, at editoren ser lidt "ufærdig" ud.
Har du nogen anelse om, hvordan jeg evt. kan opnå det?

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Måns » søn 3. dec 2017 22:36

Hej Birthe
Birthe skrev:Jeg har endnu engang forsøgt mig med bj's Visual Editor. Jeg savner den egentlig ikke, men efterspørgslen er der. Plugin virker som det skal m.h.t. funktioner, men jeg opnår ikke knap udseendet som vi ser på http://bjtools.com. Det betyder, at editoren ser lidt "ufærdig" ud.
Har du nogen anelse om, hvordan jeg evt. kan opnå det?

Ck editor skal jo hentes og pluginnet skal pege på mappen med alle filerne.
BJs forklaring
Hvis det ikke virker lokalt kan vi jo prøve at installere mappen på min ftp.
Jeg har vist gjort det før - for længe, længe siden...

Kigger efter ....

:red-cheers: :red-cheers: :red-cheers:

Redigeret Check måns.dk/CK

Ud fra BJs beskrivelse skal ck-editoren køres af en lokal server.... eller fra en ekstern URL.
Jeg tror aldrig jeg er lykkedes med det første.
Hvis du er tilfreds med layoutet af min CK editor skal du da bare bruge den! ;)

Mvh Måns
Quote: "Give a man a tiddler and he might digest it today, show a man how to use TIddlyWiki and he'll be writing his own tiddlers for a lifetime .."
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Havbro, Aars, Himmerland, Nordjylland, Jylland, Danmark
Brugererfaring med Linux:: Øvet

Indlægaf Birthe » søn 3. dec 2017 23:35

Hej Måns,

Det er ikke nødvendigt at installere det. Visual editor virker i alle mine wikier, dropbox, tiddlyspot og tiddlywiki locations. Det har virket hele tiden. Jeg savnede blot synet og fornemmelsen af egentlige knapper og 2-3 af de muligheder, som der er skrevet om.

Jeg fandt ud af, at det hele hang sammen med CKeditor version. Det virker fra 4.3.2 som Bj bruger http://bjtools.tiddlyspot.com. Den nyeste udgave af hans plugin er et par år yngre og virker bedre. Jeg har testet med version 4.7.3 - og der mangler knapperne. Der er knapper, men mangler et par stykker ved brug af 4.5.6.

Jeg er nået frem til at indsættes
Kode: Vælg alt
<script src='https://cdnjs.cloudflare.com/ajax/libs/ckeditor/4.5.3/ckeditor.js'></script>
i $:/plugin/bj/visualeditor/includelib gemmes og genopfriskes endnu en gang, så er den der, med det nyeste plugins ny type format. Denne gang er det tydeligt mærket i type valgboksen og der er ligeledes også kun en type af vælge imellem til dette brug. ckeditor adapter plugin er nu version 1.11.0.

Ingen grund til at installere noget, det virker OGSÅ på trixie har prøvet, men har slettet det igen, fordi jeg har rigeligt i gang i den wiki.

Tidligere var ckeditor langsomt ved hentning fra nettet fordi det blev indlæst i en iframe. Det gav bj problemer med formaterne og mange eksperimenter med det. Men jeg kunne huske, at det siden version 4.5-et eller andet blev beskrevet i Google gruppen som meget hurtigere og iframen, der gerne ville hænge ud over underkanten på tiddlerne, ja den er pist forsvundet. Ud over de synlige knapper ikke blot ikoner på stribe giver det også styles, font, size o.s.v. det var dem, jeg gerne ville have med blandt andet.

Jeg tænker at den godt kan være praktisk i en slags redskabs wiki. Der vil jeg også bruge Tiddlywikies normale editor og Kimmel plugins til import og meget mere.

Din ckeditor er fin og bruger samme type. Tak og du er godt nok hurtig :thumbup: :thumbup:
Jeg har fundet ud af, at jeg faktisk bedst kan lide din ckeditor, den ser mere overskuelig og ordentlig ud. Hvis du vil se den, jeg skrev om er den her: http://pinky-tabs.tiddlyspot.com/#Wysiwyg%20demo. Tiddlyspot er jo http og ckeditor https, så det er fascinerende, at det virker.

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Birthe » man 4. dec 2017 17:27

Hejsa,

Jeg har tumlet med en tiddler, der ikke ville vise sin titel i min TOC. Jeg har overvejet alt muligt lige fra mulige ulovlige tegn i titel, mine eksperimenter med drag and drop samt naturligvis tegnsætning og stavefejl. Lige klog blev jeg. Jeg kom i tanker om, at pågældende tiddler har sin oprindelse i en anden TW5. Ganske rigtigt der var et caption felt og det var uden indhold. Hidtil har jeg opfattet at indholdsfortegnelsen viser titlen med mindre der er et caption felt, men ikke at et tomt caption felt hindrer visning af titel. Skønt titlen ikke blev vist, kunne den ses, når musen førtes ind over, klik på ikon åbnede også den rigtige tiddler.

Håber det kan forebygge tilsvarende tidspilde hos andre.

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Birthe » man 11. dec 2017 09:46

Hej Måns,

Jeg har ikke haft held med tiddlyserver versioner efter 2.0.6. For version 2.0.7 står, at der ikke længere anvendes npm install, men et eller andet mangler, for køre gør den ikke.
Version 2.0.8 og 2.0.9 lader til at give fejl ved gem vurderet ud fra TW Google gruppe og issues på github. Jeg undrer mig såre, for de fejl jeg ser, ser jeg i terminalen, når jeg forsøger at køre serveren. Det drejer sig i alle tilfælde om fejl i modules, som nu skulle være inkluderet i den hentede pakkede fil.
Der er ikke mange brugere, der har kommenteret tiddlyserver, og det har i næsten alle tilfælde været windows brugere, der anvendte tiddlyserver bundle og den fine start knap til Windows. Derudover de meget avancerede brugere.
De gange, jeg har spurgt, har jeg fået at vide, at det er nemt. :oops:

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Birthe » man 11. dec 2017 17:41

Hej Måns,

Pause et par timer og tiddlyserver 2.0.10 udkom. Jeg fulgte linket og så, at den allerede var opgivet og erstattet af 2.0.11. God beslutning, Den virkede også for mig på linux. :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Indrømmet jeg havde nok også misforstået noget om, hvor mange af de pakkede filer, der skulle hentes og hvor de skulle ligge. Prøv en mulighed ad gangen og udelukkelses metoden fører til resultat. Tiddlyserver er blevet bedre i visning af foldere og filer, således så jeg straks, at en af mine dropbox filer, bookmarks igen, var blevet til en nul fil. SUK.

settings.json er lumsk. Jeg fik først tiddlyserver til at køre OG gemme, da jeg indsatte følgende:

Kode: Vælg alt
    "backupDirectory": "",
    "etagWindow": 0,
    "etag": "",
    "useTW5path" : false

Sagen er jo, at angiver vi diverse branches i tree, så har alle nok ikke backup folder samme sted, og så ses 500 fejl, kan ikke gemme, genopfrisk browser og alt det.

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Foregående

Tilbage til TiddlyWiki supportforum