TiddlyWiki5

Spørgsmål og svar ang. brug

Re: TiddlyWiki5

Indlægaf Birthe » tors 2. nov 2017 21:23

Hej Måns,

Modals løber også hurtigt tør for hukommelse. Jeg kan huske, at Jeremy gav en forklaring (men ikke selve forklaringen), da en hel del i gruppen forsøgte at bruge modals til billedalbums. Det var omkring 2014-15. TW er blevet optimeret en del siden da, men vi skal tænke på mobiler og tablets også.

Måns skrev:Jeg kan jo bare iframe en præsentation lavet i en kopi af din wiki!!

Det har jeg selv brugt et par gange, men aldrig i modal. Det er oplagt at forsøge, da det vil passe fint med din øvrige opsætning.
Fremviser wikien er gammel nu, TW har udviklet sig og specielt mht. draggable, som eks. draggable, som eks.
Jeg lavede en forenklet udgave, men er bange for at den er druknet i "hvor er hvilken TW havet". Jeg leder aktivt, for husker tydeligt, at der var andet indhold, jeg SKAL bruge nu. Jeg siger til, hvis den dukker op.

Måns skrev:Hvilken er den smarteste måde at ændre det på?
Et særligt stylesheet sandsynligvis - men er der flere tilstande af et link som skal adresseres på en gang?

Jeg ændrede uhæmmet direkte i neonize paletten i den wiki jeg bruger for øjeblikket. Jeg er ikke stødt på bivirkninger (endnu :wink: )
Det drejer sig jo blot om external links - de er tydeligt blå, til de er besøgt, hvide ved hover og besøgte links var mørk lilla- agtige, jeg gjorde blot farven lysere - med vilje ikke så lys, så den helt ville falde væk på helt lys baggrund, skulle vi få brug for det.

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Lenovo T500 Intel Core 2 Duo 2.53 GHz, 2 GB DDR3, 160GB 7200rpm, ATI Mobility Radeon HD 3650, Mint 17.2 Mate
Lenovo X100e 2gb ram, AMD Athlon Neo MV-40 / 1.6 GHz, ATI Mobility Radeon HD 3200, zorin 6.4 core
Acer Aspire One zg5, Intel Atom N270, 1.6 GHz, integreret grafik, 1gb ram, 160 gb hd. (Mint 17.3 Mate)
Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Odense, Fyn
Brugererfaring med Linux:: Lidt øvet

Indlægaf Måns » lør 4. nov 2017 11:28

Hej Birthe
Birthe skrev:Jeg lavede en forenklet udgave, men er bange for at den er druknet i "hvor er hvilken TW havet". Jeg leder aktivt, for husker tydeligt, at der var andet indhold, jeg SKAL bruge nu. Jeg siger til, hvis den dukker op.

Det kender jeg godt :grin: :whistle: :whistle:

Noget helt andet er at jeg kunne tænke mig at bruge din bg-class definition til at ændre på baggrundsfarven - evt. også tekstfarven..
Hvordan gør jeg det?

Jeg har lokaliseret at du bruger $:/core/ui/ViewTemplate/body til definitionen.
I en opdateret udgave af samme har jeg forsøgt at indsætte definitionen således at den ser ud på denne måde:
Kode: Vælg alt
\define getclass() body $(bg)$
<$set name="bg" value={{!!bg-class}}>
<div class=<<getclass>> >

<$reveal tag="div" class="tc-tiddler-body" type="nomatch" state=<<folded-state>> text="hide" retain="yes" animate="yes">

<$list filter="[all[current]!has[plugin-type]!field:hide-body[yes]]">

<$transclude>

<$transclude tiddler="$:/language/MissingTiddler/Hint"/>

</$transclude>

</$list>

</$reveal>
</div>
</$set>

Det ser dog ikke ud til at virke når det står alene..
Hvis jeg anvender det sammen med resten af dit tema - så virker det..

Kan du fortælle mig hvad jeg mangler?

:red-cheers: :red-cheers: :red-cheers:

Mvh Måns
Quote: "Give a man a tiddler and he might digest it today, show a man how to use TIddlyWiki and he'll be writing his own tiddlers for a lifetime .."
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Havbro, Aars, Himmerland, Nordjylland, Jylland, Danmark
Brugererfaring med Linux:: Øvet

Indlægaf Birthe » lør 4. nov 2017 12:07

Hej Måns,

HM, har du i stylesheet følgende:

.myClass {
  background: lightblue;
}

Opdateret til nugældende version af TW, skrev Pmario i TW gruppen om customininlinestyle fields, hvilket fik Riz til at skrive

Det 3 eksempel har jeg været en flittig bruger af. Jeg har dog kaldt det bcstil for at kunne skelne, hvis jeg importerer tiddlere fra andre. I TW'er hvor jeg bruger det meget, har jeg ændret $:/core/ui/Buttons/new-tiddler så feltet bcstil oprettes i alle ny tiddlere.

<$button tooltip={{$:/language/Buttons/NewTiddler/Hint}} aria-label={{$:/language/Buttons/NewTiddler/Caption}} class=<<tv-config-toolbar-class>>>
<$list filter="[<tv-config-toolbar-icons>prefix[yes]]">
<$action-sendmessage $message="tm-new-tiddler" bcstil="stil"/>
{{$:/core/images/new-button}}
</$list>
<$list filter="[<tv-config-toolbar-text>prefix[yes]]">
<span class="tc-btn-text"><$text text={{$:/language/Buttons/NewTiddler/Caption}}/></span>
</$list>
</$button>

Det er samtidig let at ændre knappen, hvis vi ønsker tags (ja til flere tags, men ikke nogen der består af flere ord - uden yderligere ændringer) eller flere felter. Angiv en kort og neutral værdi eller blot true i feltet, så er du sikker på, at det bliver oprettet.

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Lenovo T500 Intel Core 2 Duo 2.53 GHz, 2 GB DDR3, 160GB 7200rpm, ATI Mobility Radeon HD 3650, Mint 17.2 Mate
Lenovo X100e 2gb ram, AMD Athlon Neo MV-40 / 1.6 GHz, ATI Mobility Radeon HD 3200, zorin 6.4 core
Acer Aspire One zg5, Intel Atom N270, 1.6 GHz, integreret grafik, 1gb ram, 160 gb hd. (Mint 17.3 Mate)
Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Birthe » lør 4. nov 2017 17:05

Hej Måns,

Jeg har bland andet anvendt metoden omtalt i mit forrige indlæg her:.

1.) Jeg har leget med Alex idé vedrørende dokumentations macro. Jeg bruger det til at vise og udtrykke mig med min favicon.ico.

2.) Ikoner på $:/core/macros/toc , der kan via kontrol panelet vælges imellem 3 forskellige (absolut Jed Carty inspireret). Klik på ikonet, hvis du vil udfolde mappen, klikker du på tiddler titel åbnes den i story.

3.) Jeg har "leget" med såvel Ton Gerners og BJ's udgaver af story tabs. Den anvendte er mest Ton Gerners, men med ændringer, så den bedre matcher både min anvendte palette og andre paletter for den sags skyld - og lidt andet småtteri. Mest m.h.p. luk knapppen, visningen af links samt tiddlywkien baggrundsfarve. Jeg ønskede også at kunne lukke dem alle på en gang eller at kunne oprette en ny tiddler derfra, hvis sidebar er skjult f.eks.

4.) Desuden $:/palettes/Girly (ret pink)

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Birthe » søn 5. nov 2017 14:44

Hi Måns,

Der er meget vedrørende Tiddlywiki, jeg ikke forstår, indrømmet. Det plejer dog ikke at være brugbarheden. I en nylig tråd her:
Eksemplet https://mauloop.github.io/tw5-custom-templates/, vises fint, men hvad kan det bruges til? Jeg har prøvet forskelligt, men den wiki er ændret så meget, at det er svært at tilføje noget, gå videre med den. I mine forsøg listes tiddlerne i home tiddleren, men både over titlen og på listen. Over titlen vises helt enkelt indholdet i tekst feltet. Hvordan opnår man så indhold?

Det minder mig om et tidligt eksempel af Alberto Molina, vist fra dropbox link og ikke tilgængelig længere, som hurtigt blev fraveget og blev til super wikierne, vi alle kender. Den blev også indledt med en tilsvarende genstridig home tiddler, som blandt andet Tobias Beer forklarede var årsag til mange bivirkninger.

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Birthe » man 6. nov 2017 18:24

Hej Måns,

Jeg har i lang tid været interesseret i en mere generaliseret mini browser. Se min forbedrede Udgave her:. Kun den ene tiddler er nødvendig. Den grimme tiddler baggrund, skyldes, at jeg har fjernet indholdet i mit stil felt af TRÆK venlige grunde.
Mini browser tilpasser sig omgivelserne, idet farverne er taget fra knap farve og fane baggrund, tooltips er taget fra sprog tiddlerne. De to steder, select bookmark/vælg bogmærke klares via et felt, så der ikke skal ledes i "kaos".
Nye bogmærker oprettes med tiddler titel, felt=location værdi= ditLink,samt et tag for gruppen. Det passer perfekt med tiddlyclip.

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Birthe » tors 9. nov 2017 18:03

Hej Måns,

SAVNER TIDDLYSPOT!

Først på ugen, smuttede en TW og jeg kunne desværre senere gendanne fra tiddlyspot backup - desværre, fordi der intet havde været i vejen med MIN wiki, der havde blot i en kortere periode ikke været adgang til tiddlyspot. Det er gået normal siden - det vil sige, jeg har ikke bemærket andet før i går midt på formiddagen. TW ville ikke gemme til spot. Da jeg den sidste tid har haft en del browser nedbrud resulterende i nul filer, forsøgte jeg at genopfriske min wiki i forsøget på at undgå browser forsøg på gem på vej i udu. Sort skærm. Forsøgte adgang til tiddlyspot backup, nul adgang. Det dæmrede, at tiddlyspot var nede. Siden har jeg kunne indlæse fra tiddlyspot - dog ikke hele tiden, men gemme det er helt forbi.

Mens hele TW-G-gruppen har været ophidset og testet løs af gemme muligheder for lokal filer, kedede tiddlyspot sig og blev jaloux, var en venindes forsøg på forklaring :lol:

Forsøg på positivisme fra ego. Vi to kan ikke huske, hvilke wikier vi har hvor og med hvilket indhold. Derfor kan vi ikke savne TW'er fra dansk tiddlyspace eller tiddlyspace.com. Måske behøver vi snart heller ikke bekymre os om, hvad vi evt. har på tiddlyspot! Kommende ny wiki'er bliver mindre omfangsrige, fordi vi ikke kan finde plugins og macro'er fra andre heller ikke eksisterende Tiddlyspot wikier - huhej hvor det går.
Måske behøver vi så heller ikke flere klageskrivelser om, at det ikke er til at finde noget i gruppen, at der ikke er nogen systematisk vedligeholdlt listning af plugins, temaer osv.

Vi skal huske, at man kan komme langt med en frisk tom TW fra tiddlywiki.com og udvikle kreativiteten.

Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaargh!
Birthe
Mvh. Birthe

Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Birthe » lør 11. nov 2017 18:26

Hej Måns,

Siden tiddlyspot er nede, viser jeg i stedet et billede.

Anakronisme.png
Kan det kaldes anakronistisk søgning?

Jeg er sikker på, at du af søgeresultatet kan se, hvad jeg pønser på. Det sinker søgningen noget, når alt det procent af kanter halløj også skal indregnes og indlæses. Hm, måske til mere afgrænset brug :scratch:

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Birthe » tirs 14. nov 2017 20:16

Hej Måns,

Så virker tiddlyspot igen, herligt. Jeg fejrede det med straks at oprette et nyt spot. Mine wikier på tiddlyspot, kan gemme til spot. Jeg kunne oprette et nyt, men jeg kunne ikke uploade min TW fra fil til spot. Det varede en rum tid, før det gik op for mig, at det nok skyldtes, at Mint på min computer har oversat download mappen til hentede filer. Den fil jeg ville uploade lå derfor i hentede filer/tiddlywikilocations. Efter flytning af filen til mere passende benævnt mappe kunne den gemmes til tiddlyspot.

En anden ting er, at jeg heller ikke kunne opgradere en wiki på tiddlywiki.com/upgrade og gemme direkte til spot, hvad jeg ellers har kunnet fra chromium. Jeremy har i løbet af weekenden ændret tiddlywiki.com fra http til https og tiddlyspot er fortsat http, så jeg gætter på, at det er årsagen.

I begge tilfælde er fejlmeddelelsen den samme, nemlig origin of file osv. Samme fejl ses i mange uheldige kombinationer som indtræder med en del af de nye gem til fil muligheder, så mon ikke der i TW-gruppen kommer en del spørgsmål til netop dette.

BJ's saver har jeg mistænkt for de filer, der lejlighedsvist oprettes i min folder tiddlywiki locations. Somme tider skrive, ændre og slette beskyttede benævnt "unconfirmed nummer.crdownload". Hvorfor oprettes de og hvordan slipper jeg af med dem igen - og skal jeg overhovedet det?

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Birthe » ons 15. nov 2017 22:57

Hej Måns,

Hvis du har de vises sten til heldig opgradering af TW på spot. Jeg kan godt downloade, bruge tiddlywiki.com/upgrade og gemme upgrade.html. Det er også med større eller mindre held lykkedes mig at uploade filerne til tiddlyspot igen. MEN for nogen filer går det smertefrit, for andre kan jeg ikke finde en logik, der matcher det oplevede.. Nemlig, at der ofte skal mange forsøg til, hvor mine download foldere fyldes med tiddlywiki.html og upgrade.html filer SUK. Når TW'en så endelig ER uploaded til tiddlyspot, kan jeg ikke gemme, det jeg laver til spot igen. Jeg VED at password er det rigtige, jeg ved at det matcher browserens gemte password.
Det ER lykkedes mig at vinde kampen ved ca. 12 opgraderinger, men det foregår nærmest ved stædigt at blive ved. Rent ud sagt uholdbart. Jeg er dog fremturet, fordi jeg forudser at det snart bliver lige så problematisk med firefox.

Det er ikke navngivning med mystiske navne med mellemrum eller mærkelige tegn. Heller ikke på filerne, der er problemet.

Mvh. Birthe
PS: jeg bruger Chromium 32 bit på linux Mint til ovenstående.
Mvh. Birthe

Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

ForegåendeNæste

Tilbage til TiddlyWiki supportforum