TiddlyWiki5

Spørgsmål og svar ang. brug

Re: TiddlyWiki5

Indlægaf Birthe » søn 10. sep 2017 21:31

Hej Måns,

Jeg kan ikke længere gemme en lokal tiddlywiki. Det vil sige, de 2 jeg havde indlæst i fane og godkendt med "katten" vil stadig godt gemme, men ikke en frisk hentet TW5. Katteikonet er synligt, jeg har klikket og godkendt, men det nytter ikke.

Er du opmærksom på, at der er opdatering til BLC plugin?

REDIGERET:: :lol: Jeg kan gemme igen. Problemet er faktisk dit navn, Måns - eller rettere at jeg havde en folder ved dette navn, hvor jeg havde forsøgt at samle nogle eksempler. Folderen har ikke givet problemer, når jeg bruger Windows, men med Linux Mint gør den.

Kulturelt: skal du i Reveal plugin åbne $:/plugins/telmiger/lib/language og ændre til da-DK, så bliver der oversat en anelse mere. Indrømmet Thomas har opdateret en del siden jeg sidst oversatte - der er en del som stadig nødvendigvis må gøres direkte i plugin, hvis man vil have det hele med.

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Lenovo T500 Intel Core 2 Duo 2.53 GHz, 2 GB DDR3, 160GB 7200rpm, ATI Mobility Radeon HD 3650, Mint 17.2 Mate
Lenovo X100e 2gb ram, AMD Athlon Neo MV-40 / 1.6 GHz, ATI Mobility Radeon HD 3200, zorin 6.4 core
Acer Aspire One zg5, Intel Atom N270, 1.6 GHz, integreret grafik, 1gb ram, 160 gb hd. (Mint 17.3 Mate)
Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Odense, Fyn
Brugererfaring med Linux:: Lidt øvet

Indlægaf Måns » man 11. sep 2017 14:36

Hej Birthe
Birthe skrev:Er du opmærksom på, at der er opdatering til BLC plugin?

Kulturelt: skal du i Reveal plugin åbne $:/plugins/telmiger/lib/language og ændre til da-DK, så bliver der oversat en anelse mere. Indrømmet Thomas har opdateret en del siden jeg sidst oversatte - der er en del som stadig nødvendigvis må gøres direkte i plugin, hvis man vil have det hele med.

Jep - Jeg har fået den nye "sammenklapsfeature" med i Twello (blc).
Det var helt umuligt for mig at få Telmigers nye "bells & wistles" med i et forsøg på at opdatere - så det endte med at jeg tog hans eksempeldokument og overførte mine tiddlere til det i stedet.
Det virker :thumbup: :clap:

:red-cheers: :red-cheers: :red-cheers:
Mvh Måns
Quote: "Give a man a tiddler and he might digest it today, show a man how to use TIddlyWiki and he'll be writing his own tiddlers for a lifetime .."
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Havbro, Aars, Himmerland, Nordjylland, Jylland, Danmark
Brugererfaring med Linux:: Øvet

Indlægaf Birthe » tirs 12. sep 2017 19:05

Hej Måns,

Jeg har "leget" med din tiddler Rediger tekst i nyt vindue. Jeg tog tag NightReader alvorligt og ændrede dit stylesheet $:/MMStyles.

Der er naturligvis nogle bivirkninger, alle tiddler som åbnes med åbn i eksternt vindue ser nu sådan ud.

Kode: Vælg alt
.tc-tiddler-frame textarea.tc-edit-texteditor {
        background-color:#e6e7fe; 
}

.tc-tagged-NightReader {
   background-color:black;
        border: solid 1px black;
   color: #e6e7fe
   padding: 35px 35px;
}

.tc-tagged-NightReader .tc-tiddler-body {
   font-size: 2.1em;
}

.tc-tagged-NightReader .tc-tiddler-frame {
}

html body.tc-body.tc-single-tiddler-window {
       color:white;
       font-size:1.5em;
}

html body.tc-body.tc-single-tiddler-window .tc-tiddler-frame {
       padding:0 0;
}

html body.tc-body.tc-single-tiddler-window .tc-tiddler-frame textarea.tc-edit-texteditor {
       background-color:green;
       color:white;
       border: solid 1px green;
       font-size: 2.1em;
}

Jeg ændrede også en select, fordi jeg gerne ville have tiddlerne sorteret efter tag, men også gerne kunne vælge tiddlere uden tags. Jeg finder det også praktisk, at valg af første mulighed: Vælg tiddler til redigering, så tømmes redigerings feltet.

Kode: Vælg alt
<$select tiddler="$:/state/side-edit-tiddler" tag="input">
<option>__''Vælg en tiddler til redigering''__</option>
     <$list filter="[!is[system]tags[]sort[tag]sort[title]]" variable="mytag">
<optgroup label=<<mytag>>>
<$list filter="[tag<mytag>]">
      <option><$view field='title'/></option>
 </$list> 
</optgroup>
</$list>
<option>__''Uden tags''__</option>
<$list filter="[!is[system]untagged[]sort[title]]">
<option value=<<currentTiddler>>><$text text=<<currentTiddler>>/></option>
</$list>
</$select>

<div class="tc-tiddler-frame">
<$edit-text tiddler={{$:/state/side-edit-tiddler}} class="tc-edit-texteditor"/>
</div>

NEMMERE: prøv min ny knap

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Lenovo T500 Intel Core 2 Duo 2.53 GHz, 2 GB DDR3, 160GB 7200rpm, ATI Mobility Radeon HD 3650, Mint 17.2 Mate
Lenovo X100e 2gb ram, AMD Athlon Neo MV-40 / 1.6 GHz, ATI Mobility Radeon HD 3200, zorin 6.4 core
Acer Aspire One zg5, Intel Atom N270, 1.6 GHz, integreret grafik, 1gb ram, 160 gb hd. (Mint 17.3 Mate)
Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Birthe » tirs 12. sep 2017 20:35

Hej Måns,

Indrømmet jeg får mere og mere myrekryb over, hvordan vi dog skal kunne gemme enkelt fil Tiddlywiki lige om lidt. Der har været en del diskussion om Arlen Beilers Tiddlyserver https://github.com/Arlen22/TiddlyServer.

Jeg fik en af de første udgaver til at fungere på min segnefærdige Windows computer, men fik det aldrig til at virke med Linux. Jeg har naturligvis spurgt på forskellig vis og fået at vide, at det da virker nu på MAC, Linux og Windows, men har endnu tilgode at høre noget fra TW brugere som ikke bruger Windows, at det OGSÅ kan få det til at virke og sætte det hele korrekt op.

Jo mere Tiddlyserver udvikler sig, jo sværere har jeg ved at forstå forklaringen. Mon ikke der bliver ragnarok om en måneds tid?

Jeg testede Pale moon portable. Jeg kunne installere tiddlyclip og den gamle udgave af Tiddlyfox. Begge virker. Træerne vokser dog ikke ind i himlen, Stor RØD advarsel, ved indlæsning af "kulturen". Det er specielt reminder der reageres på.

Firefox ESR portable er et oplagt valg til Windows, men til linux kan dette være en løsning https://www.airaghi.net/en/2017/03/22/install-mozilla-firefox-portable-on-linux

Til brug af "Fallback saver" Mark S's bat fil:

Det er jo oplagt at lægge Firefox esr portable på en usbpen. Det har jeg nu gjort til både Windows og Linux.
Til linux er usb pen formateret til ext3, gjort med gparted. Derefter er root ejer af rettighederne, hvilket jeg ændrede ved at åbne i fil browseren som administrator. (kan selvfølgelig også gøres via terminalen, men grafisk er nok nemmere for mange.

Jeremy havde et indlæg om Beaker browser, som udløste et forsøg på at installere den. Det gav mange fejl meddelelser. Pmario forklarede senere på samme dag, nøjagtigt, hvad jeg havde oplevet - og ydermere, at Beaker browser fremover slet ikke ville være egnet til gemme tiddlywiki i.

mklauber lavede Tiddlyserver 1, der minder temmelig meget om Tiddlydesktop. Nem løsning, der virkede uden problemer på Windows og linux.

Efter forsøget med Beaker browser, var der ændret i min nodejs installation. Jeg fik derfor ideen at teste Arlen Beiler's Tiddlyserver 2.0.6 igen. Nu virker den fint OGSÅ for mig. :grin:

Gemme panik aflyst. :grin:

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Birthe » fre 29. sep 2017 04:45

Hej Måns,

Tiddlyserver som Mac app.

Jeg spekulerer nu lidt over, hvad fordelen er ved det? Der må forventes en del opdaterede versioner fremover og være adgang til redigering af settings.

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Birthe » søn 1. okt 2017 20:39

Hej Måns,

Jeg øjnede lige chancen for en rækketæller til mit strikke spot. Danielo's http://mathmacros.tiddlyspot.com/#Basic%20example. Tobias Beer har en tilsvarende calc http://tb5.tiddlyspot.com. Det virker fint på begge de herrers sider, der vises fint 0, når det lige passer med regnestykket. Efter import til egen wiki ser jeg fra Danielo et tomt felt, fra Tobias NaN. Begge taler om initialisering af start værdi i felt. Jeg forstår blot ikke hvordan, kan du evt. hjælpe?

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Birthe » tors 19. okt 2017 00:40

Hej Måns,

Efterhånden er vi vist nærmest godt forkælede med løsninger på gemme problemet.
Jeremy Rustons Tiddlydesktop 0.0.9 omtalt her: https://groups.google.com/d/msg/tiddlywiki/VBi8hqpf-B8/cTxQVqeXAAAJ og kan hentes her: https://github.com/Jermolene/TiddlyDesktop/releases/tag/v0.0.9

Virker fint på Windows 7,men starter ikke på Linux Mint Mate 17.3 (Fejlmeddelelse som sidste version noget med et delt bibliotek, der mangler).

REDIGERET: Jeg fulgte vejledningen her: og så virkede det med en fin ikon i startmenuen under tilbehør. Der vises nu også, når programmet er startet en lille sort kat i panelet. JUHUUUU.

buggyj bsaver omtalt her: hentes her:

Testede på Windows 7 med Chrome. Installeredes tilsyneladende uden problemer, meldte fejl ved forsøg på gem, TW var ikke i rigtig folder var beskeden, men TW var i folderen tiddlywikilocations under download folderen, som angivet i readme filen. (Pmario mener at der er fejl i path angivelsen i programmettil windows)

Testet på Linux Mint Mate 17.3 med chromium 32 bit. Installation uden problemer og virker helt som forklaret.

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Birthe » ons 25. okt 2017 17:33

Hej Måns,

Jeg aner ikke om mine overvejelser her er vrøvl eller gode nok. Efter at have oprettet adskillige og møjsommelige tiddlere i flere lokal wikier (enkelt fil), ville min browser (firefox) ikke gemme mere. Jeg tænkte, at det nok var ved at være for lidt hukommelse, skønt den røde advarsel endnu ikke var set. Det plejer så at ende med browser nedbrud og af og til 0 wikier.

Hm, jeg kunne fortsat nemt bruge andre programmer osv. på computeren. Jeg tænkte, hvorfor ikke lige prøve node.js og tiddlywiki server, måske jeg kunne trække de tiddlere over, at måske en data folder wiki med tiddlere stykvis ikke var så krævende. Forud lukkede jeg de faner, jeg kunne undvære osv og alt det der, men lokal wikierne ville ikke gemme fortsat. Det lykkedes at trække tiddlerne over og gemme via tiddlywiki serveren. Opfriske de besværlige faner med lokal wikier samt nedlukke firefox uden nedbrud. Efter genstart kunne tiddlerne så blot trækkes tilbage, hvor de helst skulle have været hele tiden.

Det virkede i dette tilfælde, men selv uden tror jeg godt, at jeg kan blive glad for brug af node.js og tiddlywiki server.

Mvh. Birthe - med et stort og lettet smil.
Mvh. Birthe

Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Måns » lør 28. okt 2017 18:55

Hej Birthe
Birthe skrev:Jeg aner ikke om mine overvejelser her er vrøvl eller gode nok. Efter at have oprettet adskillige og møjsommelige tiddlere i flere lokal wikier (enkelt fil), ville min browser (firefox) ikke gemme mere. Jeg tænkte, at det nok var ved at være for lidt hukommelse, skønt den røde advarsel endnu ikke var set. Det plejer så at ende med browser nedbrud og af og til 0 wikier.
....
Det virkede i dette tilfælde, men selv uden tror jeg godt, at jeg kan blive glad for brug af node.js og tiddlywiki server.

Godt at høre du er begyndt at bruge de lokale serverløsninger :-) Så er du også mindre påvirket af diverse browseres forskellige håndtering af adgang til lokale filer!

Mht. Det akutte problem du havde - kunne du så ikke have brugt din egen og Arlens opdagelse af at man kan gemme tiddlere direkte på bogmærkelinjen?
Siden jeg læste jeres tråd om det har jeg tænkt at man blot bør have en "TW-ambulance-mappe" på bogmærkelinjen og trække tiddlere derover i tilfælde af problemer..
Jeg bruger chrome på alle mine enheder og har adgang til bogmærker på tværs af dem.
Det må inkludere tiddlere der er gemt i en sådan mappe!
:red-cheers: :red-cheers: :red-cheers:
Mvh Måns
Quote: "Give a man a tiddler and he might digest it today, show a man how to use TIddlyWiki and he'll be writing his own tiddlers for a lifetime .."
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Havbro, Aars, Himmerland, Nordjylland, Jylland, Danmark
Brugererfaring med Linux:: Øvet

Indlægaf Birthe » lør 28. okt 2017 21:01

Hej Måns,

Fint udtryk, TW-ambulance-mappe. :lol: :lol: :thumbup:
Måns skrev:Mht. Det akutte problem du havde - kunne du så ikke have brugt din egen og Arlens opdagelse af at man kan gemme tiddlere direkte på bogmærkelinjen?
Siden jeg læste jeres tråd om det har jeg tænkt at man blot bør have en "TW-ambulance-mappe" på bogmærkelinjen og trække tiddlere derover i tilfælde af problemer..
Jeg bruger chrome på alle mine enheder og har adgang til bogmærker på tværs af dem.

Jeg overvejede det, men som nævnt frygtede jeg browser nedbrud. Ved genstart husker browser så blot, hvad der var SIDST, den blev lukket regelret ned. Desuden, er det ikke blot link til tiddler, der gemmes i en evt. ambulance mappe? Det link er der vist ikke meget ved, HVIS browser når at bryde sammen og tiddleren ikke var gemt i den oprindelige TW.
:scratch: :scratch: Trues vores tiddlere gælder alle knep. Jeg får straks trang til at oprette en data folder wiki, en Skadestue wiki, der kan tage over, når ambulance mappen har gjort "sit". Se det er sundsheds digitalisering, der VIL noget. :wink:

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

ForegåendeNæste

Tilbage til TiddlyWiki supportforum