TiddlyWiki5

Spørgsmål og svar ang. brug

Re: TiddlyWiki5

Indlægaf Birthe » tors 11. maj 2017 21:56

Hej Måns,

I anledning af spørgsmålet Can I have a word counter for the words in the entire TW?, som er blevet genfremsat et par gange nu.
Der er løsninger som tæller pr. tiddler. Jeremy's script løsning, som tæller alle tiddlere med et givet tag. Spørgeren ønsker word count for hele Tiddlywikien. Jeg tvivler i grunden på, om det er rigtigt, da alt i Tiddlywiki jo er tiddlere. Men kan man ikke bruge et filter, der vælger hvilke tiddlere som åbner i story. Højreklikke og vælge marker alt for dernæst at bruge en af de utallige bookmarklets som findes, som tæller afmærket tekst?

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Lenovo T500 Intel Core 2 Duo 2.53 GHz, 2 GB DDR3, 160GB 7200rpm, ATI Mobility Radeon HD 3650, Mint 17.2 Mate
Lenovo X100e 2gb ram, AMD Athlon Neo MV-40 / 1.6 GHz, ATI Mobility Radeon HD 3200, zorin 6.4 core
Acer Aspire One zg5, Intel Atom N270, 1.6 GHz, integreret grafik, 1gb ram, 160 gb hd. (Mint 17.3 Mate)
Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Odense, Fyn
Brugererfaring med Linux:: Lidt øvet

Indlægaf Birthe » lør 13. maj 2017 01:59

Hej Måns,

https://www.version2.dk/artikel/windows-10-s-tillader-ikke-chrome-eller-firefox-1076526. Det vil ikke være livret for tiddlywiki-folket.

I tiddlywiki gruppen har været en del tråde efterhånden med folk, som anvendte chromebooks og havde vanskeligheder. Der har været diskussion af browser ændringerne specielt af Firefox til mere og mere at ligne Chrome.

Læsning af ovenstående giver andre tanker. Nemlig at flere og flere OS'er ikke tillader folk at installere andet end eget - og selv i tilfælde af mulighed er det nærmest et skin, der får browseren til at ligne med hensyn til knapper og virke mht. synkronisering, men i virkeligheden kører det hele på systemets betingelser- altså helt det samme som den "indbyggede" browser.

Det kan give myriader af support spørgsmål fremover, når vi taler om browser plugin, virker - virker ikke osv. Hvilket monstrum, fra hvilken leverandør bruger du - model nummer før eller efter indhegningen - osv.

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Lenovo T500 Intel Core 2 Duo 2.53 GHz, 2 GB DDR3, 160GB 7200rpm, ATI Mobility Radeon HD 3650, Mint 17.2 Mate
Lenovo X100e 2gb ram, AMD Athlon Neo MV-40 / 1.6 GHz, ATI Mobility Radeon HD 3200, zorin 6.4 core
Acer Aspire One zg5, Intel Atom N270, 1.6 GHz, integreret grafik, 1gb ram, 160 gb hd. (Mint 17.3 Mate)
Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Birthe » lør 20. maj 2017 10:03

Hej TWven,

I TW5 version 5.1.14 kan vi ikke se indholdstiddlere i plugins, hvis de IKKE viser indholdfaner, som readme og content. Det gør en del ældre plugins ikke - og heller ikke nye, hvis de ikke er oprettet "helt efter bogen". Det gav mig et par problemer med at forstå eks. FRDs nye udgave af simplecalendar. Der henvises til tiddlere som ikke findes ved søgning ej heller i systemfanen FØR de er overskrevet. I forvejen finder jeg det ikke let at sætte op som ønsket. Det hjælper hvis du åbner plugins og ruller ned til bunden, opretter et felt benævnt list og indhold readme. Gem og opfrisk din wiki.
Det kommer der naturligvis ikke nogen readme tiddler i fanen readme af, hvis der ikke er nogen, men der bliver automatisk vist en fane content, hvor du kan se og har link til de tiddlere, som indgår i pluginnet.

Er der som i simplecalendar plugin en forklarende tiddler som $:/plugins/frd/simplecalendar/CalendarHelp kan man redigere i plugin og i stedet give den titlen $:/plugins/frd/simplecalendar/readme, så er der en readme tiddler med i det mindste det vigtigste af de nødvendige forklaringer.

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Birthe » tirs 30. maj 2017 19:07

Hej Måns,

http://test-mere.tiddlyspot.com/ har jeg "leget" med Mats nyeste udgave af LeftBarplugin. Indeholdende udelukkende pagecontrols og et søgefelt med tilsvarende scrollbar til søgeresultaterne. Det gode er, at det er synligt, selv mens man ruller ned i story. Tanken er mhp. brug på mindre skærme og sidebar slået fra.

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Birthe » ons 14. jun 2017 20:44

Hej Måns,

Indlæring med førehund. Charmerende og hundevennernes kommentarer er sjove.

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Birthe » ons 5. jul 2017 21:54

Hej Måns,

Endelig fik jeg Tiddlydesktop 0.8 til at virke, men kun med nogle af mine TW'er. Rød javascript alarm ved b.la TW med ToDoNow. Jeg tror det skyldes, den nemme check liste, den har jo tidligere givet knuder, hvis den ikke blev kørt som normalt i desktop browser.

Jeg havde endelig held med at afprøve både node.js og enkelt tiddlere, men også Arlen Beilers Tiddlyserver 2.0.2

Det var så på Windows. Kan jeg også få det til at virke på linux, så er den værste frygt for ikke at kunne gemme tiddlywiki væk for denne gang.

På linux Mint Mate 17.3 fulgte jeg Arlens vejledning til den portable version, men kunne ikke få det til at virker, hvorfor jeg endte med at installere efter vejledningen https://nodejs.org/ til installation fra repository. Dermed undgik jeg de tidligere omtalte problemer med nødvendige symlinks og navneforvirring.

Det havde så den fordel, at jeg også kunne følge vejledningenhttp://tiddlywiki.com og prøve de muligheder af. Vedrørende TiddlyServer og indhold af settings.js har jeg nu adgang til mine tiddlywikier i dropbox, men det kniber stadig med at forstå de øvrige muligheder.

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Birthe » tirs 11. jul 2017 11:40

Hej TWven,

Jeremy Ruston har tidligere forklaret, at Tiddlydesktop (sidste version 0.8) ikke ville blive opdateret.

Arlen Beiler's TiddlyChrome Ophører med at virke sidst i 2017 og totalt i begyndelsen af 2018

TiddlyWiki som enkelt fil går besværlige tider i møde. Arlens Beiler's TiddlyServer ser lovende ud.

Det er ikke specielt nemt at få ny brugere i gang med TiddlyWiki.
    Indlæringskurven er temmelig stejl for de som prøver
    Problemer med at gemme ledsaget af komplicerede forklaringer til node.js.

Spørgsmål/svar og løsninger har hidtil gået på Windows, som er nemmest at få til at virke og alligevel har givet testerne problemer.
Hvad med Mac og diverse linux distributioner?

Vedrørende linux har jeg prøvet og prøvet uden held med en undtagelse en fuld installation af node.js efter vejledning fra https://nodejs.org/.

Det virker, ja. Men er noget helt andet end den portable Windows TiddlyServer der forklares. Ikke begynder venligt og lettere skræmmende.

Vedrørende settings filen og mange forslag om opsætning bekymres jeg. Har begyndere (inkl. mig selv) virkelig så meget styr på sikkerhed.

Arlen er flittig og udvikling sker med stormskridt (noget at have håb og ønsker i).

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Måns » ons 6. sep 2017 18:09

Birthe skrev:Hej Måns,

Jeg har set lidt nærmere på Cardo. Jeg er ikke vant til at bruge den type værktøj, og Cardo er meget omfattende. Hvis vi skal have held med en oversættelse, tror jeg vi må starte med at finde frem til en ordliste. (Det skal jo passe sammen - og det vil være lige så bøvlet at rette det siden hen.)

Mvh. Birthe

Hej Birthe
Jeg er ikke i stand til at finde tid til et oversættelsesprojekt lige med det første - men Cardo vil da være en rigtig fin kandidat til det - når tiden bliver til det.
Måske når vi rammer vintermånederne og ind i 2018?...

Noget andet - eller måske relateret er, at jeg har fået mulighed for at tilbyde "lærerkursus" i noget jeg synes er relevant.
Jeg tror det kunne være rigtigt sjovt at introducere tiddlywiki for en masse lærere - men jeg mangler lige den "punchline", der skal til for at lærere ville vælge et kursus i TiddlyWiki...

Kan du evt huske en tråd der handler om TW som lærer- læringsværktøj i googlegruppen? Eller - du kan garanteret ryste noget ud af ærmet selv - sådan lige fra hoften... :crossfingers: :cool:
:red-cheers: :red-cheers: :red-cheers:
Mvh Måns
Quote: "Give a man a tiddler and he might digest it today, show a man how to use TIddlyWiki and he'll be writing his own tiddlers for a lifetime .."
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Havbro, Aars, Himmerland, Nordjylland, Jylland, Danmark
Brugererfaring med Linux:: Øvet

Indlægaf Måns » tors 7. sep 2017 22:39

Hej Birthe

Tillykke med en velfortjent aknowledgement for din oversættelse af Thomas Elmigers ToDoNow bundle!! :flowerbasket:
Glæder mig gevaldigt over at kunne bruge den på dansk "lige ud af boksen" :grin:
:red-cheers: :red-cheers: :red-cheers:
Mvh Måns
Quote: "Give a man a tiddler and he might digest it today, show a man how to use TIddlyWiki and he'll be writing his own tiddlers for a lifetime .."
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Havbro, Aars, Himmerland, Nordjylland, Jylland, Danmark
Brugererfaring med Linux:: Øvet

Indlægaf Birthe » fre 8. sep 2017 14:24

Hej Måns,

Måns skrev:Noget andet - eller måske relateret er, at jeg har fået mulighed for at tilbyde "lærerkursus" i noget jeg synes er relevant.
Jeg tror det kunne være rigtigt sjovt at introducere tiddlywiki for en masse lærere - men jeg mangler lige den "punchline", der skal til for at lærere ville vælge et kursus i TiddlyWiki...

Kan du evt huske en tråd der handler om TW som lærer- læringsværktøj i googlegruppen? Eller - du kan garanteret ryste noget ud af ærmet selv - sådan lige fra hoften...

Åh, hvor ville jeg gerne kunne netop det! Sagen er imidlertid at Firefox på det nærmeste ikke kører og er ved at afdigitalisere mig helt. Ja, ja det er Add-on ændringerne som gør det....langsomt og udueligt indtil ubrugeligt. Jeg "mistede" mine 2 vigtigste wikier i går. Det vil sige, de ligger på tiddlyspot og kan ses på andet udstyr og browser...og der var IKKE ugemte ændringer, ændringer var genopfriskede og alle andre faner med TW'er virkede skam også for både lokale og tiddlyspot wikier HELT som de skulle. Firefox var IKKE løbet tør for hukommelse etc. Jeg har snart et ritual så alenlangt for at undgå uheld af den type. Savner min note TW fra starten af TW5 rigtig meget og ditto den anden lige så vigtige.

Jeg mener at det mest har drejet sig om planlægningsværktøjer, lærebogs materiale (RichardSmith) Forskningsnoter (Alberto Molina), præsentationer af forskellige forfattere, Stephen Teacher om matematik, og en lærebog i matematik, kan ikke huske forfatteren - OG SunyPoly om diverse web og hyperlinks. Alt af ældre dato. Der kunne med fordel oprettes en ny tråd, mere sammenfattende, på det område nu, hvem bruger hvad og vil de vise eksempel?

Den sidste tråd jeg kan huske er Steven Schneiders Tiddlywiki in Education https://groups.google.com/d/msg/tiddlywiki/Ki2dI3Gk4Mk/MfTDNDt2BgAJ i Designwrite gruppen så jeg en præsentation om matematik og en tilsvarende tiddlywiki med lektioner https://designwritestudio.updog.co/projects/cit-2017/tibbitts-mathwiki.html og https://designwritestudio.updog.co/projects/cit-2017/MathWikiThomovaTibbitts.html, måske til at gå til, fordi de ikke afviger SÅ meget igen fra en ny hentet TW5. Stephen Teacher Engineering - A Guide to Level 3 Mechanical Principles and Thermodynamics. Alberto Molina..lige så forældet TW5 vers. 5.1.5 som bottomtabs...http://primitivo.tiddlyspot.com/, der er modulet med elever, lektioner og skema.

Mvh.
Birthe
Mvh. Birthe

Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

ForegåendeNæste

Tilbage til TiddlyWiki supportforum