TiddlyWiki5

Spørgsmål og svar ang. brug

Re: TiddlyWiki5

Indlægaf Birthe » man 23. jan 2017 05:02

Hej Måns,

Mats nyeste påhit @ttension er virkelig sjov at "lege" med. Pudsigt at kunne skrive en kommentar til en system tiddler uden at redigere denne. Det kan nok fremkalde forvirring hos begyndere, at man kan skrive indhold til en ikke oprettet tiddler. Klikker man på det viste link, ser man jo en tiddler med den angivne titel og det indhold, man lige skrev i den anden tiddler, men også den vanlige tekst: "Dette er en ikke eksisterende tiddler, klik for at oprette." :wink:

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Lenovo T500 Intel Core 2 Duo 2.53 GHz, 2 GB DDR3, 160GB 7200rpm, ATI Mobility Radeon HD 3650, Mint 17.2 Mate
Lenovo X100e 2gb ram, AMD Athlon Neo MV-40 / 1.6 GHz, ATI Mobility Radeon HD 3200, zorin 6.4 core
Acer Aspire One zg5, Intel Atom N270, 1.6 GHz, integreret grafik, 1gb ram, 160 gb hd. (Mint 17.3 Mate)
Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Odense, Fyn
Brugererfaring med Linux:: Lidt øvet

Indlægaf Birthe » tors 16. feb 2017 14:46

Hej Måns,

Jeg har lige testet, dog ikke dybdegående Thomas Elmigers Clipboard plugin. Det fik mig til at tænke på, om det mon ikke kunne anvendes i forbindelse med dine "udtalelser"?

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Lenovo T500 Intel Core 2 Duo 2.53 GHz, 2 GB DDR3, 160GB 7200rpm, ATI Mobility Radeon HD 3650, Mint 17.2 Mate
Lenovo X100e 2gb ram, AMD Athlon Neo MV-40 / 1.6 GHz, ATI Mobility Radeon HD 3200, zorin 6.4 core
Acer Aspire One zg5, Intel Atom N270, 1.6 GHz, integreret grafik, 1gb ram, 160 gb hd. (Mint 17.3 Mate)
Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Birthe » ons 12. apr 2017 16:34

Hej TWven,

Tiddlyfox er netop blevet opdateret. Personligt er jeg glad for, at der netop var spurgt om det https://groups.google.com/forum/#!topic/tiddlywiki/bU2fnqAxKUA lige før jeg fik "problemet".

Ikonet vises i Firefox yderst til højre, men billedet af den lille kat på en klode er ikke helt nemt at genkende i første blik. Der skal godkendes for hver lokal TWfil og ja, det tager noget længere tid, før alt bliver vist og der kan klikkes enable - SUK. Med flere faner åbne i browseren og skift imellem dem, ses ikonet af og til at forsvinde en tid, før ikonet vises igen, nu med grøn klode.

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Birthe » tors 13. apr 2017 21:40

Hej Måns,

Jeg er sikker på, du husker den fikse et tiddler kontaktdatabase. Jeg har ændret den en smule, fordi jeg syntes, det var bøvlet at skrive fulde navn inklusive korrekt stavning, når jeg ville se kontakt oplysninger. Nu kan det gøres via en selectbox. Se den her.
For at det virker SKAL de første 3 felter udfyldes, altså fulde navn, tag, fornavn. Jeg har indsat en knap med hjælp.

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Måns » lør 15. apr 2017 11:55

Hej Birthe
Birthe skrev:Jeg er sikker på, du husker den fikse et tiddler kontaktdatabase. Jeg har ændret den en smule, fordi jeg syntes, det var bøvlet at skrive fulde navn inklusive korrekt stavning, når jeg ville se kontakt oplysninger. Nu kan det gøres via en selectbox. Se den her.
For at det virker SKAL de første 3 felter udfyldes, altså fulde navn, tag, fornavn. Jeg har indsat en knap med hjælp.

Wauvv :cool: :cool: :shock: :thumbup: :thumbup: :clap: :clap: :clap:

Den er super fin :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Jeg vil nærkigge koden og se om ikke jeg kan bruge den til at få en bedre inputmetode til mine udtalelser.

Mange tak :red-cheers: :red-cheers: :red-cheers:
Mvh Måns
Quote: "Give a man a tiddler and he might digest it today, show a man how to use TIddlyWiki and he'll be writing his own tiddlers for a lifetime .."
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Havbro, Aars, Himmerland, Nordjylland, Jylland, Danmark
Brugererfaring med Linux:: Øvet

Indlægaf Birthe » lør 15. apr 2017 20:29

Hej Måns,

I anledning af tråden her, ændrede jeg lidt på http://faneklip.tiddlyspot.com. Højreklik i wikien for at sætte tiddlyclip til aktiv for den TW. Når der er er en side, du vil bogmærke, højre klik da et sted øverst på siden og vælg tilføj bogmærke. Det vil åbne et lille vindue, hvori, du kan angive et tagnavn. Tag Bogmærke bliver sat automatisk, for at tiddlerne let kan findes i indholdsfortegnelsen. Valgboks er indsat AboveStory, med direkte link til redigering af tiddler og åbn link i ny fane.

Tiddlyclip har naturligvis de sædvanlige muligheder også. Jeg har justeret lidt i filteret til valgboksen, men måske der skal tilpasses yderligere.

Metatabs er rigtig god til formålet, da det kan være praktisk at kunne tage noter til sine links.

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Måns » lør 15. apr 2017 23:32

Hej Birthe
Birthe skrev:...Når der er er en side, du vil bogmærke, højre klik da et sted øverst på siden og vælg tilføj bogmærke. Det vil åbne et lille vindue, hvori, du kan angive et tagnavn. Tag Bogmærke bliver sat automatisk, for at tiddlerne let kan findes i indholdsfortegnelsen. Valgboks er indsat AboveStory, med direkte link til redigering af tiddler og åbn link i ny fane.

Meget spændende - begge to :-)

Når jeg bogmærker laves der tre kopier af samme tekst.
Det skyldes måske?:
1) Jeg bruger chromeudvidelsen
eller
2) Jeg har markeret teksten jeg vil bogmærke?

Når jeg klikker på linket "Redigér tiddler" - åbnes tiddleren ikke i redigeringstilstand - men vises blot. Ingen af bogmærkerne vises når de vælges i selectboxen - ikke før man klikker på linket "Redigér tiddler"....

Hvad kan det skyldes? (Feature eller bug :wink: :grin: )

Som du ved har jeg tidligere kigget på metatabs - og jeg kan rigtig godt li' funktionaliteten - og måden den er gemt væk på.
Skønt at du har oversat den :thumbup: :thumbup: :clap: :clap: :clap: :flowerbasket:

:red-cheers: :red-cheers: :red-cheers:

Mvh Måns
Quote: "Give a man a tiddler and he might digest it today, show a man how to use TIddlyWiki and he'll be writing his own tiddlers for a lifetime .."
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Havbro, Aars, Himmerland, Nordjylland, Jylland, Danmark
Brugererfaring med Linux:: Øvet

Indlægaf Birthe » søn 16. apr 2017 01:38

Hej Måns,

Måns skrev:Når jeg bogmærker laves der tre kopier af samme tekst.
Det skyldes måske?:
1) Jeg bruger chromeudvidelsen
eller
2) Jeg har markeret teksten jeg vil bogmærke?

Når jeg klikker på linket "Redigér tiddler" - åbnes tiddleren ikke i redigeringstilstand - men vises blot. Ingen af bogmærkerne vises, når de vælges i selectboxen - ikke før man klikker på linket "Redigér tiddler"....

Hvad kan det skyldes? (Feature eller bug :wink: :grin: )

Det sidste først. Du har ret, ordet "Redigér" er misvisende, den linker sådan set blot til tiddleren, hvor der så kan skrives noter osv til via metatabs (vel også en form for redigering). Jeg har ændret ordet "Redigér" til "Tiddler". (Vil se på, om der også skal anden mulighed). Det har ikke været min mening, at bogmærkerne skal vises, når de vælges i selectboxen, men når de er valgt kan (link) bruges.

Meningen var at opnå at få bogmærkerne sorterede og hurtige at finde, Samtidig forsøgte jeg at undgå problemer med de andre måder, vi kan tiddlyclip'e på.

Hvis du undlader at afmærke tekst og vælger tilføj bogmærke, kan du i vinduet angive et tag ud over Bogmærke. I selectboxen vil linket da vises under Bogmærke og en gang til med det tag du skrev. Hvis dit tag anvendes flere steder i faneklip, vil det blive vist flere steder.

Foretrækker du at afmærke tekst, bør du nok vælge Bogmærke, men får da ikke mulighed for at sætte endnu et tag (modsat førnævnte tilføj bogmærke). Det vil nok være nemmest at fikse tags i faneklip med ToggleTags (i pagecontrols).

Uanset om du bruger Chrome eller Firefox, bør du sikre dig, at du har den nyeste udvidelse. Den hentes vist nok på https://github.com/buggyj/tiddlyclip. Den jeg bruger er version 0.9.

Det er bedst at kigge på tiddleren "TiddlyClipConfig", for lige at huske, hvad de forskellige muligheder i højreklik menuen egentlig gør. Jeg kan aldrig huske det, når jeg ikke har brugt tiddlyclip et stykke tid.

Jeg bruger en lidt anden udgave af faneklip i det daglige. Der er tiddlyclip'et meget mere og blandet materiale. Der er temmelig mange clip, som får nogen gevaldigt lange titler. Her bliver redigering en nødvendighed (husk endelig også caption feltet). Det er samtidig årsagen til, at jeg har ekskluderet Notiz, ClippedImage og Snaps fra at blive vist i selectboxen.

Selectboxen vokser svarende til længden på den længste titel. Det er skidt, hvis browser vinduet skal kunne formindskes, eller skal kunne ses eks. på tablet.
Det var hensyn til ovenstående, som fik mig til at vælge $:/tags/AboveStory. På pc med stor skærm er $:/tags/TopLeftBar at foretrække. Den relevante tiddler hedder "Øverst".

Hvis du bliver ved med at få MANGE kopier af samme tekst, må det være rod i de drilske Rule tids. Jeg synes ikke, de er nemme at rette til. :oops:

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Birthe » søn 16. apr 2017 03:23

Hej Måns,

Metafaner og klip.png
3 muligheder. 1.)link til tiddler, 2.) Åbn tiddler i edit mode 3.) Åbn link i ny fane
Metafaner og klip.png (3.92 KiB) Vist 597 gange

Jeg havde hele tiden brug for at se på tiddlywiki.com. Derfor tilpassede jeg "Bogmærke browser" til faneklip og tiddlyclip. Indlæses den øverst i story, vises den lige under selectbox'en. Bogmærke browser har en tilsvarende selectbox, men da der indlæses fra samme temp tiddler ($:/temp/tag1), vil et valg uanset fra hvilken af de 2 selectboxes bliver vist i Bogmærke browseren.

Tilføjet tiddler "Bogmærke træk". Indtast et bogmærke manuelt, eller træk et link ind i feltet - det er gjort stort af samme grund. Desværre egner den sig ikke til at redigere bogmærker importeret med tiddlyclip. Alle bogmærke tiddlere kan dog vælges via diverse selectboxes.

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Birthe » søn 23. apr 2017 21:40

Hej Måns,

Først, jeg har IKKE ændret i faneklip. I min strikke wiki derimod blev jeg træt af alle de mange tags, når jeg anvendte selectbox'ene. Jeg slettede derfor i tilføjBogmærke tiddleren i Tags kolonnen ordet Bogmærke Og indsatte i kolonnen field initials følgende {"$bookmark":"true"}, i tiddleren TiddlyClipConfig slettes i kolonnen Tags ordet Bogmærke.

Når jeg tiddlyclip'ser med tilføj bogmærke opnår jeg nu at blive bedt om at sætte tag og kan blot sætte et eller flere tags som jeg vil (det går ikke godt med flere ord og mellemrum). Der bliver automatisk tilføjet et felt bookmark med værdien true. Jeg har nemlig i virkeligheden ikke noget specielt at bruge det felt til - ud over til den efterfølgende sortering :wink:

Alt efter hvad planen efterfølgende måtte være med vore clips, kan det være smart at vi således kan oprette felter med det samme. Eks. hvis vi bruger Pmarios ptoc macro og feltet parent.

I selectbox'ene har de irriteret mig lidt, at det sidste valg bliver stående. Mente det kunne være rart med en neutral mulighed.

I tiddleren der indeholder din selectbox kan du indsætte
Kode: Vælg alt
<option>@@color:green;__Vælg et bogmærke__@@</option>
lige før list filteret. Jeg har valgt farven grøn, som ikke ses, når der IKKE vælges, men når dropdown listen vises, skiller den sig ud fra de øvrige muligheder ved at være grøn og med understregning, øverst i listen, ja sådan set er det jo før listen - meeeeeeeeeeen det ser rigtigt ud.

Det har jeg gjort i faneklip, i tiddlerne "Øverst" og "Bogmærke browser". Afslutter jeg seancen med selectbox'en med at vælge den, undgår jeg samtidig, at der indlæses en side i Bogmærke browseren. Det sparer tid, hver gang, faneklip indlæses.

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

ForegåendeNæste

Tilbage til TiddlyWiki supportforum