Puppy

Redaktør: haines

Puppy

Indlægaf hsp » lør 25. sep 2010 08:42

Hej Jeg har lige installeret linux puppy man kan det ikke blive på dansk ? og hvis ja hvordan gør jeg det ??

Hilsen Heine
hsp

Brugererfaring med Linux:: Lidt øvet

Re: Puppy

Indlægaf Uffe » lør 25. sep 2010 10:22

Så vidt jeg ved er der endnu ikke nogen der har oversat Puppy Linux til dansk. Vi var ved at ta' tilløb til at forsøge det på et tidspunkt her på forumet, men det løb ud i sandet inden at det kom rigtigt i gang. Det viste sig at puppy er bygget op, så det ikke bare er at oversætte nogle sprogfiler, oversættelsen skal gøres forfra hver gang der kommer en ny version af pakker - det var i hvertfald det vi fandt ud den gang og derfor droppede at gå videre med det.
Mit bedste råd er: Enten brug den på engelsk eller vælg en anden dist der er oversat - hvilket fx. kunne være Xubuntu
Mvh.
Uffe

Ubuntu minimal m/ Mate desktop 64bit
Asrock N68-GE3 UCC - AMD X4 640 - 4 Gb Kingston ram
OCZ Vertex 4 SSD 60 Gb + 500 Gb WD sATA HD

Ultimate Edition 2.9 64bit
Asrock 2core 1333-2.66G - 2 Gb Kingston ram
750 Gb Samsung WD sATA HD
Plextor DVD-RW - Asus 24" fladskærm

Omega T107, 7" Kina Android tablet
Brugeravatar
Uffe
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Hornslet, Syddjurs
Brugererfaring med Linux:: Øvet

Indlægaf Måns » lør 9. okt 2010 22:00

hsp skrev:Hej Jeg har lige installeret linux puppy man kan det ikke blive på dansk ? og hvis ja hvordan gør jeg det ??

Hilsen Heine

Hej Heine

Hvis du har lyst til at gå i gang med at oversætte Puppy tror jeg LupQ (Lucid Puppy Quickset edition) er svaret. Jeg har lige opdaget den Puppy variant - Der er nogle dessinger og hjælp at hente her: Translate LupQ - Quickset edition of Lucid Puppy...
Hvis du går i gang med et oversættelsesprojekt, må du endelig sige til - jeg vil gerne bidrage til en oversættelse af Puppy Linux, især efter Lucid 5.11 er kommet på banen.. :grin:

Mvh. Måns Mårtensson
Quote: "Give a man a tiddler and he might digest it today, show a man how to use TIddlyWiki and he'll be writing his own tiddlers for a lifetime .."
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Havbro, Aars, Himmerland, Nordjylland, Jylland, Danmark

Indlægaf Måns » lør 9. okt 2010 22:13

Uffe skrev:Vi var ved at ta' tilløb til at forsøge det på et tidspunkt her på forumet, men det løb ud i sandet inden at det kom rigtigt i gang. Det viste sig at puppy er bygget op, så det ikke bare er at oversætte nogle sprogfiler, oversættelsen skal gøres forfra hver gang der kommer en ny version af pakker - det var i hvertfald det vi fandt ud den gang og derfor droppede at gå videre med det.

Jeg er med på et nyt forsøg med den nye Puppy - den er simpelthen for :thumbup: til at ignorere...
Når man har sat locale til da - er mange programmenuer på dansk allerede og der er direkte adgang til alle 3 Ubuntu Lucid repositories - med autocheck af dependencies og valgfri "fedttrimming", hvor du kan vælge at beholde "da" som locale og man filer... Det er COOL!!

Har du iøvrigt bemærket Puppy Studio? Endelig er der kommet en RT kernel til Puppy - og alle programmer VIRKER faktisk!! Det er e.... godt. Jeg brugte mange, mange timer på Ubuntu Studio, Studio64 og JADLab (OpenSuse projekt) - og det eneste jeg drømte om var en opdateret Dyne:Bolic livecd distro, der ville kunne afvikle flerspors audio + midi og havde hvad der skulle til for at have et komplet komponistværksted med noderedigering etc..

NU ER DEN DER!!! og det hele kører lynhurtigt fra en 1 GB usb pen på en pc med mindst 256 mb ram!!! :thumbup:
Det er godt nok flot!!

Mvh Måns
Quote: "Give a man a tiddler and he might digest it today, show a man how to use TIddlyWiki and he'll be writing his own tiddlers for a lifetime .."
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Måns » lør 9. okt 2010 22:53

hsp skrev:Hej Jeg har lige installeret linux puppy man kan det ikke blive på dansk ? og hvis ja hvordan gør jeg det ??
Hilsen Heine

Hej igen Heine
Jeg er nødt til lige at spørge: Hvilken version af Puppy har du installeret? - og hvordan har du installeret den??
Grundene til at jeg spørger er:
Den grundlæggende forskel på Puppy og de fleste andre Linux distributioner er at selvom de fleste andre Linux-versioner *kan* køres som livecd'er, så kører de fleste bedst, hvis de bliver installeret på harddisk.
For Puppy forholder det sig tværtom.
Puppy kører allerbedst, hvis du booter fra en livecd (eller grub) og loader systemet ind i ram fra en såkaldt sfs fil (den nyeste version Puppy Lucid hedder "lupu-511.sfs"). Når du lukker systemet ned første gang, bliver du bedt om at gemme din session på disk. Du kan gemme hvor du vil - på usb, harddisk (ntfs, fat32, ext2 eller3 det er underordnet om det er på Windows eller Linux formaterede diske) eller sågar tilbage på cd (hvis du har brændt den til en multisessioncd vel at mærke). Filen kommer til at hedde noget med "lupusave_crypta-DinTitel.2fs" .... (crypta er en tilføjelse der viser at filen er krypteret og kun kan åbnes hvis man indtaster kode ved opstart).

Puppy er ekstremt hurtig i sammenligning med hvad man "får for pengene" i andre Linux distributioner, pga denne fremgangsmåde - samtidig gør det at du kan bruge Puppy på pc'er uden at foretage nogen egentlig "installation" i traditionel forstand - Du skal f.eks ikke partitionere eller formatere diske for at kunne køre Puppy for fuld udblæsning og gemme ændringer til disk...

Jeg bruger selv Puppy på mindst 2 forskellige måder:
1) Fra usb (intalleret fra menupunktet Setup ->Puppy universal intaller-> Usb flashdrive).
Min mest brugte installation er Puppy Lucid 5.11 på en 1 gb usb (Kingston) pen. Jeg har tilføjet en del programmer til installationen og har alligevel mere end 200 mb ledig plads i "home-filen" (Den der hedder *.2fs) Der er stadig plads til at udvide den, hvis det bliver nødvendigt!!
2) På en gl. Ibm T30 med 512 mb ram, havde jeg oprindelig windows xp pro. Det kørte :thumbdown: . I en længere periode kørte jeg med en Ubuntu netbook udgave. Den bruger desværre ALT for mange ressourcer for min lille/gl Ibm.
Jeg har en masse filer og mapper på pc'en - så jeg har valgt at lægge en Puppy-livecd i cd-drevet. Den booter jeg med. Efter systemfilen er læst ind i ram, bruges min savefil fra harddisken og jeg har adgang til alle mine gamle filer. Cd-drevet er frigjort eftersom livecd'en kun skal bruges til at boote op med...

Måske vidste du allerede alt jeg har beskrevet her - i så fald må du undskylde, hvis jeg har leveret kedelig læsning - Puppy Linux er bestemt ikke kedelig - så jeg håber du fortsætter med at bruge den! :cheers:

Mvh Måns
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Uffe » søn 10. okt 2010 00:00

Måns skrev:
Har du iøvrigt bemærket Puppy Studio? Endelig er der kommet en RT kernel til Puppy - og alle programmer VIRKER faktisk!! Det er e.... godt. Jeg brugte mange, mange timer på Ubuntu Studio, Studio64 og JADLab (OpenSuse projekt) - og det eneste jeg drømte om var en opdateret Dyne:Bolic livecd distro, der ville kunne afvikle flerspors audio + midi og havde hvad der skulle til for at have et komplet komponistværksted med noderedigering etc..

NU ER DEN DER!!! og det hele kører lynhurtigt fra en 1 GB usb pen på en pc med mindst 256 mb ram!!! :thumbup:
Det er godt nok flot!!

Mvh Måns

Hej Måns - dejligt at høre fra dig :grin: - der har været meget ensomt herinde længe :sad: og jeg har ikke haft for meget tid til at være aktiv heller.
Den "murga-linux" skal jeg da vist ha' kigget lidt på :wink: bare en skam jeg ikke endnu har plads til at få mine instrumenter sat op, men kommer tid kommer råd :cool:

Fordanskningen af Puppy har jeg desværre ikke energi til at kaste mig over lige pt. - med mindre at det er mindre direkte oversættelses opgaver som jeg kan lave lidt af gangen når der er tid.
Mvh.
Uffe

Ubuntu minimal m/ Mate desktop 64bit
Asrock N68-GE3 UCC - AMD X4 640 - 4 Gb Kingston ram
OCZ Vertex 4 SSD 60 Gb + 500 Gb WD sATA HD

Ultimate Edition 2.9 64bit
Asrock 2core 1333-2.66G - 2 Gb Kingston ram
750 Gb Samsung WD sATA HD
Plextor DVD-RW - Asus 24" fladskærm

Omega T107, 7" Kina Android tablet
Brugeravatar
Uffe
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Hornslet, Syddjurs

Tilbage til Forsøg på oversættelse af Puppy til dansk.