TiddlySpace.dk??

Redaktør: Måns

TiddlySpace.dk??

Indlægaf Måns » tirs 20. sep 2011 19:43

Hej

Dette er uddrag af et indlæg jeg skrev på google+ i dag.:
Jeg er i færd med at gøre http://tiddlyspace.gir.dk produktions/testklar.
Man kan allerede oprette en/eller flere brugere (brugerspaces) + et utal af subspaces.
Indtil videre har jeg oversat forsiden direkte fra TiddlySpace.
Det er meningen at det er her der skal stå noget om hvad det kan bruges til - og være links til forskellige interessante steder og ressourcer på "linuxSpacet".

Links til ressourcer - og brug af ressourcer kan automatiseres således, at alle spaces, der har tiddlere med bestemte titler eller tags figurerer uden, at der kræves nogen administration - eller vedligehold...

Alle tiddlere kan vises som ren html - hvis man linker til dem UDEN # i url'en.
Hvis man f.eks. går til dette link: http://tiddlyspace.gir.dk/frontpage får man den html TiddlySpace bruger på deres eget site. (Jeg mangler dog lidt js. endnu for at det virker med indlogning derfra...)

Jeg er ved at finde ud af hvordan jeg laver en oversættelse til dansk fra bunden (uden at det overskrives ved en opgradering) - så et ny space skal altså have inkluderet "dansk" eller importeret et plugin (dansk) for at være oversat. Bagscenen mangler stadig at blive oversat - men det er undervejs..
I løbet af ugen vil jeg oprette et oversaettelser space, der automatisk viser alle oversatte spaces, der ment som "inkludérbare" oversættelser.

Jeg har oprettet et tema space, (indtil videre kun med et tema) der automatisk kommer til at indeholde alle spaces, der har en SiteInfo tiddler, der er tagget med "tema" - så I er velkomne til at bidrage...
Det samme princip kommer til at gælde for oversættelses spacet..

Jeg har oprettet et commander space, der giver en bruger/et medlem af et space adgang til at adminstrere skrive/redigerings/oprettelses og slette rettigheder for forskellige brugertyper til tiddlere i hhv. public og private bags. (Offentlige eller private tiddlere)...

Jeg har også oprettet et MEGET alfa "ts-plus" space (google+ efterligning) som man kan vælge at inkludere i sit eget space - hvorefter man kan ændre skriverettigheder vha commanderspacet - således at ALLE eller kun medlemmer af TiddlySpace.gir.dk har mulighed for at skrive i det...

Her er et eksempel http://ts-minus.tiddlyspace.gir.dk

Forslag til ændringer er velkomne - men man er naturligvis også velkommen til at redigere direkte i spacet. (Kræver dog at man har en bruger på tiddlyspace.gir.dk)

Det er nemt at udnytte ressourcer fra andre spaces i ens egen spaces.
Hvis man f.eks.importerer dette plugin http://tiddlyspace.gir.dk/#ImportExternalLinksPlugin ind i sit space - kan man skrive [[SiteInfo]]@ts-minus- Det vil vises som et eksternt link: SiteInfo (understreget), men når man klikker på det åbnes tiddleren "SiteInfo" fra spacet ts-minus direkte i ens eget space...

Der er mange, mange muligheder - Det ville være godt hvis nogen tør at lave sig et brugerspace - og se hvor de bliver ført hen...

I løbet af de næste fjorten dage vil jeg tilføje forskellige ressourcer i form af docs, glossary etc fra TiddlySpace..

Hvis nu een af jer har en ressource I synes burde eksistere som et space man enten kan inkludere eller referere til via @-links må I endelig gå i gang med det.
Det er nemt at importere materiale enten ved copy/paste direkte i spacet, (evt. opsplitning til MANGE tiddlere) eller via csv ...

Indtil videre - Måns

:red-cheers: :red-cheers:
Mvh Måns
Quote: "Give a man a tiddler and he might digest it today, show a man how to use TIddlyWiki and he'll be writing his own tiddlers for a lifetime .."
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Havbro, Aars, Himmerland, Nordjylland, Jylland, Danmark
Brugererfaring med Linux:: Øvet

Re: TiddlySpace.dk??

Indlægaf Måns » ons 19. okt 2011 11:18

Hej

Jeg har opdateret forsiden på TiddlySpace.dk - således at man har genveje til forskellige inkludérbare temaer, plugins etc etc...
Hvis man allerede har oprettet et brugerspace kan man "publicere" sig selv på forsiden ved at oprette en tiddler, der hedder SiteInfo og tagge den med @bruger - det samme gælder for plugins, oversættelser, samlinger etc... - opret en SiteInfo tiddler og tag den med hhv.: plugin, translation, tema eller samling for at blive publiceret på tiddlyspace.dks forside...

Hvis man gerne vil modtage beskeder fra andre spaces i sit eget space (det er tiddlere andre har tagget med "@DitSpaceNavn") så kan man blot inkludere "besked" i sit space. (Se under plugins på TiddlySpace.dk) - hvis ikke besked-knappen dukker op i MainMenuen er du nødt til lige at slette MainMenu tiddleren for at få funktionen - derefter kan du copy/paste dit oprindelige indhold tilbage til MainMenu tiddleren...

Mvh Måns
Quote: "Give a man a tiddler and he might digest it today, show a man how to use TIddlyWiki and he'll be writing his own tiddlers for a lifetime .."
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Måns » fre 21. okt 2011 20:48

Måns på g+ skrev:Hvis man opretter et space på http://tiddlyspace.gir.dk, laver en tiddler med titlen: "SiteInfo" og tagger den med tagget: "bruger" bliver man listet her: http://brugere.tiddlyspace.gir.dk/
og samme liste kan ses på "forsiden" af tiddlyspace.gir.dk, hvis man klikker på overskriften til samlingen "brugere" > "Se" ...
Indtil nu er det kun Jesper Enderleit og mig selv (mama), der figurerer - selvom jeg har på fornemmelsen at der er flere...

Samarbejde om en wiki:
Der er umiddelbart (mindst) 3 måder man kan samarbejde om et eller flere) space(s):
1) Man gør flere til medlem af det samme space.... (simpelt - men ikke optimalt)
2) Man inkluderer alles spaces i eet fælles space - og der er så en der tager sig af layout og præsentation af bidragene i f.eks. lister, tabeller mm. (Smart sålænge "redaktøren" ikke foretager ændringer direkte til de indkomne tiddlere - for så tilhører de det fælles space og bidragsyderne har mistet muligheden for at redigere i de enkelte tiddlere )
3) Man kan også bare "kommunikere interspacialt" ved at tagge enkelte tiddlere med @[[navnet på det space man vil kommunikere med]] - hvis man så husker at tilføje @[[ens eget space]] til links i sin tekst - f.eks.: [[en anden tiddler i mit space]]@[[mit eget space]] - så vil man kunne læse indholdet af "måltiddleren" i modtagerens wiki... (kort sagt: man kan læse/se afsenderens tiddere "live" uden at forlade sit eget space....)

Disse forskellige måder at samarbejde på giver nogle muligheder for samarbejde om STORE dokumenter - men MANGE deltagere - som er helt unikt for tiddlyspace...

Prøv det af, find ud af hvordan du kan bruge det bedst - og meld tilbage :-)

Mvh Måns

TiddlySpace.dk
TiddlySpace er en service til at oprette og vedligholde små bidder af indhold på nettet. Du kan samarbejde med andre, samle indhold ved at indkludere andre spaces, tilføje smarte egenskaber vha udvide...
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Måns » tirs 6. mar 2012 14:08

Hej
Den wiki, der genreres når man opretter et space på TiddlySpace (.gir.dk), er nu opdateret til ver. 2.6.5...
Der sker intet med de spaces man allerede HAR oprettet, men alle nye spaces vil have den sidste ny kernekode...
:red-cheers: :red-cheers:
Mvh Måns
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Tilbage til TiddlyWiki