Html - javascript og TiddlySpace

Redaktør: Måns

Html - javascript og TiddlySpace

Indlægaf Måns » fre 22. feb 2013 03:16

Hej TW-ister

Jeg har nørdet lidt med "almindelig html" på et space på tiddlyspace.gir.dk.

Fordelen ved, at lave en enkelt html side og uploade den til sit space er, at man får en side der åbnes MEGET hurtigt - også hvis den indeholder en masse kode, indlejrede stylesheets og *.js filer...

Jeg har aldrig lært noget om html syntaks, "tags" eller scripts - men det er heldigvis meget nemt, at bruge sit space til at finde ud af hvordan sådan nogle ting virker.

1) Åbn en simpel teksteditor - gem en fil med "efternavnet" ".html"
2) Upload filen til dit space. (Bagscenen "Muligheder/Options > Upload public file".
- Det er den nemmeste måde, at få TiddlySpace til at formatere filen rigtigt - således at du kan arbejde videre med den som tekst i en tiddler...
NB!: Der er lige et enkelt "catch" - man skal slette efternavnet ".html" fra tiddlerens titel, efter upload - ellers kan tiddleren IKKE åbnes fra et direkte link* - og vises som html af tiddlyspaces "maskine"....
[*] Et direkte link (uden "#" foran titel på tiddler) viser en html-repræsentation af tiddleren.
3) Hvis du vil indlejre StyleSheets i din html - er fremgangsmåden den samme - så er efternavnet blot ".css" (i dette tilfælde skal/kan du beholde "efternavnet (.css)".)
4) Hvis du har noget javascript (eller jQuery) magi, der skal indlejres - uploades det som ".js" filer.
JS filer bliver IKKE behandlet som redigérbar tekst men som binær data.
TEKST EKSEMPEL
Det samme som en tiddler (binær repræsentation) (klik på linket, i tiddleren, og få filens data vist direkte i browseren.

Det samme gælder for alle andre typer filer. De uploades og konverteres til binære filer, der kan bruges/åbnes fra deres link i spacet.

Her er et eksempel på en uploadet/konverteret pdf-fil (Check adressen..)

Her er den samme pdf som tiddler.

Pointen er, at man kan uploade filer til tiddlyspace og derved gøre dem tilgængelige for sine wikis eller html sider - f.eks. via relative links.. (Man slipper for eventuelle "cross domain" problemer..)

----

Min html side er sat til, at være den side, der åbnes, når man besøger spacets adresse.
Det gøres ved at oprette en tiddler, der hedder: "ServerSettings" og skrive:
Kode: Vælg alt
type:other
index: Titel på din html tiddler

Se som tiddler.

Fra nu af er man nødt til at tilføje "tiddlers.wiki" til adressen til sit space eller tiddlere, hvis man vil se dem som wiki: "SPACENAVN.tiddlyspace.gir.dk/tiddlers.wiki#TIDDLERTITEL".

Det lille eksperiment jeg har lavet ovenfor, kan udvides til, at omfatte html repræsentationen af alle tiddlere i wikien - ikke kun en enkelt.

Det er en tiddler, der skal hedde HtmlJs, som "styler" alle tiddleres html-repræsentation.

Det vil jeg ikke komme ind på nu - for jeg har, ærligt talt, endnu ikke styr på hvordan det gøres ordenligt.

Hvis man besøger diverse spaces på tiddlyspace.com (f.eks. Chris Dents), vil man se ,at virker HURTIGT ifht. en almindelig wiki, fordi enkelte tiddlere, åbnes som selvstændige filer i en enkel html-skabelon.

:red-cheers: :red-cheers: :red-cheers:
Mvh Måns
Quote: "Give a man a tiddler and he might digest it today, show a man how to use TIddlyWiki and he'll be writing his own tiddlers for a lifetime .."
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Havbro, Aars, Himmerland, Nordjylland, Jylland, Danmark
Brugererfaring med Linux:: Øvet

Tilbage til TiddlyWiki