Hvad er TiddlyWiki?

Redaktør: Måns

Hvad er TiddlyWiki?

Indlægaf Måns » man 11. jan 2010 18:04

TiddlyWiki er en enkelt htmlfil med samme egenskaber som en en wiki - samme slags indhold, funktionalitet (herunder redigering, lagring, tagging og søgning) og udseende (StyleSheet). Fordi det blot er en enkelt fil, er den meget transportabel - du kan e-maile den, lægge den ud på en webserver eller dele den via en usb.

Men det er ikke bare en wiki! Den har en meget kraftfuld plugin kapacitet, og kan derfor også bruges til at bygge nye værktøjer. Du har fuld kontrol over, hvordan den ser ud, betjenes og opfører sig. For eksempel bliver TiddlyWiki allerede brugt som:
En personlig notesbog
En GTD ( "Getting Things Done") produktivt værktøj
Et samarbejdsværktøj
Til at lave hjemmesider.
Til prototyping
... Og meget mere!

Se mit eksempel her:
http://tw-abc.tiddlyspot.com/#TiddlyWiki

Mine overvejelser:
Det der er specielt fascinerende ved TiddlyWiki og som gør den helt unik er, at man kan skræddersy sit eget program og have sin egen datacontainer og database i samme "standalone" html-fil - blot vha. lidt javascript trylleri og kendskab til allerede eksisterende plugins.

Hvis man synes det er sjovt - og har flair for CSS og HTML syntaks - og TID (selvfølgelig) kan man vel efterligne nærmest hvilken som helst hjemmeside på nettet i en TiddlyWiki. Alt sammen uden at behøve andre programmer end en browser..
----
TiddlyWiki minder mig om de første oplevelser med en pc, opdagelsen af open source software - (noget senere) og Linux (endnu senere) - fornemmelsen af at få "åbnet en dør" ind til ellers utilgængelige ressourcer.
Før TiddlyWiki, var jeg tvunget til at bruge webtjenester for at få adgang til wikis, blogs, hjemmesider etc.
Mit behov for disse tjenester er =0 efter jeg er kommet i gang med TiddlyWiki :thumbup:
Jeg kan godt lide følelsen af at kunne bestemme selv - og de forskellige tjenesters udbud af brugerdefinerede indstillinger og layouts har altid virket "skabelonagtige" på mig...
På den anden side havde jeg aldrig drømt om at få et indblik i - endsige personlig kontrol over systematisering af data, brug af makroer,tags, felter, sektioner og "slices" - som man gør i TiddlyWiki.
Det åbner en dør til web02 for mig.
TiddlyWiki er simpelthen Lego for voksne - og det giver mig en fornemmelse af at få kontrol over mange af de "nyere" begreber på internettet.
Især de tagbaserede sammenhænge som gode erstatninger for liniære og niveaudelte hierakiske systemer....
----
Noget helt andet er, at TiddlyWiki egner sig fortrinligt til at være filter til resten af nettet. Man kan f.eks. indlejre netbaserede tjenester via iframes og gadgets, som på enhver anden hjemmeside eller blog - og man kan lave sin egen bogmærkesamling med diverse notesystemer tilknyttet.. - helt efter personlig smag og præferencer..
----
Jeg har ikke nogen uddannelsesmæssig baggrund i hverken HTML, CSS eller JavaScript.
Det indlysende valg for nogen, der har "lært" nogle af de ting - er selvfølgelig, at bruge diverse redigeringsværktøjer til at lave det de har brug for - om det så er en simpel teksteditor...
Jeg har vænnet mig til at TiddlyWiki ER min simple teksteditor - og at den simple tekst jeg skriver kan få (indimellem) VOLDSOMME følger for selve den container jeg arbejder i. Alt kan ændres - og det bliver det også :lol: :lol: :lol:
Så snart en TiddlyWiki er tilgængelig, for andre, fungerer den som et selvstændigt repository - fordi andre kan importere udvalgt indhold fra den til deres egen TiddlyWiki - eller simpelthen tage en kopi af den til eget brug.
----
Jeg håber dokumentationen af TiddlyWiki, både her og andre steder, ender med også at kunne tiltrække småbørnsforældre, med hang til blivende viv eller mage :grin: :grin: :???: ...

Måske kunne du tyvstarte med at lave online indkøbslister til fruen/husbond/kæresten. Så kan hun/han udfylde dem i TiddlyWiki og du kan printe dem ud (eller læse dem fra en smartphone) :grin: :grin:
Så kan du altid bruge tid på (læs: lege med) TiddlyWiki under påskud af at du arbejder på at gøre listen bedre - eller blot tænker i gode tilbud, der liige skal skrives ind/bogmærkes i listen. :wink:

Du kan selvfølgelig også bare begynde at skrive i TiddlyWiki som du ville gøre i AutoFocus eller DarkEditor - når du vil skrive helt enkel tekst uden forstyrrende værktøj.. :thumbup: :thumbup:

TiddlyWiki er nemlig HELT simpel når det gælder om at skrive tekst ind i en tiddler. Redigeringsværktøjerne er få og enkle...

Tagging vises automatisk i en standard TiddlyWiki - og du behøver ikke bekymre dig om organisering af dine skriblerier fra starten.

Quote: "Give a man a tiddler and he might digest it today, show a man how to use TIddlyWiki and he'll be writing his own tiddlers for a lifetime .."
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Havbro, Aars, Himmerland, Nordjylland, Jylland, Danmark
Brugererfaring med Linux:: Øvet

Re: Hvad er TiddlyWiki?

Indlægaf Uffe » man 11. jan 2010 21:05

Hej Måns.

Til dem der ikke ved hvad en wiki er - kig her

ellers vil jeg bare sige :thumbup: :cheers:
Mvh.
Uffe

Ubuntu minimal m/ Mate desktop 64bit
Asrock N68-GE3 UCC - AMD X4 640 - 4 Gb Kingston ram
OCZ Vertex 4 SSD 60 Gb + 500 Gb WD sATA HD

Ultimate Edition 2.9 64bit
Asrock 2core 1333-2.66G - 2 Gb Kingston ram
750 Gb Samsung WD sATA HD
Plextor DVD-RW - Asus 24" fladskærm

Omega T107, 7" Kina Android tablet
Brugeravatar
Uffe
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Hornslet, Syddjurs

Indlægaf haines » man 1. mar 2010 00:43

Hej Måns....
Desto flere indlæg og beskrivelser af TiddlyWiki du kommer med , jo mere nysgerrig bliver jeg, for du synes virkelig at brænde for sagen :thumbup:

Jeg har prøvet at læse mig igennem en hel del om Wiki mv. , altså prøve at følge de links og henvisninger du har givet.

Du er utrolig flink til at rose og anerkende, og det luner ALTID :smile: :smile:

Nu kommer så spørgsmålet, som jeg stiller uden nogen form for bagtanke eller kritik, men du har set mine indlæg, og kender nogenlunde mit niveau, og i mit (rest)arbejdsliv (66 år)er jeg kordegnevikar, med systemer som er bundet af kirkeministeriets vedtagelser, og som er hægtet på CPR- systemet, så det kan jeg ikke påvirke.
Vil jeg kunne bruge TiddlyWiki til noget arbejdsmæssigt eller privat, og hvis, så til hvad :?: (Jeg kan ikke finde ud af det, måske mangler jeg en begyndelse, for at kunne se anvendelsesmulighederne?)
Eller vil jeg kunne hjælpe med noget på en anden måde, idet jeg stadig bilder mig ind at være god til engelsk og dansk...
Satori - (japansk): Et pludseligt glimt af klarsyn
Mint 10 LXDE, Mint 8 og 9 Gnome, frugalinstalleret Puppy 431, Wary 5, Puppy Lucid 5.2.5 og 8, Slack-Pup 5.3.
Intel Celeron Pentium4 2.4 GHz Memory 1,5 GB
120 GB ATA HD
haines
Moderator
Moderator

Geografisk sted: Helsingør
Brugererfaring med Linux:: Helt uøvet

Indlægaf Måns » man 1. mar 2010 16:04

haines skrev:Desto flere indlæg og beskrivelser af TiddlyWiki du kommer med , jo mere nysgerrig bliver jeg, for du synes virkelig at brænde for sagen :thumbup:

Jeg har prøvet at læse mig igennem en hel del om Wiki mv. , altså prøve at følge de links og henvisninger du har givet.

Du er utrolig flink til at rose og anerkende, og det luner ALTID :smile: :smile:
Selv tak :grin:
haines skrev:Vil jeg kunne bruge TiddlyWiki til noget arbejdsmæssigt eller privat, og hvis, så til hvad :?: (Jeg kan ikke finde ud af det, måske mangler jeg en begyndelse, for at kunne se anvendelsesmulighederne?)
Eller vil jeg kunne hjælpe med noget på en anden måde, idet jeg stadig bilder mig ind at være god til engelsk og dansk...

Du kan hjælpe mig meget ved at prøve at bruge TiddlyWIki selv - og komme med de spørgsmål og den kritik, der opstår af sig selv hen ad vejen...

Når man begynder med at bruge TiddlyWiki kan det betale sig blot at opfatte det som et tekstprogram, der bruger wikisyntaks. Man kan lære wikisyntaks i løbet af ganske kort tid fordi det blot består af nogle ganske få tillægstegn...
Når man har arbejdet med TW som et lille hurtigt notatprogram, i en periode, opdager man at det kan så meget mere - og anvendeligheden åbner døre til en ellers lukket verden - f.eks. publisering af hjemmesider, design af programmer, der kan bruges on- og offline, databaser baseret på indhold, struktureret efter tags, felter, tekstdata, tekstindhold og titler....
Det er svært at forklare og teoretisere - og kommer hurtigt til at lyde meget akademisk - faktisk er TiddlyWikis største force at det er et hurtigt, enkelt og især praktisk værktøj. Det skal bruges i praksis - og kræver praksis for at være praktisk :wink:
Derfor - skriv løs i en TiddlyWiki og se hvor det fører dig hen!

For mig startede "TiddlyWikieventyret" med at jeg, uden nogen forudsætning overhovedet, ville lave en iPhone/mobil applikation, der kunne bruges til at føre automatiske sygemeldings- og weekendlister over efterskoleeleverne på min efterskole - blot vha. flueben - og printes ud fra en pc.

Det lykkedes faktisk for mig, - og jeg lærte en hel masse undervejs - især fordi jeg fik MEGET hjælp fra TiddlyWikis brugergruppe (TiddlyWiki googlegroup).

Resultatet af mit projekt kan ses her: WeekendListen
Hvis du trækker browseren sammen så den får samme format som en iPhone, og forestiller dig at du klikker direkte på skærmen, kan du få en fornemmelse af hvordan den er at bruge.

Jeg har sat den op til at gemme ændringer pr. tiddler - dvs. hver gang man laver en ændring i en artikel/tiddler vil mobiltelefonen gemme ændringen til nettet - og kun den ene tiddler, dvs. flere kan redigere i forskellige dele af dokumentet samtidigt - uden at komme til at overskrive hinandens ændringer.

Man kan sætte flueben ved flere elever efter hinanden - og opdatere dem på een gang, dvs. alle de markerede elevers status vil blive gemt online...

Det virker faktisk ret godt - og listerne/tabellerne, der kan skrives ud bagefter kan sorteres ved klik på kolonneoverskrifterne....

Indføring af elever sker via csv (en kommasepareret liste) som jeg får fra sekretærens administrationsprogram, eller excel - og importerer til TiddlyWiki som generer alle elever på een gang ud fra de data der var i filen....

Det er en process som tager få sekunder - Det der har taget tid er at lave TiddlyWikiskabelonerne, således at alt er blevet automatiseret...

Jeg kendte intet til hverken htmlkodning, javascript eller wikisyntaks, før jeg startede på projektet - og opfatter stadig mig selv som en novice på de to førstnævnte områder - men TiddlyWiki kan noget særligt, den kan hjælpe en til at lave det værktøj man har brug for - og samtidig være den platform der udgør selve værktøjet - Det er faktisk ret fantastisk - og jeg har ikke set noget lignende andre steder.
Det er nok også forklaringen på hvorfor jeg er så entusiastisk omkring at få udbredt lidt viden om at TiddlyWiki findes - og at ALLE kan gå i gang med at udvikle, hvad de nu har brug for, med den som platform... :ugeek:

Mvh Måns
Quote: "Give a man a tiddler and he might digest it today, show a man how to use TIddlyWiki and he'll be writing his own tiddlers for a lifetime .."
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Re: Hvad er TiddlyWiki? - endnu en formulering..

Indlægaf Måns » tirs 30. mar 2010 12:26

TiddlyWiki er en wiki-lignende, klient-side, enkelt-side applikation skrevet af Jeremy Ruston, der er designet til at blive brugt som en personlig notesbog. Det er en enkelt HTML-fil, der indeholder CSS og JavaScript-kode. Når brugere henter TiddlyWiki til deres PC, kan de gemme de nyindtastede oplysninger ved at overskrive filen på brugerens harddisk, på brugerens anmodning. Som følge af TiddlyWiki konventionerne, kan brugerne lave en ny post, kaldet en tiddler, i deres lokale kopi af TiddlyWikifilen og gemme den til fremtidig brug. Eksisterende tiddlere kan også ændres eller slettes på samme måde. Fordi det kører under de fleste browsere og ikke kræver installation, kan det nemt bruges som en mobil personlig wiki.

TiddlyWiki er udgivet af UnaMesa under en BSD open source-licens og er således frit tilgængeligt. Udvikleren Jeremy Ruston beskriver den som eksperimenterende, og i denne ånd, har mange mennesker brugt den oprindelige HTML-fil til at oprette TiddlyWikimodifikationer. Disse kan inddeles i to overordnede kategorier: dem, der kun bevarer klient-siden, og dem, der tilføjer server-side-skrivning og gør TiddlyWiki til en mere traditionel wiki. Links til begge disse former for tilpasninger er lagt i den oprindelige TiddlyWikifil efterhånden som de bliver kendt. TiddlyWiki modifikationer tilføjer typisk funktioner, som ikke var oprindeligt planlagt af Ruston, og nogle af disse funktioner er blevet optaget i nyere versioner af TiddlyWiki.

En funktion, der kendetegner TiddlyWiki og gør den forskellig fra en standard wiki er hvordan den præsenterer sit indhold. Jeremy Ruston havde dette at sige om det:
En TiddlyWiki er som en blog, fordi den er delt op i mindre bidder (tiddlere), men den tilskynder dig til at læse den ved hyperlinking snarere end sekventielt: Det er en ikke-lineær blog-analog, om du vil, der binder de enkelte mikroindhold elementer sammen til et sammenhængende hele. Jeg tror, at TiddlyWiki repræsenterer et nyt skrivemedie, og den vil fremme sin egen helt særlige skriftlige stil.
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Re: Hvad er TiddlyWiki? - endnu en formulering..

Indlægaf Måns » tirs 30. mar 2010 12:34

Jeg har oprettet en WikiPedia-klon kaldet "MiniPedia".
Citat fra beskrivelsen (link):
Hvad er MiniPedia?
MiniPedia er en ændret version af TiddlyWiki, som prøver på at ligne MediaWiki så meget som muligt. TiddlyWiki er en enkelt fil, en fuldstændig wiki til brug for mikro-indhold, skrevet i JavaScript. Det betyder:
Det er en enkelt fil
En fuldstændig MiniPedia wiki gemmes i en enkelt fil på din computer. Det gør det supernemt at tage MiniPedia med dig f.eks. på en USB pen eller ved at emaile den til dig selv eller andre.
Den er fuldstændig
Den fil som er MiniPedia indeholder ikke blot alle dine data, men også alle de værktøjer du har brug for for at kunne redigere. Alt du har brug for er en moderne internet browser, som Mozilla Firefox, Microsoft Internet Explorer, Google Chrome eller Opera. Du har ikke brug for andre programmer, og du har heller ikke brug for internetforbindelse.

Samme MiniPedia fil vil fungere på enhver computer: Windows PC'er, Apple Macs, Linux og BSD maskiner..
Det er en wiki
En wiki er en samling af hjemmesider, lige som en normal hjemmeside, bortset fra at hver eneste side kan redigeres, nemt og med det samme. Wiki systemer bruges ofte til at samarbejde om dokumentation af store projekters, andre gange blot af en enkelt person som en slags personlig notesbog.
Til brug for mikroindhold
De fleste hjemmesider og wikier bestyrer information som sider. MiniPedia er anderledes — den gemmer dit indhold i mindre bidder (hver enkelt bid kaldes en 'tiddler' eller en 'artikel'). Information der deles op i mindre bidder, som her, kaldes 'mikroindhold'. Når du først er kommet i gang med at bruge MiniPedia, vil du opdage at mikroindhold er en fuldstændig naturlig måde at holde styr på alt du beskæftiger dig med normalt.

Mvh Måns
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Tilbage til TiddlyWiki