Unetbootin

En hurtig mini distribution der fx. kan køre kun fra USB-nøgle og i ram.

Redaktør: haines

Unetbootin

Indlægaf jan.k » søn 29. maj 2011 11:03

Hej
Ja, I kan ikke skrive sådan noget, uden at jeg skal prøve, og jeg valgte et nyt emne, for ikke, at forvirre i det andet emne:
viewtopic.php?f=17&t=806
Unetbootin er jo på dansk, skal lige understreges.
Når man vælger Puppy, er der kun "latest live" at vælge imellem, kun en ud af mange versioner, som så her er: Puppy-4.2retro - skriver den.
Når så Unetbootin er færdig, med at downloade og installere, og lave en ny Boot, så skriver den: Genstart nu som jeg klikker på, og computeren genstarter, og starter op i Linux-abc, som jeg også genstartede fra, men hvor er den Puppy-installation, som Unetbootin lige har lavet ?
Den figurerede heller ikke i boot-oversigten, over installerede systemer.
Når jeg klikker på Unetbootin-programmet under Programmer, så skriver den: Unetbootin er installeret nu. Fjern den eksisterende version ?
Hvordan kan jeg komme til den Puppy-installation ?
Jeg valgte harddisk til placering
Venlig Hilsen Jan
Mint 11 x 64 Gnome
Intel Core 2 Quad 3.2
4 GB RAM
Nvidia 8600 GT 512 MB
500 GB Harddisk
jan.k

Re: Unetbootin

Indlægaf Birthe » søn 29. maj 2011 18:12

Hej Jan.
Jeg har kun brugt Unetbootin til at lægge Puppy og andre dists på usb pen. De valgmuligheder du nævner, angives, hvis du vil downloade via unetbootin. Jeg plejer at downloade, den version, jeg vil have og så vælge fra ISO og det drev, den skal lægges på.
Puppy skriver bootfilen forskelligt alt efter om der skal boot'es fra CD eller usb.
Du kan redigere som følger hvis du har lagt Puppy på usb drev.
Rediger syslinux.cfg på usb drevet og omskriv sidste line fra pmedia=cd til pmedia= usb
Hvis du har lagt Puppy på harddisken kan du så ikke finde filerne ved en søgning?

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Lenovo T500 Intel Core 2 Duo 2.53 GHz, 2 GB DDR3, 160GB 7200rpm, ATI Mobility Radeon HD 3650, Mint 17.2 Mate
Lenovo X100e 2gb ram, AMD Athlon Neo MV-40 / 1.6 GHz, ATI Mobility Radeon HD 3200, zorin 6.4 core
Acer Aspire One zg5, Intel Atom N270, 1.6 GHz, integreret grafik, 1gb ram, 160 gb hd. (Mint 17.3 Mate)
Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Odense, Fyn
Brugererfaring med Linux:: Lidt øvet

Indlægaf Birthe » søn 29. maj 2011 18:31

Unetbootin på harddisk
Hard Disk (frugal) install mode

På Windows, modificererUNetbootin boot.ini (på 2000/XP), eller bruger bcdedit (på Vista/7) til at føje et menu valg benævnt UNetbootin. Dette indlæser GRUB4DOS bootloaderen, som er installeret i /ubnldr og/ubnldr.mbr, og disse læser boot menu fra punkter fra /unetbtin/menu.lst. Installations .exe filen kopieres til /unetbtin.exe, og denne føjes til autorun ved næste bootup. Når den køres, vil den afinstallere UNetbootin ved at slette de udpakkede filer (de er skrevet til /ubnfilel.txt og /ubnpathl.txt) og fjerner UNetbootins boot menu linie-

På Linux, modificeres menu.lst (hvis GRUB benyttes) eller grub.cfg (hvis GRUB2)benyttes. Den eksisterende config file backes up til menu.lst.bak eller grub.cfg.bak. Hvis UNetbootin køres igen, køres uninstalleren; dette sletter de udpakkede filer (som er lagret i /ubnfilel.txt og /ubnpathl.txt) og genskaber boot configurations filerne

Undskyld det slap jeg ikke godt om ved....her er original teksten:
http://sourceforge.net/apps/trac/unetbootin/wiki/howitworks

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Lenovo T500 Intel Core 2 Duo 2.53 GHz, 2 GB DDR3, 160GB 7200rpm, ATI Mobility Radeon HD 3650, Mint 17.2 Mate
Lenovo X100e 2gb ram, AMD Athlon Neo MV-40 / 1.6 GHz, ATI Mobility Radeon HD 3200, zorin 6.4 core
Acer Aspire One zg5, Intel Atom N270, 1.6 GHz, integreret grafik, 1gb ram, 160 gb hd. (Mint 17.3 Mate)
Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Indlægaf jan.k » søn 29. maj 2011 18:36

Hej Birthe
Jeg har stadig ikke en USB-nøgle eller disk, derfor valgte jeg harddisken, som man kan vælge i stedet for USB.
Jeg kan ikke finde den Puppy, som Unetbootin har lavet, hverken ved søgning, eller i boot-sektoren - oversigten, og det er jo en betingelse, at den er blandt de installerede systemer, der kan startes op i, for at man kan komme til at bruge den.
Jeg lod Unetbootin gøre det hele, download og installation og placering, med tilhørende boot.
Venlig Hilsen Jan
Mint 11 x 64 Gnome
Intel Core 2 Quad 3.2
4 GB RAM
Nvidia 8600 GT 512 MB
500 GB Harddisk
jan.k

Indlægaf Birthe » søn 29. maj 2011 18:52

Hej Jan.
I mit sidste indlæg nævnes nogle foldere og filer. Har du set om de findes?

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Måns » søn 29. maj 2011 18:52

Hej Jan
jan.k skrev:....men hvor er den Puppy-installation, som Unetbootin lige har lavet ?
Den figurerede heller ikke i boot-oversigten, over installerede systemer.
....
Hvordan kan jeg komme til den Puppy-installation ?
Jeg valgte harddisk til placering

Unetbootin udtrækker sandsynligvis bare filer fra iso'en og lægger dem på hdd.. Det er ihvert tilfælde det MultiBootIsos og andre programmer gør...

Du skal have fat i et eller andet Grubværktøj, som kan finde systemfilerne, identificere dem, og oprette en ny Grub til dig...

Jeg gætter på at Linux-abc distroen har et standardværktøj til formålet..

Hvis du ikke er bange for/ked af at ødelægge den opstartsmenu, der følger med Linux-abc, kan du starte computeren med en Puppy 5.2.5 LiveCd (eller usb) og køre det medfølgende Grub4dos værktøj. Det vil finde alle installerede systemer og komme med et forslag til en ny Grub og installation af den. Den nye Grub-installation vil være baseret på en tekstfil, der hedder menu.lst, som kan redigeres manuelt i en teksteditor, efterfølgende...

Hvis dine Puppy filer ligger på sin egen partition, evt. i en undermappe burde der ikke være nogle problemer for Grub4dos - hvis de ligger og flyder et eller andet sted mellem Linux-abcs systemfiler - kan jeg ikke garantere at Grub4dos kan finde ud af det...

Puppys filer hedder:
vmlinuz
initrd.gz
og lupo-et eller andet...
Hvis unetbooting blot kopierer ALT fra iso'en, er der et par filer mere:
boot.cat
boot.msg
isolinux.bin
isolinux.cfg
help.msg

----
Forslag: GØR DET SELV, - OG BEDRE END UNETBOOTIN!!!
Det unetbooting gør kan du gøre selv - og have styr på hele processen undervejs:
1) Hent den iso du vil bruge
2) Klik på den så den mountes og åbnes
3) Markér de filer du vil kopiere og træk dem til den ønskede placering, evt. en mappe.
4) Kør Grub4dos, vælg evt. KUN at søge på det drev du har lagt systemet på, check om den har fundet mappen og givet systemet et korrekt navn.. (Det er det jeg gør når jeg installerer flere Puppies til en usb f.eks...)
5) Installér Grub via Grub4dos - evt. til mbr, hvis du er sikker på ALLE systemer er blevet fundet (i så fald har du ladet Grub4dos scanne alle drev, du ved du har systemer på...).
Grub4dos er så venlig at lave en backup af den tidligere mbr, - men jeg må indrømme at jeg ikke har EN ANELSE om hvordan man genopretter til den... - så du er på egen hånd her :whistle: :grin:
:red-cheers: :red-cheers:
Mvh Måns
Quote: "Give a man a tiddler and he might digest it today, show a man how to use TIddlyWiki and he'll be writing his own tiddlers for a lifetime .."
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Havbro, Aars, Himmerland, Nordjylland, Jylland, Danmark
Brugererfaring med Linux:: Øvet

Indlægaf Birthe » søn 29. maj 2011 18:55

Hej Igen Jan.
Hvis du har en menu.lst skal den måske redigeres lidt. Bruger du Grub2 tør jeg ikke udtale mig.

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Indlægaf jan.k » søn 29. maj 2011 19:11

Hej Birthe og Måns
Tak for jeres forklaringer, men nu er jeg samme sted som med TW.
En hel masse ord, som jeg ikke forstår, og ikke ved hvordan, jeg skal bruge dem.
Jeg troede, at Puppy kom med i oversigten over installerede systemer, når jeg bootede computeren op, så jeg kunne vælge Puppy, ligesom jeg kan vælge Linux-abc eller Mint 11.
Nu prøver jeg, at starte Puppy fra CD, og så lede efter Grub4dos
Venlig Hilsen Jan
Mint 11 x 64 Gnome
Intel Core 2 Quad 3.2
4 GB RAM
Nvidia 8600 GT 512 MB
500 GB Harddisk
jan.k

Indlægaf Måns » søn 29. maj 2011 19:12

Hej Birthe og Jan
Birthe skrev:Hvis du har en menu.lst skal den måske redigeres lidt. Bruger du Grub2 tør jeg ikke udtale mig.

Jeg læste lige Birthes tidligere indlæg og blev mindet om noget (måske) vigtigt..

En GrubMenu lavet af Grub4Dos finder selv ud af bootparametrene....
Min menu.lst, der er genereret automatisk af Grub4dos, ser f.eks. således ud:
Kode: Vælg alt
# menu.lst produced by grub4dosconfig-v1.7
color blue/cyan yellow/blue white/black cyan/black
timeout 10
default 0

# Frugal installed Puppy

title Lupu 525 (sdb1/525)
  find --set-root --ignore-floppies --ignore-cd /525/initrd.gz
  kernel /525/vmlinuz   psubdir=525 pmedia=usbflash pfix=fsck
  initrd /525/initrd.gz

title Lupu 525 (sdb1/525) RAM mode\nBoot up Puppy without pupsave
  find --set-root --ignore-floppies --ignore-cd /525/initrd.gz
  kernel /525/vmlinuz   psubdir=525 pmedia=usbflash pfix=ram,fsck
  initrd /525/initrd.gz

# Windows
# this entry searches Windows on the HDD and boot it up
title Windows\nBoot up Windows if installed
  map (hd1) (hd0)
  map (hd0) (hd1)
  map --hook
  errorcheck off
  find --set-root --ignore-floppies --ignore-cd  /bootmgr
  chainloader /bootmgr
  find --set-root --ignore-floppies --ignore-cd  /ntldr
  chainloader /ntldr
  find --set-root --ignore-floppies --ignore-cd   /io.sys
  chainloader /io.sys
  errorcheck on

# Boot from Partition Boot Sector

title Lupu 525 (sdb1:PBS)
  uuid DB0F-0DF0
  chainloader +1

# additionals
title Bootup from HDD\nBootup from the master boot record of the hard disk drive
  map (hd1) (hd0)
  map (hd0) (hd1)
  map --hook
  chainloader (hd0)+1

title Find Grub menu on HDD
  map (hd1) (hd0)
  map (hd0) (hd1)
  map --hook
  errorcheck off
  find --set-root --ignore-floppies --ignore-cd /menu.lst && configfile /menu.lst
  find --set-root --ignore-floppies --ignore-cd /boot/grub/menu.lst && configfile /boot/grub/menu.lst
  find --set-root --ignore-floppies --ignore-cd /grub/menu.lst && configfile /grub/menu.lst
  errorcheck on
  commandline

title Find Grub2\nBoot up grub2 if installed
  find --set-root --ignore-floppies --ignore-cd /boot/grub/core.img
  kernel /boot/grub/core.img

title Grub4Dos commandline\n(for experts only)
  commandline

title Reboot computer
  reboot

title Halt computer
  halt

Det betyder at man KUN har brug for at kopiere 3 filer fra iso, hvis man bruger Grub4dos.:
vmlinuz
initrd.gz og
lupo-et-eller-andet.sfs
:red-cheers: :red-cheers:
Mvh Måns
Quote: "Give a man a tiddler and he might digest it today, show a man how to use TIddlyWiki and he'll be writing his own tiddlers for a lifetime .."
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Havbro, Aars, Himmerland, Nordjylland, Jylland, Danmark
Brugererfaring med Linux:: Øvet

Indlægaf Birthe » søn 29. maj 2011 19:14

Hej Jan.
Prøv lige at søge efter, om du har en fil, der hedder menu.lst. Hvis du har Grub4dos, har du også en sådan.

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Næste

Tilbage til Puppy-linux