Puppy-linux - Browser-linux mfl.

En hurtig mini distribution der fx. kan køre kun fra USB-nøgle og i ram.

Redaktør: haines

Re: Puppy-linux - Browser-linux mfl.

Indlægaf jan.k » fre 20. maj 2011 16:47

Hej igen Birthe
Hvis du ikke har opgivet mine spørgsmål, så har jeg nu downloadet sprogpakken, og har den på computeren.
Hvordan aktiverer jeg den, eller skifter til den ?
Venlig Hilsen Jan
Mint 11 x 64 Gnome
Intel Core 2 Quad 3.2
4 GB RAM
Nvidia 8600 GT 512 MB
500 GB Harddisk
jan.k

Indlægaf Birthe » fre 20. maj 2011 18:13

Hej Jan
Sprogpakken er en sfs. Sfs filer skal ligge på dit mnt/home det vil sige samme sted, som du har lagt din savefil. Når du åbner din boot manager, kan du vælge, hvilke sfs filer du vil starte op med efter genboot.
Så skulle sprogpakken være der. Bemærk den oversætter kun nogle ting...ret meget fra højrekliksmenuer osv. Men lidt er jo bedre end ingenting.
Lige sprogpakken ville jeg nok indlæse via boot manager, så den er med fra start af puppy.
Selv om du også spørger til:
jan.k skrev:sfs_load-1.1.pet

pet er puppys installations filer. Når du har en savefil kan du godt installere programmer. Dobbelt klik på den, så skal du se installationen gå igang.
De fleste af de programmer, du nævner...også libreoffice er...eller findes som sfs versioner. Når du har downloaded dem en gang, kan du bruge dem med flere puppy versioner.
Java også. Der er et øverste antal, vist nok 6, du kan have indlæst samtidig. Det er lidt smart, for vi kan nøjes med at indlæse de programmer, vi skal bruge.

Prøv at kigge nøjere i Quickpet. Programmerne er inddelt i pet og sfs..
Jeg finder også ret ofte programmer via puppy forum, som ikke er hverken i quickpet eller pakke manager. Men de skal passe til den version Puppy, du bruger.

Jeg gemmer mine sfs programmer på det drev, jeg vil gemme savefil på. Så kan jeg køre flere puppies og bruge de samme sfs filer. Det gør da det hele mere enkelt.

jan.k skrev:Hvis du ikke har opgivet mine spørgsmål,

Der er ikke nogen, der opgiver noget her. Du spørger bare igen, hvis det stadig er uklart.

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Lenovo T500 Intel Core 2 Duo 2.53 GHz, 2 GB DDR3, 160GB 7200rpm, ATI Mobility Radeon HD 3650, Mint 17.2 Mate
Lenovo X100e 2gb ram, AMD Athlon Neo MV-40 / 1.6 GHz, ATI Mobility Radeon HD 3200, zorin 6.4 core
Acer Aspire One zg5, Intel Atom N270, 1.6 GHz, integreret grafik, 1gb ram, 160 gb hd. (Mint 17.3 Mate)
Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Odense, Fyn
Brugererfaring med Linux:: Lidt øvet

Indlægaf jan.k » lør 21. maj 2011 10:22

Hej Birthe
Jeg siger igen tak for hjælpen, nu er det lykkedes, alt er installeret, men i den forkerte rækkefølge.
Ja, du sagde jo, at sprogpakken skal installeres først af alt, nu har jeg alligevel installeret den sidst, med dette resultat: LibreOffice er dansk - bortset fra interfacet, som er engelsk, og så kalenderen, nede ved uret i højre side, er på dansk.
Det er det eneste, jeg har opdaget, der er på dansk.
Nu betragter jeg den som færdig, og den kan bruges
Hvis nogen er i tvivl, er det Puppy 5.2.5
Venlig Hilsen Jan
Mint 11 x 64 Gnome
Intel Core 2 Quad 3.2
4 GB RAM
Nvidia 8600 GT 512 MB
500 GB Harddisk
jan.k

Indlægaf jan.k » lør 21. maj 2011 10:33

Hej igen
En tilføjelse, det var godt, du skrev det med placeringen af sfs-filen i home, det har betydning, når jeg downloader sprogpakken, så skal downloadmanageren placere filen samme sted
Venlig Hilsen Jan
Mint 11 x 64 Gnome
Intel Core 2 Quad 3.2
4 GB RAM
Nvidia 8600 GT 512 MB
500 GB Harddisk
jan.k

Indlægaf Birthe » lør 21. maj 2011 10:38

Hej Jan
Ja, det er noget tricky med den sprogfil. Du har nok også set, at vi har skrevet om, at lige som det var der, så var det der ikke alligevel. Vi har skrevet om at genopfriske og alt det.
Et af de problemer jeg har sporet er egentlig wm switcher og muligheden for at skifte windows manager.
Oversættelses programmerne virker kun rigtigt i jwm, så det har jeg brugt, når jeg har arbejdet med det.
Når puppy så indlæste brugte den Openbox og alt så forkert ud igen. Derfor har jeg i min egen udgave brugt remove inbuild apps og fjernet wmswitcher, openbox, opcnf,fbpanel osv. Så slap jeg for problemer er DEN grund. (Det er iøvrigt noget af det samme, jeg beskrev i Minimalos)

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Lenovo T500 Intel Core 2 Duo 2.53 GHz, 2 GB DDR3, 160GB 7200rpm, ATI Mobility Radeon HD 3650, Mint 17.2 Mate
Lenovo X100e 2gb ram, AMD Athlon Neo MV-40 / 1.6 GHz, ATI Mobility Radeon HD 3200, zorin 6.4 core
Acer Aspire One zg5, Intel Atom N270, 1.6 GHz, integreret grafik, 1gb ram, 160 gb hd. (Mint 17.3 Mate)
Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Indlægaf jan.k » lør 21. maj 2011 18:56

Hej
Jeg kommer lige igen, en af os troede, at nu virkede det bare.
Jeg prøvede så, at starte Mijnpup 52 op, og fik en mærkelig sammenblandet rodebunke: Puppy 5.2.5 og Mijnpup 52 og jeg ved ikke hvad - på en gang.
Jeg ville egentlig bare se, om LibreOffice i Mijnpup 52, kunne bruge den danske udgave fra Puppy 5.2.5 hvor LibreOffice blev dansk.
De bruger jo samme Save-fil, jeg troede ikke, at de også blandede skrivebordene sammen.
For at gøre det helt perfekt, startede jeg bagefter Puppy 5.2.5 op, og fik nu det samme sammenblandede skrivebord, med alt godt fra mange steder, og det virkede ikke, ikonerne var døde
Venlig Hilsen Jan
Mint 11 x 64 Gnome
Intel Core 2 Quad 3.2
4 GB RAM
Nvidia 8600 GT 512 MB
500 GB Harddisk
jan.k

Indlægaf Måns » lør 21. maj 2011 19:49

Hej Jan
jan.k skrev:Jeg prøvede så, at starte Mijnpup 52 op, og fik en mærkelig sammenblandet rodebunke: Puppy 5.2.5 og Mijnpup 52 og jeg ved ikke hvad - på en gang.
Jeg ville egentlig bare se, om LibreOffice i Mijnpup 52, kunne bruge den danske udgave fra Puppy 5.2.5 hvor LibreOffice blev dansk.
De bruger jo samme Save-fil, jeg troede ikke, at de også blandede skrivebordene sammen.
For at gøre det helt perfekt, startede jeg bagefter Puppy 5.2.5 op, og fik nu det samme sammenblandede skrivebord, med alt godt fra mange steder, og det virkede ikke, ikonerne var døde

Du har haft gang i noget her, jeg ikke ville gøre for penge (ikke engang af nysgerrighed...) :grin: :grin: :grin:
Personlige lagerfiler består af ændringer til det eksisterende system (dvs. ændringer af de forudinstallerede programmer tilføjelse af nye mm.)..
MijnPup og Puppy 5.25 er helt forskellige samlinger af programmer - og dine lagerfiler er KUN personlige indstillinger, filer og nyinstallationer, som du har tilført det eksisterende system....
Når du blander en personlig lagerfil med et andet system end det det er lavet til, SKAL der ske uforudsete ting....
Du kan sandsynligvis "reparere" dine lagerfiler ved blot at slette "døde" genveje, genvælge skrivebordsbaggrund etc...
Hvis du vil have fat i noget du har lavet til et andet system bør du hellere mounte savefilen eller systemfilen fra det andet system i det aktuelt kørende system.
Det gør du ganske enkelt ved at klikke på save- eller systemfilen. Du kan unmounte den igen ved at klikke på den igen, eller højreklikke og vælge "unmount"..
Når lager- eller systemfilen er mountet fremstår den som en mappe fyldt med undermapper, der svarer til de mapper, du har foretaget ændringer til (savefilen) eller HELE systemet (systemfilen) - og du kan kopiere filer derfra og ind i dit aktuelt kørende system...

Husk du kan ALTID starte forfra ved at starte med kommandoen (F2 ved boot) puppy pfix=ram og evt. pkeys=dk (for dansk tastatur med det samme!!)...
På den måde kan du lave MANGE savefiler - og kan eksperimentere løs uden at være bange for at ødelægge den savefil, du har gemt til almindelig brug.
Hvis du har lavet en savefil med de vigtigste indstillinger - og den IKKE er aktuelt aktiv (dvs IKKE er den du har bootet systemet med) kan du lave et antal kopier af den - (med forskellige navne) og spare dig selv for arbejdet med at skulle sætte det hele op hver gang, du var nødt til at boote i ram, for at lave en ny...

Du får afprøvet nogle ting :grin: - Godt gået Jan :thumbup: :thumbup:
Men du må ikke forvente at en savefil lavet til/på en Puppy distribution passer sammen med en anden Puppy distribution - eller blot kan erstatte hinanden. Hver Puppy er unik - og din personlige lagerfil ligeså :thumbup:
:red-cheers: :red-cheers:
Mvh Måns
Quote: "Give a man a tiddler and he might digest it today, show a man how to use TIddlyWiki and he'll be writing his own tiddlers for a lifetime .."
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Havbro, Aars, Himmerland, Nordjylland, Jylland, Danmark
Brugererfaring med Linux:: Øvet

Indlægaf Birthe » søn 22. maj 2011 00:43

Hej Jan.
Måns råd vedrørende back up af savefil kan IKKE understreges for kraftigt. Det er let at få smadret en savefil. Det kan f.eks. ske, hvis der lukkes uhensigtsmæssigt ned. Jeg har også oplevet at få fejlmeddelsen af der var mere end der kunne være i savefilen. Pudsigt da jeg havde holdt godt øje med "måleren".
Egentlig er det ikke så mærkeligt. Alle de lag i hukommelsen, puppy indlæser til. Vi bruger sfs programmer, flere eller færre. Skifter imellem dem. Alt i EN fil. Det er ret fantastisk, at det størstedelen af tiden virker så godt, som det gør.

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Indlægaf jan.k » søn 22. maj 2011 10:58

Hej Måns og Birthe
Tak for forklaringen, det er denne:
De fleste af de programmer, du nævner...også libreoffice er...eller findes som sfs versioner. Når du har downloaded dem en gang, kan du bruge dem med flere puppy versioner.
Som Birthe skrev, der forvirrede mig.
Og det med F2 kunne jeg ikke huske i farten
Venlig Hilsen Jan
Mint 11 x 64 Gnome
Intel Core 2 Quad 3.2
4 GB RAM
Nvidia 8600 GT 512 MB
500 GB Harddisk
jan.k

Indlægaf Birthe » søn 22. maj 2011 11:40

Hej Jan
jan.k skrev:De fleste af de programmer, du nævner...også libreoffice er...eller findes som sfs versioner. Når du har downloaded dem en gang, kan du bruge dem med flere puppy versioner.
Som Birthe skrev, der forvirrede mig.

Jeg er ked af, at det gav dig de problemer. Bemærk, at jeg skrev om programmer, de problemer du fik skyldtes savefilen.
Begge hedder godt nok sfs.

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Foregående

Tilbage til Puppy-linux