Puppy-linux - Browser-linux mfl.

En hurtig mini distribution der fx. kan køre kun fra USB-nøgle og i ram.

Redaktør: haines

Puppy-linux - Browser-linux mfl.

Indlægaf jan.k » fre 13. maj 2011 15:46

Hej
Jeg vil godt prøve, at forklare min forvirring omkring, at kombinere, eller sammenkøre disse distributioner.
Jeg troede, at det er den samme grundenhed, i dem alle, den samme enhed, der gør det muligt, at starte og køre systemet, fra CD og indlæst i RAM.
På denne enhed, kan så tilføjes forskellige skriveborde og programmer
På samme måde, som for eksempel Linux Mint, om den så hedder Mint 9, Mint 10 eller Mint 11, så er det Mint inde under, og man kan lave det samme, og på samme måde, i alle 3 distributioner.
De kan så fås med forskellige skriveborde, og med forskellige programmer
Man henter Ubuntu-programmer i Mint, og på samme måde, troede jeg, at man kunne hente Puppy-programmer i BrowserLinux, til den samme enhed
Venlig Hilsen Jan
Mint 11 x 64 Gnome
Intel Core 2 Quad 3.2
4 GB RAM
Nvidia 8600 GT 512 MB
500 GB Harddisk
jan.k

Re: Puppy-linux - Browser-linux mfl.

Indlægaf Birthe » fre 13. maj 2011 17:51

Hej Jan
jan.k skrev:Jeg vil godt prøve, at forklare min forvirring omkring, at kombinere, eller sammenkøre disse distributioner.
Jeg troede, at det er den samme grundenhed, i dem alle, den samme enhed, der gør det muligt, at starte og køre systemet, fra CD og indlæst i RAM.

Du siger det egentlig selv her: nemlig GRUNDENHED. Hermed mener jeg, der er noget, de distroer har til fælles.
De er bygget på forskellig Puppy version, måske også forskellig kernel, det ved jeg faktisk ikke!
Derudover er der så fjernet noget fra dem begge, mest fra Browserlinux, mindst fra Mijnpu, som desuden har fået tilføjet noget.
Puppy er lidt speciel. Vi har altid været lidt afhængige af, hvis vi ikke selv kunne, at andre havde lavet PET eller SIFS til et givet program - til den af os ønskede Puppy version.
jan.k skrev:På samme måde, som for eksempel Linux Mint, om den så hedder Mint 9, Mint 10 eller Mint 11, så er det Mint inde under, og man kan lave det samme, og på samme måde, i alle 3 distributioner.
De kan så fås med forskellige skriveborde, og med forskellige programmer

Du nævner forskellig version med forskellig kernel. Det kan godt give nogle forskelle - specielt på hardware.
jan.k skrev:Man henter Ubuntu-programmer i Mint,
Nok ikke til de nyere som er bygget på Debian..... :wink: Jeg ku ikke dy mig! :grin:
Jeg forstår imidlertid godt, hvad du mener. Du ved også, at jeg er begejstret for netop Mint 9 og 10. Det er mere "fulde" distroer og også, hvad jeg ville vælge at installere på harddisken. Puppy bruger jeg frugal, som Måns beskrev det for dig. Uanset hvad, så skulle du unde dig selv at prøve det, med enten Mijnpup eller Puppy 5.2.5, som du jo allerede har haft fat i. Læg savefil på hardisken og sig ja til at puppy's fil også lægges der. Det går fristende rablende hurtigt at genstarte. I de 2 versioner kunne du jo installere forstod jeg, de programmer, du ønskede.

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Lenovo T500 Intel Core 2 Duo 2.53 GHz, 2 GB DDR3, 160GB 7200rpm, ATI Mobility Radeon HD 3650, Mint 17.2 Mate
Lenovo X100e 2gb ram, AMD Athlon Neo MV-40 / 1.6 GHz, ATI Mobility Radeon HD 3200, zorin 6.4 core
Acer Aspire One zg5, Intel Atom N270, 1.6 GHz, integreret grafik, 1gb ram, 160 gb hd. (Mint 17.3 Mate)
Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Odense, Fyn
Brugererfaring med Linux:: Lidt øvet

Indlægaf jan.k » fre 13. maj 2011 19:08

Hej Birthe
Jeg snakker kun om programmer, som er forskellen - problemet, i mellem Puppy 5.2.5 og TW-OS - for mig, rent brugs-mæssigt.
Den nyeste Mint 11 er bygget på Ubuntu, og også Mint 10 LXDE
Iøvrigt tak for din PB, jeg var længe om, at opdage den, jeg kigger ikke der normalt
Venlig Hilsen Jan
Mint 11 x 64 Gnome
Intel Core 2 Quad 3.2
4 GB RAM
Nvidia 8600 GT 512 MB
500 GB Harddisk
jan.k

Indlægaf Måns » fre 13. maj 2011 21:34

Hej Jan
jan.k skrev:Hej Birthe
Jeg snakker kun om programmer, som er forskellen - problemet, i mellem Puppy 5.2.5 og TW-OS - for mig, rent brugs-mæssigt.

Det var også meningen :wink: :grin:
TiddlyWiki har kun brug for en browser for at virke - og hvis man lærer at bruge TiddlyWIki, kan den overtage mange - om ikke de fleste andre "normale" programmers funktioner...
Bauwe Bijl, en hollandsk TiddlyWiki superbruger har skrevet dette om TW-OS:
Kilde TiddlyWiki-OS
Bauwe Bijl skrev:Måns Mårtensson created a dedicated tiddlywiki-operating system from BrowserLinux.
BrowserLinux itself is a fine fast and light OS.
And because a TiddlyWiki can take over so much of the applications inside an operating system Måns made the right choice to fold in TiddlyWiki's.

Måns:
TW-OS is made for anyone who uses or intend to learn how to use TiddlyWiki.
It is very portable (100MB+) and (hopefully) very easy to operate.
Because the system is loaded into ram it will run very fast compared to bigger OS'es. (Maybe even faster than anything you've tried before?!)
TW-OS can be run from very different hardware, and might even revive a retired pc. (you'll need 256MB ram)

Sometimes you hear the phrase "a good friend does not let you work with Internet Explorer"...with this distro you become a "best"-friend. All fast and easy...FireFox inside!

You can try the iso on vmware.
Here I burned it and successfully booted it on my machines (intel and amd)...
Burned on a small cd it will make a nice present!

The projects "home" is also on TiddlySpace...just like this website.

Go to TW-OS to download the distro.

Det er denne sætning:
And because a TiddlyWiki can take over so much of the applications inside an operating system Måns made the right choice to fold in TiddlyWiki's.
- Jeg bider mærke i - > og som forklarer, hvorfor jeg satser på en "smal" distro som BrowserLinux, som base for TiddlyWIki..
Det der er vigtigt for mig er at browseren (Firefox) har de allerbedste betingelser for at køre HURTIGT - og det kører faktisk så hurtigt at jeg kan tillade mig at installere et systemkrævende plugin (grafisk voldsomt pga. 3d effekter etc..) som foxtabs (som jeg ALDRIG ville installere på en hårdt presset WinOS eller Ubuntu for den sags skyld...) - alligevel kører det hele hurtigt :grin: :grin: :thumbup:
:red-cheers: :red-cheers:

Mvh Måns
Quote: "Give a man a tiddler and he might digest it today, show a man how to use TIddlyWiki and he'll be writing his own tiddlers for a lifetime .."
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Havbro, Aars, Himmerland, Nordjylland, Jylland, Danmark
Brugererfaring med Linux:: Øvet

Indlægaf jan.k » lør 14. maj 2011 10:25

Hej Måns
Det nægter jeg heller ikke, men som sagt, det jeg arbejder med, er lavet på, og skal bruges igen på, Microsoft-office-pakken. Word dokumenter og Excel regneark, og de skal kunne snakke sammen, som de kan, i Microsoft-office-pakken, det er ikke noget, jeg vælger.
Det kan de så for mig i LibreOffice-pakken.
Jeg kigger på det, med Frugal installation, men har ikke fattet det helt endnu: Hvor skal jeg vælge Frugal ?
Og hvis jeg lader Puppy 5.2.5 skrive til harddisken, hvor skriver den så, og vil min Mint-installation være ødelagt ?
Venlig Hilsen Jan
Mint 11 x 64 Gnome
Intel Core 2 Quad 3.2
4 GB RAM
Nvidia 8600 GT 512 MB
500 GB Harddisk
jan.k

Indlægaf Birthe » lør 14. maj 2011 11:04

Hej Jan
Lad os forudsætte at du boot'er Puppy fra CD, dem fik du jo brændt i rigelige mængder. Når du lukker puppy ned første gang, gør det før du laver nogen ændringer, bliver du spurgt, om du ønsker at gemme og hvis ja, hvor du vil gemme. Du vælger et sted, harddisk partition eller usb. Der bliver skrevet en enkelt fil til disken, nemlig savefilen med det navn, du nu giver den + den almindelige tilføjelse. Du bliver spurgt, om du vil skrive endnu en fil til disken, vælg det. Fremover booter du Puppy med CD'en med indlæser det øvrige nødvendige fra din harddisk/usb. Det går meget hurtigere end fra CD.
jan.k skrev:Og hvis jeg lader Puppy 5.2.5 skrive til harddisken, hvor skriver den så, og vil min Mint-installation være ødelagt ?

Der bliver ikke overskrevet noget. Det drejer sig KUN om de omtalte 2 filer.
Fordi du fortsætter med at boote fra CD, ændrer du ikke noget ved Bootsector, grub eller andet på din computer.
Tag CD'en ud af cd drevet og boot fra din harddisk normalt...helt som du plejer.

Lad endelig være med at installere noget....kun som ovennævnt de 2 filer.

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Lenovo T500 Intel Core 2 Duo 2.53 GHz, 2 GB DDR3, 160GB 7200rpm, ATI Mobility Radeon HD 3650, Mint 17.2 Mate
Lenovo X100e 2gb ram, AMD Athlon Neo MV-40 / 1.6 GHz, ATI Mobility Radeon HD 3200, zorin 6.4 core
Acer Aspire One zg5, Intel Atom N270, 1.6 GHz, integreret grafik, 1gb ram, 160 gb hd. (Mint 17.3 Mate)
Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Indlægaf jan.k » lør 14. maj 2011 11:31

Hej Birthe
Ja tak, jeg prøver med Puppy 5.2.5
Venlig Hilsen Jan
Mint 11 x 64 Gnome
Intel Core 2 Quad 3.2
4 GB RAM
Nvidia 8600 GT 512 MB
500 GB Harddisk
jan.k

Indlægaf jan.k » lør 14. maj 2011 17:02

Hej igen
Det blev en større omgang, den DVD som jeg var begyndt på, med Puppy 5.2.5 spurgte jo ikke mere, om jeg ville gemme som fil, da jeg på den, havde valgt, at gemme til DVD.
Så jeg hentede en ny Puppy 5.2.5 og brændte en ny CD, startede op og lukkede ned igen, og gemte på fil - på harddisken, og det virkede.
Jeg fik installeret Firefox og Thunderbird, og LibreOffice - men den vil ikke starte op, jeg har været i Boot-manager og valgt, at LibreOffice skal starte op ved boot, men det gør den ikke - Hvorfor ?
Firefox og Thunderbird er der og virker
Venlig Hilsen Jan
Mint 11 x 64 Gnome
Intel Core 2 Quad 3.2
4 GB RAM
Nvidia 8600 GT 512 MB
500 GB Harddisk
jan.k

Indlægaf Birthe » lør 14. maj 2011 17:43

Hej Jan
Jeg forstår ikke helt, hvad du mener. Har du LibreOffice som sfs? Hvis du har ,skal du lægge den samme sted, du har lagt din savefil. Har du kunnet se den og vælge den ii Boot-manager, afmærket og flyttet den til det aktive vindue, lukket og genstartet. For så skulle LibreOffice da virke.
Hvis det fortsat ikke virker, så prøv at forklar lidt nærmere, hvad du har gjort.

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Indlægaf jan.k » lør 14. maj 2011 19:23

Hej Birthe
Det er præcis det jeg har gjort: Har du kunnet se den og vælge den ii Boot-manager, afmærket og flyttet den til det aktive vindue, lukket og genstartet
Jeg hentede den, fandt LibreOffice i Boot-manager, afmærket og flyttet, valgt til at starte ved boot, og genstartet computeren, men der er ingen LibreOffice, efter opstart
Venlig Hilsen Jan
Mint 11 x 64 Gnome
Intel Core 2 Quad 3.2
4 GB RAM
Nvidia 8600 GT 512 MB
500 GB Harddisk
jan.k

Næste

Tilbage til Puppy-linux