Puppy fra USB

En hurtig mini distribution der fx. kan køre kun fra USB-nøgle og i ram.

Redaktør: haines

Re: Puppy fra USB

Indlægaf Uffe » man 7. okt 2013 16:12

Jeg kan oplyse at Peer har sendt mig en mail hvor han oplyser at maskinen er en Netbook Acer Emachines EM350 og her er lidt specs: http://notebookspecsreview.blogspot.dk/2011/06/acer-emachines-em350-101-inch-netbook_16.html
:cheers:
Mvh.
Uffe

Ubuntu minimal m/ Mate desktop 64bit
Asrock N68-GE3 UCC - AMD X4 640 - 4 Gb Kingston ram
OCZ Vertex 4 SSD 60 Gb + 500 Gb WD sATA HD

Ultimate Edition 2.9 64bit
Asrock 2core 1333-2.66G - 2 Gb Kingston ram
750 Gb Samsung WD sATA HD
Plextor DVD-RW - Asus 24" fladskærm

Omega T107, 7" Kina Android tablet
Brugeravatar
Uffe
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Hornslet, Syddjurs
Brugererfaring med Linux:: Øvet

Indlægaf Peer » fre 18. okt 2013 10:00

Hej Alle
Mange tak for hjælpen, nu kører hvalpene på både min lille E-maskine og på min ASUS PR05Di med dansk oversættelse og det hele
Min kone og jeg bliver mere og mere glade for hvalpene

mvh Peer
Peer

Brugererfaring med Linux:: Lidt øvet

Indlægaf Birthe » fre 18. okt 2013 14:06

Hej Peer
Peer skrev: nu kører hvalpene på både min lille E-maskine og på min ASUS PR05Di med dansk oversættelse og det hele
Min kone og jeg bliver mere og mere glade for hvalpen

Super dejligt at høre. :thumbup: De hvalpe logrer bare mere og mere med halerne, jo mere vi leger med dem. :grin:
Da nu både du og din kone bruger puppy, så er http://www.linux-abc.dk/phpBB3/viewtopic.php?f=17&t=1712#p8390 måske også noget for jer. Vi har haft meget glæde her af Måns' pet.

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Lenovo T500 Intel Core 2 Duo 2.53 GHz, 2 GB DDR3, 160GB 7200rpm, ATI Mobility Radeon HD 3650, Mint 17.2 Mate
Lenovo X100e 2gb ram, AMD Athlon Neo MV-40 / 1.6 GHz, ATI Mobility Radeon HD 3200, zorin 6.4 core
Acer Aspire One zg5, Intel Atom N270, 1.6 GHz, integreret grafik, 1gb ram, 160 gb hd. (Mint 17.3 Mate)
Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Odense, Fyn

Indlægaf Måns » fre 18. okt 2013 16:06

Hej Peer
Peer skrev:... nu kører hvalpene på både min lille E-maskine og på min ASUS PR05Di med dansk oversættelse og det hele
Min kone og jeg bliver mere og mere glade for hvalpene

Dejligt at høre :thumbup: :clap:

Min seneste oversættelse af Puppy oversætter AbiWord 2.8. De seneste Puppies har AbiWord 2.9 installeret.

For at få oversættelsen med over i den nyere AbiWord version skal/kan du åbne 2 filhåndteringer:

1) usr/share/abiword-2.8
2) usr/share/abiword-2.9

Kopiér alt indhold fra mappe 1 til mappe 2. Du skal godkende overskrivnng 3 gange.

En ekstra bonus ved, at få oversættelsen af abiword fra 2.8 og over i 2.9 er, at programmet også bliver indstillet til at gemme som doc filer som standard.

Det er i øvrigt Morten (mjjzf), der har oversat AbiWord til Dansk :thumbup: :thumbup:

:red-cheers: :red-cheers: :red-cheers:

Mvh Måns
Quote: "Give a man a tiddler and he might digest it today, show a man how to use TIddlyWiki and he'll be writing his own tiddlers for a lifetime .."
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Havbro, Aars, Himmerland, Nordjylland, Jylland, Danmark

Indlægaf mjjzf » lør 19. okt 2013 16:13

Måns skrev:Det er i øvrigt Morten (mjjzf), der har oversat AbiWord til Dansk :thumbup: :thumbup:

Det var det i hvert fald - jeg er ikke så aktiv nu til dags, hvor en ung grønlandsk fyr, Aputsiaq, er rasende aktiv og opsnapper alle ventende oversættelser for næsen af mig.
Han har også lavet en fantastisk masse arbejde med nogle af de store oversættelser, som jeg havde bidraget til, men som reelt var hængepartier... Meget dygtig, omhyggelig og arbejdsom. Han dukker også op på Libreoffice-listen.
Når det så er sagt, så er Abiword 3.0 lige på trapperne. Dette er ikke mindst væsentligt, fordi Ubuntu valgte den værst tænkelige udviklingsversion 2.9.2 til udgivelsen.
Kildekoden til 3.0 er udgivet, jeg har bygget den på Slackware - så mangler det bare, at nogen pakker den til distributionerne.
Brugeravatar
mjjzf
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Valby, Danmark
Brugererfaring med Linux:: Meget øvet

Indlægaf Peer » lør 1. mar 2014 14:16

Hej med Jer

Tak for de gode svar, jeg har nu kørt et halvårstid med Presice Puppy fra USB. Det er lige før at min lille e-maschine er min foretrukne.
( jeg har en Presice USB til alle mine maskiner)

Men nu melder problemet sig, jeg kan ikke finde ud af at komme på netbank. Min bank foreslår 3 forskellige JAVA installationer, hvilken skal jeg vælge
'jeg har et par gange været i forbindelse med min banks hotline, men de ved lige så lidt som jeg selv.

I min lille e-maschine er der et stik til SD kort, men det virker ikke med hvalpen men udmærket med Win Starter

Er der nogen der vil hjælpe ??

Mange klap fra
Peer
Peer

Indlægaf Birthe » lør 1. mar 2014 14:53

Hej Per
Jeg bruger ikke selv puppy precise for tiden, så jeg har ikke fulgt så meget med.
Har du set her: http://puppylinux.org/wikka/JavaRuntimeEnvironment
Nederst på siden står lidt om, hvordan du i givet fald kan få det til at virke i din browser.
Måske evt. prøvet Quickpet med opdaterings funktion for precise puppy her: http://www.murga-linux.com/puppy/viewtopic.php?t=83642

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Lenovo T500 Intel Core 2 Duo 2.53 GHz, 2 GB DDR3, 160GB 7200rpm, ATI Mobility Radeon HD 3650, Mint 17.2 Mate
Lenovo X100e 2gb ram, AMD Athlon Neo MV-40 / 1.6 GHz, ATI Mobility Radeon HD 3200, zorin 6.4 core
Acer Aspire One zg5, Intel Atom N270, 1.6 GHz, integreret grafik, 1gb ram, 160 gb hd. (Mint 17.3 Mate)
Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Direkte installation af puppy

Indlægaf Peer » tors 8. okt 2015 09:57

Hej

ACER emaschine 10" labtop
med Win 7 Starter
1,66 Gh ATOM cpu og 1 Gb ram

Har nu i meget lang tid kørt Puppy Crome fra USB, sammen med win7 starter, og det har jeg haft stor fornøjelse af.
Men cirka hveranden gang booter den ikke op på USB en men starter op på Win 7 starter på trods af at den i bios en er stillet til at boote på USB.
Når jeg derefter genstarter win 7 starter, booter den op på USB en, så langt hen af vejen er det i orden, men noget af en omvej

Så derfor vil jeg gerne have en ren installation med Puppy Crome, men hvordan ?

Venlig hilsen
Peer
Peer

Indlægaf Birthe » tors 8. okt 2015 11:25

Hej Peer

Da jeg første gang prøvede Puppy...(indrømmet det er meget længe siden), troede jeg, at når puppy fra usb var så god, så måtte en puppy være endnu bedre, hvis den blev "rigtig" installeret til harddisk. Det troede jeg, fordi flere med ældre eller langsomme computere hævdede, at det hjalp dem.

Det brugte jeg meget lang tid på og godt blev det aldrig. Jeg stødte derimod på THE Lin'N'WinNewB PROJECT, som jeg havde en del glæde af. Jeg ser, at anvisningerne til win 7 er blevet opdaterede. Jeg har dog ikke selv prøvet med win 7, som jeg kun bruger på en computer, som slet ikke vil med linux (ØV).

:oops: Jeg må vist også indrømme, at det er længe siden, jeg har brugt puppy.

Måske er http://puppylinux.org/main/Download%20Latest%20Release.htm#winEXE en mulighed. Er der nogen her på forum, som har erfaring med det?

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Re: Direkte installation af puppy

Indlægaf Måns » tirs 20. okt 2015 14:48

Hej Peer

Beklager min sene tilbagemelding...
Peer skrev:...Så derfor vil jeg gerne have en ren installation med Puppy Crome, men hvordan ?

Hvis du vil undgå at lave en linux multiboot splash opstart, der kan blive svær at komme af med igen - så tror jeg Birthes henvisning til en *.exe puppy installer er svaret.
Det har jeg dog ikke selv prøvet og kan derfor heller ikke garantere for udfaldet.

Det jeg plejer at gøre er at kopiere 3 filer fra den iso jeg vil installere (- eller hvis jeg allerede har en usbinstallation jeg er tilfreds med) så kopierer jeg alle filerne fra den) ind i en mappe på roddrevet (typisk C-drevet) på min pc.

Derefter kører jeg programmet Grub4dos (husker at sætte flueben i at der kun skal scannes på C-drevet) og lader det lave en multiopstartsindlæser, der giver mig mulighed for at vælge hvilket styresystem der skal startes op.

På denne måde har jeg haft mere end 20 forskellige varianter af puppy liggende på en pc med windows - uden at skulle lave en eneste partitionering.... :grin: :bowdown: :bowdown: :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Det har fungeret rigtigt fint for mig på alle de computere jeg har prøvet det på... Jeg ved dog at Birthe har haft problemer med (var det?) opstartshastigheden af puppies når de er blevet startes af Grub4dos opstartsindlæseren - men det var måske fra en opstartsindlæser skrevet til usb??

Jeg bruger ikke linux dagligt længere da jeg har fået en mac forærende af jobbet - og eftersom jeg er musikentusiast har jeg brugt en masse tid på ting jeg ikke har kunnet få til at virke i Linux (og slet ikke tilfredsstillende i Windows) på mac'en, lige siden... Det er ikke Linux' skyld at masser af hardware ikke "spiller" godt nok sammen med Linux, men derimod en prioritering gjort af de toneangivende "brands" på markedet... - Guderne skal vide at jeg har brugt meget tid på at få diverse hardware til at virke med forskellige Linux distributioner og der findes også et par stykker der skiller sig ud ved at kunne nogle ting som hverken Windows eller Mac (måske) nogensinde kommer til at kunne - Men hold op hvor er det tidskrævende og hvor skal man indgå mange kompromisser ifht. den hardware man har investeret i ... :roll: :thumbdown: :evil: :cry:

Jeg har fået en gammel Packard Bell Easynote, der havde Windows Vista installeret. Jeg tror aldrig rigtigt den har været brugt - garanteret pga. den utroligt lave hastighed hvormed den (knapt nok) afviklede selve styresystemet....
Jeg lavede en partitionering af disken, hvor jeg installerede en Puppy Linux variant der er lavet specielt til "fast" installation (med sin egen boot partition på et par mb) . Derefter installerede jeg AVLinux (Debian), Slitaz og Windows 7 på hver sine partitioner. Jeg lavede også en selvstændig partition (Fat32) hvor jeg oprettede en masse mapper til forskellige Puppy Linux installationer - som jeg kopierede fra diverse usb-stik og iso-filer.
Bagefter kørte jeg Grub4Dos og har nu en virkelig god laptop med en masse varianter af Puppy Linux, en Slitaz, en debian (specielt lavet til musik og video) og en windows 7 installation.
Hver gang jeg har brug for at kunne gøre noget fornuftigt med medier på fil/medieniveau - så åbner jeg en Linux variant, der er specielt gearet til det og får det fixet...
Windows og Mac er håbløse begge to (i sammenligning med Linux) når det f.eks. handler om at kunne rippe cd'er eller konvertere mediefilformater..

Windows 7 installationen kører mange gange bedre end Vista gjorde på samme maskine - men stadig alt for dårligt/langsomt i sammenligning med Linux'erne :thumbup: :thumbup: :clap: :clap:
Windows installationen har kun været anvendt når jeg har haft brug for Windows Office eller et par af de softwareprogrammer, der skal bruges for at kunne indstille nogle af mine "musikapparater"....
Efter Mac'ens indtog har jeg ikke haft brug for Windows på noget tidspunkt - og jeg er efterhånden også ved at sige endegyldigt farvel til Windows Office fordi vi bruger Google docs mere og mere på min arbejdsplads...

Held og lykke med projektet :crossfingers: :crossfingers:

:red-cheers: :red-cheers: :red-cheers:
Mvh Måns
Quote: "Give a man a tiddler and he might digest it today, show a man how to use TIddlyWiki and he'll be writing his own tiddlers for a lifetime .."
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Havbro, Aars, Himmerland, Nordjylland, Jylland, Danmark

ForegåendeNæste

Tilbage til Puppy-linux