Pets'n Stuff

En hurtig mini distribution der fx. kan køre kun fra USB-nøgle og i ram.

Redaktør: haines

Re: Pets'n Stuff

Indlægaf Birthe » ons 10. apr 2013 16:27

Hej Måns
http://www.linux-abc.dk/phpBB3/viewtopic.php?f=17&t=1712&sid=babef4113999645925d7581f2e9d6eb0&sid=babef4113999645925d7581f2e9d6eb0#p8390 din OwnCloud+ xampp pet. Jeg tænkte mig ikke om og forsøgte at installere den på puppy precise 5.5. Naturligvis mangler jeg så blandt andet Chromium og lidt forskelligt andet. Jeg har desuden problem med helt at få den afinstalleret.

Din oplevelse af puppy precise 5.5 som langsom hænger måske sammen med min gryende mistanke om, at den lækker hukommelse.

Puppy kender tilsyneladende ikke til sommertid.
Redigeret:(virker efter kørsel af psync tidsserversynkronisering).
Mvh. Birthe

Lenovo T500 Intel Core 2 Duo 2.53 GHz, 2 GB DDR3, 160GB 7200rpm, ATI Mobility Radeon HD 3650, Mint 17.2 Mate
Lenovo X100e 2gb ram, AMD Athlon Neo MV-40 / 1.6 GHz, ATI Mobility Radeon HD 3200, zorin 6.4 core
Acer Aspire One zg5, Intel Atom N270, 1.6 GHz, integreret grafik, 1gb ram, 160 gb hd. (Mint 17.3 Mate)
Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Odense, Fyn
Brugererfaring med Linux:: Lidt øvet

Indlægaf Birthe » ons 10. apr 2013 20:15

Hej Måns
Det er lidt pudsigt. Efter af have installeret Chromium, starter OwnCloud helt fint i Seamonkey :wink: Der er ikke nogen menu punkter, så jeg startede fra appstarters i myapplications mappen.

:red-cheers: :red-cheers:
Mvh. Birthe

Lenovo T500 Intel Core 2 Duo 2.53 GHz, 2 GB DDR3, 160GB 7200rpm, ATI Mobility Radeon HD 3650, Mint 17.2 Mate
Lenovo X100e 2gb ram, AMD Athlon Neo MV-40 / 1.6 GHz, ATI Mobility Radeon HD 3200, zorin 6.4 core
Acer Aspire One zg5, Intel Atom N270, 1.6 GHz, integreret grafik, 1gb ram, 160 gb hd. (Mint 17.3 Mate)
Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Birthe » søn 14. apr 2013 10:27

Hej Måns
Du skriver flere steder, at du åbner en terminal i den mappe hvor "et eller andet". Hvordan gør du det?
Jeg har kigget her: http://puppylinux.org/wikka/BashCommands,
Mvh. Birthe

Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Måns » søn 14. apr 2013 20:04

Birthe skrev:Hej Måns
Du skriver flere steder, at du åbner en terminal i den mappe hvor "et eller andet". Hvordan gør du det?
Jeg har kigget her: http://puppylinux.org/wikka/BashCommands,

I Puppys filhåndtering er der et "højrekliksmenupunkt" (når du højreklikker på et tomt område i en mappe), der hedder Window > Terminal here. Bruger du den åbnes en terminal i mappen.
Det svarer til at bruge cd-kommandoen til at gå hen til en mappe f.eks.
cd /root/my-applications/ for at gå ind i mappen "my-applications" i root-mappen..

Var det det du spurgte om?
:red-cheers: :red-cheers: :red-cheers:
Mvh Måns

Ps: Jeg er nået til linie 3085 i ROX-filer.po, så vi har snart en dansk oversættelse af Rox-filhåndteringen - om alt går vel...
Jeg har fået oversat firstboot dialogen og shutdownconfig - så alt det vigtigste er snart i skabet....
Quote: "Give a man a tiddler and he might digest it today, show a man how to use TIddlyWiki and he'll be writing his own tiddlers for a lifetime .."
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Havbro, Aars, Himmerland, Nordjylland, Jylland, Danmark
Brugererfaring med Linux:: Øvet

Indlægaf Birthe » søn 14. apr 2013 21:25

Hej Måns
Måns skrev:Var det det du spurgte om?

Lige præcis! Jeg var sikker på, at jeg tidligere havde brugt tilsvarende i anden Puppy variant og kunne bare ikke forstå, at jeg ikke kunne finde det. :lol: :lol: :lol: TAK.

Mvh. Birthe

Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Måns » man 15. apr 2013 13:05

Hej Birthe
Måns skrev:I Puppys filhåndtering er der et "højrekliksmenupunkt" (når du højreklikker på et tomt område i en mappe), der hedder Window > Terminal here. Bruger du den åbnes en terminal i mappen.
Det svarer til at bruge cd-kommandoen til at gå hen til en mappe f.eks.
cd /root/my-applications/ for at gå ind i mappen "my-applications" i root-mappen..

Er nu ændret til dansk i den seneste sprogpakke
Dvs.:
Window > Terminal here = Vindue > Terminal her
Rox-filhåndtering.png
Argh - Det er nok mere end et par gange, hvor jeg har "fordansket" udtryk vi plejer at låne fra engelsk - håber det går ....

Mvh Måns
Quote: "Give a man a tiddler and he might digest it today, show a man how to use TIddlyWiki and he'll be writing his own tiddlers for a lifetime .."
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Birthe » man 15. apr 2013 17:45

Hej Måns
Det er et kolo-enormt stykke arbejde, du har lagt i den danske oversættelse. Resultatet er godt, jeg har lige prøvet den på Precise 5.5. :bowdown: :thumbup:
Jeg fandt kun en lille petitesse. Under første nedlukning:oprettelse af lagerfil, står der
"vent venlgst", der mangler kort sagt lidt mere end prikken over i'et :lol: :lol: :lol: :lol:

Save knap. Jeg ved godt, at den er problematisk, fordi at lige som den er der - er den der ikke og afhænger af mediet, der bootes fra, såhhhhhhhhhhh, den virker godt nok.

Remaster scriptet er heldigvis ikke oversat. Pyh, remaster tog et par timer og kogte nærmest computeren ned.

Jeg har endnu til gode, at prøve min remaster af :crossfingers: :crossfingers:

Jeg har et par bemærkninger til din owncloud + xampp pet. Da den kun virker, hvis man bruger Chromium som browser, bør dette anføres eller være med i pakken.
Det viste sig, at jeg godt kan få java plugin til at virke i browseren, hvis jeg undlader netop owncloud + xampp.pet og i stedet vælger Firefox. Det skyldes så vidt, jeg kan se, at owncloud + xampp.pet installerer dele af en java installation og derfor nægter at bruge endnu en sfs, som er en nyere version. På samme måde ses efter installation af owncloud + xampp.pet et par menu punkter for chromium, mindst 2, men chromium og funktionaliteten mangler. Der er menupunkt for Firefox - uden at denne er installeret.

Jeg har tidligere nævnt et par tilfælde, hvor jeg kunne køre "min" puppy med savefil men ikke længere lukke ned. Der burde være plads i savefil og ram måltes ikke til kritisk. I alle tilfælde havde jeg owncloud + xampp installeret. Ingen tilfælde med mine andre tests.

Der er absolut ingen problemer med den oprindelige TWsOS.

I et frisk forsøg uden owncloud + xampp.pet, installerede jeg Firefox, og fik intet menupunkt???????
Hvordan opnår jeg det.

Vedrørende spørgsmålet ved nedlukning - oversættelse af initrd. Du nævnte, at grub værktøjet skulle bruges. I forbindelse med din danske oversættelse, nævner du den som god for begyndere. Jeg ville tro, at unetbootin var mere nærliggende at bruge for en begynder. grub4dos værktøjet i puppy er godt, men fordrer jo, at man bruger puppy for at at have adgang til det.
Jeg har brugt grub4dos på min interne harddisk til at chainload'e fra en gammel Win XP installation til et par frugal puppies på harddisken. Tidligere brugte jeg det også til usb puppies. Det virkede upåklageligt en tid, så jeg antager, at menu.lst var rigtigt skrevet. Efter et stykke tid uden ændringer ved opsætning, skete der sammenrod af savefiler.
Siden har jeg holdt harddisk installation og usb puppies adskilt. Jeg har altid problemer med formatering af usb til fat32 i puppy. Det går tilsyneladende godt, men andre OS'er...ikke blot Windows, vil ikke læse de pågældende usb, eller de vil ikke boot'e. Derfor foretrækker jeg, at hente iso, formatere usb på mit vanlige system og bruge Unetbootin, nu jeg er i gang.

Mvh. Birthe

Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Måns » man 15. apr 2013 19:35

Hej Birthe
Birthe skrev:Under første nedlukning:oprettelse af lagerfil, står der
"vent venlgst", der mangler kort sagt lidt mere end prikken over i'et

Det er "fatfree effekten" et sparet bogstav er = 1 byte i besparelse :grin: :whistle: :wink:
Ok - spøg til side - Det er er ikke den største fejl jeg har lavet. Flere gange under oversættelsen af Rox-filhåndteringen var jeg i tvivl om i hvilken sammmenhæng et ord eller et udtryk skulle oversættes. Det vil viser sig nu hvor man kan se det virke f.eks. i Muligheder i højrekliksmenuen i en mappe... Jeg er sikker på at du kan få svært ved at holde dig for grin når du ser mulighederne igennem :whistle: :whistle: :oops: :oops: :eek: :shock: :???:
Birthe skrev:Jeg har et par bemærkninger til din owncloud + xampp pet. Da den kun virker, hvis man bruger Chromium som browser, bør dette anføres eller være med i pakken.

Jeg er ikke helt sikker på, at Chromium skulle være en afhængighed (Det burde den ikke være - eftersom lampp kører fint i Seamonkey - som i enhver browser?? - men lampp-tjenesten skal startes op, og måske har jeg efterladt/overset en "start lampp-fil"(xampp) i startup mappen, der træder i kraft når man installerer Chromium + tws? - Jeg bør nok lave en Appstarter, der starter op efter genstart af X.... - og en forklaring.
Birthe skrev:Det viste sig, at jeg godt kan få java plugin til at virke i browseren, hvis jeg undlader netop owncloud + xampp.pet og i stedet vælger Firefox. Det skyldes så vidt, jeg kan se, at owncloud + xampp.pet installerer dele af en java installation og derfor nægter at bruge endnu en sfs, som er en nyere version. På samme måde ses efter installation af owncloud + xampp.pet et par menu punkter for chromium, mindst 2, men chromium og funktionaliteten mangler. Der er menupunkt for Firefox - uden at denne er installeret.

Aaargh - Beklager!!!
Bliver Chromium ved med at være i programmenuen efter en "fixmenus" eller genstart?
Jeg må have haft en desktop fil i /usr/share/applications/ der "påstår" at Chromium er installeret....
Birthe skrev:Jeg har tidligere nævnt et par tilfælde, hvor jeg kunne køre "min" puppy med savefil men ikke længere lukke ned. Der burde være plads i savefil og ram måltes ikke til kritisk. I alle tilfælde havde jeg owncloud + xampp installeret. Ingen tilfælde med mine andre tests.

Det lyder som om owncloud+xampp pakken skal have et grundigt eftersyn :fighting: :fighting: :!:
Birthe skrev:Der er absolut ingen problemer med den oprindelige TWsOS.

Det var godt :grin: :thumbup: (Har den iøvrigt jre installeret?)
Birthe skrev:I et frisk forsøg uden owncloud + xampp.pet, installerede jeg Firefox, og fik intet menupunkt???????
Hvordan opnår jeg det.

Du kan lave en selv ved at åbne en tilsvarende desktop fil i /usr/share/applications/ udskifte lidt tekst så det kommer til at passe (sti til ikon, navn på kørbar fil (firefox) menukategorier etc..) og gemme som firefox.desktop...
Den vil dukke op i menuen efter en "fixmenus" eller genstart af X.
Birthe skrev:Vedrørende spørgsmålet ved nedlukning - oversættelse af initrd. Du nævnte, at grub værktøjet skulle bruges. I forbindelse med din danske oversættelse, nævner du den som god for begyndere. Jeg ville tro, at unetbootin var mere nærliggende at bruge for en begynder. grub4dos værktøjet i puppy er godt, men fordrer jo, at man bruger puppy for at at have adgang til det.

Ja ALLE usb'er i handelen burde udstyres med en minimal Puppy installation -> så ville man nemt kunne gøre hvad som helst - f.eks. installere flere Puppy udgaver på samme usb, ved træk og slip fra hentede iso-filer :crossfingers: :crossfingers: :grin: :thumbup: :thumbup: :rolling:
----
Vi BØR skrive en TiddlyWiki, der forklarer DE FULDSTÆNDIG BASALE TRIN - man kan gå for at få Puppy flyttet til en usb - uden at skulle brænde til en CD/DVD først...

Unetbootin er een af mulighederne - der er også YUMI – Multiboot USB Creator (Windows) og MultiSystem (Linux) + en hel stak flere.

Grunden til jeg siger at Unetbootin er een af mulighederne - skyldes at min ældste søn ikke kunne få Unetbootin til Windows til, at installere korrekt fra en selvvalgt iso på en Asus-bærbar... Vi har prøvet flere gange i forskellige Windows 7 installationer og forskellige Unetbootin versioner på samme laptop - samme resultat, med en iso der installeredes fint på en anden laptop med tilsvarende OS og Unetbootin versioner...

Tak for konstruktiv og grundig feedback :clap: :clap: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Mvh Måns

PS: Den seneste Sprogpakke har også noget jre i sig - måske giver det samme problemer som du bemærkede med owncloud+xampp????
Det bør testes....
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Birthe » man 15. apr 2013 21:57

Hej Måns
Måns skrev:højrekliksmenuen i en mappe... Jeg er sikker på at du kan få svært ved at holde dig for grin når du ser mulighederne igennem

Faktisk ikke. Det pudsige er, at vi jo er vant til, hvad det plejer at hedde. Jeg har ikke fundet "noget" endnu.

Jeg har fået javaplugin til at virke i Firefox. Jeg hentede http://101.143.161.76/puppy/opt/jre-1.7u17-i586.sfs
og "monterede den i farten" :grin: Dernæst symlinkede jeg
/usr/java/plugin/i386/ns7/libjavaplugin_oji.so
til
/usr/lib/firefox/
så var den der.
Måns skrev:Jeg er ikke helt sikker på, at Chromium skulle være en afhængighed (Det burde den ikke være - eftersom lampp kører fint i Seamonkey - som i enhver browser?? - men lampp-tjenesten skal startes op, og måske har jeg efterladt/overset en "start lampp-fil"(xampp) i startup mappen, der træder i kraft når man installerer Chromium + tws? - Jeg bør nok lave en Appstarter, der starter op efter genstart af X.... - og en forklaring.

Jeg kan desværre ikke huske hvilken, men jeg så en af de filer, hvor en af linierne beder om, at den åbnes i Chromium. Jeg gætter på, at det er derfor, det ikke virker uden.
Det er fornuftigt nok i TWsOS.
I mit forsøg med Precise puppy 5.5 ønsker jeg Firefox. som jeg har sat som standard browser. Det forvirrede mig lidt, at Tiddlywikier alligevel åbnede i Seamonkey. FØJ da.
Jeg højreklikkede derfor på en html fil og valgte "angiv kørselshandling".

Måns skrev:Aaargh - Beklager!!!
Bliver Chromium ved med at være i programmenuen efter en "fixmenus" eller genstart?
Jeg må have haft en desktop fil i /usr/share/applications/ der "påstår" at Chromium er installeret....

Ja, det gjorde den.
Du skal ikke beklage. Hvis du så, hvad jeg glemmer eller mangler at få med i remaster. Helt er det aldrig lykkedes for mig endnu. Men jeg er helt høj over, at jeg fik java til at virke i browseren - også efter remaster denne her gang. Små skridt. :oops:

Måns skrev:Der er absolut ingen problemer med den oprindelige TWsOS.
Det var godt :grin: :thumbup: (Har den iøvrigt jre installeret?)

Ikke noget der virker i browseren. Ved remaster skal symlinket huskes til allersidst, når der kigge på root/temp/
Måns skrev:Vi BØR skrive en TiddlyWiki, der forklarer DE FULDSTÆNDIG BASALE TRIN - man kan gå for at få Puppy flyttet til en usb - uden at skulle brænde til en CD/DVD først...

Ja og måske burde puppy simpelt hen have en ekstra hjælpefil skrevet i tiddlywiki. TWsOs specielt.
Måns skrev:Ja ALLE usb'er i handelen burde udstyres med en minimal Puppy installation -> så ville man nemt kunne gøre hvad som helst - f.eks. installere flere Puppy udgaver på samme usb, ved træk og slip fra hentede iso-filer :crossfingers: :crossfingers: :grin: :thumbup: :thumbup: :rolling:

:rolling: :rolling: :rolling: :rolling:
Helt klart! De usb vokser jo konstant i størrelse. :lol: :lol:
Måns skrev:min ældste søn ikke kunne få Unetbootin til Windows til, at installere korrekt fra en selvvalgt iso på en Asus-bærbar..

Unetbootin har tidligere været knap så heldig på linux. De sidste udgaver har kørt fint for mig på Zorin 6.1, men efter sidste opdatering af Zorin, har jeg oplevet, at Unetbootin fryser og må "slås ihjel". I anden omgang virker det så ?????? Logik er datid af lad gå eller?

Mvh. Birthe

Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Birthe » man 15. apr 2013 22:03

Hej Måns.
Det ER den sidste sprogpakke jeg har installeret på Precise Puppy 5.5. Uanset hvad, jeg gjorde som ovennævnt og java virker i browseren nu.
Jeg så godt den java som følger med sprogpakken. Der er ikke alt med.
Mvh. Birthe

Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

ForegåendeNæste

Tilbage til Puppy-linux