Hi PupHeads (= Hundehoveder

)
Blender er et herligt "multi purpose" program, der er specielt egnet til 3d modelering og animation (også 2d - hvis det skal være ...), Det kan en hel masse andet også - f.eks. "ikke-liniær" video og lydredigering og spiludvikling...
Det har en nærmest forfærdelig stejl læringskurve, der betyder at en nybegynder stort set ikke kan finde ud af noget som helst - men når man har gjort sig den ulejlighed at læse Blenders manualer og se et par tutorials, så er der nærmest ingen grænser for hvad man kan lave i Blender.
Blender kan være meget cpu krævende - og jeg har desværre måttet konstatere at det ikke ser ud til at jeg kan få alt til at virke optimalt i AV Linux. Der virker den fint som generator af 3D titler til OpenShot - men som "alenestående" program har den en forfærdelig "bug", der vises ved at man ikke kan ændre i brugerIndstillingerne.... User Preferences er vigtig i Blender, for det er der man aktiverer plugins fra session til session...
Jeg har ledt længe men forgæves efter en Blender pakke (Pet eller SFS) til Puppy, der virker i Puppy Precise. Ubuntu Precise leverer version 2.6.2 og installation af den tillader os at bruge den sidste nye version 2.6.8 som "portable app" - dvs. køre den fra en mappe uden at foretage en fuld installation..
Jeg har oprettet en PET med alle nødvendige afhængigheder der kan hentes her: (ca 25Mb)
md5sum: 3e5ea38f4af24e2bcabe186849784e93
Min Pet er kun testet i PuppyPrecise 5.4.3 - men jeg går ud fra den virker i senere Precise udgaver også....
Hvis man vil køre den sidste nye Blender henter man den herfra: (70 MB) , udpakker den og starter programmet fra filen "blender". Det kan man, hvis man har installeret min PET først - da den leverer de nødvendige afhængigheder, der ellers ville mangle i Puppy Precise.
Tip: Bruger man Lazy pup kan man hente og loade en Blender SFS fil, en lidt ældre version - men den tillader også at man kan køre den seneste Blender (2.6.8) fra en udpakket mappe...
Blender kører
ekstremt hurtigt på Puppy Precise bootet live fra en usb på en Lenovo dual-core laptop med 4Gb ram (w500)
Mvh Måns
Quote: "Give a man a tiddler and he might digest it today, show a man how to use TIddlyWiki and he'll be writing his own tiddlers for a lifetime .."