TWsOS TW-OS revival

En hurtig mini distribution der fx. kan køre kun fra USB-nøgle og i ram.

Redaktør: haines

Re: TWsOS TW-OS revival

Indlægaf Birthe » tors 18. apr 2013 12:26

Hej Måns
Har du prøvet Easy2boot http://murga-linux.com/puppy/viewtopic.php?p=675864#675864?. Det ser ud til, at der igen sker en del udvikling med det.
Problemet er savefiler, det angives dog at virke med Precise puppy 5.4.3.
Mvh. Birthe

Lenovo T500 Intel Core 2 Duo 2.53 GHz, 2 GB DDR3, 160GB 7200rpm, ATI Mobility Radeon HD 3650, Mint 17.2 Mate
Lenovo X100e 2gb ram, AMD Athlon Neo MV-40 / 1.6 GHz, ATI Mobility Radeon HD 3200, zorin 6.4 core
Acer Aspire One zg5, Intel Atom N270, 1.6 GHz, integreret grafik, 1gb ram, 160 gb hd. (Mint 17.3 Mate)
Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Odense, Fyn
Brugererfaring med Linux:: Lidt øvet

Indlægaf Birthe » tors 18. apr 2013 18:59

Jeg prøvede grub4dos igen på en helt ny 8 gb usb stick. Jeg oprettede en del mapper med forskellige puppies, den var bootbar og grub4dos fandt også de puppies og skrev menu.lst osv. Drevbetegnelse skulle være rigtig nok også efter reboot. Ved start listes en masse partitioner, den checker, hvorefter jeg tilbydes boot af Windows fra harddisken eller en puppy, jeg har liggende der.
En mulig forklaring kan være, at det ser ud til, at den usb stick genkendes af mit system som værende af en anden type. Den genkendes som usb-zip. :scratch: :oops:
Mvh. Birthe

Lenovo T500 Intel Core 2 Duo 2.53 GHz, 2 GB DDR3, 160GB 7200rpm, ATI Mobility Radeon HD 3650, Mint 17.2 Mate
Lenovo X100e 2gb ram, AMD Athlon Neo MV-40 / 1.6 GHz, ATI Mobility Radeon HD 3200, zorin 6.4 core
Acer Aspire One zg5, Intel Atom N270, 1.6 GHz, integreret grafik, 1gb ram, 160 gb hd. (Mint 17.3 Mate)
Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Måns » tors 18. apr 2013 20:41

Hej Birthe
Birthe skrev:...Ved start listes en masse partitioner, den checker, hvorefter jeg tilbydes boot af Windows fra harddisken eller en puppy, jeg har liggende der.
----
En mulig forklaring kan være, at det ser ud til, at den usb stick genkendes af mit system som værende af en anden type. Den genkendes som usb-zip. :scratch: :oops:

Der tjekkes ikke partitioner når jeg booter op med grub4dos.
Jeg får simpelt den liste over puppies (frugal installed ...) der er skrevet til menu.lst..
Windows muligheden er blot en standard-kode, der skrives til listen uanset om man har brugt grub4dos til at finde puppies på et system med eller uden Windows..

Grunden til jeg fjerner uuid nummeret - der skrives af Grub4Dos når den laver menu.lst (tekst-filen), er at usb-pennens uuid ændres alt efter hvilken pc eller hvilken rækkefølge/usbindgang der bliver anvendt - og den er ikke nødvendig for at boot processen kan gennemføres.

Puppy har et formateringsværktøj, der giver brugeren mulighed for at bestemme hvordan en usb opfattes af en pc: Menu > BootFlash

:red-cheers: :red-cheers: :red-cheers:
Mvh Måns
Quote: "Give a man a tiddler and he might digest it today, show a man how to use TIddlyWiki and he'll be writing his own tiddlers for a lifetime .."
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Havbro, Aars, Himmerland, Nordjylland, Jylland, Danmark
Brugererfaring med Linux:: Øvet

Indlægaf Birthe » tors 18. apr 2013 21:20

Hej Måns
Denne gang fik jeg bootet, så nu kigger jeg på din TWsOS på dansk. Jeg ser blandt andet at vi stadig er i Perth :grin: Pga alle mine mystiske boots fik jeg OGSÅ genset det gamle twOS - der er indstillingen med hensyn til tidszone blevet korrekt i din remaster, hvis det hjælper noget?

Mht min 8 gb usb stick. Den var nyformateret og bootbar, men virkede ikke. Jeg formaterede den derfor igen, og denne gang gjorde jeg den bootbar med gparted. Grub4dos som de andre gange og nu booter den - jeg tilbydes de puppies, jeg har lagt på usbstick'en. Det er bare lige så forfærdelig langsomt, den står meget længe og tripper ved [linux-BZimage osv.] og vinker hånligt. Det undrer mig, fordi det normalt er meget hurtigt at boote fra usb på den samme computer og med samme mærke usbstick - jeg har flere af dem.
Tager det også lang tid hos dig?
Måns skrev:Der tjekkes ikke partitioner når jeg booter op med grub4dos.

Det blev heller ikke tjekket partitioner i ovennævnte sidste forsøg.
Det undrer mig, at det går superhurtigt at boote med usbpenne og starte puppies op, der ligger på harddisken, mens den betænker sig så længe, før den begynder at indlæse puppy fra usb'en. Den fandt hurtigt de puppies der er på usb'en, fandt hurtigt den valgte, men så kommer den laaaaaaaaaaaaaange pause, hvor det hele ser ud til at være gået i stå, før der sker noget.
:red-cheers: :red-cheers:
Mvh. Birthe

Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Måns » tors 18. apr 2013 22:28

Hej Birthe
Birthe skrev:Tager det også lang tid hos dig?

Nej :scratch: :scratch:
Birthe skrev: ---den betænker sig så længe, før den begynder at indlæse puppy fra usb'en. ....

Det lyder mærkelgt? - og det gælder alle usb'er du sætter i den pc?
:red-cheers:
Mvh Måns
Quote: "Give a man a tiddler and he might digest it today, show a man how to use TIddlyWiki and he'll be writing his own tiddlers for a lifetime .."
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Birthe » tors 18. apr 2013 22:29

Hej Måns
TWsOS_da har nu frosset totalt for mig et par gange. Grundet mine omtalte boot problemer, har jeg ikke villet nævne det, før jeg havde prøvet at køre det, som jeg plejer i noget tid.
TWsOS er jo temmelig stor og omfattende, så måske er det ram, der har skylden. Jeg har 2 gb, og swap drev. Jeg har ikke haft nogen problemer med den første TWsOS, der reelt virker bedre.
2 af gangene systemet er frosset, er det sket mens jeg brugte Seamonkey til helt almindelig surf.
De andre gange har ikke haft nogen fællesnævner. Jeg skal nok prøve at præcisere, hvis jeg støder på mere.
Jeg kan lige tilføje, at jeg med fornøjelse har brugt din danske oversættelse i den første TWsOS helt uden problemer.
Mvh. Birthe

Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Birthe » tors 18. apr 2013 22:31

Hej Måns
Måns skrev:den betænker sig så længe, før den begynder at indlæse puppy fra usb'en. ....
Det lyder mærkelgt? - og det gælder alle usb'er du sætter i den pc?

Kun når grub4dos er involveret, ellers går det superhurtigt.
Alligevel vil jeg, når lejlighed byder sig prøve samme usb på en anden pc.
Mvh. Birthe

Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Måns » tors 18. apr 2013 22:50

Hej Birthe
Birthe skrev:...har brugt din danske oversættelse i den første TWsOS helt uden problemer.

Behold den første version, der virkede godt overskriv /root/WebServer/htdocs/owncloud med den sidste nye tar-ball fra owncloud og overskriv /opt/lampp/htdocs/phpserver/Info.html med den tilsvarende fil fra min danske remaster..

Det var alt jeg gjorde... (bortset fra også, at kopiere den allerede oversatte initrd fil fra min kørende Puppy ind i remasteren i slutningen af remasterprocessen ) :whistle: :cool:
:red-cheers: :red-cheers: :red-cheers:
Mvh Måns
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Birthe » tors 18. apr 2013 23:00

Tak Måns :thumbup:
Måns skrev:Behold den første version, der virkede godt overskriv /root/WebServer/htdocs/owncloud med den sidste nye tar-ball fra owncloud og overskriv /opt/lampp/htdocs/phpserver/Info.html med den tilsvarende fil fra min danske remaster..

Det vil jeg gøre!
Måns skrev:Det var alt jeg gjorde... (bortset fra også, at kopiere den allerede oversatte initrd fil fra min kørende Puppy ind i remasteren i slutningen af remasterprocessen ) :whistle: :cool:

Underligt. Min oplevelse her er vidt forskellig.
Mvh. Birthe

Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Birthe » tors 18. apr 2013 23:36

Hej Måns
Jeg har lige prøvet grub4dos usb'en på min netbook. Den startede med det samme :grin:
Det er alligevel underligt, for jeg har aldrig haft problemer med at boote fra usb på min sædvanlige computer.

Mvh. Birthe

Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

ForegåendeNæste

Tilbage til Puppy-linux