TWsOS TW-OS revival

En hurtig mini distribution der fx. kan køre kun fra USB-nøgle og i ram.

Redaktør: haines

Re: TWsOS TW-OS revival

Indlægaf Måns » tirs 12. feb 2013 19:05

Hej Birthe
Birthe skrev:Ved du om og i så fald, hvor man kan ændre ikon tekst farve?

http://www.murga-linux.com/puppy/viewtopic.php?t=59811
http://www.murga-linux.com/puppy/viewto ... afd5523d4d
musher0 skrev:Click on the "House" icon. This brings up a rox panel. In any blank space of the rox panel, do a right-click. In the menu that springs up, click "Options". A panel of options appears. Click on the second "triangle" (second main item), marked PinBoard.

To the right, one third approx. from the top of that panel, you'll see three color rectangles. The first one controls the text color, the third one, the text background. When you click on these rectangles a color wheel appears and you can choose any color suitable for your background.

:red-cheers: :red-cheers: :red-cheers:
Mvh Måns
Quote: "Give a man a tiddler and he might digest it today, show a man how to use TIddlyWiki and he'll be writing his own tiddlers for a lifetime .."
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Havbro, Aars, Himmerland, Nordjylland, Jylland, Danmark
Brugererfaring med Linux:: Øvet

Indlægaf Birthe » tirs 12. feb 2013 19:51

Hej Måns
Jeg havde fundet svaret, men ville uploade et billede. Det hele frøs, da du skrev i det samme.

Højreklik på en ikon.
Rox-filer - Options - Pinboard - klik på forgrundsfarve color.
BCdesktop.png

Jeg kunne ikke læse teksten, da jeg ville have egen hængekøje - men ved solnedgang, når jeg burde bruge den : :scratch: :grin:
Ikonerne blev de gule og temaet ændret også. Mørkere rammer med gul tekst, så er det prøvet.
Mvh. Birthe

Lenovo T500 Intel Core 2 Duo 2.53 GHz, 2 GB DDR3, 160GB 7200rpm, ATI Mobility Radeon HD 3650, Mint 17.2 Mate
Lenovo X100e 2gb ram, AMD Athlon Neo MV-40 / 1.6 GHz, ATI Mobility Radeon HD 3200, zorin 6.4 core
Acer Aspire One zg5, Intel Atom N270, 1.6 GHz, integreret grafik, 1gb ram, 160 gb hd. (Mint 17.3 Mate)
Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Odense, Fyn
Brugererfaring med Linux:: Lidt øvet

Indlægaf Måns » tirs 12. feb 2013 20:20

Hej Birthe
Birthe skrev:Ikonerne blev de gule og temaet ændret også. Mørkere rammer med gul tekst, så er det prøvet.

Nice :clap: :clap: :thumbup: :thumbup:
Hvis du vil af med teksten "Menu" fra startmenuen - åbner du /root/.jwmrc-tray og fjerner "Menu" så der kommer til at stå=
Kode: Vælg alt
<TrayButton label=""

Jeg har iøvrigt uploadet en video mere til TWsOS kanalen på YouTube.
Den hedder: "Fjernelse af støj fra video" og implicerer Audacity og OpenShot.

:red-cheers: :red-cheers: :red-cheers: :red-cheers:
Mvh Måns
Quote: "Give a man a tiddler and he might digest it today, show a man how to use TIddlyWiki and he'll be writing his own tiddlers for a lifetime .."
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Måns » ons 13. feb 2013 16:21

Hej Birthe
Birthe skrev:... adskillige af Quickstart dokumenterne (eks.tiddlyblog), starter op med plugin fejl. SaveToHtml plugin, viser PluginManager.

Ved at slette et plugin ad gangen, har jeg fundet ud af, at BreadCrumbsPlugin er synderen.
Det hjaelper ikke, at opdatere til nyeste version. Jeg "disabler" BreadCrumbsPlugin i kommende remasters... - Jeg skal nok ogsaa goere Eric S. opmaerksom paa problemet - selvom jeg tvivler paa han vil prioritere det...

Jeg er i gang med at lave 4 TWsOS variationer/remasters:

1) Puppy Precise med Node.js, Google Chrome og tws (sandsynligvis den mindste)
2) Puppy Precise med Python, TiddlyWeb og Cherry Py
3) Puppy Precise med Monkey server, php og TiddlyHome
4) Puppy Precise med Xampp, og OwnCloud

5) Puppy Precise med Node.js, Google Chrome, tws, Xampp, TiddlyHome, EtherPad og OwnCloud (Den remaster der allerede er til download...)

Mvh Måns
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Birthe » ons 13. feb 2013 19:06

Hej Måns
Måns skrev:Ved at slette et plugin ad gangen, har jeg fundet ud af, at BreadCrumbsPlugin er synderen.
Det hjaelper ikke, at opdatere til nyeste version. Jeg "disabler" BreadCrumbsPlugin i kommende remasters...

Godt detektiv arbejde :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Jeg har revet mig i håret, kunne ikke forstå, hvorfor jeg ikke kunne tilgå puppy lækkerierne. Min ven prøvede med puppy på sin ene computer og fik let adgang fra den anden.
Det dæmrede for mig. :idea:
Ganske rigtigt! Jeg havde næsten pr. refleks aktiveret puppys firewall og som så mange andre brugt den default automatiske opsætning.

Firewall kan deaktiveres ved at åbne filen /etc/rc.d/rc.local og slette alle linierne, som starter firewall.

Godt der ikke er en dumheds barometer applet i puppy.
Mvh. Birthe

Lenovo T500 Intel Core 2 Duo 2.53 GHz, 2 GB DDR3, 160GB 7200rpm, ATI Mobility Radeon HD 3650, Mint 17.2 Mate
Lenovo X100e 2gb ram, AMD Athlon Neo MV-40 / 1.6 GHz, ATI Mobility Radeon HD 3200, zorin 6.4 core
Acer Aspire One zg5, Intel Atom N270, 1.6 GHz, integreret grafik, 1gb ram, 160 gb hd. (Mint 17.3 Mate)
Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Måns » ons 13. feb 2013 20:10

Hej Birthe
Birthe skrev:Firewall kan deaktiveres ved at åbne filen /etc/rc.d/rc.local og slette alle linierne, som starter firewall

Du kan også vælge at udnytte sikkerheden ved, at køre > Setup > Linux-Firewall Wizard og vælge custom setup.
Her kan du angive hvilke ip adresser (eller et interval af ip-adresser) der skal have adgang til f.eks. port 1337 (tws), port 9001 (EtherPad) eller bare localhost - dvs. nuværende IP adresse fra TWsOS.
På den måde bestemmer du både hvilke pc'er på netværket der kan "se" noget - og hvad de kan se, fra serverne på TWsOS...

tip: Hvis du lægger de TiddlyWikis du foretrækker at bruge fra din tablet i tws mappen på TWsOS - kan du læse og skrive tilbage til dem på TWsOS fra din tablet - fra hvilken som helst browser, hvis du skriver IP adressen + :1337/TitelPåDinTW.html...
Mvh Måns
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Birthe » ons 13. feb 2013 20:23

Hej Måns
Jeg forsøgte en custom opsætning af Firewall og fik kun fejlmeddelelser af se. I første omgang, ville jeg så se, om jeg kunne tilgå og få en idé om det, før jeg gentager forsøget. Du fik mig til at se lidt mere af ideen i det. Langsomme skridt - jeg ved det, men jeg er stædig, så jeg skal nok få glæde af det også.

Det er simpelthen alletiders puppy, som giver os mindre drevne mulighed for at udnytte de gode muligheder. Jeg bliver mere og mere sikker på, at det her - DET ER ÅRETS LEGETØJ nr.1
Mvh. Birthe

Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Måns » tors 14. feb 2013 00:26

Hej Birthe
Birthe skrev:Det er simpelthen alletiders puppy, som giver os .... mulighed for at udnytte de gode muligheder.
... - DET ER ÅRETS LEGETØJ nr.1

ALLETIDERS :grin: :grin: :thumbup: :thumbup: :clap: :clap: :wave: :wave:

Jeg er ved at få styr på at lave pets.
Man åbner en terminal i den mappe hvor man har en mappe man vil lave om til en pet-fil og skriver:
#dir2pet navn-på-mappe
- så produceres der en pet-fil ud fra mappens indhold...
Vil man redigere i indholdet skriver man:
#pet2tgz navn-på-pet-fil
- så produceres der en tgz-fil ud fra pet-filen.
Jeg kan ikke finde ud af at bibeholde symlinks ved redigering - derfor har jeg fundet på en "quick and dirty" måde, at konvertere en save-fil til en pet-fil - forklaring foelger:

Jeg har lavet en eksperimentel pet-fil til installation af en helt enkel TWsOS tws ("kun" Chrome (sat som defaultbrowser), Node.js (+tws), AppStarter + diverse ikoner, opstartsfiler mm.) på en helt ny precise - (live eller installeret).

Måden jeg har gjort det på er ikke helt ok - eftersom jeg har mountet en savefil og lavet en pet-fil direkte fra den mountede savefil, dvs. det svarer til at installere min personlige savefil direkte til systemet...
Grunden til at det ikke er helt ok - er, at alle hardwareindstillinger etc... foelger med.
Jeg vil ikke anbefale, at man installerer denne pet på en Puppy, man allerede har lavet en save-fil til. Der er STOR sandsynlighed for at noget vil blive overskrevet.
Test den fra en live-session med en ny Puppy Precise 5.4.3 og se hvad der sker.
Det er en god ide at genstarte X efter installation...

DOWNLOAD tws4precise.pet (63.7 MB)

Held og lykke :crossfingers: :crossfingers: :crossfingers:

Mvh Måns

RED: Jeg henter viden/"knowhow" om pets og SFS fra puppy forummet her: http://www.murga-linux.com/puppy/viewto ... 993#684993

RED-RED Nu har jeg lavet en sfs-fil:
migselv-sagde hunden skrev:Now I've made a SFS file like this:
mksquashfs <path_to_directory> <path_to_directory>.sfs -noappend

where my mounted save-file is the first directory and the second directory is on my usb stick.
The sfs file is a little smaller than the pet file (59 MB) and I haven't tested it yet... DOWNLOAD
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Birthe » tors 14. feb 2013 02:56

Hej Måns
Det er dog utroligt, hvad du når. Her er det mest blevet til at slås med fejl på gamle computere (ikke mine).
OwncCloud er en god oplevelse og har allerede været til stor nytte. Meget nemmere at symlinke, end vores sædvanlige styrten rundt i huset med usbpenne.
Mvh. Birthe

Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Måns » tors 14. feb 2013 03:53

Hej Birthe
Birthe skrev:...
OwncCloud er en god oplevelse og har allerede været til stor nytte. Meget nemmere at symlinke, end vores sædvanlige styrten rundt i huset med usbpenne.

Det glaeder mig :grin: :thumbup: :thumbup:

Nu har jeg testet sfs filen. Den virker perfekt hvis man starter precise 5.4.3 op i live mode og "loader" den "on the fly"..
Jeg har simpelthen slettet den oprindelige save-fil og bruger sfs filen med alle indstillinger, ikoner, programmer etc.. Når jeg lukker ned - undlader jeg at gemme en save-fil.

Det må vaere vejen frem.

Planen er som foelger:
Hente de noedvendige pakker ned
Installere dem til mapper med kommandoen:
new2dir make install

kopiere noedvendige filer:ikoner desktopfiler ind i mappestrukturen
samle/"merge" installerede applikationer til samme mappe
Skrive kommandoen:
mksquashfs <path_to_directory> <path_to_directory>name.sfs -noappend

Lave en remaster med en uberoert system.sfs fil + frit valg mellem diverse TWsOS sfs filer:
1) TWsOS-all.sfs (hele dynen)
2) TWsOS-tws.sfs (kun Chrome, node.js og tws-pakken - Det er den jeg lige har lavet..)
3) TWsOS-tweb.sfs (python, Cherry Py og TiddlyWeb)
4) TWsOS-th.sfs (TiddlyHome + minimal monkey server + php)
5( TWsOS-owncloud (Xampp 1.7.7 + OwnCloud)

Selve iso-filen vil blive STOR eftersom der er fordoblinger af f.eks. Chrome - meen det burde stadig kunne vaere på en CD-rom. (>700 MB)
Den store fordel ville vaere at system-filen, der loades i ram er ca: 160 MB + den sfs man vaelger at bruge/loade til sin Live-session....

Så mangler vi bare en da_DK.pet der kan laegges ved siden af sfs filerne - så findes der ikke en bedre Live-OS til server-distribution for begyndere :grin: :grin: :grin: :crossfingers: :crossfingers:

Mvh Måns

(Beklager mine oer og aer - Jeg har haft lidt for travlt til at få skiftet keyboard layout i farten... "å'et" er kopieret for at kunne logge ind.... :whistle: )
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

ForegåendeNæste

Tilbage til Puppy-linux