TWsOS TW-OS revival

En hurtig mini distribution der fx. kan køre kun fra USB-nøgle og i ram.

Redaktør: haines

TWsOS TW-OS revival

Indlægaf Måns » ons 6. feb 2013 14:08

Hello hundeelskere :grin:

Jeg har endelig fået gjort det jeg har haft i tankerne hele tiden - og lige fra starten af mine spæde Puppy TW-OS remaster - projekter:

Jeg har lavet en Puplet (baseret på Puppy_Precise_5.4.3) der fungerer som server på mindst 4 forskellige måder....

Ideen er, at man kan bruge den som NAS og html-server på sit private netværk uden at skulle foretage sig andet end at "klø sig i nakken". (Underforstået - det kører live fra en skive eller usb, og alt starter op af sig selv....)

1 Apache, MySql og phpMyadmin + TiddlyHome i nyt layout og OwnCloud ver. 4.5.6 (lampp/xampp ver. 1.7.7. Den sidste nye (1.8.1) har for mange bugs til, at kunne køre OwnCloud - zipmodulet virker f.eks. ikke)
2 Node.js + Etherpad Lite og tws (tws=TiddlyWiki server, der kører via node.js)
Cherry Py + TiddlyWeb (Python server)
3 Hiawatha server (anvendes ikke pt. men kunne i princippet sættes i spil med en anden port indstilling end Apache...)
xamppControl-mm.png
Diverse servere (De fleste af dem ...)

Udover de nævnte servere er der også installeret XBMC mediacenter, som leverer sin egen netværksservice og en ftp server.
En stak gode programmer til multimedie produktion:
apps.png

Ellers er der de sædvanlige TiddlyWiki ressourcer:
tw-ressourcer.png

Check det ud herfra: måns.dk/TWsOS

RED: Jeg har lige opdaget at OpenShot holdt op med at virke et eller andet sted i processen - og det går ikke...

Der kommer en ny remaster (bygget op fra bunden igen igen (den første annonceret her er faktisk ver. 5 allerede)) inden weekenden.

RED: Nu har jeg lavet en ny remaster (bottom up..) - den mangler java, men det kan nemt tilføjes med en sfs fil. Til gengæld er den "kun" på 540 Mb.
Alt ser ud til, at virke, som det skal og "ud af boksen". Jeg har fjernet TeamViewer og tilføjet XaraXtreme, VLC, ScreenTube og Audacity - alle som portable apps, men de er stadig med/synlige i alle menuer og appstartere...
Hent isoen (ver 5.1) her TWsOSv5.1.iso md5sum: 8ef0d3fd18fa9a67c9a43a0b1ce51330

Red: 17/4 2013:
Ny version på Dansk + en opgraderet udgave af OwnCloud : den sidste nye OwnCloud 5.04.

Kan hentes her: TWsOSv5_da.2.iso (ca. 653 Mb)
Md5sum:
Kode: Vælg alt
ef399cd442ee662f468c847c6df52e88

:red-cheers: :red-cheers: Mvh Måns
Quote: "Give a man a tiddler and he might digest it today, show a man how to use TIddlyWiki and he'll be writing his own tiddlers for a lifetime .."
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Havbro, Aars, Himmerland, Nordjylland, Jylland, Danmark
Brugererfaring med Linux:: Øvet

Re: TWsOS TW-OS revival

Indlægaf mjjzf » tors 7. feb 2013 08:48

Er du kommet godt i gang med Owncloud? Vi snakkede tidligere og havde begge oplevet forbehold - men jeg har to faste installationer, jeg bruger nu.
Brugeravatar
mjjzf
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Valby, Danmark
Brugererfaring med Linux:: Meget øvet

Indlægaf Måns » fre 8. feb 2013 01:55

Hej Morten
mjjzf skrev:Er du kommet godt i gang med Owncloud? Vi snakkede tidligere og havde begge oplevet forbehold - men jeg har to faste installationer, jeg bruger nu.

Jeg bruger ownclud i en ældre version (3) her: måns.dk/sky
På trods af bugs tør jeg ikke prøve, at opgradere den, eftersom jeg deler den med flere brugere - og jeg vil ikke risikere at den går ned under eller efter installationen.

På min TWsOS remaster har jeg præinstalleret den sidste nye OwnCloud (4.5). Admin brugernavn: twsos kode:twsos. Den har MANGE fine udvidelser indbygget - virker "insektfri" og er også pænere end tidligere versioner :grin:

Det er sjovt at bruge den som en slags "multi-applikation" i TWsOS. Man kan bruge den som multimedieafspiller - både video og lyd. Billedpræsentationer og impress.js - hvis man er klar til at nørde lidt... Der er så mange indbyggede plugins, at jeg vil stoppe her og hellere opfordre til at man henter TWsOS - klikker på "more apps" (eller Cloud ikonet på skrivebordet) > OwnCloud, for at se hvad det er vi taler om...

Det er ligetil, at boote sin live-puppy på en pc med en stor disk og symlinke diske og mapper til data mappen.
På den måde fungerer OwnCloud som en hurtig "Hjemme-NAS".
Opret nogle brugere - del mapper og drev - alle på netværket får adgang til det du har valgt.

Hvis du har nerver til det - og en fast IP til maskinen du booter fra - kan du fra liveimaget sende en masse tjenester i luften på WWW på få sekunder...

:red-cheers: :red-cheers: :red-cheers:
Mvh Måns
Quote: "Give a man a tiddler and he might digest it today, show a man how to use TIddlyWiki and he'll be writing his own tiddlers for a lifetime .."
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Birthe » fre 8. feb 2013 02:52

Hej Måns
Åh, du er sandelig hurtig! Desværre kan jeg ikke downloade fra dit link. "Not Found"
Det ser meget fristende ud, og jeg tilstår, at det klør i pilfingrene. :grin:
Mvh. Birthe

Lenovo T500 Intel Core 2 Duo 2.53 GHz, 2 GB DDR3, 160GB 7200rpm, ATI Mobility Radeon HD 3650, Mint 17.2 Mate
Lenovo X100e 2gb ram, AMD Athlon Neo MV-40 / 1.6 GHz, ATI Mobility Radeon HD 3200, zorin 6.4 core
Acer Aspire One zg5, Intel Atom N270, 1.6 GHz, integreret grafik, 1gb ram, 160 gb hd. (Mint 17.3 Mate)
Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Odense, Fyn
Brugererfaring med Linux:: Lidt øvet

Indlægaf Måns » fre 8. feb 2013 08:51

Hej Birthe
Birthe skrev:Desværre kan jeg ikke downloade fra dit link. "Not Found"

Jeg hacde glemt at den ny fil ligger i en undermappe, der hedder "isos" - sorry :oops:
Det skulle være fikset nu - prøv igen :crossfingers: :crossfingers:
Mvh Måns
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Indlægaf mjjzf » fre 8. feb 2013 12:24

Måns skrev:Jeg bruger ownclud i en ældre version (3) her: måns.dk/sky
På trods af bugs tør jeg ikke prøve, at opgradere den, eftersom jeg deler den med flere brugere - og jeg vil ikke risikere at den går ned under eller efter installationen.

Sådan har jeg det også med den, jeg bruger til familien - særligt fordi opgraderingerne crashede systemet hårdt de sidste par gange...
Brugeravatar
mjjzf
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Valby, Danmark
Brugererfaring med Linux:: Meget øvet

Indlægaf Birthe » fre 8. feb 2013 19:54

Hej Måns
Jeg er godt klar over, at det ikke er puppy som sådan, det drejer sig om her. Men da det måske ser forskelligt ud på forskelligt hardware, vil jeg lige beskrive, hvad jeg oplevede ved første test.
Alt starter planmæssigt, men da mit grafikkort er drilsk vises desktoppen ganske vist men i en alt for høj opløsning til at være læselig. Straks vises første opsætningsdialogen, samtidig findes netværket automatisk og jeg overvældes til de grader at åbne vinduer og informationer, som jeg ikke har nogen chance for at læse. I første omgang skal jeg jo i virkeligheden blot have lukket og gemt savefil, valg rigtig sted, format og størrelse osv - og tro mig, det var rigelig famlen i blinde.Jeg vil gemme savefil, før jeg piller ved opløsning, Der har været en del puppies som ikke ville lukke helt ned, men i stedet gav system halted, jeg har ikke før prøvet denne version af precise puppy, så jeg ved ikke, om det normalt er tilfældet. Jeg slukkede og genstartede - og alt inkl. savefil virkede normalt. Igen - netværk og informationsmylderet.

Jeg er helt klar over, at det skyldes puppy og min hardware, men andre kan opleve det samme og måske ikke være så vant til puppy.
På den anden side, informationerne bliver VIRKELIG serveret!
Mvh. Birthe

Lenovo T500 Intel Core 2 Duo 2.53 GHz, 2 GB DDR3, 160GB 7200rpm, ATI Mobility Radeon HD 3650, Mint 17.2 Mate
Lenovo X100e 2gb ram, AMD Athlon Neo MV-40 / 1.6 GHz, ATI Mobility Radeon HD 3200, zorin 6.4 core
Acer Aspire One zg5, Intel Atom N270, 1.6 GHz, integreret grafik, 1gb ram, 160 gb hd. (Mint 17.3 Mate)
Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Måns » fre 8. feb 2013 20:28

Hej Birthe
Birthe skrev:.... vises desktoppen ganske vist men i en alt for høj opløsning til at være læselig. Straks vises første opsætningsdialogen, samtidig findes netværket automatisk og jeg overvældes til de grader at åbne vinduer og informationer, som jeg ikke har nogen chance for at læse.
... - netværk og informationsmylderet.
----
....Jeg er helt klar over, at det skyldes puppy og min hardware, men andre kan opleve det samme og måske ikke være så vant til puppy.

Jeg har forstået budskabet :whistle:

Fint med en crash-puppy-test - der evt. (forhåbentlig) kan redde andre (mindre erfarne) fra en skrækindjagende oplevelse .... :oops: :geek:

Tak for hurtig testning. :thumbup: :thumbup:

Jeg vil fjerne info og appstarter fra opstarten - og se om jeg kan finde ud af at sætte opløsningen ned ved første boot....

Hele ideen med denne remaster var jo lis'som at den skal kunne køres HELT live uden nødvendig save-fil etc... - så nytter det ikke at opløsning og åbne vinduer umuliggør navigation... :doh: :doh: :fighting:

Det sidste er ikke lige min stærkeste side - ved du evt. hvor jeg skal lede?

Det er ikke kun ved "ren boot" at grafikopløsningen kan være et problem - Bauwe har også rapporteret, at det er umuligt for ham at kunne se hele skærmen ved kørsel i VirtualBox :shock: :thumbdown:

Jeg kører med høj skærmopløsning - (og briller).
Måske skal jeg bare se om jeg kan sætte den ned under remasterprocessen og se om det hjælper?

Jeg vender tilbage med en ver. 5.2 - når jeg har løst "grafikopløsnng ved første boot-problemet""...

Mvh Måns
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Birthe » fre 8. feb 2013 22:10

Hej Måns
Min oplevelse skyldes ældre nvidiakort.
I de sidste indlæg i tråden her - oplever brugeren det samme: http://murga-linux.com/puppy/viewtopic.php?search_id=2111525913&t=81672&start=405
Den enkelte med ældre nvidia kort kan ved boot tilføje nouveau.modeset=0, så startes med vesa driveren.
Alle har forskelligt hardware såååååååh.

Jeg har genstartet et par gange nu - og får meddelselserne, savefil, saved, system stopped og SÅ system halted. Slukknappen klarer resten, det har ikke givet gener.

Det er ufattelig spændende, hvad du har lavet - helt utroligt meget i EN puppy. Da det meste er helt nyt for mig, sætter jeg pris på dine forklaringer. Jeg har et lille problem med at læse det sidste afsnit om Owncloud, sidste del af teksten forsvinder - og der kan ikke scrolles yderligere. Jeg ved godt, at jeg kan klikke på write og læse teksten i redigeringsboksen.

Det er petitesser- for helt ærligt, uden din fantastiske puppy, ville jeg ALDRIG få prøvet noget af det :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Mvh. Birthe

Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Indlægaf Måns » fre 8. feb 2013 22:32

Hej Birthe
Birthe skrev:Det er ufattelig spændende, hvad du har lavet - helt utroligt meget i EN puppy. Da det meste er helt nyt for mig, sætter jeg pris på dine forklaringer. Jeg har et lille problem med at læse det sidste afsnit om Owncloud, sidste del af teksten forsvinder - og der kan ikke scrolles yderligere

Jeg har oprettet en Youtube kanal: TWsOS

Jeg ved godt lyden mangler i halvdelen af video #2 - (hvorfor ved jeg dog ikke..)
Det mest interessante ved videoerne er at de er optaget i TWsOS - og at #1 er lavet i en "ren" live-session...

Man skal lige huske at vælge at gemme videoen til sin usb eller harddisk på forhånd (i recordMydesktop) - ellers fyldes den del af rammen, der er reserveret til tmp - alt for hurtigt...

Lad os bruge TWsOS til at producere nogle screencasts om hvordan man bruger puppy...

Stil nogle spørgsmål om serverfunktionerne - så vil jeg prøve om jeg kan finde ud af at svare med screencasts - på eet eller andet tidspunkt må jeg jo lære at lave dem ordenligt....

Jeg snakker for meget og planlægger for lidt - derfor vil det være godt med nogle konkrete spørgsmål at arbejde ud fra...

Dejligt du synes der er noget nyt, at komme efter :grin: :grin: :crossfingers: :crossfingers: :thumbup: :thumbup:

Det kunne være rigtigt sjovt at få udvklet en TWsOS, der kan tiltrække nogen som ikke nødvendigvis er ude efter hverken Puppy Linux eller TiddlyWiki - men blot leder efter en simpel/hurtig server-løsning, der kan køres i live-tlstand... :crossfingers: :crossfingers: :thumbup: :thumbup:

Mvh Måns
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Næste

Tilbage til Puppy-linux