Xenialpup CE 7.5

En hurtig mini distribution der fx. kan køre kun fra USB-nøgle og i ram.

Redaktør: haines

Xenialpup CE 7.5

Indlægaf Birthe » tors 7. dec 2017 02:48

Jeg fik lyst til at bruge Puppy linux igen og prøvede Xenialpup CE 7.5 med ubuntu xenial xerus 16.04 libs. og kernel 4.4.95 http://murga-linux.com/puppy/viewtopic.php?t=106479. Den er 32 bit, og der er lavet en del tilføjelser til den.
Min ellers kræsne laptop startede straks op og nåede desktop meget hurtigt med rigtig opløsning uden indgriben fra min side. Lyd virkede og internet blev fundet uden vanskeligheder med Frisbee. Dansk oversættelse virker fortrinligt installeret fra Puppy Packet Manager- noarch.
Default browser er Pale Moon, men der er flere valg i Quick pet, nemlig Firefox, der dog fordrer en del ekstra lager, Vivaldi og Slimjet. Palemoon virker med Tiddlyfox, men det må nødvendigvis være den ældre udgave, grundet browser version sammenlignet med Firefox.
Jeg kendte ikke Slimjet og prøvede denne. Den virkede hurtig, men hvis man er så glad for Google, kan vel lige så godt bruge Chrome. Vejen til Google er i hvert fald kort.
Jeg havde på Murga forum læst om en smart tilføjelse til at anvende dropbox fra en grafisk brugerflade. Det misledte mig til at installere Dropbox via Quick pet. Ak- det var hele dropbox dynen, hvilket jeg finder forfejlet på den lille hurtige Puppy, der gerne skal kunne køre fra en usb og helst i ram.

MEN, for der er et stort MEN. Efter gentagne forsøg er det ikke lykkedes mig at oprette en savefil. Dialogerne er de sædvanlige, jeg udfyldte som sædvanlig, men den oprettes ikke. I et af forsøgene oprettedes en savefil, men puppy anvendte den ikke ved genstart. Efter at have "ladet som om", det vil sige lavet en del ændringer alligevel, viste måleren at den talte ned på det rette drev /USB'en. Men nu blev det omtalt som lager partition, mens der i menuen stod, at jeg IKKE havde en personlig savefil. Kig i filmanager viste nu, at der lå en fil ved det tilnavn, jeg havde givet den under den sidste nedlukning, men som ikke blev indlæst.

Der bliver spurgt til kopiering fra CD, hvilket der jo ikke er, når der bootes fra usb. Svarer man nej, lukker puppy ned uden mulighed for at skrive savefil. Svare man ja, går det hele i stå.

Det er en stor skam, for jeg kunne godt lide den kvikke puppy. Jeg føler mig sikker på, at det er mig, der misforstår noget, da det ikke er en ny udgivelse, derimod en, der er forfinet på længe og i forum har ingen klaget over det problem.

Forslag til løsning modtages med kyshånd.

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Lenovo T500 Intel Core 2 Duo 2.53 GHz, 2 GB DDR3, 160GB 7200rpm, ATI Mobility Radeon HD 3650, Mint 17.2 Mate
Lenovo X100e 2gb ram, AMD Athlon Neo MV-40 / 1.6 GHz, ATI Mobility Radeon HD 3200, zorin 6.4 core
Acer Aspire One zg5, Intel Atom N270, 1.6 GHz, integreret grafik, 1gb ram, 160 gb hd. (Mint 17.3 Mate)
Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Odense, Fyn
Brugererfaring med Linux:: Lidt øvet

Re: Xenialpup CE 7.5

Indlægaf Birthe » tors 7. dec 2017 23:27

Endelig opnåede jeg en savefil. Det lykkedes aldrig med Puppy Universal Installer. Jeg endte med at bruge Unetbootin. Derefter kunne jeg oprette en savefil. Ved genstart blev savefilen også fundet, men ikke puppy. Nr. 2 genstart fandt begge og alt virkede. Nu blev desktop ikke oversat til dansk længere kun hovedmenuen. Quick pet forblev modsat tidligere forsøg synlig på desktoppen. Efter endnu en nedlukning og genstart genspilledes scenariet finder ikke puppy, hvis savefil findes, genstart en gang til, så virker det. :scratch:

Palemoon er default browser. Slimjet kan vælges, men jeg vil ikke anbefale den. Vivaldi er en anden mulighed. Jeg valgte Seamonkey, men straks efter installation åbnes en side i browseren, der meddeler, at netop denne version ikke kan opdateres, at der istedet skal installeres fra Seamonkey hjemmeside. Det er lidt uforståeligt for mig, hvorfor den så befinder sig i Quick pet????

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Lenovo T500 Intel Core 2 Duo 2.53 GHz, 2 GB DDR3, 160GB 7200rpm, ATI Mobility Radeon HD 3650, Mint 17.2 Mate
Lenovo X100e 2gb ram, AMD Athlon Neo MV-40 / 1.6 GHz, ATI Mobility Radeon HD 3200, zorin 6.4 core
Acer Aspire One zg5, Intel Atom N270, 1.6 GHz, integreret grafik, 1gb ram, 160 gb hd. (Mint 17.3 Mate)
Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Re: Xenialpup CE 7.5

Indlægaf Birthe » lør 9. dec 2017 18:02

Jeg startede helt forfra med en ny USB, manuel frugal (åbn iso og flyt filerne til USB) og Puppy Grub4dos. Det virkede. Der oprettes savefil uden problemer og alt findes efter genstart. Nyt problem. Savefilen vokser hurtigt, selv uden installation af pets. Default browser er som tidligere omtalt Pale Moon. Det hjælper ikke meget ikke at gemme historik osv. Der kan ikke arbejdes meget i browseren, før den går ned. Jeg finder det et dårligt valg til Puppy. Der er alternativer via Quick pet, men det er ikke godt at have browsere installeret indenfor savefilen.

Puppy brugere har længe ledt efter en helt enkel og lille database. http://www.murga-linux.com/puppy/viewtopic.php?p=966277#966277 er et fint bud, synes jeg.

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Tilbage til Puppy-linux