Lav en kiosk pc på 3 sekunder...

Lav en kiosk pc på 3 sekunder...

Indlægaf Måns » søn 20. jul 2014 18:18

Hej Linuxhajer :shark: :shark: :grin:

Jeg har brugt mange timer på at lave remasters af Puppy Linux mhp. bl.a. at lave kioskpc setups til min skoles infoskærme..

Der findes pt. en MEGET hurtigere måde at gøre det på - som jeg gætter må virke på alle andre systemer end Puppy også...

Du har brug for enten Chrome eller Chromium for at min guide virker.

Opret en kørbar *.sh fil og skriv noget á la:

Kode: Vælg alt
#!/bin/bash
/usr/bin/chrome --kiosk "http://google.dk"

(Har du Chromium skal "/chrome --kiosk" skiftes ud med: "/chromium --kiosk")
(Til vores brug (på skolen) er det naturligvis adressen til infotavlen, der sættes ind i stedet for google.dk..)

Vil du have at pc'en skal starte op i kiosk-mode skal du have lagt filen - eller et link til filen i systemets startup mappe.
På Puppy er det i root/startup...

Pas på!! - Er du først startet op i kioskmode er det f.eks. umuligt at åbne Rox-filer og det er åbenbart ikke en almindelig "fuldskærmsmode" der kan slås fra med F11 eller Esc...

Den kørbarefil virker IKKE hvis Chrome/Chromium er åben i forvejen - så vil du prøve den af skal du først lukke browseren - og gemme alt der skal gemmes før du starter den... - kiosk funktionen kan forhindre dig i at kunne gøre mere i denne session!!

Skal det være umuligt at gå ud i prompten og gøre ting derfra skal den mulighed også slås fra - men det vil jeg ikke komme ind på her...

Tip: Hvis du blot vil have en desktopapp - og det ikke virker at autogenerere den fra Chome/Chromiums "Værktøjer/Opret Programgenveje" menu (det virker f.eks. ikke i Puppy Linux) så er der to opskrifter her:
1) Opret en tekstfil med filendelsen ".desktop" med indholdet:
[Desktop Entry]
Encoding=UTF-8
Name=Google DK
Icon=/adresse/til/et/ikon
Comment=Søg på nettet
Exec=/usr/bin/chrome --app="https//google.dk"
Terminal=false
Type=Application
Categories=X-Personal
GenericName=google.dk

2) Opret en kørbar *.sh fil med indholdet:
#!/bin/bash
/usr/bin/chrome --app="http://google.dk"

Håber I måske kan få noget ud af min demonstration. Kiosk funktionen er en af de features Chrome og Chromium ikke "reklamerer" med - bl.a. fordi de ikke vil love at den bliver ved med at være der i fremtiden... - derfor anbefales det ikke at opdatere browseren når alt er sat op som et kiosksystem..

:red-cheers: :red-cheers: :red-cheers:
Mvh Måns
Quote: "Give a man a tiddler and he might digest it today, show a man how to use TIddlyWiki and he'll be writing his own tiddlers for a lifetime .."
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Havbro, Aars, Himmerland, Nordjylland, Jylland, Danmark
Brugererfaring med Linux:: Øvet

Re: Lav en kiosk pc på 3 sekunder...

Indlægaf Uffe » man 21. jul 2014 10:29

Hej Måns
En fin og enkel howto :thumbup: - der er dog et par ting som er underforstået og som måske lige bør påpeges hvis nogen mindre øvede går i gang med det :wink:
Måns skrev:1) Opret en tekstfil med filendelsen ".desktop" med indholdet:
[Desktop Entry]
Encoding=UTF-8
Name=Google DK
Icon=/adresse/til/et/ikon
Comment=Søg på nettet
Exec=/usr/bin/chrome --app="https//google.dk"
Terminal=false
Type=Application
Categories=X-Personal
GenericName=google.dk
Linjen "Icon=/adresse/til/et/ikon" skal ændres til den faktiske placering af det ikon der skal anvendes. (kunne nemt smutte hvis man bare kopierer)

Måns skrev:2) Opret en kørbar *.sh fil med indholdet:
#!/bin/bash
/usr/bin/chrome --app="http://google.dk"

Shel-filer gøres eksekverbare ved at højreklikke på dem, vælge fanen rettigheder og sætte flueben i "Tillad kørsel af filen som program"
(men på den andes side, hvem roder med shel-filer uden at ha' den viden) :me-no: - måske det bare er mig der er "overforklarende" :whistle: :mrgreen:
Mvh.
Uffe

Ubuntu minimal m/ Mate desktop 64bit
Asrock N68-GE3 UCC - AMD X4 640 - 4 Gb Kingston ram
OCZ Vertex 4 SSD 60 Gb + 500 Gb WD sATA HD

Ultimate Edition 2.9 64bit
Asrock 2core 1333-2.66G - 2 Gb Kingston ram
750 Gb Samsung WD sATA HD
Plextor DVD-RW - Asus 24" fladskærm

Omega T107, 7" Kina Android tablet
Brugeravatar
Uffe
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Hornslet, Syddjurs

Indlægaf Måns » man 21. jul 2014 21:40

Hej Uffe
Uffe skrev:En fin og enkel howto

Mange tak :grin:
Uffe skrev: Linjen "Icon=/adresse/til/et/ikon" skal ændres til den faktiske placering af det ikon der skal anvendes. (kunne nemt smutte hvis man bare kopierer)

Yep :whistle:
Uffe skrev:Shel-filer gøres eksekverbare ved at højreklikke på dem, vælge fanen rettigheder og sætte flueben i "Tillad kørsel af filen som program"

I min danske oversættelse af Puppy er "rettigheder" kommet til at hedde "tilladelser" - og der er koden for "Tillad kørsel af filen som program":
filnavn a+x
indsat automatisk. Man skal blot klikke på "ja" eller "quiet" - så bliver filen gjort kørbar".

I puppy Linux er det også nødvendigt at gøre et par ting mere for at kiosken funger optimalt:
1) Kobl til nettet og sørg for at indstillingerne bliver gemt til en savefil (det gælder også de ovenfor nævnte scripts selvfølgelig).
2) Indstil musemarkøren til at blive skjult ved inaktivitet - Gøres ved at man går i startmenu > Opsætning > Mus/tastaturguide > "Choose type of mouse" (er ikke blevet oversat...) > sæt flueben ved "Autohide cursor when not moving".
3) Sørg for at skærmen ikke slukkes pga. energibesparelse eller pauseskærm: Opret endnu et kørbart shellscript:
#!/bin/sh
setterm -blank 0 -powersave off -powerdown 0
xset s off

Jeg er ikke sikker på at setterm er nødvendig - men scriptet ser ud til at virke efter hensigten :crossfingers: :!:

Tak for præciseringerne Uffe - Når man nørder lidt for længe med noget bestemt glemmer man nogle ting, der virker indlysende for en - fordi man har gjort dem (lidt for) mange gange :roll: :whistle:

Nu har jeg i hvert tilfælde et kiosksetup der ser ud til at virke med de fleste Puppy Linux varianter - så længe de har Chrome eller Chromium installeret :thumbup: :thumbup:

:red-cheers: :red-cheers: :red-cheers:

Mvh Måns

Ps: Ekstra tip: Skriv sleep 40 i starten af det første script for at få 40 sekunder til "at gøre noget" inden kiosken træder i kraft. Så kan man f.eks nå at slette scriptet fra Startup-mappen lukke ned og gemme ændringen til næste boot.

#!/bin/bash
sleep 40
/usr/bin/chrome --kiosk "http://google.dk"

I øvrigt kan man åbne startmenuen med F12 i Puppy Linux, selvom kiosktilstanden er trådt i kraft. Man kan dog ikke rigtigt åbne nogle programmer - og slet ikke filhåndteringen... Til gengæld kan man komme til at lukke systemet ned på "den bløde måde"... :cool: :cool: :thumbup: :thumbup:
Quote: "Give a man a tiddler and he might digest it today, show a man how to use TIddlyWiki and he'll be writing his own tiddlers for a lifetime .."
Brugeravatar
Måns
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Havbro, Aars, Himmerland, Nordjylland, Jylland, Danmark

Indlægaf Arrild » søn 10. aug 2014 23:59

Hej Måns!

Undskyld at jeg blander mig og måske spørger dumt,men det "kiosk" som du omtaler,er det noget i stil med distributionen "Porteus Kiosk Edition 3.1.1"? :?: Eller er den her "bare" den nemme og færdigstrikkede måde at få en "Kiosk"på? :mrgreen: :oops: Jeg er ikke så god til engelsk (heller) så jeg kan ikke lige gennemskue hvad den bruges til og hvordan.
Jeg faldt over den her "softpedia.com" hvor der også er link til "Porteus´s " hjemmeside.

Mvh. Arrild
2 Acer Aspire 1360. HD 40GB/1,5GB / HD 250GB/2GB (32 bit)
Stationær DELL nu med Fedora 19 HD 350GB/2GB kablet net.
Zyxel router + 2 trådløse usb-kort (g/n) standard.
Samsung Ace (kan fungere som hot-spot)
Emmabuntus / ingen fast på den anden pt.
Brugeravatar
Arrild

Geografisk sted: 4330 Hvalsø
Brugererfaring med Linux:: Helt uøvet

Indlægaf Birthe » ons 13. aug 2014 08:55

Hej Arrild
Det er godt du spørger,jeg vil også gerne vide mere om anvendelsen!
Arrild skrev:Jeg er ikke så god til engelsk (heller) så jeg kan ikke lige gennemskue hvad den bruges til og hvordan.

Næh, der smutter noget, når vi læser på udenlandsk, det oplever jeg konstant til min store irritation!
Måns er glad for puppy og meget øvet udi "hunde-dressuren", har gentagne gange lagt meget arbejde i at lave kiosk puppy. Denne gang er fidusen, at det er en hurtig måde at opnå det på.

Som navnet siger bygger Porteus Kiosk Edition 3.1.1 på Porteus og fremgangsmåden er en noget anden. Jeg ser der har været en del fejlrettelser til den - ligesom det anbefales at fjerne en del filer, FØR andre får adgang.
Umiddelbart ser det lidt mere besværligt ud i mine øjne, men det afhænger nok af hvor godt, man evt kender Porteus/puppy.
Kiosk bruges, hvor der skal være en slags "låst" adgang til informationer. Du kan se et eksempel formuleret på dansk her:.
Infostandere som du ser i det offentlige rum er eksempler.
Jeg formoder, Måns skal bruge sin puppy kiosk på skolen.

Mvh. Birthe
Mvh. Birthe

Lenovo T500 Intel Core 2 Duo 2.53 GHz, 2 GB DDR3, 160GB 7200rpm, ATI Mobility Radeon HD 3650, Mint 17.2 Mate
Lenovo X100e 2gb ram, AMD Athlon Neo MV-40 / 1.6 GHz, ATI Mobility Radeon HD 3200, zorin 6.4 core
Acer Aspire One zg5, Intel Atom N270, 1.6 GHz, integreret grafik, 1gb ram, 160 gb hd. (Mint 17.3 Mate)
Brugeravatar
Birthe
Site Admin
Site Admin

Geografisk sted: Odense, Fyn
Brugererfaring med Linux:: Lidt øvet

Tilbage til Tips & trics